Autor Wątek: F-117- Legenda odchodzi na emeryturę?  (Przeczytany 16186 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

tomek1988

  • Gość
Odp: F-117- Legenda odchodzi na emeryturę?
« Odpowiedź #15 dnia: Sierpnia 10, 2008, 23:10:05 »
Mazak, słyszałeś to :121:?

Przepraszam że odgrzebuje temat - ale czy ten samolot był naprawde tak nieudany jak o nim mówią?
Chyba nie oglądasz Discovery ;)... Ten kanał prezentuje chyba wyłącznie pozytywne opinie na temat tego samolotu :118:.

Odp: F-117- Legenda odchodzi na emeryturę?
« Odpowiedź #16 dnia: Sierpnia 10, 2008, 23:17:27 »
No tak... Słyszałem że awionika była skopana, próby prowadzono nad pustynią i nad nieregularnym terenem Grenady ledwo udało się im przeżyć.

Edit: Czekam na jakiegoś forumowego eksperta, bo moje informacje są wyłącznie zasłyszane :)

Offline Szelma

  • *
  • Tomcat Tribute
Odp: F-117- Legenda odchodzi na emeryturę?
« Odpowiedź #17 dnia: Sierpnia 11, 2008, 09:50:16 »
Iiiaaa... Trach!! do zadymionego od cygar pokoju wszedł jak zwykle spokojny Sundowner. Zasiadł za biurkiem, zaplótł palce na rękach, odchrząknął i zaczął sypać swoją wiedzą na temat F117 niczym magik zającami z cylindra...
11:05 PM

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
Odp: F-117- Legenda odchodzi na emeryturę?
« Odpowiedź #18 dnia: Sierpnia 11, 2008, 09:58:06 »
Nie chce mi się...

Offline Alive

  • Trolle
  • *
  • Pleased to meet you Hope you guessed my name.
    • II. Gruppe Jagdgeschwader 7 "Nowotny" homesite
Odp: F-117- Legenda odchodzi na emeryturę?
« Odpowiedź #19 dnia: Sierpnia 11, 2008, 10:34:18 »
Posiwiało mu się, jak na high-teka noo, ale w muzeum za to ładnie będzie się prezentował :020:

Wolny, manewrowy "Inaczej", już jedynie na papierze nie wykrywalny, niewielki udźwig, drogi w eksploatacji, nieopłacalny w modernizacji, F22-Raptor. Tak z głowy, jak ekspertowi się nie chce, a oprócz Discovery, to jest jeszcze konkurencyjne Planete panowie :D
elOprOGear: Saitek X52 PRO / Saitek PRO Flight Rudder Pedals / Saitek Eclipse II PRO keyboard

Kazik - California Über Alles

tomek1988

  • Gość
Odp: F-117- Legenda odchodzi na emeryturę?
« Odpowiedź #20 dnia: Sierpnia 11, 2008, 10:54:48 »
Ja akurat nie mam Discovery Channel w domu, oglądam co roku w lipcu jak jestem u dziadka ;). Kiedyś miałem kanały tematyczne, a teraz tylko Planete, NGC, Viasat History i TVP Historia z tej tematyki.
Dobra, koniec OT z mojej strony. Szczerze mówiąc, też liczyłem na Sundownera, bo co bym nie napisał na ten temat, to On zrobi to lepiej :).

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
Odp: F-117- Legenda odchodzi na emeryturę?
« Odpowiedź #21 dnia: Sierpnia 11, 2008, 13:24:30 »
Ehhh...

No tak... Słyszałem że awionika była skopana, próby prowadzono nad pustynią i nad nieregularnym terenem Grenady ledwo udało się im przeżyć.
To nie był F-111, ani B-1. nie miał latać nad ziemią i nie musiał, stąd nie ważne czy nad pustynią, czy nad górami, czy nad oceanem, tak samo jak nie robi to różnicy Boeingowi 747. Największym problemem byli ludzie ci musieli przestawić swój tryb funkcjonowania o 12 godzin. Loty wykonywane były tylko nocą, do tego w całkowitej tajemnicy, stąd i kilka sie rozbiło na pustyni.

Wolny,
0,92Ma prędkości przelotowej to tyle samo co wszystkie inne bombowce i szturmowce, jedyna "szybsza" maszyna to Raptor.

manewrowy "Inaczej",
Był bardziej manewrowy od F-111, więc to nie problem. W zasadzie zważywszy na absolutny brak stabilności, gdyby poluźnić trochę system sterujący to maszyna mogłaby pokazać niejedną ciekawą sztuczkę. Tylko po co manewrować czymś czego nikt nie widzi i co ma tylko zrzucać bomby z relatywnie dużej wysokości ?

już jedynie na papierze nie wykrywalny,
Jest nadal wielokrotnie mniej wykrywalny od wszystkiego z wyjątkiem F-22 i częściowo F-35. Nawet B-2 ma większe RCS !

niewielki udźwig,
Dwie 2000 funtowe bomby to dwa razy więcej niż przenosi wewnętrznie F-22 Raptor

drogi w eksploatacji,
Napędzany dwoma silnikami z Horneta, z których zdemontowano dopalacze, jedyny problem z kosztami eksploatacji to wymóg utrzymywania czystości i łatania powłoki RAM. Te samoloty nie są droższe w eksploatacji od Hornetów USMC.

nieopłacalny w modernizacji,
Mimo końca służby na horyzoncie w 2004 roku prowadzono modernizacje awioniki, przystosowując go lepiej do operacji w A-stanie i Iraku, m.in. przystosowano do bomb JDAM.

F22-Raptor
Raptorów nadal zamówiono jedynie 183 sztuki, a mają zastąpić 585 F-15 i 60 F-117... jakoś nie wydaje mi się to możliwe.

Jedyny powód dla którego amerykanie je wycofują to wiek płatowców i nierentowność produkcji nowych - teraz gdy F-22 i F-35, przynajmniej teoretycznie mogą rozdzielić między siebie ich rolę.

Odp: F-117- Legenda odchodzi na emeryturę?
« Odpowiedź #22 dnia: Sierpnia 11, 2008, 17:54:03 »
Dzięki za odpowiedź! O to chodziło.

John Cool

  • Gość
Odp: F-117- Legenda odchodzi na emeryturę?
« Odpowiedź #23 dnia: Lipca 21, 2010, 15:32:47 »
Mała aktualizacja:


Odp: F-117- Legenda odchodzi na emeryturę?
« Odpowiedź #24 dnia: Lipca 21, 2010, 17:21:32 »
Jedyny powód dla którego amerykanie je wycofują to wiek płatowców i nierentowność produkcji nowych - teraz gdy F-22 i F-35, przynajmniej teoretycznie mogą rozdzielić między siebie ich rolę.

Sorry kolego ale nie sądzę by winny był wiek płatowców ??? Przy B-52, F-117 wygląda jak nastolatka. :-))) A nikt go nie wycofuje.
Jest w USAF i USMC trochę maszyn, przy których F-117 to młody byczek. Przyczyna musi być inna.
Moim zdaniem nowe systemy OPL po prostu już je wykrywają i nie ma sensu utrzymywanie w linii czegoś co w obecnej chwili utraciło swój największy atut.
Nierentowność produkcji???
A B-2 to oni naprodukowali tyle "setków", że ten ich cały program zwrócił się z pewnością z nawiązką. :-))))) Tak jak nasza Iryda :-). Tak wiec raczej nie chodzi o koszta.
Wznawiano już w historii produkcję różnych maszyn i gdyby była potrzeba Jankesi by to zrobili. Stać ich na to.
Ale szkoda tej paskudy. Fajna była:-)
Pozdrawiam
Yabe

"Jestem major Bień i mam stopień majora..."

Odp: F-117- Legenda odchodzi na emeryturę?
« Odpowiedź #25 dnia: Lipca 21, 2010, 17:43:50 »
A B-2 to oni naprodukowali tyle "setków", że ten ich cały program zwrócił się z pewnością z nawiązką. :-))))) Tak jak nasza Iryda :-).

Nie porównywał bym tych dwóch typów z takiej sprawie. O ile B-2 tak naprawdę jest udanym samolotem, spełnił oczekiwania, tylko po prostu okoliczności się zmieniły, a w ślad za tym zmieniły się zapotrzebowania Sił Powietrznych. Natomiast "Iryda" była niewypałem, stworzonym (może nie stworzonym, tylko ciągniętym "na siłę") dla przerośniętych ambicji i bez słuchania tego co podpowiadało wojsko. Ot przykład wciśnięcia bubla na siłę w imię politycznych celów. Dwie zupełnie inne kwestie - choć oczywiście efekt podobny - nie zwróciły się badania itd.

B-2 lata choć w daleko mniejszej liczbie niż planowano, a o "genialnym" produkcie naszej "myśli technicznej" zwanej Iryda na szczęście już zapomniano.

Offline CRC

  • *
Odp: F-117- Legenda odchodzi na emeryturę?
« Odpowiedź #26 dnia: Lipca 21, 2010, 17:51:12 »
Powielasz czarną propagande,niestety. IRYDA była dobrym samolotem to,że panowie wojskowi po 1990 mieli zas..ne głowy czym innym niz lotnictwo skutkuje do dzisiaj ,,uczeniem,, na ISKRACH.

Odp: F-117- Legenda odchodzi na emeryturę?
« Odpowiedź #27 dnia: Lipca 21, 2010, 18:22:51 »
IRYDA była dobrym samolotem

Ciekawe, w którym momencie? Chyba tylko na papierze i dobre 10 lat wcześniej.

to,że panowie wojskowi po 1990 mieli zas..ne głowy czym innym niz lotnictwo skutkuje do dzisiaj ,,uczeniem,, na ISKRACH.

Szkolenie na Iskrach to akurat skutek właśnie bezsensownego ciągnięcia "programu Iryda" tylko po to aby utrzymać sztucznie przy życiu pewne zakłady, bo akurat politykom nie były na rękę "niepokoje społeczne". Gdyby nie to nasi piloci szkolili by się już dawno na "zachodniej technologii" (fakt z początku używanej, ale zawsze lepszej niż niedoszła Iryda), jak się okazało w efekcie potrzebnej.

A "panów wojskowych" to akurat nikt nie słuchał gdy żądali tego czy innego w tym samolocie (ale co oni wiedzą, oni tylko na tym mieli latać), co zapewne nie spowodowałoby, żeby to był dobry samolot, ale przynajmniej uczyniłoby go użytecznym na jakiś czas (do czasu zakupu czegoś sensowniejszego) dla polskiego lotnictwa. A tak wyszedł bubel, którego nikt nie chciał, a wojsko jak zwykle zostało zmuszone do zakupu - na szczęście tylko kilku sztuk.

Zmuszenie wojska do zakupu Iryd (i mrzonki, że z tego będzie dobry samolot)  było jedną z większych głupot w MON, która odbija się nam czkawką w lotnictwie do dzisiaj.
« Ostatnia zmiana: Lipca 21, 2010, 18:27:55 wysłana przez Razorblade1967 »

Odp: F-117- Legenda odchodzi na emeryturę?
« Odpowiedź #28 dnia: Lipca 21, 2010, 18:33:30 »
Coś nie chce mi się wierzyć, żeby F-117 był bardziej manewrowy od samolotu z dopalaczami, zmienną geometrią skrzydeł i wlotami pod LEXami.
'"Pana, pana. Po ile te choinki?"

Offline CRC

  • *
Odp: F-117- Legenda odchodzi na emeryturę?
« Odpowiedź #29 dnia: Lipca 21, 2010, 19:58:33 »
Nie ma co w watku o F-117 ciągnąć żalów o IRYDZIE, ale to panowie wojskowi ,,nie mogli się zdecydować co chcą,, i to oni parli na udupienie programu. :021:
Bubel,nie wszystko co nie nasze i na papierze jest extra wytrzymuje konnfrontacje w linii.