Autor Wątek: MiG-23 Pytania, zdjęcia, ciekawostki  (Przeczytany 171764 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

John Cool

  • Gość
Odp: MiG-23 Pytania, zdjęcia, ciekawostki
« Odpowiedź #195 dnia: Lipca 06, 2010, 01:23:12 »
Witam ponownie!

Tym razem pozwolę sobie ustosunkować się do ostatnich postów kolegów po polsku ponieważ nie chwilowo nie dysponuję większą ilością czasu wskutek czego nie mam za bardzo jak gimnastykować się z moim przeciętnym angielskim więc i nie ma się co wygłupiać :121:

Pozwoliłem sobie we własnym zakresie przestudiować temat tych nieszczęsnych elementów antenowych na pylonie APU-23M, przeglądając na kolanach ponownie m.in. publikację "Samolot MiG-23MF: Opis techniczny uzbrojenia". Okazuje się że mrdetonator ma rację - w opisie procesu strojenia, programowania oraz działania głowicy naprowadzania RGS-23 w kpr R-23R faktycznie zupełnie pomijam rolę owych elementów promieniujących zabudowanych w pylonie. W zasadzie to przyznam się "bez bicia" iż nawet o ich istnieniu nie zdawałem sobie sprawy!

Generalnie jednak przeglądając wymienioną publikację natknąłem się na schemat korpusu wyrzutni APU-23M. Fragment tego rysunku pozwoliłem sobie zamieścić poniżej:



Pomijając bloki funkcjonalne i mechanizmy do rozłączania złącz pocisku rakietowego, elektryczno-pirotechniczne urządzenie odpalające, zatrzaski do montowania środkowego i tylnego węzła podwieszenia pocisku, zawór elektryki, wiązki kabli elektrycznych faktycznie na schemacie znajdują się w przedniej częsci korpusu również elementy falowodowe. Jeden z elementów falowodowych, tuż przy wtykach kabli złączowych Sz2 oraz Sz16 służył do kierunkowego przekazywania energii elektromagnetycznej ze starcji radiolokacyjnej samolotu (RLS) do anteny kierunkowej pocisku R-23R. Tą czynność wykonywało się również podczas kontroli naziemnej pocisku. Elektryczne urządzenie odpalające służyło do zasilania pocisku z sieci elektrycznej samolotu do czasu jego odpalenia - wówczas zasilanie przełączane było na turboprądnicę elektryczną w korpusie pocisku. Była też możliwość regulacji zasilania podczas kontroli naziemnej.

Jako ciekawostkę można jeszcze dodać fakt iż w APU-23M znajduje się również blok chłodzenia, zawierający butlę z niezdrowym płynem (zapewne ciekłym azotem) służącym do chłodzenia fotoopornika termicznej głowicy samonaprowadzającej kpr R-23T. W butli znajduje się manometr, zawór do ładowania, zawór bezpieczeństwa i element przepuszczający.

Ale do sedna. Istnieje jednak na rysunku na przednim opływie belki drugi falowód który pozwoliłem sobie zakreślić i oznaczyć na czerwono jako 1). Moim zdaniem jest wysoce prawdopodobne iż jest to element falowodowy o którym wspomina mrdetonator. Co interesujące w publikacji którą posiadam nie jest on w ogóle opisany (sic!) ani oznaczony na schemacie. Na APU-23M występuje on tylko z jednej strony, jak widać na zdjęciach udostępnionych dzięki uprzejmości mrdetonatora, natomiast w belce APU-23M-1 coś tam poprawiono i ta ma jeszcze drugi taki element z drugiej strony no ale to już powiedzmy taki smaczek.

Teraz cała układanka faktycznie zaczyna mieć sens. Z jednej strony mamy w koprusie pocisku R-23R opisywany przeze mnie wcześniej w wątku zespół odbiorników skierowanych do tyłu. Te miały na celu odbiór wiązki pierwotnej emitowanej bezpośrednio przez radar (nie wtórnej-odbitej od celu). Dalej jest już tak jak pisałem wcześniej - sygnał otrzymany na każdym z odbiorników został poddawany analizie podstawowych charakterystyk (częstotliwość, amplituda, faza itp.). Następnie elektronika sekcji naprowadzania dokonywała zestawienia różnicy faz sygnałów odebranych przez każdy z odbiorników. Na tej podstawie możliwe było wyprowadzenie wartości przesunięcia dopplerowskiego.

Tu dochodzimy do sedna sprawy: owa wartość stosowana była jako dane referencyjne wobec podstawowego sygnału odbitego, emitowanego przez KNP (KCO), odbieranego przez zespół antenowy głowicy RGS-23. Układ RGS-23 jednak musi zostać zestrojony z sygnałem KNP . Przez standardowe łącza kablowe programowane są różne dane: względne położenie kątowe celu, wzajemna prędkość zbliżania, rubieże odpalenia Rmin i Rmax itd. Konieczne jest jednak zestrojenie z sygnałem ciągłym o wysokiej częstotliwości, emitowanym przez KNP - ten zaś przed odpaleniem nie jest widoczny przez głowicę, jako że element promieniowania ciągłego znajduje się w środku układu antenowego RP-23. Taka widać filozofia strojenia. Trzeba go więc jakoś skierować do głowicy pocisku, wymyślono więc że zostanie zabudowany w APU-23M dodatkowy falowód do którego zostanie ów sygnał wstecznie skierowany, ten zaś zostanie wyemitowany do owego zespołu odbiorników R-23R. W ten sposób RGS-23 tuż przed sekwencją odpalenia otrzyma sygnał pierwotny z KNP, na jego podstawie dokonywane jest również strojenie głównego elementu odbiorczego RGS-23, znajdującego się z przodu korpusu rakiety pod obłą osłoną dielektryczną.

Oczywiście ta funkcja jest wykorzystywana również po sekwencji odpalenia pocisku R-23R w sposób w jaki opisałem dwa akapity wyżej. Sygnał otrzymany na każdym z odbiorników został poddawany analizie podstawowych charakterystyk i na tej podstawie możliwe było wyprowadzenie wartości przesunięcia dopplerowskiego, stosowanego dalej jako sygnał porównawczy względem standardowo odbieranej przez RGS-23 wiązki wtórnej. Było to dodatkowe zabezpieczenie i zapewniało dodatkową odporność na różne czynniki (np. zakłócenia na tle ziemi).

Odp: MiG-23 Pytania, zdjęcia, ciekawostki
« Odpowiedź #196 dnia: Lipca 06, 2010, 02:41:07 »
Witam ponownie!

Ale do sedna. Istnieje jednak na rysunku na przednim opływie belki drugi falowód który pozwoliłem sobie zakreślić i oznaczyć na czerwono jako 1). Moim zdaniem jest wysoce prawdopodobne iż jest to element falowodowy o którym wspomina mrdetonator. Co interesujące w publikacji którą posiadam nie jest on w ogóle opisany (sic!) ani oznaczony na schemacie. Na APU-23M występuje on tylko z jednej strony, jak widać na zdjęciach udostępnionych dzięki uprzejmości mrdetonatora, natomiast w belce APU-23M-1 coś tam poprawiono i ta ma jeszcze drugi taki element z drugiej strony no ale to już powiedzmy taki smaczek.

Hi John, thanks,  I hope I understood almost everything, our languages are not too different, but I`ve to read it a few more times tomorrow(today) morning to be sure, it is too late right now... :001:
Anyway, you wondered about the second waveguide antenna installed in the APU-23M-1?  This missile pylon was installed on some Czechoslovak Mig-23ML, exactly the latest batch we got in 1983 from the USSR with b/n 4641,4644,4645,4850,4855,4857,4860, whereas the rest meaning all Mig-23MF and the first batch of the Mig-23ML had the APU-23M-1-E instead. The APU-23M-1 was widely used with the Mig-23MLD all around the world and Soviet specials Mig-23P as well as their ML. Old Soviet VVS Migs-23M/MF always carried the old APU-23M with one waveguide installed.  So, what functionality added the second waveguide in the APU-23M-1? Without any doubt the R-24R, what can be proved by numerous photos on the internet. Another interesting modification is the location of those backwards-directed receivers on the R-23R vs R-24R !! Check the pictures below, one is from Hungarian Mig-23MF with R-23R, the second one is from Ukrainian Mig-23MLD with R-24R.





   

Odp: MiG-23 Pytania, zdjęcia, ciekawostki
« Odpowiedź #197 dnia: Lipca 06, 2010, 07:59:17 »
Czechoslovak Mig-23ML and different APU-23 pylons




Odp: MiG-23 Pytania, zdjęcia, ciekawostki
« Odpowiedź #198 dnia: Lipca 07, 2010, 12:05:49 »
Cieszę się że w oparciu o instrukcje nasza wiedza na temat tego wspaniałego samolotu po raz kolejny się poszerzyła, i co najważniejsze jest pewna i nie sprowadza się do domysłów. Na pewno z tego powodu nie będzie nam głupio  :118:.
Zostało jeszcze do ustalenia jakie nowe możliwości miała R-24R że potrzebowała dodatkowych falowodów, oraz jaki zasięg miał ten sposób dostrajania głowic, ponieważ gdyby można to było robić na odległość większą niż paręnaście centymetrów to tłumaczyłoby obecność anten na kadłubie i ich brak na pierwszym wariancie wyrzutni APU-23.

Kolega mrdetonator wspomniał o posiadaniu instrukcji do radarów do MF i ML. Może by się pokusił o jakieś opisy z nieco większą ilością danych niż podana zazwyczaj w literaturze plus upragnione rysuneczki z instrukcji z wymiarami, schematami etc.,etc.
Fajnie też byłoby zebrać trochę więcej informacji o silnikach 23-ciego. Jestem w stanie odróżnić w sensie wizualnym R-29 od R-35, ale już R-27 od R-29 nie. Ponadto poza paroma szczegółami nie można nigdzie spotkać informacji co właściwie różni te silniki. Jest to jedna z kolejnych niewyjaśninych kwestii odnoszących się rodziny MiG-ów 23.

Odp: MiG-23 Pytania, zdjęcia, ciekawostki
« Odpowiedź #199 dnia: Lipca 07, 2010, 12:37:05 »
Jeśli chodzi o silniki to sporo informacji można znaleźć ale niestety w języku czeskim:

R-27F2M-300
R-29-300
R-35-300

R-29B-300

Odp: MiG-23 Pytania, zdjęcia, ciekawostki
« Odpowiedź #200 dnia: Lipca 07, 2010, 20:37:46 »
Jeśli chodzi o silniki to sporo informacji można znaleźć ale niestety w języku czeskim:

R-27F2M-300
R-29-300
R-35-300

R-29B-300

Dzięki za linki sporo ciekawych informacji, chociaż muszę przyznać że mojego apetytu to nie wyczerpuje :021:

Przy okazji dla tych co twierdzą że MiG-23 jest niemrawy, czeska ML na RIAT'94:

http://www.youtube.com/watch?v=Z57oMS-tydk

oraz podobne wyczyny gdzieś w Czechach:

http://www.youtube.com/watch?v=1ZpvnRib6jY

Offline CRC

  • *
Odp: MiG-23 Pytania, zdjęcia, ciekawostki
« Odpowiedź #201 dnia: Lipca 09, 2010, 12:12:44 »
Głowica ,,łaczac sie,, z KCP potwierdzała odebranie sygnałow z bloku 12 /NCP/ formowała sygnał sprawnosci i gotowości do odpalenia. Niejako sprzezenie miedzy nimi zapewniał blok 50 czyli urzadzenie antenowo-przesyłowe. A blok 50 to nic innego jak kable i falowody.

Odp: MiG-23 Pytania, zdjęcia, ciekawostki
« Odpowiedź #202 dnia: Lipca 10, 2010, 11:30:14 »
Hi Gents, are you serious? None of you is having detail photos of the Slupsk Mig-23M?




Kolega mrdetonator wspomniał o posiadaniu instrukcji do radarów do MF i ML. Może by się pokusił o jakieś opisy z nieco większą ilością danych niż podana zazwyczaj w literaturze plus upragnione rysuneczki z instrukcji z wymiarami, schematami etc.,etc.
Six years ago I made the S-23E, N-003 information available on several forums, if you`re interested I can repost it here.

Odp: MiG-23 Pytania, zdjęcia, ciekawostki
« Odpowiedź #203 dnia: Lipca 10, 2010, 22:52:48 »
A teraz z innej beczki. Nie dam rady kontynuować tak poważnego zagadnienia ale mam inne pytanie.
Piękność jest śliczna jak lata jak stoi to przypomina babę w rozkroku z nisko umieszczonym kuprem.
Żeby nie zahaczyć "siedzeniem" podczas rozbiegu to pilot był odpowiednio przeszkolony, czy jakowaś automatyka nie pozwalał mu zbyt mocno podnieść nosa ?
W reportażu trzeba oddać nie tylko to, co widzisz, ale także to, co widzi ktoś inny. (..) Tego kogoś trzeba znaleźć i odpytać. Odwrotnie niż w działaniu korporacyjnym: w każdej firmie jest przynajmniej jeden człowiek, który wie, o co chodzi. Tego człowieka trzeba zidentyfikować i natychmiast wyp.....yć.       Krzysztof Mroziewicz

Odp: MiG-23 Pytania, zdjęcia, ciekawostki
« Odpowiedź #204 dnia: Lipca 11, 2010, 01:22:20 »
Wszystko było w rękach pilota. Z tego co pamiętam był co najmniej jeden przypadek przytarcia zadem o pas. Całą tą sytuację poprawiono trochę od wersji ML począwszy poprzez przekonstruowanie podwozia. Jeśli dobrze pamiętam podwyższono główne podwozie uzyskując w ten sposób większy prześwit między zadkiem i płaszczyzną pasa. Efekt tego był taki, że można było startować i lądować z większymi kątami natarcia bez ryzyka szorowania kadłubem po pasie.
Co do ograniczania kąta natarcia to realizowało to SAU. Działało to tak, że jeśli automatyka stwierdziła, że kąt natarcia zbliża się do krytycznego na drążku pojawiały się większe siły sygnalizując w ten sposób pilotowi w czym rzecz. W praktyce, jeśli pan pilot miał fantazję i krzepę to mógł mocniej ścisnąć drąga i ściągnąć go wprowadzając w ten sposób maszynę na krytyczne zakresy kątów natarcia.

Offline JacD

  • *
  • 7WEDS
Odp: MiG-23 Pytania, zdjęcia, ciekawostki
« Odpowiedź #205 dnia: Lipca 11, 2010, 07:52:52 »
Dzięki za linki sporo ciekawych informacji, chociaż muszę przyznać że mojego apetytu to nie wyczerpuje :021:

Przy okazji dla tych co twierdzą że MiG-23 jest niemrawy, czeska ML na RIAT'94:

http://www.youtube.com/watch?v=Z57oMS-tydk

oraz podobne wyczyny gdzieś w Czechach:

http://www.youtube.com/watch?v=1ZpvnRib6jY

Dzięki foxbat155cza za linki przez moment poczułem się jak w Redzikowie, qrcze to były czasy. Co zaś tyczy się przytarcia dyszy przy lądowaniu to była taka jedna sytuacja, którą pamiętam kiedy to do pokazów w Danii przygotowywał się kpt. O. W ostatniej fazie lądowania nad pasem ale jeszcze przed przyziemieniem wypuścił spadochron co skutkowało przytarciem dyszy, manewr ten był celowy jednakże "coś" nie poszło.... i generalnie nie było związane z budową Migusia :002:
Gravity is a cruel mistress!
7WEDS

Offline JacD

  • *
  • 7WEDS
Odp: MiG-23 Pytania, zdjęcia, ciekawostki
« Odpowiedź #206 dnia: Lipca 11, 2010, 08:35:50 »
Bardzo proszę o połączenie moich postów.
Nie mogłem się oprzeć i nie wrzucić tego rodzynka:
Zapis korespondencji z przechwycenia Miga-23 z Bagicza
 :021:"...no pilot, the canopy is missing..., ...no pilot, no canopy..."
Gravity is a cruel mistress!
7WEDS

John Cool

  • Gość
Odp: MiG-23 Pytania, zdjęcia, ciekawostki
« Odpowiedź #207 dnia: Lipca 11, 2010, 13:54:51 »
[...] Anyway, you wondered about the second waveguide antenna installed in the APU-23M-1?  This missile pylon was installed on some Czechoslovak Mig-23ML, exactly the latest batch we got in 1983 from the USSR with b/n 4641,4644,4645,4850,4855,4857,4860, whereas the rest meaning all Mig-23MF and the first batch of the Mig-23ML had the APU-23M-1-E instead. The APU-23M-1 was widely used with the Mig-23MLD all around the world and Soviet specials Mig-23P as well as their ML. Old Soviet VVS Migs-23M/MF always carried the old APU-23M with one waveguide installed.  So, what functionality added the second waveguide in the APU-23M-1? Without any doubt the R-24R, what can be proved by numerous photos on the internet. Another interesting modification is the location of those backwards-directed receivers on the R-23R vs R-24R !! Check the pictures below, one is from Hungarian Mig-23MF with R-23R, the second one is from Ukrainian Mig-23MLD with R-24R.

Dzięki za uzupełnienie nt. APU-23M-1 i drugiego elementu falowodowego na tej belce. Nawet przez chwilę mi przeszło na myśl czy nie ma to przypadkiem czegoś wspólnego z użytkowaniem kpr R-24R. Czy to mogłoby oznaczać że na uzbrojeniu MiGów-23ML lotnictwa wojskowego Czechosłowacji (później Czech) była między innymi partia pocisków R-24R?

Pamiętam że swego czasu upubliczniłeś również fragment czeskiej instrukcji w której o ile się nie przewidziałem mowa była o stacji radiolokacyjnej (RLS) S-23MLA (sic!). Czy było możliwe że lotnictwo wojskowe Czechosłowacji tak naprawdę wśród MiGów-23ML otrzymało również egzemplarze wersji którą możnaby było w zasadzie określić jako MiG-23MLA (Izd. 23-12A)? Cała układanka miałaby wówczas coraz większy sens i zapewne można się też domyślać że one także miały belki APU-23M-1, wobec faktu że była szeroko stosowana również przez inne wersje vide. stosowane w WWS MiG-23P (Izd. 23-16) oraz MiG-23MLD (Izd. 23-18).

Podobno NRD (DDR) otrzymało również nieco egzemplarzy Izd. 23-12A a wraz z nimi partię pocisków R-24R.

Hi Gents, are you serious? None of you is having detail photos of the Slupsk Mig-23M?

Osobiście mi się również wydaje niemożliwością żeby nie było dostępnej większej ilości zdjęć pomnika ex-radzieckiego MiGa-23M w Słupsku, niestety jednak dotychczasowe moje poszukiwania nie dały żadnych większych rezultatów. Niestety nie ma mnie też tam na miejscu żeby zrobić takowe przy najbliższej okazji  :008:

Być może jednak się znajdzie w swoim czasie ktoś ze Słupska kto byłby w stanie zrobić lub jest w posiadaniu takich zdjęć.


Six years ago I made the S-23E, N-003 information available on several forums, if you`re interested I can repost it here.

Najprawdopodobniej miałem już okazję to przeczytać jakiś czas temu ale nie miałbym nic przeciwko jakbyś ten tekst tutaj zamieścił  :001: Zapraszam!

Odp: MiG-23 Pytania, zdjęcia, ciekawostki
« Odpowiedź #208 dnia: Lipca 11, 2010, 17:19:31 »
Jeśli chodzi o niezwykły incydent z 4 lipca 1989 r. to szczegółowy opis tego zdarzenia można znaleźć TUTAJ.
Ironią jest fakt, że na zachód uciekł samolot oficera politycznego całej dywizji :021:.

Wracając zaś do konfiguracji podwozia i niebezpieczeństw z tym związanych, należy dodać że w wersji ML i późniejszych zwiększenie prześwitu uzyskano poprzez zmianę ustawienia elementów goleni względem siebie bez ich wydłużania, co pociągnęło za sobą zmniejszenie rozstawu podwozia i pogorszenie stabilności samolotu. Przy czym efektowny start(?) niżej zawieszonego MiGa-23MF wyglądał tak:


Problemem większym dla pilota od przytarcia częścią ogonową mogły zaś być ograniczenia wytrzymałościowe dla skrzydła w położeniu 16° - w przypadku wersji M/MF i wcześniejszych wynoszące 4,5g (przy skrzydle w pozycji 45° maksymalne 8g). Dopiero zmiany wprowadzone w wersji ML i późnych UB (ze skrzydłem 3. serii) podniosły ten limit do 6g.
Oprócz ograniczeń w dozwolonych przeciążeniach dla tego położenia skrzydła, istniały jeszcze ograniczenia w kącie natarcia do 20° i prędkości maksymalnej do 800 km/h (Ma=0,8). Limity te były wspólne dla wszystkich wersji MiGa-23.

Zakresy dozwolonych prędkości dla poszczególnych położeń skrzydeł dla wszystkich wersji wynosiły zaś następująco:

16° - Vp: 400-800km/h (max Ma=0,8)
45° - Vp: 450-1100 (1200) km/h (max Ma=2,35)
72° - Vp: 500-1400 km/h (max Ma=2,35)

Dolna wartość to minimalna bezpieczna prędkość manewrowania (tzw. prędkość ewolucyjna) - czyli najmniejsza prędkość w konfiguracji ze schowanymi klapami i podwoziem, w której skrzydło było w stanie wytworzyć odpowiednią siłę nośną aby zapewnić manewry z zadanym przeciążeniem (<-to tak po mojemu, w razie czego poprawić).

Warto jeszcze zwrócić uwagę na to, że prędkość maksymalna (Ma=2,35) osiągana jest także ze skrzydłem w położeniu 45°, zaś instrukcja dla wersji ML mówi, że samolot jest w stanie osiągnąć Ma=2,6 - czyli ograniczenia leżą po stronie odporności cieplnej płatowca lub/i zmniejszającej się stateczności.

Offline CRC

  • *
Odp: MiG-23 Pytania, zdjęcia, ciekawostki
« Odpowiedź #209 dnia: Lipca 11, 2010, 18:37:59 »
Głowica łącząc się z NCP nie dostraja się do częstotliwości tego kanału. Jak wiecie zestrajanie /taki rigging/ był robiony na ziemi. Stąd pod wiatrochronem ,,w okienkach,, wytłoczone litery A-A,A-B i ich inne zestawienia.

Znalazłem gdzieś w internecie info o ilości R-23 kupionych przez Czechosłowację i było to 100 sztuk.

Migi z Bagicza zmieniły właściciela za 2 skrzynki wódki...
« Ostatnia zmiana: Lipca 14, 2010, 19:00:24 wysłana przez Syringe »