Forum Miłośników Symulatorów Lotniczych
Lotnisko => Współczesne lotnictwo wojskowe => Wątek zaczęty przez: Jascha w Stycznia 16, 2007, 01:15:02
-
Otóż. W najnowszym, styczniowym numerze "Lotnictwa", zaraz po otwarciu magazynu opadła mi szczęka. :D
Chodzi o reklamę znajdującą się na 2. stronie. Reklamę nie byle kogo, bo RSK "MiG".
Cytuję:
Siły Powietrzne Rzeczypospolitej Polskiej największym partnerem korporacji "MiG" w Europie
RSK "MiG" proponuje modernizację MiG-29:
- instalację elektronicznych systemów produkcji NATO i Rosji
- instalację wielofunkcyjnych wyświetlaczy w kabinie pilota
- instalację systemu tankowania samolotu w powietrzu
- modernizację radaru
- firmowy system eksploatacji samolotów
Tylko modernizacja zaprojektowana przez RSK "MiG" wykonana w Polsce jest gwarancją bezpieczeństwa :banan (banan mój)
Reklama ta ucieszyła mnie niezmiernie, gdyż pokazuje, że mimo leżących na łopatkach stosunków politycznych Polska-Rosja, w branży wojskowej jednak obowiązuje zasada "buisness is buisness". :) Po głębszym zastanowieniu nasuwa się jednak sporo pytań:
1. O jakie systemy elektroniczne NATO i Rosji może chodzić?
2. Czy system tankowania w powietrzu jest niezbędny?
Dyskusja była już poniekąd przy F-16, jako że Polska nie ma nadal tankowców. Załóżmy, że niedługo będzie miała. Czy akurat w przypadku MiG-29, którego przeznaczeniem nie są jakieś wielkie eskapady raczej, a obrona własnego terytorium, taka modernizacja miałaby byłaby użyteczna?
Aha, no i jak by to miało ewentualnie wyglądać? Rozumiem, że wysuwana sonda do tankowania "z węża"? Ale wtedy pojawiłaby się kwestia posiadania 2 różnych rodzajów tankowców. Czy możliwe było by przystosowanie MiG-29 do tankowania sztywną sondą paliwową?
3. Co dokładnie kryje się pod pojęciem firmowy system eksploatacji samolotów?
4. Czy modernizacja naszych MiG-29 ma w ogóle jakiś sens? Głównie biorąc pod uwagę stosunek kosztów do resursu i generalnego wycofania MiG-29 ze służby. Ile jeszcze będą latać? 10-15 lat? Modernizować czy odkładać na nowe? (jakże przyziemny, dotykający każdego z nas problem, oczywiście nie w kontekście MiG-29 :D )
pozdrawiam
-
2. Czy system tankowania w powietrzu jest niezbędny?
Dyskusja była już poniekąd przy F-16, jako że Polska nie ma nadal tankowców. Załóżmy, że niedługo będzie miała. Czy akurat w przypadku MiG-29, którego przeznaczeniem nie są jakieś wielkie eskapady raczej, a obrona własnego terytorium, taka modernizacja miałaby byłaby użyteczna?
Coś takiego przydałoby się chociażby przy dłuższych lotach na pokazy lotnicze, w zeszłym roku nasz MiG po raz pierwszy wystąpił w Anglii, ale aby tam dolecieć musiał międzylądować, co wychodzi drożej niż zatankowanie go w powietrzu - po drodze. poza tym można w ten sposób wydłużać czas patrolu, wtedy jednym z głównych ograniczeń długotrwałości lotu tej maszyny jest pojemność systemu smarowania silników, ale ten problem chyba rozwiązano w tej bezdymnej modyfikacji RD-33 (seria 3M).
Aha, no i jak by to miało ewentualnie wyglądać? Rozumiem, że wysuwana sonda do tankowania "z węża"? Ale wtedy pojawiłaby się kwestia posiadania 2 różnych rodzajów tankowców. Czy możliwe było by przystosowanie MiG-29 do tankowania sztywną sondą paliwową?
Wszystkie tankowce posiadające sztywną sondę mogą tankować giętkim przewodem, albo dzięki posiadaniu dwóch różnych aparatur (jak KC-10 i KC767) bądź dzięki specjalnemu modułowi dołączanemu do sztywnej sondy, albo zasobnikom podwieszanym pod skrzydłami (KC-135)
-
....3. Co dokładnie kryje się pod pojęciem firmowy system eksploatacji samolotów?....
... System zaproponowany przez RSK, dokąd nie zobaczymy instrukcji obsługi technicznej wg RSK, nie wiemy dokładnie "co"* proponują i gdzie to będzie wykonywane. Przejmowanie systemów obsługi przez dostawców lub producentów to stary patent - zabiera miejsca pracy w kraju odbiorcy. Dzieje się to na zasadzie "my wiemy lepiej bo sami to produkujemy", co oczywiście nie musi być prawdą, technologie napraw i remontów można kupić i dopracować, zmieniać (na własną odpowiedzialność) i dać ludziom wiedzę i zatrudnienie.
* - zestaw czynności do wykonania w celu utrzymania sprawności technicznej i bojowej.
Obejmuje prace diagnostyczne, naprawcze i kontrolę techniczną ich wykonania. W zależności od zakresu umowy może obejmować nawet naprawę silników i specjalizowanej elektroniki. O system przeglądów MiG'a możnaby spytać Wujka.
-
Leszek zwróć uwagę na ten fragment
Tylko modernizacja zaprojektowana przez RSK "MiG" wykonana w Polsce jest gwarancją bezpieczeństwa
Jeśli chcą je modernizować u nas, to jak dla mnie oczywisty jest też serwis na miejscu.
RSK MiG chyba doszedł do wniosku, że na modernizacje u nich nie ma szans, a jedyna droga
to zrobienie tego w Polsce pod nadzorem NATO.
Martin
-
Sprawa modernizacji MiG-29 wraca jak bumerang, pierwszy raz głośno mówiło się o niej w 2003 roku, podczas prezentacji MiG-29M2 oraz MiG-AT na pokazach w Radomiu.
Wtedy miała ona obejmować trzy programy, od najtańszego do najdroższego, czyli od około 1mln. do 5 mln. $.
Pierwsza to "niewielki" upgreade, np. dorzucenie sondy do tankowania, zmiana procesora s-cji r/lok i... tyle pamiętam. Najdroższ była dość ciekawa bo chodziło chyba o "stjuningowanie" do poziomu SMT, łącznie z wymianą radaru.
Skończyło się jak skończyło, komisje i delegacje ciągle tam jeżdżą, ale chyba tylko po to by w miarę płynnie otrzymywać części zamienne, o upgreadzie mówi się niechetnie.
Uczestniczyłem wtedy na prezentacji dla wojska, dyrektor RSKA d/s marketingu przedstawiał ofertę, na początku przedstawienie "who is who" i sakramentalne pytanie, czy potrzebujemy tłumacza, jednogłośnie padło "Nie". Wtedy też polatałem sobie M2, wrażenia gdzieś tam chyba spisałem.
W ubiegłym roku gościł u nas na święcie eskadry dyrektor linii produkcyjnej MiG'a, zaczynali wtedy "klepać" partię MiG'ów dla Indii.
Generalnie oni chcą zaistnieć na naszym rynku, po pierwsze kasa, po drugie wiarygodność marketingowa: patrzcie my sprzedajemy do NATO.
Swoją drogą przydała by się modernizacja, miło by było zobaczyć "Jastrzębia" z trochę większej odległości niż... nieważne.
-
Swoją drogą przydała by się modernizacja, miło by było zobaczyć "Jastrzębia" z trochę większej odległości niż... nieważne.
E nie no Toyo nie pękaj, od wczoraj zaczęli ćwiczyć oficjalnie, a ty już się boisz :D ?
5 mln $ za upgrade do SMT, toż to jak za darmo :), jak by się dało Link16 dołożyć jeszcze:D
Martin
-
...Jeśli chcą je modernizować u nas, to jak dla mnie oczywisty jest też serwis na miejscu.
RSK MiG chyba doszedł do wniosku, że na modernizacje u nich nie ma szans, a jedyna droga
to zrobienie tego w Polsce pod nadzorem NATO....
A jak jest teraz z remontami głównymi silników? Czy w Polsce się to robi?
Czy wszystkie elementy konstrukcji płatowca możemy remontować sami czy tylko łatać/wymieniać pęknięte lotki i pokrycie? Czy elektronikę remontujemy sami? a przyrządy?
Modernizacje to osobna sprawa, uważam, że wszystko zależy od przyjętej strategii rozwoju lotnictwa- najlepiej by była długofalowa. Wtedy okaże się, "czy warto" przedłużać resursy, modernizować konstrukcję i wyposażenie MiG'ów. (sięgnę pamięcią do Limów - mieliśmy spore sukcesy w konstrukcji wszelkiego rodzaju podwieszeń, zamków, sterowania podwoziem, hamulcami i płytami aero).
....Generalnie oni chcą zaistnieć na naszym rynku, po pierwsze kasa, po drugie wiarygodność marketingowa: patrzcie my sprzedajemy do NATO.
... i można to wykorzystać, robiąc jak największy zakres remontów u nas. To są miejsca pracy.
Technologia może nie najnowsza, ale zawsze mniejszy zaścianek.
-
E nie no Toyo nie pękaj, od wczoraj zaczęli ćwiczyć oficjalnie, a ty już się boisz :D ?
Własnie tu chodzi o to by oni nie bali się MiG-a, bo "ślepy" MiG jest gorszy i bardziej nieprzewidywalny. :021:
-
Coś takiego przydałoby się chociażby przy dłuższych lotach na pokazy lotnicze
Nie no... Sun. :) Ok. Może użyłem złego słowa. Eskapady kojarzą się z rozrywką, a mi chodziło o rozrywanie kogoś w bardziej dosłownym znaczeniu tego słowa. :D Ciekawe jakby decydenci wytłumaczyli polskiemu podatnikowi, że wydają jego pieniądze na instalację systemu tankowania w powietrzu w MiG-29, aby mógł bez międzylądowania dolecieć do Anglii, by uszczęśliwiać herbatników. Choć argument w sumie chybiony, bo przeciętny Polak nadal nie ma świadomości, że państwo wydaje jego pieniądze właśnie.
A na poważnie. Rozumiem, że kluczowe jest tu "chociażby". Generalnie nie ma co kwestionować faktu, że lepiej "z" niż "bez". Ale ponawiam pytanie, czy byłaby możliwa instalacja systemu do tankowania sztywną sondą paliwową? Ot z ciekawości, bo już Sundowner mnie oświecił, że 2 rodzaje tankowców są zbędne.
Generalnie oni chcą zaistnieć na naszym rynku, po pierwsze kasa, po drugie wiarygodność marketingowa: patrzcie my sprzedajemy do NATO.
Ok. Ale jak czytam "instalacja elektronicznych systemów NATO i Rosji" to mam duże wątpliwości co to niby miałoby być. Nazwijcie mnie paranoikiem, ale nie chce mi się wierzyć by to jakieś techniczne newsy były. Czas wyścigu zbrojeń, zimnej wojny itp. już się dawno skończył, ale przecież nadal między NATO a Rosją przebiega widoczna granica i każda strona strzeże swoich patentów. Czy Rosjanie udostępnili by jakieś bajery państwu NATO? Podobnie, czy Rosjanie mieliby instalować jakieś nowoczesne urządzenia stosowane przez państwa NATO, mając tym samym szczegółowy dostęp do dokumentacji technicznej, specyfikacji etc.? Ok... może to tylko paranoja. :D
5 mln $ za upgrade do SMT, toż to jak za darmo :)
Na pewno w tym samym kraju mieszkamy? ;) Kwestia ceny jest względna. Mnie tylko zastanawia po co modernizować do standardu SMT? Przecież to zmiana profilu tego samolotu de facto, bo SMT to już samolot wielozadaniowy z radarem "Zhuk" pracującym w trybie A2G jeśli się nie mylę. Wielozadaniowy "już" mamy, tak więc sypanie większej kasy, by otrzymać "to samo" chyba mija się z celem... Tzn. nie kwestionuję, że dobrze by było mieć SMT i by nasz MiG-29 miał szersze spektrum zastosowania. Chodzi mi wyłącznie o to, żeby nie zapominać, że to Polska i że się tu nie przelewa.
A czy ktoś wie jak to wygląda z datą wycofania polskich MiG-29 ze służby? Czy coś takiego już się przewija gdzieś, czy to jednak zbyt odległy czas na razie? I ciekawe o ile odłożyłoby się to wydarzenie w czasie w wyniku przeprowadzenia wspomnianej modernizacji... Bo to też kwestia kluczowa moim zdaniem. Jaki jest sens ładowania pieniędzy w coś, jeśli za kilka lat będziemy to przerabiać na żyletki. ;)
-
Ja tam bym się bardzo ucieszył z modernizacji "dwudziestych dziewiątych". :banan
Zastanawia mnie tylko czy to nie za późno. Nie wiem o ile można wydłużyć ich resurs. Skoro niektóre maszyny już niedługo będą odchodzić na emeryturę to ciekawe ile maszyn nadawałoby się do upgrate'u.
Nawet jeśli zdecydowalibyśmy się już teraz, to trochę by to potrwało, a resursowy zegarek tyka.
Inna sprawa: zmodernizują, a później znowu nie dostaniemy części zamiennych? :121:
-
Ale ponawiam pytanie, czy byłaby możliwa instalacja systemu do tankowania sztywną sondą paliwową?
Tak, ale jest pare problemów z tym - Rosjanie nie mają z tym praktycznie żadnego doświadczenia, a system do giętkiego węża już jest i lata. Za system do sztywnego musielibyśmy płacic ekstra, a i prace nad stworzeniem czegoś takiego by trochę trwały. Wiec nie ma sensu w coś takiego sie bawic.
A czy ktoś wie jak to wygląda z datą wycofania polskich MiG-29 ze służby?
Pisze sie o 2016 jako roku zakończenia eksploatacji tego typu, ale bez modernizacji zapewne do tego czasu dotrwałaby jedna niepełna eskadra. Po gruntownej modernizacji, może dałoby sie dodać, że 12 lat eksploatacji, ale wątpię aby liczba maszyn jakie nadawałyby się do tej operacji była większa niż dla jednej eskadry.
-
Tak sobie myślę... wszyscy wiemy, że firma MiG nie ma się ostatnio zbyt dobrze. Gdyby nie zamówienia do Chin i Indii to najprawdopodobniej słowo MiG stało by się jednym z haseł wikipedii. Jeśli się w tej kwestii mylę to proszę mnie poprawić a od razu popełnię honorowe sepuku :D
I idąc dalej za tropem... Polska jest jednym z niewielu już krajów, które eksploatują 29-tki w tak dużej liczbie - bo jakby nie patrzeć to te ok 20 sztuk to nie jest tak mało... I ekipie MiG'a najwidoczniej bardzo zależy aby latały one jak najdłużej dzięki czemu zawsze będą mieli pewnego rodzaju "pewną kasę" z zamówień na zużywające się podzespoły (śrubki, gwoździe i inne takie - wiadomo). Oczywiście to co napisałem wie każdy, ale - zastanawia mnie potencjalne uzależnienie się (ponowne) od rynku zbrojeniowego Rosji, który oczywiście w żaden sposób "nie jest" upolityczniany... Śledząc w miarę na bieżąco stosunki naszych krajów nie wiem czy to dobry pomysł. Nie zaskoczyła by mnie wtedy sytuacji, w której Rosjanie wstrzymują dostawy uzbrojenia naszych migaczy z powodu np naszego veta w sprawie jakiegoś tam rurociągu...
Z tego co słyszałem to na dzień dzisiejszy piloci naszych 29-tek widzą R-27 tylko na slajdach (oczywiście mogę się mylić - w końcu wszystko jest TOP SECRET) i nagle miało by się to zmienić ?
I dalej - w jakim stopniu "zmodowane" migacze będą kompatybilne ze mega nowoczesnym sprzętem zachodnich braci, w który nasza armia się powoli przezbraja (i nie chodzi mi tutaj tylko o Falcony).
Choć z drugiej strony trzeba przyznać iż wersja SMT jest ciekawym sprzętem i zakup takiej technologii mógłby w pewien sposób rzucić trochę ciepłego światła na stosunki dyplomatyczne obu krajów.
Trzeba też brać pod uwagę kto dzisiaj rządzi w Polsce i jaki ma stosunek do wschodniego sąsiada - a odpowiedź na pytanie jaka jest szansa na modernizację migaczy nasuwa się sama :)
-
Ciekawe o jakich zamówieniach do Chin mówisz?
-
Trzeba też brać pod uwagę kto dzisiaj rządzi w Polsce i jaki ma stosunek do wschodniego sąsiada - a odpowiedź na pytanie jaka jest szansa na modernizację migaczy nasuwa się sama :)
Narazie w skład rządu wchodzi Lepper, a on ma niezłe poważanie w Rosji jak coś się dzieje pierwszy jedzie za wschodnią granicę. Chociaż reszta jest nieprzyjazna, to Polska nie może sobie pozwolić na pogarszanie stosunków z Rosją i Kaczyńscy to dobrze wiedzą. Modernizacja MiGów jest świetną okazją na bardziej przyjazną politykę polsko-rosyjską.
-
Moim zdaniem update do SMT jest mało realny, ja bym tu widział kooperację RSK MiG z EADS. Rosjanie remontują płatowiec (Montaż sondy sobie darujemy), a EADS wkłada w nosek APG-65 z niemieckich Phantomów, które idą w odstawkę. R-73 zostawiamy uzupełniając uzbrojenie o Amraamy, w kokpicie można wstawić MFD zamiast IPW31. Zresztą to też mało realne...
-
[...]APG-65 z niemieckich Phantomów, które idą w odstawkę.
Jesteś pewien Kuschu że się zmieści? Antena z reflektorem Cassegraina w N010, choć ma całkiem spore gabaryty i skomplikowany w sensie mechanicznym układ pozycjonujący, to jednak ma trochę mniejszą średnicę od APG-65. Rzecz idzie wprawdzie o centymetry, ale może się nie odbyć bez małej przebudowy. Chyba że panel APG-65 byłby umieszczony trochę bliżej bloków radiolokatora niż antena N010, to kto wie...
Poza tym, czy jest sens instalować zamiast N010 właśnie AN/APG-65, który też nie jest już nową konstrukcją? Może znalazłby się jednak trochę lepszy zachodni zamiennik? No chyba że czynnikiem decydującym jest cena i ew. próba integracji chociaż części awioniki z zachodnimi blokami.
-
No kurde jak do Harriera wlazło no to do dwudziestkidziewiątki nie wejdzie :004:
Radar Żuk-M ma antenę o średnicy 624mm, a Żuk-MAE 700mm, oba wchodzą do MiG-29, teraz niech nam Sundowner powie jakie wymiary anteny ma APG-65, bo krótszy i lżejszy jest na pewno.
-
710[mm] w średnicy. Reszta wymiarów wychodzi na niekorzyść dla N010 - to jest jednak spora krowa - w końcu to dwa przeciwsobne reflektory. Mówiąc o masie, antena lżejsza jest na pewno. No może i da radę, nie mówię że nie. Na pewno, licząc z mechaniką która zmienia jej pozycje w elewacji i azymucie będzie umieszczona nieco bliżej reszty bloków urządzenia. Może to i wystarczy...
W dalszym ciągu zastanawiam się jednak czy nie dało by rady dobrać się do trochę lepszych kuzynów radaru AN/APG-65...
-
Ciekawe o jakich zamówieniach do Chin mówisz?
Ehehe... miałem na myśli Koreę - północną oczywiście :118:
Blisko siebie graniczą, podobnie się nazywają hehehe... :002:
Co do stosunku Kaczyńskich do Rosji to ci panowie chyba nie odwiedzą tego państwa dopóki ichszejszy rząd nie przeprosi Nas Dumnych Polaków za wszystkie rzeczy jakie...
No.. ale w końcu ja pilotem nie jestem więc kwestie taką czy warto czy nie (mowa o modernizacji) - zostawiam do rozstrzygnięcia prawdziwym fachowcom.
-
LOL
http://www.dziennik.pl/Default.aspx?TabId=14&ShowArticleId=35001
Tajny pokaz rosyjskich MiG-ów dla polskiej armii
Możliwość tankowania w powietrzu, nowe radary, cyfrowy kokpit podobny do tych w F-16 oraz system rozpoznawania swój-obcy. W najbliższą środę Rosjanie i Brytyjczycy, podczas tajnej prezentacji, zaproponują naszym wojskowym unowocześnienie samolotu MiG-29 - dowiedział się dziennik.pl.
Polska jest jedynym krajem na świecie, którego siły powietrzne mają na wyposażeniu rosyjskie MiG-29 i amerykańskie F-16. Tyle że te ostatnie jeszcze przez długi czas nie będą zdolne do działań bojowych. W tym czasie to myśliwce MiG-29 będą strzec naszego nieba i amerykańskich maszyn na lotniskach. Dlatego powinny mieć zainstalowane najnowocześniejsze rozwiązania, które wzmocnią ich wartość bojową.
Rosyjskie konsorcjum MiG RSK, wspólnie z Brytyjczykami, zaproponuje nam modernizację układów elektronicznych w samolotach MiG-29, w tym głównie systemu rozpoznawania swój-obcy IFF oraz instalację nowych systemów nawigacyjnych i komunikacyjnych. Na razie rosyjskie maszyny służące w naszych siłach powietrznych nie są w stanie porozumiewać się z F-16, które stacjonują w bazie w Krzesinach. W dodatku również między sobą mogą się kontaktować tylko w ograniczonym zakresie i tylko przez urządzenia naziemne.
Co da się poprawić w MiG-ach?
"Jesteśmy w stanie zaproponować Polsce najnowszą modernizację, oznaczoną symbolem SMT, która właśnie trafiła do Jemenu, a wkrótce trafi do Algierii. Te maszyny nie istnieją jedynie na rysunkach projektantów. To realna broń, wyposażona w najnowocześniejsze rozwiązania" - tłumaczy dziennikowi.pl Igor Amasov, przedstawiciel korporacji MiG.
Unowocześnione samoloty mogłyby tankować w powietrzu oraz dostać dodatkowe podwieszane zbiorniki. Miałyby też nowe cyfrowe kabiny, dzięki czemu piloci z łatwością mogliby przesiadać się na F-16, które mają podobny układ wskaźników. Rosjanie zaproponują również zmodernizowany radar i nowe wyrzutnie systemów spadochronów hamujących. Rosyjska korporacja MiG RSK odpowiadać będzie za całość, natomiast do pomocy przydzielono jej dostawców podsystemów - spółki BAE Systems.
Podobną modernizację przeprowadzili już Słowacy. "Takie rozwiązanie mogłoby być interesujące dla Polskich Sił Powietrznych, ponieważ trwają prace nad zwiększeniem możliwości i modernizacją obecnie wykorzystywanego sprzętu. BAE Systems chętnie zaprezentuje zakończone sukcesem rozwiązanie zaoferowane Słowacji i przedstawi możliwość adaptacji programu w Polsce. Ewentualna decyzja dotycząca wdrożenia takiego rozwiązania i komentarz na ten temat leży w gestii polskiego Ministerstwa Obrony Narodowej" - powiedział dziennikowi.pl John Neilson, rzecznik BAE Systems.
Modernizować trzeba jak najszybciej
Prezentacja proponowanych zmian odbędzie się już w środę - dowiedział się dziennik.pl. "Dopiero po niej będziemy w stanie podjąć decyzję, czy maszyny będą modernizowane" - mówi nam rzecznik sił powietrznych Wiesław Grzegorzewski. Zgodnie z terminem eksploatacji, maszyny MiG-29 mogą latać na naszym niebie do 2015 roku. Potem teoretycznie powinny pójść na złom. Nieoficjalnie wiadomo jednak, że Polska będzie domagała się od Rosjan przedłużenia tego terminu i Rosjanie się zgodzą. Samoloty mogłyby latać wówczas do 40 lat lub 4 tysięcy godzin w powietrzu.
Z modernizacją MiG-29 trzeba się spieszyć. "Mamy obecnie 36 maszyn tego typu" - mówi Grzegorzewski. Nie chce jednak zdradzić, ile z nich jest sprawnych. Wiadomo jednak, że na lotniskach dochodzi do "kanibalizmu samolotowego". Niektóre maszyny traktowane są jako składnice części zamiennych. Sprawne podzespoły wymontowuje się i przerzuca do innych samolotów, by te mogły wzbić się w niebo.
Wszystkie amerykańskie F-16, które mają bronić Polski, będą zdolne do działań bojowych dopiero za kilka lat. Pierwsza eskadra - 16 maszyn - ma być gotowa w 2008 r. Ale pozostałe 32 "Jastrzębie" wartość bojową uzyskają dopiero w 2012 roku.
Zwracam uwagę na słowo ''tajny'' :D
-
Zwracam uwagę na słowo ''tajny'' :D
ROTFL.
1. Nie no mała modernizacja czy upgrade do SMT, niby trzy litery, a różnica jak przy "prawie"
2. Przed modernizacją nie mogą gadać z F16, a po już tak ? Link-16 dostaną ROTFL.
To po kiego kupiliśmy F-16, trza było zmodernizować 36 szt. dokupić z 32, a za resztę kasy z programu F-16 pić na umór i siać postrach na manewrach NATO.
Martin
-
Witam
Chciałem zabrać głos i napisać, że nie zgadzam się z tobą Martin. Bardzo dobrze, że kupiliśmy nowe samoloty. Cieszę się, że wypadło na F-16 :banan, chociaż maszyna wizualnie nie jest moim faworytem. Wróćmy jednak do tematu. Jestem całkowicie za modernizacją naszych Migów 29tych, to bardzo dobry pomysł i mam nadzieje że będzie miał miejsce. Nie bardzo podobała mi się perspektywy, w której posiadamy tylko jeden typ samolotu. Na pewno dużą zaleta Miga-29 jest jego możliwość lądowania na prowizorycznie przygotowanych lądowiskach i pewne doświadczenie naszej armii z tymi samolotami. Najbardziej podoba mi się możliwość rozmowy tych dwóch samolotów elektronicznym językiem po takiej modernizacji. Jeżeli dojdzie do tego to będzie mieszanka wybuchowa siejąca postrach. :021: :021: :021: :021:
-
To po kiego kupiliśmy F-16, trza było zmodernizować 36 szt. dokupić z 32 ...
Tylko dwa szybki argumenty bez zagłębiania się w szczegóły i politykę:
1. Te 36 (mamy tylko 28 bojowych!) to długo już sobie nie polata - zerknij sobie na ich datę produkcji oraz czas i intensywność eksploatacji.
2. F-16 posiada znacznie większe możliwości ataku na cele naziemne - co przy "sypiących" się Su-22 ma chyba znaczenie!
-
Za modernizacją Fulcrumów jestem jak najbardziej, tylko jest tutaj mały problem. Ilu z nich można będzie wydłużyć znacznie resurs poza rok 2016 ? Może sie okazać, że kupienie dodatkowej dekady życia dla ledwo jednej eskadry może ostatecznie wyjść drożej niż zakupienie dla nich zupełnie nowego typu (F-16/35).
Druga sprawa to o jakiej modernizacji tak na prawdę mówimy ? Ostateczna oferta nie została jeszcze złożona, ale już dzisiaj widzę pewien dosyć poważny problem. Otóż można wymienić silniki, radar, resztę awioniki... tylko co z uzbrojeniem ?
R-77 byłby kolejnym nowym, ekskluzywnym pociskiem w naszym arsenale w ilości paru sztuk, poza tym Rosja nie zgodzi sie na pewno na sprzedaż ich najnowszych wersji. Natomiast AIM-120, którego niedługo będziemy mieć pełne magazyny (dla F-16 i NASAMS) nie zostaną z MiGami zintegrowane z powodu weta Amerykanów. Więc tak czy inaczej, możliwości bojowe nawet zmodernizowanych maszyn będą ograniczone i przynajmniej w wypadku walki BVR, nadal mniejsze niż Viperów
-
Mój post miał wydźwięk sarkastyczny, ale chyba za mało go zaakcentowałem )
ROTFL.
1. Nie no mała modernizacja czy upgrade do SMT, niby trzy litery, a różnica jak przy "prawie"
Skąd temu "dziennikarzynie" wyszło to SMT, toż nie drobna modernizacja tylko totalna rewolucja i chyba nie warta świeczki ze względu na wiek naszych Falcrumów. Jedyna sensowna modernizacja to skończyć z kanibalizmem , podpisac umowę na dostawę części na 10 lat i przejść na eksploatacje wg stanu technicznego.
2. Przed modernizacją nie mogą gadać z F16, a po już tak ? Link-16 dostaną ROTFL.
To po kiego kupiliśmy F-16, trza było zmodernizować 36 szt. dokupić z 32, a za resztę kasy z programu F-16 pić na umór i siać postrach na manewrach NATO.
Sun, Mav, Razor umówmy się że dyskutujemy o artykule ;).
36 szt. to mamy w eskadrach (ile lata tego nie wie nikt :( ) ale pozostaje jeszcze chyba część poniemieckich nadających się tylko do generalnego remontu.
Skoro dziennikarz zakłada SMT to moim zdaniem otrzymujemy samolot co najmniej równorzędny (mówimy o nowych maszynach), a w teorii przewyższający F-16 radarem.
Oczywiście o czysta political fiction, bo w końcu jesteśmy w NATO a nie w WNP, co powinno zakończyć wszelkie speulacja
Utrzymać to co jest jak najdłużej w linii bez topienia kasy w drobne modernizacje. Jakakolwiek modernizacja bez wymiany radaru i zakupu R-77 nie ma sensu, a to jest nierealne. I jak najwcześniej rozpisać przetarg na kolej 48 maszyn (zapewne F-35)
Martin
-
Przetarg na F-35 można już rozpisać, zapewne na zapytanie dostaniemy odpowiedź od
1. Lockheed Martin
2. Lockheed Martin
3. Bumar (a ci sie ostatnio wszędzie wciskają :D )
Tylko wiecie, pierwsze maszyny dla nas mogą zacząć być produkowane najwcześniej za 10 lat :121:
Tak swoja drogą, to najwyraźniej nie chodzi o żadną rewolucje z Fulcrumami:
- montaż systemów GPS i VOR/ILS;
- montaż systemu AN/APX-113 BAE;
- doposażenie kabiny przez montaż lub modernizację wskaźników: przeziernego IŁS-31 oraz wielofunkcyjnego, ciekłokrystalicznego MFI-54, ze zwiększeniem możliwości zespołu nawigacyjnego oraz pokładowego systemu optycznego i rejestracji informacji SWR-29M1K;
- zwiększenie możliwości stacji N-019E przez wymianę podzespołów na elementy nowszej generacji;
- montaż systemu uzupełniania paliwa w locie oraz przystosowanie samolotów do mocowania zbiorników podskrzydłowych 2 x 1150l;
- modernizację optoelektronicznego systemu celowniczego;
- nowy, wydajniejszy, model "czarnej skrzynki" ZBN-T;
- montaż informatora głosowego Ałmaz-UPM o zwiększonej ilości komend;
- montaż radiostacji przeciwzakłóceniowej R-833B;
- montaż nowego, płynnie zasilany, prostownik WU-6B;
- montaż turbostartera GTDE-117M, zwiększającego możliwość użytkowania w ograniczonych warunkach logistycznych;
- montaż uniwersalnego symulatora lotniczych środków rażenia UI-ASP;
- modernizację układu wyrzutu spadochronu hamującego;
- przenośny sytem naziemnej, zautomatyzowanej kontroli stanu technicznego samolotu MK-9-12M.
Prócz tego zaproponowano modernizację symulatora samolotu.
Czyli wszystko to co powinno być już w programie Krupie.
-
36 szt. to mamy w eskadrach (ile lata tego nie wie nikt :( ) ale pozostaje jeszcze chyba część poniemieckich nadających się tylko do generalnego remontu.
Nie! - 36 sztuk to nasz pełny stan posiadania, łącznie z samolotami poniemieckimi - tymi, które uznano za zdatne do dalszej służby (pozostałe poszły na części i jako pomoce naukowe)
Tutaj masz "rozpiskę" naszych maszyn latających typu MiG-29:
1 elt Mińsk Mazowiecki
bojowe - 18 szt.: 38, 40, 54, 56, 59, 65, 66, 67, 70, 77, 83, 89, 92, 105, 108, 111, 114, 115
szkolno-bojowe - 4 szt.: 15, 28, 42, 64
41 elt Malbork
bojowe - 10 szt.: 4101, 4103, 4104, 4111, 4113, 4116, 4118, 4120, 4121, 4122
szkolno-bojowe - 4 szt.: 4105, 4110, 4115, 4123
Oczywiście nie wszystkie są cały czas zdatne do lotu - część przechodzi planowe remonty i przeglądy w WZL-2 w Bydgoszczy, a część jest naprawiana "na bieżąco" ze względu na występujące awaria czy takie przygody jak ostatnio pokazane przez Toya w innym temacie "bliskie spotkanie 3 stopnia" z piorunem.
Ten stan maszyn, pomimo prac remontowych i ewentualnych modernizacji będzie się sukcesywnie już tylko zmniejszał, aż do całkowitego wycofania tego typu z eksploatacji w Siłach Powietrznych - to nieuniknione. Kiedy to nastąpi nie wiadomo - mówi się o 2016, ale to chyba mocno optymistyczne - chyba nastąpi to o parę lat wcześniej.
-
Co ciekawe prezentacja zbiega się w czasie z decyzją o ewentualnym zniesieniu polskiego eksportu mięsa do Rosji.
-
Jeżeli modernizacja MIGa-29 nie będzie miała miejsca to warto trzymać jak największą ilość tych samolotów przy życiu tak, aby mogły posłużyć jako latające cele dla F-16. :121: :118: :118: :118:
-
W najnowszym "Lotnictwie" jest ciekawy wywiad z dowódcą Sił Powietrznych Andrzejem Błasikiem,generał wspomina o planowanej eksploatacji MiGów-29 do 2025 roku! Natomiast w przypadku ich modernizacji nawet dłużej!
Jest mowa także o pozyskaniu przez SP samolotów wielozadaniowych nowej generacji. Może więc coś niedługo ruszy się w tym temacie.
-
Czyżby ktoś podpisał jakiś kontrakt na MAKS 2007?
http://www.interfax.com/3/305283/news.aspx
MiG signs deals with Kazakhstan, Poland worth over $70Mln (Part 2)
ZHUKOVSKY (near Moscow.) Aug 22 (Interfax-AVN) - Russian aircraft
corporation MiG has signed contracts with Kazakhstan and Poland at the
MAKS air show to upgrade and maintain MiG aircraft worth over $70
million.
"Talks with a delegation of the Kazakh Defense Ministry have
produced contracts to provide a modern simulator for MiG-31 interceptor
fighters, and also contracts under the MiG-31 and MiG-27 program," a
corporation spokesman told Interfax-AVN on Wednesday.
The contract was signed on the Russian side by MiG First Deputy
General Director, General Designer Sergei Tsivilyov and on the Kazak
side by First Deputy Defense Minister, General of the Army Mukhtar
Altynbayev.
Talks have also been held with a delegation of the Kazak Defense
Ministry on prospective aspects of cooperation, including the
modernization of the MiG aircraft operated in Kazakhstan.
"MiG has held talks with Poland on broadening cooperation and in
servicing MiG-29 fighter jets used in Poland. The talks produced several
contracts," an Interfax correspondent reports.
In the first days of the air show MiG has signed contracts worth
over $70 million, he said.
sd jh
Może ktoś bieglejszy w tym języku, zweryfikuje?
-
trochę jestem śpiący i nie mam słownika, ale chyba jeśli chodzi o Polskę, to współpraca jest w serwisowaniu samolotów używanych u nas, a nie w jakimś upgradzie.
Mają jakiś program dla kazachskich MiG-ów 31 i 27 no i symulator dla MiG-31
-
Cześć :)
W ramach programu "Kurpie" polskie MiGi "wyposażone zostały w systemu nawigacji Rockwell Collins ANV-241MMR VOR/ILS oraz AN/ARN-153 (TCN 500) TACAN, (cywilny) odbiornik GPS Trimble 2101AP, urządzenie ostrzegania o opromieniowaniu wiązką radarową Thompson-CSF SB-14, polski system identyfikacji swój-obcy (IFF) Radwar SC-10 Suprasl oraz cyfrowy pulpit sterowania R-862 do radiostacji VHF/UHF Unimor-Radiocom RS 6113-2. Poza tym maszyny otrzymały światła antykolizyjne oraz nowy - "NATOwski" kamuflaż. Systemy nawigacyjne GPS, TACAN i VOR/ILS zostały zintegrowane z systemem nawigacyjnym samolotu poprzez interfejs TGR-29A." (za Wikipedią).
Przejrzałem kilka for, sporo googlałem, ale nie byłem w stanie sam sobie pomóc. Moje pytanie brzmi - czy poza panelem sterowania radiostacją, pojawiły się w kabinie jakieś nowe przyrządy? W szczególności chodzi mi o ten nowy RWR (SB-14). Byłbym też baaardzo wdzięczny za zdjęcia kokpitu po modyfikacjach :) oraz jakiekolwiek dodatkowe informacje na temat programu "Kurpie".
Z góry dziękuję,
LMP
-
Pewnie nie tylko Ty chciałbyś wiedzieć :D Takie informacje pojawiają się to tu, to tam, ale żadnych konkretów. Ciekawe też kiedy będzie więcej wiadomo o zakresie modernizacji (klamka już zapadła, są środki w budżecie, całe szczęście), czy okrojony słowacki, czy jednak coś z szyną będą kombinować. Kolega Putina siedzi teraz w RSK MiG to pewnie podczas ostatniej wizyty premiera coś podpisali ;)
-
MiG has held talks with Poland on broadening cooperation and in
servicing MiG-29 fighter jets used in Poland. The talks produced several
contracts," an Interfax correspondent reports.
MiG negocjowal z Polska o powiekszeniu / kooperacji w kontraktach serwisowych Mig-29 uzywanych przez Polske. Przez Rozmowy doszlo do kilku kontraktow.
-
Po ostatniej wizycie premiera w Stanach Zjednoczonych i deklaracji prezydenta Bush`a odnośnie potrzeby modernizcji naszych Sił Zbrojnych nasunęła mi się taka luźna myśl związana z naszymi MiG`ami-29. W 1997 Amerykanie zakupili 21 sztuk MiG-29 od Mołdowi (wg. monografii Lotnictwa Wojskowego nr 8 były to samoloty b. ZSRR w wersji 9-12 i 9-13). Ciekawe co się z nimi stało i jaki obecnie przedstawiają stan. Do latania to się raczej już nie nadają, ale jako magazyn części zamiennych? Czy byłby sens w pozyskaniu tych egzemplarzy, czy niekoniecznie? :011:
-
Niekoniecznie. Już prędzej trochę części z Iraku można wywiezć, o ile już Irańczycy nie wywiezli, wcześniej (czy było w ogóle co wywozić?). Natomiast co do mołdawskich MiGów, to tutaj mamy temat:
http://www.il2forum.pl/index.php/topic,5545.msg72966.html#msg72966
-
Propozycje WZL-2 w sprawie modyfikacji polskich MiG-29
http://www.znp.wat.edu.pl/doc/2009.06.24/II/05_WZL2.pdf
Błasik w wywiadzie w ostatnim "Lotnictwie" jest za pozostawieniem MiG'ów w eksploatacji.
[gmod]Wydzielone z wątku: Polskie MiG-29 w służbie (kilka pytań) (http://www.il2forum.pl/index.php?topic=5534.0). John Cool.[/gmod]
-
An/APG-68... AMRAAM... Sidewinder... Maverick... na Fulcrumie.... u nas...
Jaaaaaasne, już to widzę
-
Pomijając wersje najbardziej zaawansowane to w sumie nic specjalnego... Jest to zakres modernizacji bardzo podobny do słowackiej MiG-29AS. Bloki radiolokatora, procesor sygnałowy i procesor danych niestety nie ruszone, a w sumie szkoda. W zasadzie to stary kotlet w nowym, ładniejszym opakowaniu :002: Od strony bojowej niewątpliwym plusem jest wyświetlenie sytuacji taktycznej.
-
An/APG-68... AMRAAM... Sidewinder... Maverick... na Fulcrumie.... u nas...
Jaaaaaasne, już to widzę
I to robione przez Nas a nie Izraelczyków ROTFL
-
Mam nadzieję, że modernizują samoloty sprawniej niż posługują się komputerem, bo 17 stronicowy PDF, który zajmuje ponad 16MB to lekkie przegięcie ;).
-
Kompresja pdf-a to jeszcze pół biedy. Jak się okazuje, ta ładna broszurka racząc czytelnika prezentacją tych wszystkich wyświetlaczy rodem z komórek dla dresiarzy (mrzonki o AIM-120 pomijam), zapewniając że będzie o 300% lepiej i fajniej nie wspomina o rzeczy najważniejszej - przygotowywanej przez zakład modernizacji radiolokatora Produkt N-019EA "Rubin" przy kooperacji z ukraińskim przemysłem radiotechnicznym (można o tym przeczytać w artykule temu poświęconym w lipcowej nTW). Warto też tu też zaznaczyć że Ukraińcy tak naprawdę od X lat oferują modernizacje, nowe bloki elektroniki i poprawione oprogramowanie do radiolokatorów Rubin i Topaz, w tym nowe odbiorniki niskoszumowe. Od lat również serwisują te systemy mając do tego gotową bazę w spadku po Związku Radzieckim. No i idąc za ciosem - owo "uniezależnienie się" od wschodnich producentów podkreślane na pierwszych 3 stronach jak zwykle pozostaje w ten sposób pustym hasełkiem.
PS. Pardon, jest mowa o modernizacji N-019 jako alternatywie - ale bez szczegółów.
-
W najnowszym 'Lotnictwie' znowu zostaje poruszona kwestia modernizacji MiG-29, czytamy:
Wywiad z Szefem Szkolenia SP, gen. Anatolem Czabanem:
"...Modernizacji zostaną poddane przede wszystkim awionika oraz system uzbrojenia wraz z stacją radiolokacyjną..."
Zdjęcie z propozycją modernizacji WZL Bydgoszcz przedstawił parę postów wyżej John.
Więcej o tym było w:
http://www.magnum-x.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=593&catid=4&Itemid=12
Mnie intryguje natomiast ta kwestia uzbrojenia. Jeżeli byśmy wybrali MBDA i pocisk Mica jako następcę zestawów plot. Newa w programie modernizacji obrony plot. to aż się prosi by podwiesić Micę pod MiG-29. Za jednym zamachem mielibyśmy następcę R-27 i R-73. Jeżeli to nie wchodzi w grę to jest jeszcze opcja izraelska, z aktywnym radiolokacyjnym Derby i pasywnym Pythonem. Wszak podczas wizyty w Izraelu premiera Tuska, podnoszono kwestię podpisania jakiegoś strategicznego porozumienia w kwestii pocisków rakietowych (chodziły głosy, że nie tyczy się to Spike, jeżeli już to pocisku dalekiego zasięgu dla projektowanych wyrzutni Homar). Byłbym szczęśliwszy gdyby chodziło o ten pierwszy wariant, gdyż Derby ma dość słabiutki zasięg.
Ps;
Na stronie WZL2 pojawia się takie fajne foto:
http://wzl2.mil.pl/?cid=27&unroll=17
(http://wzl2.mil.pl/files/Image/newPic/kmodern3.jpg)
-
Osobiście wątpię w integrację w systemach uzbrojenia takich pocisków jak Derby czy Mica AR. Obawiam się że w kwestii uzbrojenia w ogóle może się nic nie zmienić (odpukać). Natomiast modernizacja kokpitu czy bloków radiolokatora N019 wespół z firmami ukraińskimi ma w sumie sens, przede wszystkim finansowy, bo pakowanie się w taki abstrakcyjny wariant jak wspomniana w broszurze możliwość instalacji radiolokatora AN/APG-65 czy AN/APG-68 to moim zdaniem kompletny absurd - koszty znacznie większe, a zysk w zestawieniu z kosztami wbrew pozorom nie jest aż tak duży. Nie wspominając już że to systemy o różniącej się architekturze więc integracja z resztą systemów pokładowych także będzie kosztowna i czasochłonna, kto wie czy nie poza możliwościami WZL-2.
Swoją drogą, patrząc na kokpit i przede wszystkim HUD, modernizacja faktycznie pachnie nieco Elbit Systems i innymi firmami izraelskimi... zakładając że to faktycznie propozycja nowego kokpitu MiGa-29.
http://www.el-op.com/category/Military_HUDs
Podobno demonstratorem modernizacji proponowanej przez WZL-2 "Bydgoszcz" jest maszyna "56" - potwierdzi ktoś? :)
No i na koniec - ciekawe co na to producent?
-
Żenująca ta modernizacja...
Uwielbiam 29 tego ale, architektura kokpitu zaprezentowanego przez WZL2 jest na pierwszy rzut oka tandetna.
To nie projekt studentów z WATu tylko prawdziwe przedsięwzięcie mające na celu przedłużyć życie naszych migaczy i teoretycznie dać im możliwość walki z myśliwcami 4+/ 5 gen i pełnej integracji systemów danie owej szyny mil ni wiele pomoże bo gdy wejdą na standard F35 będziemy musieli modernizować f16 tki.
Po drugie dajmy na to konfrontacja 50 letniego obrotomierza pamiętającego czasy 15 tek z podzespołami ebitu prezentowanymi jako nowość w drugiej połowie lat 90 jest śmieszne. Brakuje tu jeszcze MDFów od Thrustmastera i oczkującego na premierę najnowszego cougara. Jednym słowem brak profesjonalizmu i tandeta to nie szkolno bojowy samolot tylko maszyna stricte bojowa, jeżeli wojsko to łyknie będzie to kolejna kpina związana z naszymi siłami zbrojnymi.
-
Modernizacja bez zgody i udziału producenta to same problemy w eksploatacji. Po takiej akcji stracimy jakiekolwiek możliwe, dostępne wsparcie (np. biuletyny eksploatacyjne). Już teraz przez zagmatwane modyfikacje samolotów nakazano technikom korzystać z oryginalnej radzieckiej dokumentacji, a nie naszej czy niemieckiej. Moim zdaniem, jedyne co można zrobić to albo trochę podrasować radar za pomocą Ukraińców, albo wspólnie z MiGiem doprowadzić do standardu SMT. Oczywiście wiadomo, że ta ostania opcja nie ma w Polsce szans. Inne propozycje w tym izraelskie uważam za porażkę. Nie dysponują oni dostateczną wiedzą na temat tych samolotów i ich modernizacje cechują się niższym stopniem integracji z samolotem niż rosyjskie. Bo modernizacja nie polega tylko na zmianie HUDa, wstawieniu monitorów, innego DSS i drążka i maźnięciu wszystkiego na czarno, niby pod NGV.
A poniżej ciekawostka. Producenci chwalą się często osiągami swoich samolotów podając dane dla minimalnej konfiguracji. Poniżej V wznoszenia MiGa-29 w takim "pokazowym" wariancie:
(http://img524.imageshack.us/img524/1738/prdkoii.jpg)
Która inna maszyna wyciśnie zaraz po starcie 350 m/s?
-
Galimex oczywiście nijak się to ma do twojego pr0 ELo combo kokpitu MiG-29-F-16-Airbus, ale daj im chociaż szansę.
-
chyba trochę nie na temat kolego kush :P
A tak bez jaj od paru miesięcy nie pokazuję postępów bo i tak musiał bym słuchać twoich cudownych komentaży.
Jak będzie skończony to wyślę fotki. Na dzień dzisiejszy HUD, Main i glare są skończone.
Ortografia!
Kolega Kusch
[gmod]Zabawę z raportowaniem postów też mogliście sobie darować. Inny kolega :P[/gmod]
-
Szczerze mówiąc czekam na tą modernizację już od wielu lat, ale z drugiej strony jeżeli zrobimy ją własnymi siłami, to Migi do dłużej niż 2020 nie polatają, bo bez wsparcia RSK MiG, będzie się nam wykruszać po parę rocznie z braku części i skończymy jak Rumuni z Lancerami.Oczywiście z powodów politycznych nie ma mowy o modernizacji przez Rosjan naszych samolotów do poziomu SMT, która by była chyba najlepszym rozwiązaniem-za 12mln od sztuki (tak mniej więcej płacili hindusi) dostalibyśmy samoloty porównywalne(przynajmniej mojej opinii, z którą nie każdy musi się zgadzać) do naszych F-16 i możliwość ich użytkowania do 2030. I trochę jest to irytujące, zwłaszcza, że na Słowacji która też jest członkiem NATO, jakoś się to udało (5mln od sztuki,ale ograniczony zakres prac),zaś samo RSK MiG groszem nie śmierdzi i z pocałowaniem ręki wzięłoby taki kontrakt.Koniec końców modernizacji pewnie nie będzie, Migi wycofają za jakieś 10 lat, a w międzyczasie dostaniemy/kupimy używane F-16MLU żeby być politycznie poprawnymi :015:
-
W międzyczasie dostaniemy/kupimy używane F-16MLU żeby być politycznie poprawnymi :015:
Nie sądzę. Kupimy to samo co mamy, i nie będziemy się pchać w starocie. Tu jestem w 100% pewien. F-16MLU sprzedaje/daje się krajom biednym które już nie mają co kupić, a ich samoloty są w stanie co najmniej agonalnym. 50 kolejnych sztuk block52+ będzie wg. mnie na pewno, co będzie później zobaczymy.
-
Carolus: ale my jesteśmy biedni a nasze lotnictwo w stanie agonalnym. Poza tym cierpimy na straszną niemoc decyzyjną.
-
Jeżeli stać nas na nowe F-16 block 52+ X48 które warte są po 40mln$ nie jesteśmy tak biedni. W porównaniu z Chile które otrzymało/kupiło MLU jesteśmy bogatsi. Więc... nie jest tak źle
-
Prędzej wycofamy jedną eskadrę wynalazków zwanych Jastrzębiami (albo pójdzie na części zamienne, bo już teraz stoją nieloty) niż kupimy następną. Też jestem o tym przekonany :118:
-
Chyba się potwierdzi moja wcześniejsza hipoteza o wymianie bloku wzmacniacza niskoszumowego N019-09 (i ew. głównego bloku oscylatora N019-22):
http://www.militaryparitet.com/teletype/data/ic_teletype/8441
02.09.10 Польша намерена модернизировать радиолокатор истребителя МиГ-29 с участием Украины
2 сентября 2010 г.
РБК.ру, 1 сентября. Польша намерена модернизировать радиолокатор истребителя МиГ-29 с участием Украины. Об этом сообщил журналистам представитель оборонного комплекса на первом всеукраинском форуме оборонной промышленности в Киеве. "Переговоры продолжаются с предприятием "Фазотрон-Украина" (Киев) российской корпорации "Фазотрон-НИИР". Контракта еще нет, но определенные работы в его обеспечение ведутся", - сказал эксперт.
Польша остановилась на варианте "малой модернизации" станции Н019. Он предусматривает замену устаревших блоков, характеризующихся наименьшей надежностью. Речь идет о приемнике Н019-09 и задающем генераторе Н001-22. В результате не только повышается надежность прибора, но увеличивается дальность обнаружения целей.
Государственные испытания усовершенствованного радиолокатора для МиГ-29 завершились на Украине в 2009г. На авиапредприятии во Львове ими оснастили два самолета МиГ-29. "Фазотрон-Украина" получила небольшой заказ Минобороны Украины на поставку этого изделия, который планируется выполнить в 2011г. Кроме того, "Фазотрон-Украина" совместно с предприятиями Белоруссии и России предлагает также оборонным ведомствам Украины и других стран более глубокую модернизацию радиолокатора с заменой большинства блоков.
Практически новая станция Н019-У2 позволит использовать МиГ-29 как штурмовик для уничтожения наземных целей. По своим характеристикам она приблизится к лучшей в СНГ российской радиолокационной станции "ЖУК-М".
Prawdopodobnie zainstalowane będzie w miejsce bloku wzmacniacza niskoszumowego N019-09 nowe urządzenie - zgaduję że UM522, proponowane przez przedsiębiorstwo ZAO "Fazotron-Ukraina", zwiększając m.in. czułość i inne parametry odbiornika.
Co interesujące, w sprawie modernizacji stacji radiolokacyjnej na naszych MiGach (Long Range) używane jest takie same oznaczenie jak tej stosowanej na modernizowanych MiGach-29MU1 na Ukrainie tj. N019U1/U2, zaprojektowanej przez ZAO "Fazotron-Ukraina".
Czyżby jednak wspólne przedsięwzięcie?
W zasadzie wiadomo przy tym że Bydgoska modernizacja z WZL-2 tj. "Long Range" stacji N019 jest opracowywana w kooperacji z grupą SSFTF Progress i ZAO "Fazotron-Ukraina". Jednocześnie Ukraińcy na dzień dzisiejszy wdrażają modernizację MiGów-29 do standardu MiG-29MU1.
Pierwszy etap modernizacji obejmuje m.in. zastosowanie stacji radiolokacyjnej N019U1 zaprojektowana przez przedsiębiorstwo ZAO "Fazotron-Ukraina". W drugim etapie planowane jest zastosowanie stacji N019U2, przy czym ten drugi etap będzie zapewne wyglądać tak że po wykonaniu prac na iluś tam MiGach-29 zakłady w którymś momencie przestawią się na nowszy wariant i kolejne modernizowane samoloty będą miały już stację N019U2.
-
Nie wiedziałem, że modernizacja już ruszyła... A tu już 1-sza maszyna niemal gotowych: MiG-i po liftingu nowoczesne jak F-16 (http://polska-zbrojna.pl/home/articleshow/6194?t=MiG-i-po-liftingu-nowoczesne-jak-F-16)
-
O, faktycznie. Jednak zabrali się za modernizację staruszków. Ciekawe jak wygląda nowy kokpit. Czy zmieni się też awionika odpowiedzialna za uzbrojenie. Może zakupimy R-77? :P
-
To pewnie pierwsza opcja tej modernizacji. Były bodajże 3
-
Pełna lista zmian:
laserowa platforma nawigacyjna EGI (INS/GPS z modułem SAASM) firmy Honeywell;
radiostacja Talon RT-8200 o skoku częstotliwości 8,33kHz i 21kHz z systemem kodowania fonii i danych Have Quick I i II oraz SATURN firmy Rockwell Collins (zarządzenie nr 50 Ministra Gospodarki z dnia 14 grudnia 2010);
komputer misji MDP umożliwiający założenie do 30 planów lotu;
wyświetlacz wielofunkcyjny MFCD 5”x4” pracujący w trybie MAPA z wyliczaniem punktów trasy, sytuacji taktycznej TST, dublera celownika IŁS-31 oraz zobrazowania procedur standardowych i awaryjnych.
Zmiany obejmą także:
montaż pulpitu UFCP na kolumnie celownika IŁS-31 do sterowania zabudowanymi urządzeniami i wprowadzania danych do systemu;
dodanie komputera danych aerodynamicznych ADC z nowym czujnikiem;
cyfrowy rejestrator video z kamerą CTVS oraz wyposażenie do planowania misji (MPS) i analizy polotowej (DBRS);
możliwość podwieszania dodatkowych zbiorników paliwa.
... i widok kokpitu:
(http://pliki.lotniczapolska.pl/jpg/wsplpr/zdwzl.jpg)
Więcej szczegółów tutaj:
http://lotniczapolska.pl/Lifting-MiGa,22762 (http://lotniczapolska.pl/Lifting-MiGa,22762)
-
Tak obok rozważań o modernizacji tych naszych MiG-ów ukazała się notatka o dostarczeniu ostatniego wyremontowanego w Wojskowych Zakładach Lotniczych Nr 2 S.A. samolotu MiG-29. Samolot ten jako ostatni z 32 "migów" został przygotowany do eksploatacji według stanu technicznego oraz otrzymał zwiększony resurs techniczny do 4000 godzin i 40 lat eksploatacji. Był to egzemplarz o nr bocznym 114 (wziął już udział w przeprowadzonych w marcu ćwiczeniach TLP 2013-2 w Albaceta). Źródło: http://wzl2.mil.pl/aktualnoci/96-ostatni-wyremontowany-mig-29-w-wzl-nr-2-sa# (http://wzl2.mil.pl/aktualnoci/96-ostatni-wyremontowany-mig-29-w-wzl-nr-2-sa#)
(http://lotniczapolska.pl/image_big.inc.php?d=i/n&f=1e0114d5de2a78f7c0a816e9d6d0e6fc114_wzl2.jpg)
Remonty zakończone a więc czas na modernizacje :-) 2013.03.15 w Bydgoszczy oblatany został pierwszy zmodernizowany z tych szesnastu zaplanowanych samolotów w ramach zawartej 2011.08.12 r. umowy http://www.polska-zbrojna.pl/home/articleshow/6927?t=Oblot-prototypu- (http://www.polska-zbrojna.pl/home/articleshow/6927?t=Oblot-prototypu-)
-
Wiem że offtop, ale... Brawa dla mistrza drugiego planu za przykładanie się do swojej pracy.
-
Trzeci etap, najbardziej zaawansowany, przewiduje głęboką modernizację sny tacji radiolokacyjnej N019 w celu dostosowania jej do wykorzystania zachodnich kierowanych pocisków rakietowych powietrze-powietrze średniego zasięgu (AIM-120 AMRAAM), zabudowę nowej radiolokacyjnej stacji ostrzegającej przed opromieniowaniem – ewentualnie modernizację istniejącego tego typu urządzenia SPO-15ŁM – wprowadzenie nahełmowego systemu wskazywania celów HMCS (Helmet Mounted Cueing System) oraz zachodnich lotniczych środków bojowych (AIM-9X Sidewinder, AGM-65G Maverick).
Ciekawe czy zrobią 3 etap oraz jakie 32 maszyny z tego co wiem to SP mają 31 tego typu maszyn
-
Jakoś bardziej jestem skłonny uwierzyć w zakup F-35 aniżeli modernizacje Migów do
3 trzeciego stopnia. Wyobrażacie sobie 29-go z AMRAAM'ami? Ja jakoś nie mogę ;D
-
A "kasę" na zakup tych F-35 to sobie wyobrażasz ?
-
A "kasę" na zakup tych F-35 to sobie wyobrażasz ?
No właśnie też nie, ale jest to bardziej realne niż kosmiczna modernizacja MIGa.
-
A co to się temu MiG-u nowego do pleców się przyczepiło? To nowa antena radiostacji (przynajmniej tak wynika z prezentacji odnośnie modernizacji naszych MiG-ów). Podobne to to jest do anteny zainstalowanej na słowackich migaczach oznaczonych jako MiG-29AS (które były modernizowane przez producenta). Może to ten pierwszy doposażony egzemplarz, którego oblot nastąpił w Bydgoszczy 2013.05.13 (tylko daty się nie zgadzają, bo zdjęcie pochodzi z 2013.04.22 i co on robi w Malborku?).
(http://galeria.aviateam.pl/photos/2013-04-22/13140.jpg)
http://galeria.aviateam.pl/photo/13140 (http://galeria.aviateam.pl/photo/13140)
(http://galeria.aviateam.pl/photos/2013-05-20/13585.jpg)
http://galeria.aviateam.pl/photo/13585 (http://galeria.aviateam.pl/photo/13585)
Źródło zdjęć: http://galeria.aviateam.pl/index.php
-
Unowocześniony MiG-29 już w Mińsku.
http://www.altair.com.pl/news/view?news_id=11042 (http://www.altair.com.pl/news/view?news_id=11042)
http://www.defence24.pl/unowoczesniony-mig-29-juz-minsku/ (http://www.defence24.pl/unowoczesniony-mig-29-juz-minsku/)
(http://www.defence24.pl/wp-content/uploads/2013/07/mig_1.jpg)
-
Zdjęcia kolejnych "zmodernizowanych" naszych migaczy. Lotnisko WZL-2, Bydgoszcz-Szwedrowo:
2013.10.11 54
(http://img.airfoto.pl/my_img/b/112470.jpg)
http://airfoto.pl/?module=Photos&action=Single&id_ph=112470&size=2 (http://airfoto.pl/?module=Photos&action=Single&id_ph=112470&size=2)
2013.10.10 67
(http://img.airfoto.pl/my_img/b/112501.jpg)
http://airfoto.pl/?module=Photos&action=Single&id_ph=112501&size=2 (http://airfoto.pl/?module=Photos&action=Single&id_ph=112501&size=2)
i żeby nie było wątpliwości z czym mamy do czynienia pojawił się stosowny napis: "WZL2 MODERNIZACJA"
(http://img.airfoto.pl/my_img/b/112656.jpg)
http://airfoto.pl/?module=Photos&action=Single&id_ph=112656&size=2 (http://airfoto.pl/?module=Photos&action=Single&id_ph=112656&size=2)
Malowanie wygląda na niezmienione.
-
2013.11.08 egz. 54 odleciał z Bydgoszczy do macierzystej bazy w Mińsku Mazowieckim. Źródło http://forum.krzesiny.org.pl/viewtopic.php?f=22&t=3159&sid=341b8effbc33459797e15eaac3d2b605&start=30 (http://forum.krzesiny.org.pl/viewtopic.php?f=22&t=3159&sid=341b8effbc33459797e15eaac3d2b605&start=30) (wiadomość z 2013.11.08)
To chyba już 2. zmodyfikowany samolot przekazany do Mińska (pierwszym był 89, post #66). Nie znalazłem informacji o 38, który jako drugi został oblatany w WZL-2 i miał być w sierpniu 2013 dostarczony do 23. Bazy.
-
Już mamy 4 szt. po modernizacji.
67, 54, 89 i 38. Do końca roku ma wrócić 111.
-
2014.01.20 oblatano kolejnego (5?) doposażonego MiG-a. To egz. o nr 111. Źródło http://forum.krzesiny.org.pl/viewtopic.php?f=22&t=3159&start=45 (http://forum.krzesiny.org.pl/viewtopic.php?f=22&t=3159&start=45) post z 21 stycznia.
A tu kilka zdjęć:
(http://img.airfoto.pl/my_img/b/115521.jpg)
http://airfoto.pl/?module=Photos&action=Single&id_ph=115521&size=2 (http://airfoto.pl/?module=Photos&action=Single&id_ph=115521&size=2)
(http://img.airfoto.pl/my_img/b/115487.jpg)
http://airfoto.pl/?module=Photos&action=Single&id_ph=115487&size=2 (http://airfoto.pl/?module=Photos&action=Single&id_ph=115487&size=2)
-
Kolejny będzie 56 i pierwszy dwuster 28.
-
Praca wre :569: i tak pojawił się kolejny zmodernizowany nasz MiG: 105. Oblot 2014.03.31 (?)
(http://img.airfoto.pl/my_img/b/117439.jpg)
http://airfoto.pl/?module=Photos&action=Single&id_ph=117439&size=2 (http://airfoto.pl/?module=Photos&action=Single&id_ph=117439&size=2)
-
105 już w domku.
Kolejna do zrobienia 40.
28 czeka na obloty.
-
Zdjęcie z 2014.04.25 pokazujące następny zmodernizowany (niech tam będzie :021: ) MiG-29. Tym razem to 115. Lotnisko Bydgoszcz - Szwedrowo. Żródło airofoto.pl
(http://img.airfoto.pl/my_img/b/118145.jpg)
http://airfoto.pl/?module=Photos&action=Single&id_ph=118145&size=2 (http://airfoto.pl/?module=Photos&action=Single&id_ph=118145&size=2)
PS. Ostatnie cztery posty (od #74 Colta) nie pasują do tego wątku. Lepszym miejscem wydaje się ten Polskie MiG-29 w służbie (kilka pytań) http://il2forum.pl/index.php/topic,5534.255.html (http://il2forum.pl/index.php/topic,5534.255.html). Prośba do Moderatorów o przeniesienie.
Pozdrawiam
-
Zaintrygowało mnie dlaczego te modernizowane egzemplarze (przynajmniej niektóre) mają "wydrapane" dość długie pionowe pasy pod kabiną. Widać je w poście #67 na samolocie 54 ale także na 115.
(http://galeria.aviateam.pl/photos/2014-05-03/18096.jpg)
http://galeria.aviateam.pl/photo/18096 (http://galeria.aviateam.pl/photo/18096)
-
I pojawił się pierwszy zmodernizowany MiG-29 w wersji UB. Lotnisko Bydgoszcz-Szwederowo, 2014.05.14:
28
(http://galeria.aviateam.pl/photos/2014-05-15/18260.jpg)
Źródło: http://galeria.aviateam.pl/photo/18260 (http://galeria.aviateam.pl/photo/18260)
-
40 to kolejny. 2014.07.30 Bydgoszcz-Szwederowo
(http://img.airfoto.pl/my_img/b/120153.jpg)
http://airfoto.pl/?module=Photos&action=Single&id_ph=120153&size=2 (http://airfoto.pl/?module=Photos&action=Single&id_ph=120153&size=2)
-
108 najnowszy po modernizacji... Za profilem SP RP (https://www.facebook.com/116138688398834/photos/a.116804214998948.19186.116138688398834/841353879210641/?type=1&relevant_count=1)
-
Jak zwykle u nas bardzo kreatywne komentarze pod zdjęciem :).
-
Taaa, też to zauważyłem. Pozostaje przytoczyć klasyka: "Sorry, taki mamy klimat!" ;-)
-
Wspomniana wyżej 108 jeszcze na lotnisku WZL-2 Bydgoszcz-Szwederowo, 2014.07.22:
(http://galeria.aviateam.pl/photos/2014-07-22/19363.jpg)
http://galeria.aviateam.pl/photo/19363 (http://galeria.aviateam.pl/photo/19363)
-
Gdzieś zawieruszył się jeszcze jeden zmodernizowany egzemplarz, tj. 83. Malbork, 2014.06.22
(http://galeria.aviateam.pl/photos/2014-06-12/18612.jpg)
http://galeria.aviateam.pl/photo/18612 (http://galeria.aviateam.pl/photo/18612)
PS. Proszę Moderacje o poprawienie w poście #81 daty wykonania zdjęcia na 2014.07.22.
Zrobione. Mekki.
-
I kolejny doposażony MiG-29 oblatany. 2014.08.26, lotnisko Bydgoszcz-Szwederowo.
59
(http://img.airfoto.pl/my_img/b/120578.jpg)
Źródło: http://airfoto.pl/?module=Photos&action=Single&id_ph=120578&size=2 (http://airfoto.pl/?module=Photos&action=Single&id_ph=120578&size=2)
-
2014.09.18, Bydgoszcz-Szwederowo i oblot ostatniego (?) doposażonego MiG-a w wersji jednomiejscowej:
56
(http://img.airfoto.pl/my_img/b/121043.jpg)
Źródło: http://airfoto.pl/?module=Photos&action=Single&id_ph=121043&size=2 (http://airfoto.pl/?module=Photos&action=Single&id_ph=121043&size=2)
-
I...finał! :564: W Bydgoszczy oblatano ostatnie dwa MiGi-29 w ramach umowy z 2011.08.12 na modernizacje, doposażanie (jak zwał, tak zwał) szesnastu samolotów. I co dalej? Będzie etap drugi a może i trzeci?
Przedostatni to MiG-29UB "42". Oblot 2014.10.21
(http://img.airfoto.pl/my_img/b/121911.jpg)
http://airfoto.pl/?module=Photos&action=Single&id_ph=121911&size=2 (http://airfoto.pl/?module=Photos&action=Single&id_ph=121911&size=2)
A ostatni to MiG-29UB "15". Oblot 2014.10.24
(http://img.airfoto.pl/my_img/b/121870.jpg)
http://airfoto.pl/?module=Photos&action=Single&id_ph=121870&size=2 (http://airfoto.pl/?module=Photos&action=Single&id_ph=121870&size=2)
Źródło: http://forum.krzesiny.org.pl/viewtopic.php?f=22&t=3159&start=60 (http://forum.krzesiny.org.pl/viewtopic.php?f=22&t=3159&start=60)
-
A tu krótka notatka o oficjalnym zakończeniu programu doposażania MiG-ów w ramach zawartego w 2011 roku kontraktu.
4 listopada w Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 2 S.A. w Bydgoszczy odbyła się uroczystość przekazania ostatniego zmodernizowanego samolotu MiG-29UB.
Źródło: http://lotniczapolska.pl/Program-doposazenia-MiGow-29-zakonczony,35905 (http://lotniczapolska.pl/Program-doposazenia-MiGow-29-zakonczony,35905)
(http://lotniczapolska.pl/image_big.inc.php?d=i/n&f=3d6a730fbce9a06ed2fac63fa9963fe9DSC08484.JPG)
-
Każdy, nawet niewielki wzrost obronnego potencjału polskich sił zbrojnych niewątpliwie cieszy w obecnej sytuacji za naszą wschodnią granicą...
-
Z okazji uroczystości 25-lecia MiG-ów 29 w Polsce i oficjalnego przekazania ostatniego zmodernizowanego MiG-a-29 (o nr bocznym 56) pojawiła się informacja, że te egzemplarze są oznaczane jako MiG-29M (?) Ktoś może to potwierdzić.
Źródło: http://fly4photo.pl/index.php?page=mig29obch25l (http://fly4photo.pl/index.php?page=mig29obch25l)
-
Zmodernizowany MiG-29UB z nr bocznym 28 przeszedł ostatnio remont (kolejny) w WZL-2 i przy okazji otrzymał nowy kamuflarz (zmienili też kolor nr burtowego z tradycyjnego czerwonego na ciemnoszary).
Lotnisko Bydgoszcz-Szwederowo, 2015.12.14.
(http://img.airfoto.pl/my_img/m/127442.jpg)
http://airfoto.pl/?module=Photos&action=Single&id_ph=127442&size=2 (http://airfoto.pl/?module=Photos&action=Single&id_ph=127442&size=2)
-
Od razu lepiej z tymi szarymi numerami.
-
To są normalnie jaja jakieś... :090: Wojsko chciało sobie unowocześnić system IFF na swoich Migach z Mińska Mazowieckiego "IFF dla MiG-29M" http://www.altair.com.pl/news/view?news_id=19991&q=mig-29 (http://www.altair.com.pl/news/view?news_id=19991&q=mig-29). I...przetarg został unieważniony bo zakład wykonujący kiedyś jakieś tam prace tzw. modernizacyjne na tych samolotach nie zgodził się na ingerencje! http://iu.wp.mil.pl/userfiles/file/zamowienia_publiczne/2016/135/zawiadomienie_uniewaznieniu_postepowania.pdf (http://iu.wp.mil.pl/userfiles/file/zamowienia_publiczne/2016/135/zawiadomienie_uniewaznieniu_postepowania.pdf)
Nawet jeżeli formalnie WZL-2 "są na prawie" i mają taką możliwość to Wojsko Polskie a więc można powiedzieć, że i Polska stało się zakładnikiem prywatnej firmy (no i co z tego, że też należącej przecież do Skarbu Państwa). Przypomina to casus remontu śmigłowców w PZL Świdnik. Chciało by się zapytać: I o co tu q...a chodzi? :583:
-
Rafi witamy w świecie nowoczesnych kontraktów, trzeba je zawsze dokładnie czytać i jeszcze dokładniej przemyśleć sens. Połowa pracy dzisiaj przy skomplikowanych zakupach ( a takie są wojskowe ) to analiza zapisów prawnych czy aby na pewno nie wprowadzają na minę. W cywilu jest podobnie tutaj wystarczy przytoczyć casus pewnej sprawy w USA, gdzie sąd orzekł, że ty jako klient możesz sobie kupić konsolę do gier i jej używać, ale nie masz prawa jej rozkręcać i modyfikować, a wystarczyło że przy rejestracji urządzenia na stronie producenta przy pierwszym uruchomieniu kliknąłeś zgodę na regulamin. Co ciekawe dzisiaj część urządzeń/softwaru nawet nie będzie pracować bez owej "rejestracji". Tak wygląda nowoczesny świat korporacji i ich pajęczyn prawnych. Po prostu umowę z WZL podpisywali "wysokiej klasy urzędnicy", a WZL gdy zauważył ich profesjonalizm to wcisnął do kontraktu wygodne dla siebie zapisy zabezpieczając się na przyszłość.
-
Nie do końca modernizacja, ale pojawiła się informacja o zakupie z USA (odkupionych od Mołdowi) dwóch egzemplarzy MiG-29. W komentarzach czytam, że te samoloty to raczej jako dawcy części dla obecnych naszych migaczy niż do latania.
https://mobile.twitter.com/goltarr/status/954647362382761984 (https://mobile.twitter.com/goltarr/status/954647362382761984)
Mam dla naszego MON-u małą podpowiedź. Nasi bratankowie Węgrzy wystawili na aukcji swoje MiGi-29, które już od paru lat stoją na kołkach (choć źródło informacji no to takie sobie bo pisane cyrylicą, info z 2018.01.17: http://forums.airforce.ru/matchast/4945-reestr-mig-29-a-68/#post158520 (http://forums.airforce.ru/matchast/4945-reestr-mig-29-a-68/#post158520)
Podobnoż są to 23 płatowce i 20 silników za 4,8 mld forintów.
A może jakaś Forumowa zrzuta i jedna sztuka do ogródka któregoś z Moderatorów (który ogródek ma😀)
-
http://www.konflikty.pl/aktualnosci/wiadomosci/polska-usa-moldawskie-mig-29/
I dalsze informacje o rzekomym zakupie.
-
22BLT chwali się tym zdjęciem na Facebooku.
(https://scontent-waw1-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/28164985_2002565859996925_5490206588356040612_o.jpg?oh=d893c0cab4790a0a4cd9120b756df6ba&oe=5B10FEFA)
22. Baza Lotnictwa Taktycznego
Polubiono stronę · 2 godz. ·
Było już zdjęcie MiG-29 nb 4123 w nowym kamuflażu wykonane z drona, a tym razem pokazujemy Wam jak prezentuje się w powietrzu.