Autor Wątek: F-22 - Plany konstrukcji  (Przeczytany 6749 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Rysiu

  • Gość
F-22 - Plany konstrukcji
« dnia: Września 11, 2007, 20:53:56 »
Właśnie... szukałem już w Internecie i nie mogę znaleźć dokładnych planów konstrukcji F-22... Znalazłem różne świstki dotyczące F-14, F-15 a tutaj nic...

Może znacie jakieś ciekawe strony poświęcone temu zagadnieniu?

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
Odp: F-22 - Plany konstrukcji
« Odpowiedź #1 dnia: Września 11, 2007, 21:34:06 »
To zależy o co tobie dokładnie chodzi. Jeżeli o np przekroje, to poza tym:
http://www.electronicaviation.com/aircraft/F-22_Raptor/gallery/257 i http://www.f22fighter.com/f22cutaway.jpg , które i tak są błędne nie znajdziesz nic. Jeżeli o typowe rzuty, to trochę tego jest na stronach modelarskich, np:
http://static.rcgroups.com/forums/attachments/2/6/1/4/1/a596871-73-f22-1.gif

Ale na nic dokładniejszego nie licz.

Rysiu

  • Gość
Odp: F-22 - Plany konstrukcji
« Odpowiedź #2 dnia: Września 11, 2007, 21:42:36 »
To zależy o co tobie dokładnie chodzi. Jeżeli o np przekroje, to poza tym:
http://www.electronicaviation.com/aircraft/F-22_Raptor/gallery/257 i http://www.f22fighter.com/f22cutaway.jpg , które i tak są błędne nie znajdziesz nic.
To już widziałem...

Jeżeli o typowe rzuty, to trochę tego jest na stronach modelarskich, np:
http://static.rcgroups.com/forums/attachments/2/6/1/4/1/a596871-73-f22-1.gif
Właśnie dokładnie o to mi chodzi tylko by się jeszcze przydały naniesione miary do tego  :021:

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
Odp: F-22 - Plany konstrukcji
« Odpowiedź #3 dnia: Września 11, 2007, 21:45:58 »
Podstawowe miary są dostępne nawet na głównej stronie programu Raptora, nanosisz sam na rysunek i resztę wyliczasz :)

Rysiu

  • Gość
Odp: F-22 - Plany konstrukcji
« Odpowiedź #4 dnia: Września 12, 2007, 17:33:27 »
No tak ale strona Raptora czyli dokładniej która?

Strona producenta http://www.lockheedmartin.com/products/f22/index.html na której niczego nie ma czy jakaś inna np. http://www.f22-raptor.com/

Nigdzie nie widzę podanych podstawowych wymiarów... wiem, że są w Wikipedii ale bym wolał coś z bardziej pewnego źródła  :021:

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
Odp: F-22 - Plany konstrukcji
« Odpowiedź #5 dnia: Września 12, 2007, 17:41:09 »
http://www.f22-raptor.com/technology/index.html

Pierwsza ramka gdzie masz porównanie z F-15C, podstawowe wymiary ale na tyle dokładne, ze tobie wystarczą.
podobnie na stronie Lockheeda:
http://www.lockheedmartin.com/products/f22/Specifications_4.html

Rysiu

  • Gość
Odp: F-22 - Plany konstrukcji
« Odpowiedź #6 dnia: Września 12, 2007, 18:05:45 »
Ok, dzięki. Co do wysokości to mam rozumieć, że liczona jest ona wraz z wysuniętym podwoziem?

Odp: F-22 - Plany konstrukcji
« Odpowiedź #7 dnia: Stycznia 25, 2011, 17:30:03 »
Może komuś się przyda.  :001:

F-22 RADAR DEVELOPMENT
John A. Malas
http://sendfile.pl/45643/IEEE_MALAS_F-22_RADAR_DEVELOPMENT.pdf

Boczne anteny?

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
Odp: F-22 - Plany konstrukcji
« Odpowiedź #8 dnia: Stycznia 25, 2011, 18:21:06 »
F-22A ma na burtach przedniej sekcji kadłuba wnęki przeznaczone na boczne anteny radarów AESA, podobnie jak i miejsce na integralną głowicę elektrooptyczną celowniczo-obserwacyjną, dodatkową elektronikę i dodatkowe anteny na przyszłe systemy WRE i łączności. Nie montowano wszystkiego od razu z powodów finansowych, politycznych i w wypadku radarów też i technologicznych - 3 anteny ówczesnej i nadal obecnej technologi przeciążyłyby układ chłodzący.

Odp: F-22 - Plany konstrukcji
« Odpowiedź #9 dnia: Lutego 26, 2011, 23:22:52 »
Mam takie pytanie. Czy istnieje jakaś dwumiejscowa szkolno-bojowa wersja F-22?
Zaczęło mnie to zastanawiać, bo są przecież takie wersję u F-15, F-16, F-18, itd., a w F-22 czegoś takiego raczej nie widziałem.

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
Odp: F-22 - Plany konstrukcji
« Odpowiedź #10 dnia: Lutego 26, 2011, 23:36:11 »
Nie, nie ma. Raz - z powodu braku potrzeby wersji dwumiejscowej, dwa - z powodów problemów technologicznych stworzenia owiewki o parametrach zbliżonych do tej z jednomiejscowego wariantu. F-35 też nie planuje się wersji dwumiejscowej.

Offline Flanker

  • 13 WELT
  • *
Odp: F-22 - Plany konstrukcji
« Odpowiedź #11 dnia: Lutego 26, 2011, 23:58:15 »
To jak wygląda proces szkolenia na taki samolot ? Z A-10 sprawa jest chyba podobna (ile było sztuk samolotów w wersji A-10B, dwie ?).

Domyślam się że jest to oparte na symulatorach, ma ktoś dokładniejsze informacje jak wyglądają takie szkolenia i kiedy pilot jest dopuszczony do pierwszego lotu już w RL ?

Przecież to nieco bardziej skomplikowane niż laszowanie szybowca jednomiejscowego ;)

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
Odp: F-22 - Plany konstrukcji
« Odpowiedź #12 dnia: Lutego 27, 2011, 01:20:16 »
Problem nie jest nowy bo występował już właśnie w A-10 i F-117, a i częściowo też w AV-8B, którego wersji dwumiejscowych powstało mniej niż wynikało z ówczesnych potrzeb. Rozwiązaniem jest wykonywanie trochę dłuższego procesu szkolenia na symulatorze, nic więcej. Maszyna dwumiejscowa samolotu bojowego tak na prawdę jest zbędna do prowadzenia cyklu przeszkalania na typ, co już amerykanie wiedzą od lat np. odkąd w Tyndall AFB weszły do użytku nowsze symulatory, F-15D latają często... w połowie puste.


Pilot, który ląduje za sterami Raptora, ma już za sobą szkolenie na dwumiejscowych T-6, T-38, szkolenie na symulatorze F-22 i często też spore doświadczenie latając na F-15, F-16 lub F-117. Nie ma żadnego powodu dla którego miałaby powstać wersja dwumiejscowa, poza "przejażdżkami turystycznymi", bądź tworzeniem maszyny dedykowanej do misji uderzeniowych lub dowodzenia, tak jak w wypadku "misyjnie skonfigurowanych" F-16D i I, F-15E i F/A-18F i G.


edit
Dla przyszłych pilotów F-22, którzy nie mieli do tej pory doświadczenia na maszynach bojowych przygotowano 5-tygodniowy program szkolenia w lotach z dużymi przyspieszeniami, wykorzystując F-16D. Program jest tymczasowy jeżeli następca T-38 będzie w stanie wyciągnąć do +9G ;)
« Ostatnia zmiana: Lutego 27, 2011, 10:26:19 wysłana przez Sundowner »

Offline Flanker

  • 13 WELT
  • *
Odp: F-22 - Plany konstrukcji
« Odpowiedź #13 dnia: Lutego 27, 2011, 11:19:30 »
edit
Dla przyszłych pilotów F-22, którzy nie mieli do tej pory doświadczenia na maszynach bojowych przygotowano 5-tygodniowy program szkolenia w lotach z dużymi przyspieszeniami, wykorzystując F-16D. Program jest tymczasowy jeżeli następca T-38 będzie w stanie wyciągnąć do +9G ;)

No właśnie o to mi chodziło, że świeży pilot może się zdziwić jak pociągnie za mocno drążek i samolot nagle ustawi się poza kątami osiągając wcześniej niespotykane przez niego g.

Dzięki za odpowiedź.

Mam jeszcze jedno pytanie, czy te symulatory są takiej klasy jak np ten w Krzesinach czy to kompletnie inna bajka ?

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
Odp: F-22 - Plany konstrukcji
« Odpowiedź #14 dnia: Lutego 27, 2011, 11:36:15 »
Nie wiem dokładnie jakie symulatory trafiły do Krzesin, ale w Tyndall AFB są ich dwa typy - jedne do szkolenia pełnego zakresu lotów (Full Mission Trainer), drugi do szkolenia wykorzystania uzbrojenia i sensorów (Weapons and Tactics Trainer). W zasadzie jest to, co od dekady używano w szkoleniu pilotów F-15, F-16 i A-10. Czyli oba symulatory są "sztywne" tzn nie są umieszczone na ruchomych platformach. Pierwszy jest wyposażony w wierną replikę kabiny i otoczony 9 ekranami, na które rzutowany jest obraz z projektorów:
http://www.usminc.com/images/trainers/home/main_01.jpg


Drugi posiada częściową kabinę i jeden frontalnie umieszczony ekran:
http://images.onset.freedom.com/newsherald/gallery/k9mpp8-f22.jpg (w konfiguracji z 3 ekranami)


W Tyndall AFB są 4 symulatory FMT połączone w sieci pozwalające na ćwiczenie lotu w szyku, tankowania w powietrzu itp.