Kilka moich propozycji, dla zorganizowania gry w LO zgodnie z tytułem wątku.
Kontrola lotów (ATC) i stanowisko dowodzenia (CRC):1. Zgłaszamy wejście do serwera gry i podaje na jakiej maszynie/maszynach chcemy latać. Kontroler LoTATC nadaje nam callsign (podaje inne informacje np. wybór uzbrojenia) i wchodzimy do rozgrywki.
Moja propozycja to ustalenie pierwszych liter callsignu dla poszczególnych typów samolotów tak aby ułatwić kontrolerowi dowodzenie i rozeznanie w sytuacji np.:
MiG-29A - A
MiG-29S - S
MIG-29G - G
Su-25 - Z
Su-25T - T
Su-27 - F
SU-33 - M
A-10 - R
F-15 - E
Kod pary to np. FANTOM 1 (na Su-27), a callsigny samolotów to FANTOM 1-1 i FANTOM 1-2 (w przypadku 3 samolotowej formacji może być też FANTOM 1-3)
Sam callsign dowolny, dla przykładu to tutaj jest ich sporo:
http://members.optusnet.com.au/extremescan/usaf%20callsigns/uscallsigns.html- Proponuję trzymać się zasady, że podstawową formacją jest para i raczej nie latać pojedynczymi samolotami, za wyjątkiem sytuacji gdy są to jakieś loty zwiadowcze, robimy za cel treningowy lub jakieś misje specjalne dla maszyn szturmowych.
- W przypadku nieparzystej liczby graczy np. 3 to tworzymy wtedy klucz trzysamolotowy.
2. Po załadowaniu się gry prosimy kontrolera o zgodę na uruchomienie silników - co jest dla niego sygnałem, że jesteśmy już na lotnisku i jesteśmy gotowi do wykonania misji.
3. Następnie gdy samolot jest gotowy prosimy o zgodę na kołowanie do pasa i zajmujemy pozycję tuż przed wjazdem na pas i zgłaszamy swoją pozycję.
4. Gdy kontroler wyda nam zgodę zajmujemy miejsce na pasie i startujemy.
5. Kontroler może przyspieszyć bądź zwolnić procedurę w zależności o potrzeb i sytuacji np.:
- może wydać zgodę na kołowanie i start w chwili wydawania zgody na uruchomienie silników ("po uruchomieniu kołuj na pas 30 i masz zgodę na natychmiastowy start").
- może nakazać czekanie na pasie na inny samolot pary lub klucza ("zajmij pozycję na pasie 30 po lewej i czekaj na dalsze komendy")
6. Po starcie czekamy wykonujemy dalsze polecenia:
- jeżeli jesteśmy skrzydłowym pary lub innym członkiem formacji postępujemy zgodnie z poleceniem dowódcy w powietrzu.
- jeżeli jesteśmy dowódcą otrzymujemy kurs od kontrolera LoTATC (CRC/ATC)
7. Przed lądowaniem prosimy o zgodę na jego wykonanie i zgłaszamy ewentualne problemy (usterki samolotu).
8. Po lądowaniu natychmiast opuszczamy pas (jeżeli kontroler nie nakaże inaczej) i czekamy na dalsze polecenia kontrolera.
9. Proponuję też w miarę możliwości przyjąć zasadę, że pilot zestrzelony może wrócić do gry gdy powróci na lotnisko ten, który pozostał z pary i po "odtworzeniu gotowości bojowej" dopiero obaj mogą startować do kolejnego lotu.
Strony i samoloty konfliktu:1. Proponuję taki podział stron konfliktu:
- Stroną RED jest Rosja
- Stroną BLUE są Gruzja, Ukraina i USA oraz Niemcy (choć niektóry postulują ich usunięcie - kwestia do dyskusji)
2. Samoloty:
- Takie jakie występują w każdym państwie w LO bez modyfikacji gry.
- Nie ograniczać maszyn ze względu na problemy z IFF na F-15. Kwestie problemów z identyfikacją rozwiązywać poprzez wybór odpowiednich maszyn do konkretnej misji (można zdecydować czy bardziej przydatny będzie Su-27 czy F-15, np. gdy potrzebujemy możliwości zwalczania celów na ziemi), a nie ogólnie w całej "kampanii" lub poprzez odpowiednie odseparowanie maszyn mogących stwarzać problemy w identyfikacji i kontrolowanie sytuacji przez stanowisko dowodzenia (nie strzelać do czego popadnie, nie dopuszczać do walki na bliskim dystansie samolotów z "problemami" czyli np. unikać formacji F-15 + Su-27 gdy przeciwnik też ma Su-27 lub rozdzielać formację w chwili wykrycia przeciwnika).
Problemy z identyfikacją wystąpiłyby w przypadku takiego konfliktu w "realu", bo przypominam, że system identyfikacji jest kompatybilny wewnątrz NATO (i to też nie do końca) i podczas interwencji gdy następuje współpraca z państwami z poza układu nie ma wzajemnej zgodności systemów IFF (takie problemy występują też w realu, a skoro ma być "..as real"). To rola dla kontroli LoTATC i takiego planowanie misji aby minimalizować ten problem identyfikacyjny.
A jak się zdarzy "wypadek przy pracy" to trudno w realu takie ostrzelania własnych sił też ma czasem miejsce.
3. Tło i teren konfliktu
Proponuję przyjąć, że konflikt wybuchł pomiędzy Gruzja i Rosją, przy czym Gruzja otrzymała poparcie Ukrainy. Do akcji włączyły się "Siły NATO" wspierając Gruzję i Ukrainę. Można ze "względów politycznych" ograniczyć możliwości samolotom USA i przynajmniej we wstępnej fazie zakazać atakowania celów poza terytorium Gruzji i Ukrainy, a początkowo np. w ogóle uniemożliwić bezpośrednią walkę. Np. F-15 może patrolować, wykrywać i wskazywać cele (bo ma dobry radar) np. MiG-om Ukrainy, ale sam nie może strzelać.
W celach treningowych zbuduję bazę NATO na lotnisku Saki na Krymie oraz jakiś poligon. Tam amerykańscy "doradcy wojskowi" będą szkolić i dokonywać zgrywania bojowego z siłami Ukraińsko-Gruzińskimi (jedno z lotnisk zostanie udostępnione maszynom Gruzji)
Proponuję poćwiczyć kilka misji np:1. Zwalczanie samolotów z dyżurowania na ziemi pod kontrolą LoTATC - tutaj zabawa jest do zrealizowania od kameralnej liczby 4 graczy (para dyżurna, LoTATC i samolot cel).
2. Zwalczanie samolotów z dyżurowania w powietrzu (FAOR-y) - w sumie też od 4 graczy, ale lepiej jak jest więcej np. 2 pary (jedna w FAOR, 2 na lotnisku), LoTATC dla obu stron (np. naziemny, AWACS bądź Kuzniecow) i ze 2 cele - czyli najlepiej 8 osób.
3. Wykonać atak grupy uderzeniowej liczącej 6-8 maszyn pod kontrolą AWACS na cel broniony przez np. 2 pary myśliwskie (np. 1 w FAOR i 1 na ziemi) z kontrola naziemną czyli zabawa dla 12-14 osób.
Ponadto proponuję stworzenie bazy dla scenariuszy na mapie LO, na której potem będzie można tworzyć misje czyli zrobić "gołą" misję z naniesionymi sieciami stacji radarowych, stanowiskami dowodzenia, może 2-3 stałymi strefami obrony plot (np. ważne porty dla obu stron), może jakieś "ważne obiekty" oraz stałymi lotniskami wojskowymi (kilkoma). To można by uznać za niezmienną bazę na której będzie można montować systemy mobilne itd.(mogę zrobić Krym bo kiedyś tam robiłem misje i potem połączymy to z podstawą misji Maverickdana i udostępnimy innym tak aby np. korzystać z ciekawych pomysłów na misje czy umożliwić trening offline.