Autor Wątek: Radom Air Show 2009  (Przeczytany 37878 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline JankeS

  • 13 WELT
  • *
Odp: Radom Air Show 2009
« Odpowiedź #225 dnia: Września 01, 2009, 14:42:31 »
Prędkość była trochę większa niż 200... Poza tym samolotów nie projektuje się raczej pod kątem crash testów i nie wyposaża w airbagi. Myślę, że mając nos skierowany do góry liczyli że jednak może uda się wyciągnąć... Jaka była prawda może dowiemy się po analizie czarnych skrzynek...

[']
F-16C Block50 driver...

McHaron

  • Gość
Odp: Radom Air Show 2009
« Odpowiedź #226 dnia: Września 01, 2009, 14:56:11 »
Byłem, widziałem, współczuję i bardzo żałuję, że się to w ogóle wydarzyło.
Osobiście uważam, a właściwie zakładam, że to był błąd pilota, zastanawiające jest tylko, czemu nie odpalili foteli. Jednakowoż w takich chwila wszystko się dzieje tak szybko ...

Nie to jest jednak najgorsze, że pokazy, że Radom,  że drugi raz pod rząd wypadek... najgorszy będzie smród jaki prawdopodobnie "wydali" z siebie w kierunku Polski Białoruś, już samo wszczęcie śledztwa pod wcześniej opisanym kontem pokazuje, ku czemu to zmierza. Ich telepaci godzinę po wypadku już wiedzieli jaka była przyczyna. To nie silniki były stare, nie pilot miał za mało godzin na treningi - bo kasy brak - tylko Polacy nie zadbali o oczyszczenie pasa startowego z pticów ... bo sabotażu dokonanego przez członka NATO pewnie nie dałoby się udowodnić  ... i generalnie wszystko nasza wina.

Takie mam przeczucia, mam nadzieję, że się mylę.

[']

Odp: Radom Air Show 2009
« Odpowiedź #227 dnia: Września 01, 2009, 15:15:52 »
Sądzę, że prawdy się po prostu nie dowiemy. Najbardziej się teraz boję silnych media, które mogą szykanować takie pokazy i pod ich naporem następnych nie będzie.

Show do wypadku jak najbardziej na plus z jednym zastrzeżeniem - byłem w drodze na lotnisko gdy wystartowali Red Arrows (godzinę!! przed planowanym rozpoczęciem). Ktoś wie dlaczego? Pomijam fakt, że na ulicy przy M1 miałem chyba lepsze pole widzenia na pokaz niż na lotnisku, poza tym wysokość lotu Hawków mnie poprostu zaskoczyła! Tak nisko lecieć nad miastem? Ja nie mam nic przeciwko!  :020: Boskie. Dawno nie puszczałem takich wiązanek w momencie podniety :118:.

Offline YoYo

  • Administrator
  • *****
  • Wieczny symulant
    • YoYosims
Odp: Radom Air Show 2009
« Odpowiedź #228 dnia: Września 01, 2009, 15:16:18 »
Szczerze powiedziawszy (bo znam rosyjski, ale w tym nagrania nie słychac wszystkich slów) nic nie wskazuje żeby był jakikolwiek problem z silnikiem. Jesli tak by sie działo, piloci bo to skomentowali od razu i dali komunikat do wieży. Nie ma też polskiego "katapultuj się", to co jest to ewidentnie dźwięk z samolotu. Nie użyto też ani razu słowa "dwigatiel". Wygląda to z nagrań tak, jakby wierzyli, że da się z tego wyjść i dlatego do ostatniej chwili nie doszło do katapultowania się.
webmaster,   YoYosims - jeśli lubisz symulatory lotnicze

www.yoyosims.pl

Offline Vulg

  • *
  • Stalker
Odp: Radom Air Show 2009
« Odpowiedź #229 dnia: Września 01, 2009, 15:24:13 »
Na rozkładzie minutowym na stronie Airshow Red Arrows są o 10:30, a w drukowanym planie o 11:30. Generalnie całe pokazy są o godzinę przesunięte. Może jest to spowodowane tym, że Arrowsi mieli jeszcze jeden pokaz tego dnia w Wielkiej Brytanii, a po drodze lądowali na tankowanie (bodajże w Niemczech). Swoją drogą dwa pokazy jednego dnia. Nic dziwnego, że elita.
If a zombie isn't fun to shoot, is it really a zombie?
Kropki

John Cool

  • Gość
Odp: Radom Air Show 2009
« Odpowiedź #230 dnia: Września 01, 2009, 15:48:42 »
Nie to jest jednak najgorsze, że pokazy, że Radom,  że drugi raz pod rząd wypadek... najgorszy będzie smród jaki prawdopodobnie "wydali" z siebie w kierunku Polski Białoruś, już samo wszczęcie śledztwa pod wcześniej opisanym kontem pokazuje, ku czemu to zmierza. Ich telepaci godzinę po wypadku już wiedzieli jaka była przyczyna. To nie silniki były stare, nie pilot miał za mało godzin na treningi - bo kasy brak - tylko Polacy nie zadbali o oczyszczenie pasa startowego z pticów ... bo sabotażu dokonanego przez członka NATO pewnie nie dałoby się udowodnić  ... i generalnie wszystko nasza wina.

Prrrr... powoli bo brniemy w stereotypy. Raz chyba o tym wspominałem w tym wątku ale na wszelki wypadek napiszę jeszcze raz.

1) Feralny samolot który wystąpił na pokazie to w istocie Su-27UBM1 (nr taktyczny "Czarna #63") - maszyna po remoncie i modernizacji w ARZ w Baranowiczach, ich wojska lotnicze maja co najmniej 4 takie samoloty (pozostałe to #62, #64 i #60). Zakres modernizacji to powiedzmy taki Su-30KN, więc Białorusini, używając sloganu, nieco "uwielozadaniowili" swoje maszyny. Samolot przez lata brał udział na pokazach/paradach i to widać na zdjęciach w sieci - wystarczy poszukać.

2) Odnośnie pilotów i ich umiejętności:

Starszy Płk. pil Aleksander Morfickij -  wojskowy pilot-snajper (odpowiednik naszej klasy mistrzowskiej), ma nalot ponad 2700 godzin (w tym na samolocie Su-27 1200 godzin) oswoił następujące typy samolotów: L-29, Mig-15, Mig-17, Mig-21, Su-15, Su-27.

Płk. pil. Aleksandr Żurawlewicz - wojskowy pilot 1. klasy, jego nalot to ponad 1700 godzin, (w tym na Su-27 grubo ponad 1000 godzin);  przeszedł przez następujące typy samolotów L-29, Mig-21, Mig-23, Su-27.

Zatem obaj mają całkiem przyzwoite doświadczenie na wskazanym typie, ponadto należą do grupy pilotażowej «Kryły Belarusi» na samolotach Su-27, niejednokrotnie brali udział w lotniczych paradach (w tym roku choćby 9 czerwca i 9 maja na paradzie Mińsku) i demonstracyjnych lotach o różnym poziomie złożoności i trudności. Więc załoga była przygotowywana pod kątem lotów demonstracyjnych (u nas też piloci przechodzą przygotowanie).

Nic nie ujmując pilotom - podane liczby godzin w powietrzu w porównaniu ze standardami zachodnimi może nie imponują, ale już na przykład w zestawieniu nawet z naszym polskim podwórkiem są one jak najbardziej porównywalne - bo z tego co wiem zaledwie kilku naszych pilotów MiGów-29 osiągnęło 1000h nalotu w ciągu całej, 20 letniej eksploatacji tych maszyn w naszych SP (mniej więcej tyle ma na koncie ppłk. pil. Robert Kozak o ile się dobrze orientuję, ale mogę się mylić).

Warto jeszcze dodać że piloci rosyjskich grup demonstracyjnych mają nalot na typach MiG-29/Su-27 mniej więcej w granicach 1800-2000h i więcej godzin (całkowity około 3000h i więcej).

Można i faktycznie przyjąć że ich wojska lotnicze nie posiadają najlepszej kondycji ale nie popadajmy w stereotypy - wygląda na to że dali to co sami mieli najlepszego, zarówno w kwestii maszyn jak i pilotów i chyba nie ma mowy o prowizorce jaka miała miejsce przed laty na Ukrainie.
« Ostatnia zmiana: Września 01, 2009, 15:54:37 wysłana przez John Cool »

Odp: Radom Air Show 2009
« Odpowiedź #231 dnia: Września 01, 2009, 15:59:58 »
Jaka była prawda może dowiemy się po analizie czarnych skrzynek...
Czarna skrzynka odnaleziona: http://fakty.interia.pl/polska/news/odnaleziono-czarna-skrzynke-su-27,1361252
"Różnica między mną a wariatem jest taka, że ja wariatem nie jestem."
                                                                                  S. Dali

damos

  • Gość
Odp: Radom Air Show 2009
« Odpowiedź #232 dnia: Września 01, 2009, 20:25:38 »
Ja tam żadnego ptaka nie widzę, czyli jednak przesadzili.
Porażająca logika. Ty nie widzisz, więc piloci popełnili błąd. Może więcej szacunku dla pilotów mających więcej godzin wylatanych niż my postów na forum?

Takie zdarzenie nigdy nie ma jednej przyczyny. Z pewnością okaże się, że na tragedię złożyło się kilka czynników zarówno ludzkich jak i technicznych.

Czy ktoś doświadczony w manewrach/akrobacji (nieśmiała prośba do Toya) mógłby skomentować wywrót (?) na tym filmie ?
http://www.youtube.com/watch?v=WLO8ODqxOiA&feature=response_watch
rozpoczęty po beczce 2:16 (która z resztą zakończyła się z utratą wysokości - czy to pierwszy symptom problemów z samolotem ?).
Mam wrażenie, że wywrót został w połowie przerwany a maszyna wyrównana poprzecznie i  skierowana w lewo.
Tak samo tu: http://www.youtube.com/watch?v=Lfdk7lFHq1o&feature=related
od 2:46
Możliwe jest, że w trakcie ostatniej beczki piloci stwierdzili usterkę/częściową utratę kontroli i przerwali akrobację ? Dla mnie tak to wygląda. Jestem przekonany, że w normalnym locie - na większej wysokości nic by pilotom nie było. Jednak pokazy ma małej wysokości nie dają marginesu bezpieczeństwa na wypadek utraty ciągu/sterowności. :(

Przyczyn może być tyle, ile części w samolocie, sekund lotu, obcych obiektów w powietrzu, procedur, personelu naziemnego itd...


Odp: Radom Air Show 2009
« Odpowiedź #233 dnia: Września 01, 2009, 20:56:28 »
Na pokazie w piątek czyli na treningu w Radomiu piloci Su-27 wykonali identyczny manewr z tym że byli jakieś 200/300 m wyżej i mieli ten zapas wysokości do ziemi, wykonali półtorej beczki nie w prawo a w lewo natomiast do dołu poszli przez prawe skrzydło jak na pokazach, czyli można wywnioskować, że albo przeciągnęli przy wchodzeniu już w półpętle, albo nie sprawdzili wysokości przed wejściem w półpętle do dołu, albo nałożyło się na taki manewr parę czynników, właczają c ewentualną usterkę/ptaka, to że wykonali po beczkach półpętle do dołu na treningu nie oznacza oczywiście, że to jest ten sam moment pokazu przy którym dwa dni później się rozbili, być może wtedy gdy się rozbili w planie było pójście w prawo i nawrót do lotniska, a bezwładność samolotu po beczkach przy osłabionej sterowności samolotu ze względu na małą prędkość i przeciążenie dodatnie w beczkach, pociągnęła samolot o pewien kąt który sprowadził samolot bardziej w prawo niż się spodziewali, samolot mógł zostać wtedy prawie bezsterowny, a że nie lecieli na dopalaczach najzwyczajniej wygrała grawitacja a samolot przepadał jak 20 ton żelastwa.

P.S. Spekulacje, zwykłe przemyślenia, nie wiadomo jak byo ale pewnych rzeczy można się spodziewać, Podobny wypadek był we wspominanym Lwowie w 2002 roku oraz w Salgared'zie w 1990.
Lotnik, skrzydlaty władca świata bez granic, ze śmierci drwi, w twarz się życiu głośno śmieje

Offline Josiv

  • *
  • Zerstörer
    • http://www.kg200.zary.com.pl
Odp: Radom Air Show 2009
« Odpowiedź #234 dnia: Września 01, 2009, 22:28:05 »
Byłem od piątku a wróciłem dopiero wczoraj o 20 i dopiero teraz doczytałem wątek do końca.
Pokazy znów niestety nie udane, fatum. Też zaczynam jeździć na pokazy z coraz większym strachem że zobaczę kolejny wypadek, naprawdę mam już dość takich emocji. Strasznie żałuję że to się stało. Już po wyjściu z tej beczki w dół wyglądało to niepokojąco, schowanie za linią drzew z takim kątem, to już oznaczało tylko jedno....

Odnośnie pokazów, najciekawszy był piątek z treningami min. holendra, suki (akurat przez 90% pokazu brałem prysznic, pomyślałem "a co tam zobaczę co najmniej raz, w niedzielę w końcu ładna pogoda")... :(

Red Arrows nie dali się uprosić o to aby lecieć w zakontraktowanej godzinie, spieszyli się i już (info - Orliki). Też miałem okazję obejrzeć z pod M1 (a to dokładnie oś pasa), bardzo ciekawa perspektywa tak od kuchni , widać jak ostro cisnęli samoloty, zwroty indywidualne też szybkie na dużych przeciążeniach, wszystko jak w zegarku na maksymalnych obrotach, perfekcjonizm.

Sobota to już rutynowe odloty, czasami z krótkim "salutem".

Poza oczywistą stratą Białorusinów strasznie szkoda pokazu Orlików, bo wiem ile się na trenowali i w sumie na darmo..
żałuję też walki pozorowanej migów i f16 oraz Holendra.

[']

PS. Teraz to już rzeczywiście może być ostatni Radom, zwyczajnie fatum, złe wspomnienia, złe skojarzenia.

PS2 via Wykop http://wiadomosci.onet.pl/forum.html#forum:MSwxNSwxMSw2MDA0MDI5MiwxNjAzNjYxMjgsNzE2MjY2NSwwLGZvcnVtMDAxLmpz
« Ostatnia zmiana: Września 02, 2009, 10:16:09 wysłana przez Josiv »
_____ | _____             █▀ ██ ▀█▀      ORLIK
 _\__(o)__/_                   ▼             /
      ./ \.                www.eagles.pl ---
Graf -1973-†2006 ..ó?o........ó?o.ó?oó?o...

Offline Wacha

  • 13 WELT
  • *
Odp: Radom Air Show 2009
« Odpowiedź #235 dnia: Września 02, 2009, 12:02:05 »
Chyba ktoś z TVNu nas tu podgląda bo dali transkrypcję i jednocześnie tłumaczenie części wiadomego zapisu transmisji radiowych (zakładam że to tłumaczenie jest poprawne):

http://www.tvn24.pl/-1,1617481,0,1,nagranie-z-wiezy-uwazajcie--ostroznie-katapultujcie-sie,wiadomosc.html

O co chodzi z tą torbą? To jakiś szyfr lub określenie wewnętrzne w SP Białorusi? A może to tylko TVN...

Odp: Radom Air Show 2009
« Odpowiedź #236 dnia: Września 02, 2009, 13:27:20 »
Ta czarna torba to było chyba to coś przypominające balonik który unosił się nad pasem przed startem Su-27 - może to o to chodzi. W tym zapisie rozmowy z wieży podlinkowanym już wcześniej w tym wątku polski kontroler też mówi o tym "baloniku" w rozmowie z Midnight Hawks : " balloon over the field approaching to runway ,going to south-east, approximately 100 meters above ground level " w minucie 1:20.
« Ostatnia zmiana: Września 02, 2009, 13:35:04 wysłana przez szturmowik »
A fighter pilot is noted for intelligence, independence, integrity, courage, and patriotism. "Fighter Pilot" is a state of mind, not a job title. Therefore, not all people who fly fighters are fighter pilots, nor do all fighter pilots fly fighters, some of them drive trucks.

Odp: Radom Air Show 2009
« Odpowiedź #237 dnia: Września 02, 2009, 13:31:21 »
Tak, sam widziałem balon zabawkę nad lotniskiem mniej więcej kiedy lądowały samoloty Midnight Hawks i znosiło go nad pas startowy, zakładam, że korespondencja radiowa odnosiła się do niego

Offline Hub

  • *
Odp: Radom Air Show 2009
« Odpowiedź #238 dnia: Września 02, 2009, 13:45:23 »
Z całym szacunkiem dla pilotów, ale nie ma ludzi,którzy nie popełniają błędów.
Tutaj filmik z treningu:http://www.youtube.com/watch?v=bwBT5d0nric widać jak to miało wyglądać. A jak było w niedzielę, wszyscy wiemy. Moim skromnym zdaniem błąd pilota, niestety :015:

Offline Meehau

  • *
  • CyC
Odp: Radom Air Show 2009
« Odpowiedź #239 dnia: Września 02, 2009, 14:27:27 »
http://telegraf.by/in_belarus/55797.html  -> transkrypcja po białorusku.
« Ostatnia zmiana: Września 02, 2009, 14:38:37 wysłana przez Meehau »
Meehau
"The milk of aircrew kindness comes in very small containers and has a quick expiration date"