Autor Wątek: Monitory panoramiczne - poradnik  (Przeczytany 104275 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Online some1

  • Global Moderator
  • *****
Monitory panoramiczne - poradnik
« dnia: Września 22, 2007, 14:57:55 »
Do napisania tego tekstu skłoniły mnie rozmowy ze znajomymi oraz różne opinie i pytania na które trafiam w internecie, a które świadczą o tym że sporo ludzi ma jakieś dziwne wyobrażenia czy opinie dotyczące tego jak takie monitory sprawują się w codziennym użytku. Zatem jako posiadacz od kilku miesięcy 20 calowej panoramy Belinea 102035W (oraz laptopa z panoramiczną matrycą) poczułem się w obowiązku trochę rozjaśnić sytuację. Mam nadzieję że komuś się przyda. Nie zamierzam dyskutować na temat konkretnych modeli czy typów matryc bo to można sobie na bieżąco znaleźć na różnych serwisach sprzętowych, ale skupię się na ogólnych wrażeniach z używania takiego monitora.

1. Wymiary i rozdzielczości.

Sądzę że jeden obrazek zastąpi pół akapit tekstu:


Wymiary ekranu:
panoramy 16:10
24": 518 x 324 mm
22": 474 x 296 mm
20": 433 x 271 mm
19": 410 x 257 mm

panoramy lapotopowe
15,4": 331 x 207 mm
14.1": 304 x 190 mm

niepanoramy ;)
20": 408 x 306 mm
19": 376 x 301 mm
17": 338 x 270 mm
15": 304 x 228 mm


Ale nadal należy się słowo komentarza. Po pierwsze porównanie rozmiarów dotyczy monitorów LCD, dla CRT trzeba wziąść poprawkę na rozmiar widzialnego obszaru i odjąć od przekątnej monitora około cal dla 17", dwa cale dla 22". Po drugie najpopularniejsze obecnie monitory 19" jako jedyne mają proporcje 5:4 (1280x1024 pikseli) co sprawia że są niemal tak samo wysokie co monitory 20" o proporcjach 4:3 (1600x1200 pikseli). Dla osoby przyzwyczajonej do takiego monitora każda panorama wydaje się na pierwszy rzut oka bardzo niska i szeroka ;)

Najczęściej spotykane rozdzielczości monitorów panoramicznych to:
1280x800 = 1'024'000 pikseli - standard w 14 i 15 calowych laptopach
1440x900 = 1'296'000 pikseli - 19 calowe monitory
1680x1050 = 1'764'000 pikseli - głównie 20 i 22 calowe monitory, oraz laptopy typu desktop replacement.
1920x1200 = 2'304'000 pikseli - monitory ponad 22 cale, ale 17" laptopy z matrycą o takiej rozdzielczości też są w ofercie większości producentów.

Dla porównania:
1280x1024 = 1'310'720 pikseli
1600x1200 = 1'920'000 pikseli

2. Walory użytkowe.

W skrócie: w panoramie chodzi o to, żeby było na niej widać więcej niż na "klasycznym" monitorze. Jeśli widać mniej, to coś się nie udało :D W przypadku filmów zalety są oczywiste, mamy lepsze wykorzystanie powierzchni ekranu (mniejsze marginesy na górze i na dole). W grach powinno być większe pole widzenia, ale tu zaczynają się problemy jeśli gra nie ma zaimplementowanej poprawnej obsługi (o tym dokładnie napiszę później). W pozostałych zastosowaniach bywa różnie. Jak łatwo można sobie policzyć, monitor panoramiczny ma mniejszą powierzchnię niż klasyczny o tej samej przekątnej i także niższą rozdzielczość. Nie są to duże różnice, ale jednak. Z drugiej strony wyczytałem w jakimś artykule że maksymalne pole widzenia ludzkiego oka to około 140 stopni w poziomie i 90 stopni w pionie co daje proporcje 15,4:10, jak by nie patrzeć panoramiczne, więc taki monitor jest bardziej dopasowany do naszych możliwości postrzegania. No i najważniejszy argument: producenci i tak zdecydowali za nas, bo 90% laptopów i 99% monitorów ponad 20" jest panoramicznych a te które nie są, mają najczęściej cenę z kosmosu.

Mnie osobiście taki układ ekranu do pracy odpowiada. Nic się nie rozciąga ani nie deformuje, po prostu mamy do dyspozycji pulpit o sporej rozdzielczości i trochę innych proporcjach, to wszystko. W większości programów których używam powiększoną przestrzeń na bokach wykorzystuję na dodatkowe paski narzędzi i okna.Czytając dokumenty (pdf, doc) wyświetlam sobie najczęściej 2 strony tekstu obok siebie (tylko na dużym ekranie, 1200x800 na laptopie to niestety za mało do takich rzeczy ). Ze stronami www bywa róznie. Te bardziej skomplikowane mają niestety najczęściej stałą szerokość i to obliczoną najczęściej na 1024x768, więc prawie połowa ekranu pozostaje niewykorzystana. Prostsze strony tekstowe jak wikipedia czy fora internetowe zajmują pełną szerokość ekranu, więc nawet posty Razorblade'a mieszczą mi się w całości. :D




3. O Grach ogólnie.
Na wstępie załóżmy, że to jest obraz, który uzyskujemy w trybie pełnoekranowym na monitorze o standardowych proporcjach:


Ten obraz w trybie pełnoekranowym na monitorze panoramicznym można wyświetlić na następujące sposoby:

1. Z zachowaniem proporcji, ale niewykorzstanymi marginesami po bokach


2. Wypełniając cały ekran ale psując proporcje rozciągnięciem w poziomie. (Stretch)


3. Z zachowaniem proporcji, ale obcinając na górze i na dole. (Vert-)


4. Z zachowaniem proporcji, powiększając pole widzenia czyli z angielskiego FOV. (Hor+)


Tryby 1 i 2 są dostępne z poziomu sterowników karty graficznej dla każdej aplikacji chcącej działać w trybie pełnoekranowym. (Istnieje jeszcze możliwość odwzorowania piksel w piksel, ale traktuję ją tylko jako ciekawostkę). Zatem jeśli w jakiejś grze nie da się włączyć rozdzielczości panoramicznej, to pozostje nam do wyboru albo rozciągnąć i zdeformować obraz, albo grać z marginesami. Ta sytuacja dotyczy gier w których w ogóle nie da się zmieniać rozdzielczości albo można to robić tylko w ograniczonym stopniu. Czyli w prawie wszystkich grach z grafiką 2D (choć do Baldur's Gate II widziałem gdzieś jakieś mody) albo zabytkowych tytułach 3D (driver, virtua fighter, te klimaty ;) )


W przypadku gdy w grze można uaktywnić rozdzielczość panoramiczną (niekoniecznie z poziomu menu, czasem trzeba mocno pogrzebać w plikach konfiguracyjnych), uzyskamy tryb 4,3 albo 2. Który konkretnie, to zależy od samej gry i na to nie mamy zazwyczaj wpływu, chociaż różnica między 3 i 4 to w gruncie rzeczy zmiana ustawienia pola widzenia (FOV). Oczywiście najbardziej pożądany jest tryb 4 (Hor+). Opisy jak skonfigurować większość obecnych na rynku gier można znaleźć na www.widescreengamingforum.com.


4. O Symulatorach szczególnie

Symulatory są o tyle nietypową kategorią gier, że można w nich zmieniać pole widzenia w trakcie lotu bawiąc się zoomem. I tutaj jest kluczowa dla zrozumienia tego mechanizmu sprawa: pole widzenia (FOV) jest mierzone horyzontalnie, więc dla takiej samej watości FOV zarówno monitor panoramiczny, jak i klasyczny będą wyświetlać fragment sceny o takiej samej szerokości kątowej. Ponieważ jednak panorama jest niższa, część obrazu widocznego na monitorze 4:3 zostanie obcięta i uzyskamy efekt jak przy trybie Vert-. Jeśli jednak na monitorze panoramicznym ustawimy więszky FOV niż na monitorze klasycznym sytuacja się odwróci i dostaniemy tryb Hor+. Korzystając z panoramy, można po prostu latać z mniejszym zoomem niż na zwykłym monitorze. Wot i cała filozofia.

Lock On
Współpraca Lock On'a z monitorami panoramicznymi jest delikatnie mówiąc pokręcona. Niby w menu bez problemu można wybrać 1680x1050, ale obraz przy takim ustawieniu będzie rozciągnięty (tryb stretch). Można to poprawić edytując ręcznie plik graphics.cfg i ustawiając właściwy współczynnik proporcji, ale jest on resetowany za każdym razem gdy zmienimy coś w utawieniach gry. Pomocny w tej sytuacji okazuje się program LOCFG. Ponadto warta zastosowania jest modyfikacja autorstwa TekaTeka powiększająca maksymalny FOV jaki można ustawić w kokpicie, należy dokonać zmian w config/view/view.lua zgodnie z tym:
-- Camera view angle limits {view angle min, view angle max}.
CameraViewAngleLimits = {}
CameraViewAngleLimits[PlaneIndex.iSu_27] = {20.0, 145.0}
CameraViewAngleLimits[PlaneIndex.iSu_33] = {20.0, 145.0}
CameraViewAngleLimits[PlaneIndex.iSu_25] = {20.0, 145.0}
CameraViewAngleLimits[PlaneIndex.iSu_39] = {20.0, 145.0}
CameraViewAngleLimits[PlaneIndex.iMiG_29] = {20.0, 145.0}
CameraViewAngleLimits[PlaneIndex.iMiG_29K] = {20.0, 145.0}
CameraViewAngleLimits[PlaneIndex.iA_10] = {20.0, 145.0}
CameraViewAngleLimits[PlaneIndex.iF_15] = {20.0, 145.0}

Efekt jest bardzo zadowalający, po lewej 1280x960 po prawej 1680x1050 (nie są to maksymalne ustawienia FOV):




Flight Simulator 2004:
Obsługa trybów panoramicznych jest wbudowana zarówno w FS2004 jak i FSX. Po prostu ustawiamy i działa, przynajmniej grafika 3D. Panele 2D są rozciągane na szerokość ekranu, chyba, że
a) gramy w oknie o odpowiednich proporcjach a nie w fullscreen
b) wymusiliśmy stały rozmiar dla każdego okna konkretnego samolotu edytując jego panel.cfg.
c) ręcznie przeskalowaliśmy okna paneli po załadowaniu samolotu
d) samolot ma panoramiczne panele (nie znam żadnego takiego, ale jest to możliwe) ;)

Tak wypada porównanie w 3D (zwracam uwagę na wartość zoom w prawym górnym rogu):
 

Natomiast panel 2D może wyglądać następująco:


Od lewej: 1280x960 (4:3), 1280x1024 (proporcje 5:4, panel rozciągnięty w pionie), 1680x1050 (16:10, panel rozciągnięty w poziomie), 1680x1050 (16:10, panel o właściwych proporcjach ale nie pokrywa całego okna)

UPDATE dla FSX:
Dla FSX stosują się te same zasady co dla FS2004, należy jednak włączyć obsługę trybu szerokoekranowego dopisując w pliku FSX.cfg (\Documents and Settings\użytkownik\Dane aplikacji\Microsoft\FSX\FSX.cfg) w sekcji [Display] linijkę:
WideViewAspect=True
Bez tego FOV jest ograniczony do 90 stopni. Po dopisaniu można go powiększać do granic przyzwoitości wciskając zoom out ;)

Ił-2 (cała seria)
W ustawieniach gry rozdzielczości panoramiczne nie są dostępne, można je jednak włączyć wpisując konkretne wartości width i height w pliku conf.ini. Należy też ustawić SaveAspect=0. Niestety w grze nie można zwiększyć FOV ponad 90 stopni, a to trochę mało jak na możliwośći ekranu panoramicznego. Na screenach od lewej: standardowy widok w 1280x960, ten sam kąt widzenia w 1680x1050, 1680x1050 z kątem widzenia 80 stopni:



Falcon 4.0 OF
Panoramiczne rozdzielczości będą dostępne w menu gry po uruchomieniu z dodatkowym argumentem -hires. Panel 2D nie jest rozciągnięty, a ucięty na dole, co niestety może przeszkadzać. W 3D jest ok.

Widok 3D:


Widok 2D standard:


Widok 2D wide (Shift+2)


Widok na konsolę centralną:


Orbiter:
W wersji 2006 SP1 (starszych nie sprawdzałem) odpowienia rozdzielczość jest dostępna w konfiguracji. Panele 2D nie są skalowane, więc mają właściwe proprcje ( w wypadku gdy nie mieszczą się na ekranie można je przewijać) HUD i MFD'ki w są odpowiednio skalowane:





5. Wydajność.
Krąży opinia, że aby móc grać na dużym monitorze w natywnej rozdzielczośći to trzeba mieć co najmniej 8800GTS 640MB bądź ekwiwalent od ATI, i to najlepiej w SLI/CrossFire. Otóż błąd. Co bardziej dociekliwi mogą prównać moje screeny w różnych rozdzielczościach powyżej, na wszystkich jest widoczny licznik FPS. Spadek jest, ale niezbyt dotkliwy (ustawienia we wszystkich przypadkach takie same), rzędu 10-20%.
Należy pamiętać, że rozdzielczość generowanego obrazu jest tylko jednym z parametrów konfiguracji i to zazwyczaj nie tym najbardziej "klatkożernym". Porównania i testy w serwisach poświęconych komputerom dokonywane są prawie zawsze na maksymalnych ustawieniach grafiki w danej grze i z wysokimi parametrami filtrów AA i anizo. Zwłaszcza one z racji swej pamięciożerności i złożoności powodują duży spadek FPS wraz ze wzrostem rozdzielczości. Z doświadczenia wiem, że wystarczy lekko odpuścić i wydajność wróci do akceptowalnego poziomu. A chyba przyjemniej grać na dużym ekranie w średnich ustawieniach niż na małym w maksymalnych ;)


Cóż tu mądrego można by jeszcze teraz napisać... o mam: zależnie od potrzeb i przyzwyczajeń użytkownika, monitor panoramiczny może być dla niego lepszy, porównywalny, bądź gorszy od monitora klasycznego. Prawda że dobre podsumowanie? :D Tak na serio - sądzę, że nie ma się co obawiać paneli o proporcjach 16:10. Już obecnie ich cena jest bardzo atrakcyjna, a wszystko wskazuje że w przyszłości będą jeszcze tańsze i większe. Odradzam 19" panoramy - mają niższą rozdzielczość, ale już modele o przekątnej 20 i więcej cali i rozdzielczości 1680x1050 są ciekawą alternatywą dla 19 calowych "kwadratów".
« Ostatnia zmiana: Listopada 22, 2007, 19:32:29 wysłana przez some1 »
"It's not a Bug! It's an undocumented feature!"

Offline KosiMazaki

  • Administrator
  • *****
    • http://www.kg200.il2forum.pl
Odp: Monitory panoramiczne - poradnik
« Odpowiedź #1 dnia: Września 22, 2007, 15:19:22 »
Some1 jak zwykle Szacuneczek [;


Przypominają mi się moje lata młodości, kiedy też byłem taki piekny, ambitny jak Ty :D. Pisałem wtedy poradniki i wogóle. Teraz to strasznie leniwy jestem....taka stara pierdoła już i niektórzy też mówią że gej :D
I/KG200_Doktor  1972-†2006

"Herr Rittmeister wylądował, klasnął w dłonie mówiąc: Donnerwetter! Osiemdziesiąt jest godną szacunku liczbą"

Offline Ranwers

  • *
  • Wizzard
Odp: Monitory panoramiczne - poradnik
« Odpowiedź #2 dnia: Września 22, 2007, 15:35:31 »
Dzięki bardzo.
.       __!__
.____o(''''')o____.
          " " "
Forum to miejsce spotkań ludzi, którzy mają "zryty palnik" w pewnych kwestiach i do tego dobrze im z tym

kapulet

  • Gość
Odp: Monitory panoramiczne - poradnik
« Odpowiedź #3 dnia: Września 22, 2007, 16:07:14 »
Od rana bawiłem się w ustawienie LO do mojej panoramki, a tu taki temacik z odpowiedzią jak na zamówienie:). Ja zmieniłem jeszcze w pliku graphics wartość aspect na 1.666666667. THX.   
« Ostatnia zmiana: Września 22, 2007, 16:15:57 wysłana przez kapulet »

Offline Kusch

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Monitory panoramiczne - poradnik
« Odpowiedź #4 dnia: Września 22, 2007, 16:34:05 »
Wielkie dzięki Some1 :)






Przypominają mi się moje lata młodości, kiedy też byłem taki piekny, ambitny jak Ty :D. Pisałem wtedy poradniki i wogóle. Teraz to strasznie leniwy jestem...

Cieszę się, że nie jestem sam  :020:
"Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie"

http://img90.imageshack.us/img90/9643/klmd5.jpg

qrdl

  • Gość
Odp: Monitory panoramiczne - poradnik
« Odpowiedź #5 dnia: Września 22, 2007, 17:01:13 »
niektórzy też mówią że gej :D

To akurat sam mówisz. Bo czy hetero by chciał nadzieć Kolegę Sz. na widelec, który ma z przodu??
EOT

Offline Labienus

  • *
  • Corsaires Fanaticus
Odp: Monitory panoramiczne - poradnik
« Odpowiedź #6 dnia: Września 22, 2007, 21:22:11 »
Nuuuuuuuuuuuuuuudaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa....

 :118:

A tak już nieco bardziej serio:
Szkoda, że na tym obrazku zabrakło chyba najpopularniejszej ze względu na komputery przenośne rozdzielczości 15.4 cala i również coraz popularniejszej 22 cali. A przyznam, że właśnie to mnie coraz bardziej zaczyna interesować.

Odradzam 19" panoramy - mają niższą rozdzielczość, ale już modele o przekątnej 20 i więcej cali i rozdzielczości 1680x1050 są ciekawą alternatywą dla 19 calowych "kwadratów".
No to Cię podpytam teraz ciuteczkę :P

Z całym szacunkiem, ale 10-20% to jest sporo szczególnie, że im starsza karta graficzna tym różnica się pogłębia. A nie zawsze będzie się miało topową kartę właśnie. I to mnie najbardziej martwi.
Jak jest z utratą jakości przy defasonowaniu rozdzielczości? Ja wiem, że kiepsko, ale widziałem ostatnio na monitorze znajomej, że po niewielkiej zmianie (np. z 1280x1024 na 1280x960) różnicy w jakości praktycznie nie widać. Czy np. w przypadku zamiany tejże z 1680x1050 na 1440x900 różnica będzie duża?

I pytanko nt. panoramicznych 19.. Zbyt małe piksele czy zbyt duże? Wiele jest opinii, że 1280x1024 w klasycznych 19. to optimum... to czemu w końcu niewielka różnica w proporcjach oznacza, że 1440x900 to za mało?

Zaczynam powoli rozważać jakąś panoramkę (choć kiedy kupię zupełnie nie wiadomo) i rozważam albo 20 albo właśnie 22 cale. Rozdzielczość ta sama - czy w 20 piksele nie są zbyt małe?
Natknąłem się na opinie, że natywna rozdzielczość 17. to już dośc spora szczegółowość i wszystko jest dość niewielkie. 20. panoramiczna ma zaś piksele jeszcze mniejsze (SIC!).

Pozdrawiam

Online some1

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Monitory panoramiczne - poradnik
« Odpowiedź #7 dnia: Września 22, 2007, 22:41:37 »
Ten obrazek akurat jedyny nie mój, reklamacji nie przyjmuję :D. 22 cale, hmmm, zakładam że są dokładnie w połowie pomiędzy 21 cali a 23 cale,  łatwo sobie dorysować :021:

Cytuj
Z całym szacunkiem, ale 10-20% to jest sporo...
Ja tam się na takie uwagi nie obrażam... ;) Na serio: ile fps "kosztuje" anizo x16, aa x8, albo self shadowing czy refleksy na wodzie, sądzę że podobnie albo i więcej. Trzeba po prostu wypracować kompromis pomiędzy możliwościami sprzętu a ustawieniami grafiki, i tyle.

Kwestia rozdzielczości nienatywnej. Niestety nie pokażę bo nie mam jak zrobić fotki. Na pulpicie kłuje w oczy, w grze już nie bardzo. W Obliviona i Stalkera grałem właśnie w 1440x900 i było jak najbardziej ok. Przy przejściu z 1280x1024 na 1280x960 różnica w jakości obrazu może być mniejsza, bo ilość pikseli "nie zgadza się" tylko w pionie. Ale to tylko moje przypuszczenia, nie wiem jak jest w rzeczywistości.

Cytuj
Wiele jest opinii, że 1280x1024 w klasycznych 19. to optimum... to czemu w końcu niewielka różnica w proporcjach oznacza, że 1440x900 to za mało?
Bo ja wiem? 1280x1024 to nie jest optimum, bo to jedyna rozdzielczość w proporcjach 5:4, co sprawia, że też nie zawsze jest poprawnie obsługiwana (w LO nie jest, w FS'ie przez panele 2D też nie jest, ogólnie wszędzie tam gdzie coś jest na stałe wykonane w proporcjach 4:3 ), tyle że ewentualne deformacje mniej rzucają się w oczy. Optimum mogłoby być 1280x960 jeśli już. Niektórzy też mają opinię, że na 1280x1024 w 19" piksele są za duże i rzucają się w oczy. Co kto lubi. W pracy mam zwykłego LCD 19", w domu 20 panoramę i w sumie na obu pracuje się wygodnie. Ale grać i filmy oglądać wolę u siebie :D
Co do 19" panoram - to pod ich adresem skierowane są najczęściej narzekania na niezbyt wygodną pracę z tekstem (choćby te na e-giełdzie). O ile bowiem można przeżyć 800 pikseli w pionie w laptopie (podobnie jak touchpad czy zdeformowaną klawiaturę), to 900 pikseli w monitorze przy komputerze stacjonarnym może przeszkadzać, zwłaszcza komuś przyzwyczajonemu do 19" w klasycznym układzie. 1440 w poziomie to też na styk jeśli chodzi o próby wyświetlenia dwóch stron obok siebie. Tak jak napisałem, jeśli rozważamy dwa monitory o tej samej przekątnej, to ten bardziej kwadratowy ma generalnie lepsze walory użytkowe - większą powierzchnię i wyższą rozdzielczość. W grach dużej różnicy pomiędzy 19" a 20" nie ma. Poza niższą natywną rozdzielczością tego pierwszego.


Cytuj
Rozdzielczość ta sama - czy w 20 piksele nie są zbyt małe?

Też się tego obawiałem, zwłaszcza przeskakując z 17" CRT na którym miałem 1024x768 :D. Pierwsze wrażenie faktycznie było: kurde, małe te literki, ale szybko przywykłem. Nie mam problemów z czytelnością nawet drobnych tekstów, nie trzeba też przyklejać się do szyby :D. 22" byłoby pewnie fajniejsze ale póki co dobre matryce są nie na moją kieszeń, jeśli szukałbym czegoś na TN to pewnie wziąłym właśnie taki.
"It's not a Bug! It's an undocumented feature!"

Odp: Monitory panoramiczne - poradnik
« Odpowiedź #8 dnia: Września 23, 2007, 10:18:09 »
Nuuuuuuuuuuuuuuudaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa....
...
Zaczynam powoli rozważać jakąś panoramkę
...
.... czemu tak późno?
Komfort pracy w edytorze się zwiększy i na arkuszu więcej widać.
Przy wyborze karty graficznej pod kątem gier trzeba jednak zwracać uwagę na wydajność kart dla konkretnych rozdzielczości w grze. Przy 17" i 19" nie było wielkiej różnicy, ale już przy 22"(i więcej) i maksymalnej rozdzielczości trzeba jeszcze raz przejrzeć testy wydajności kart dla dużych rozdzielczości.
Leszek

Offline Labienus

  • *
  • Corsaires Fanaticus
Odp: Monitory panoramiczne - poradnik
« Odpowiedź #9 dnia: Września 23, 2007, 18:33:18 »
.... czemu tak późno?
Bowiem mój Flatron 995FT Plus nadal spisuje się w miarę dobrze, a mi do LCD jakoś strasznie nie śpieszno. Zauważam jednak, że zaczynają się pojawiać pewne niepokojące symptomy w postaci rozmycia obrazu... ale na razie niezbyt często.

Pozdrawiam

Online some1

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Monitory panoramiczne - poradnik
« Odpowiedź #10 dnia: Września 28, 2007, 13:25:49 »
Cytuj
to czemu w końcu niewielka różnica w proporcjach oznacza, że 1440x900 to za mało?

Zauważyłem jeszcze jedną rzecz: Word 2007 w rozdzielczości 1680x1050 automatycznie wyświetla 2 strony obok siebie. W 1440x900 trzeba zmniejszyć rozmiar wyświetlania do 86%, podobnie w Adobe Reader.
"It's not a Bug! It's an undocumented feature!"

Offline Piniol

  • JG300
  • *
Odp: Monitory panoramiczne - poradnik
« Odpowiedź #11 dnia: Października 25, 2007, 11:55:00 »
Cytuj
Ił-2 (cała seria)
W ustawieniach gry rozdzielczości panoramiczne nie są dostępne, można je jednak włączyć wpisując konkretne wartości width i height w pliku conf.ini. Należy też ustawić SaveAspect=1.
Some, z tego co pamiętam to chyba było SaveAspect=0 dla innych proporcji ekranu.

Online some1

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Monitory panoramiczne - poradnik
« Odpowiedź #12 dnia: Października 25, 2007, 17:15:51 »
Faktycznie, poprawione.
"It's not a Bug! It's an undocumented feature!"

Odp: Monitory panoramiczne - poradnik
« Odpowiedź #13 dnia: Października 27, 2007, 17:57:21 »
Jak ustawić w IL2 rozdzielczość panoramiczną oraz kąt widzenia 80 stopni. Po zmianach w pliku conf.ini niestety gra nie odpala.  :008:   

Online some1

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Monitory panoramiczne - poradnik
« Odpowiedź #14 dnia: Października 27, 2007, 18:30:11 »
W jakim sensie nie odpala? Wywala błąd, wyrzuca do pulpitu, nic się nie dzieje?

Co do FOV 80 stopni to można przypisać w konfugiracji sterowania. Ale ja go wziąłem tylko dlatego że pasował do pozostałych obrazków, wide view (90 stopni) jest lepszy.
"It's not a Bug! It's an undocumented feature!"