Autor Wątek: Polskie (i nie tylko) Su-22  (Przeczytany 221876 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Orzeł

  • APAsq
  • *
  • APAsq#4 WBCI#4
    • WBCI
Polskie (i nie tylko) Su-22
« dnia: Lipca 20, 2008, 20:59:24 »
Przeglądałem listę tematów i jak dotąd nie znalazłem (poza tematem w modelarstwie) wątku o naszych "suczkach".
Chciałem poruszyć ten tema z nadzieją, że nasi forumowicze rozwiną go dosyć szeroko, z kilku powodów.
Pierwszy to to, że był i jeszcze nadal jest z najliczniej (nie licząc MiGa-21)  eksploatowanych statków powietrznych w naszym lotnictwie.
Drugi to, że wprowadzając go w połowie lat `80 ubiegłego wieku została wprowadzona super technika do naszego lotnictwa (chociaż nie wiem jak było z wprowadzeniem MiGów-23)
A trzeci powód jest bardziej osobisty.Pomimo tego, że obecnie latam sobie jako technik pokładowy na naszych Mi-8/17 to stara miłość nie rdzewieje, ponieważ przez 8 lat byłem "nafciażem" w Świdwinie i nadal czuję sentyment do tych maszyn..Wiele nauczyłem się obsługując je.

Na początek wstawiam 3 skany silnika:




Mam nadzieję że temat znajdzie zainteresowanie i dyskusja będzie burzliwa.

Offline Orzeł

  • APAsq
  • *
  • APAsq#4 WBCI#4
    • WBCI
Odp: Polskie (i nie tylko) Su-22
« Odpowiedź #1 dnia: Lipca 20, 2008, 22:28:37 »
A to był mój pierwszy samolot który miałem na stanie:


Jednak w oryginalnym radzieckim malowaniu bardziej mi się podobał.

Gdyby kogoś interesowało ma monografię Su-22 wydaną na płycie przez "Aeroplan".

poko24

  • Gość
Odp: Polskie (i nie tylko) Su-22
« Odpowiedź #2 dnia: Lipca 21, 2008, 09:41:26 »
Kiedys widzialem ciekawy program na TVP2 o pilotach ze Swidwina. Byly tam bardzo fajne ujecia nagrane z kamera umieszczona przed HUDem: przelot nad chmurami, niski przelot nad pasem w Swidwinie. Nawet chyba mam ten program nagrany na jakies starej VHSce. Jezeli nie zapomne, znajde go i uda mi sie zgrac do avi, to zamieszcze.

Ponizej link do galerii zdjec z wylotow na poligon:
http://www.jetstream.pl/?nrf=73

Offline Redspider

  • *
  • Pure evil....ZŁOOOOO !
Odp: Polskie (i nie tylko) Su-22
« Odpowiedź #3 dnia: Lipca 21, 2008, 09:55:18 »
No więc jeśli chodzi o Su22 i Świdwin...to tam pierwszy raz siedziałem w kabinie bojowego samolotu....i tam poczeła się moja córka :D....tzn w Świdwinie ...nie w kabinie....ale gdyby była taka opcja to kto wie ??  :021:
NA PLASTERKI !!!

Geniusz może mieć swoje ograniczenia, ale głupota nie jest tak upośledzona

Offline Orzeł

  • APAsq
  • *
  • APAsq#4 WBCI#4
    • WBCI
Odp: Polskie (i nie tylko) Su-22
« Odpowiedź #4 dnia: Lipca 21, 2008, 12:13:41 »
Kabina Su-22M4 ma pojemność 1,8m3 i po wyjęciu fotela jest tam naprawdę sporo miejsca więc jest gdzie zgrzeszyć  :002: Na pewno byłoby wygodniej niż np w "Maluchu"  :020:

Predatorx

  • Gość
Odp: Polskie (i nie tylko) Su-22
« Odpowiedź #5 dnia: Sierpnia 03, 2008, 15:43:50 »
Co do Su-22 to mam pytanie. Służą w naszych barwach już około 20 lat, a żaden samolot wiecznie latać nie może. W związku z tym jakie maszyny mogłyby go zastąpić? Wielozadaniowy F-16? A może bardziej opłaciłoby się kupić samolot szturmowy? RAF podobno ma się pozbyć swoich Harrierów, wiec może to byłoby wyjście?

John Cool

  • Gość
Odp: Polskie (i nie tylko) Su-22
« Odpowiedź #6 dnia: Sierpnia 03, 2008, 17:00:33 »
W obliczu planów rozwiązania pozostałych 3 eskadr Su-22M4 najpóźniej do roku 2012, na różnych forach dyskusyjnych, w ramach pobożnych życzeń, rozpatrywano kilka wariantów ich zastąpienia, żeby tylko wymienić te najbardziej popularne:

1) Zakup kolejnej partii F-16C Block 52+,
2) "Pozyskanie" używanych F-16 starczych block'ów różnego pochodzenia (z USAF, od kilku krajów europejskich które niedawno redukowały floty swoich F-16 etc.),
3) Zakup lekkich samolotów szkolno-bojowych.

Obawiam się jednak że skończy się wyłącznie na życzeniach, gdyż dowództwo SP jak dotąd ciągle nie ma żadnej spójnej wizji naszych sił powietrznych, i zostaniemy z 3ma eskadrami F-16 oraz 2ma na MiG-29.

John Cool

  • Gość
Odp: Polskie (i nie tylko) Su-22
« Odpowiedź #7 dnia: Października 14, 2008, 22:28:23 »
Nieco o modernizacji Su-22M4 dla zagranicznego odbiorcy: http://www.altair.com.pl/cz-art-1953

Cytuj
Bydgoska modernizacja

Dariusz Sałata, Krzysztof Sałata, Andrzej Wrona

Większość eksploatowanych w polskim lotnictwie wojskowym, po II wojnie światowej, samolotów bojowych, remontowana była w Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 2 SA w Bydgoszczy. Przez ich hale przewijały się MiG-15, MiG-17, UT MiG-15, Lim-1, Lim-2, SB Lim-2, TS-11, Su-22, MiG-29. Również dziś zakłady, przekształcone w spółkę akcyjną, są głównym partnerem Ministerstwa Obrony Narodowej, wykonując prace na samolotach Su-22 i MiG-29. Remonty tych pierwszych zakończono w 2005. Ostatnimi wyremontowanymi były: Su-22M4 numer boczny 7411 (zakończenie remontu 24 listopada 2004) oraz Su-22UM3K numer boczny 508 (zakończenie remontu 24 marca 2005). W sumie WZL Nr 2 przez 14 lat, wykonały pierwszy remont średni na 77 Su-22M4 i 17 Su-22UM3K oraz drugi remont średni na odpowiednio 5 i 7 egzemplarzach.


Ekipa WZL Nr 2 podczas prac modernizacyjnych

Choć obecnie Su-22 Sił Powietrznych już się nie remontuje, nie oznacza to, że samoloty te nie trafiają do Bydgoszczy. Od kilku lat Zakłady, we współpracy z ITWL, prowadzą program przedłużania ich resursów (o 2 lata i 200 godzin). Zakres robót dla każdego egzemplarza określany jest na podstawie oceny jego stanu technicznego i analizy wykonanych na nim wcześniej prac. W bieżącym roku zostanie przedłużony resurs ok. 20 egzemplarzy Su (kolejnych 8 przejdzie procedurę przedłużenia na miejscu w jednostkach).

W bydgoskich zakładach nadal remontują samoloty MiG-29. Zakończono już remonty egzemplarzy ex-niemieckich. Obecnie trafiają tu samoloty z Mińska Mazowieckiego. Na ten rok zakontraktowano remont 6 egzemplarzy. Wraz z remontem samolotów prowadzony jest program wydłużenia ich resursu do 4000 godzin i 40 lat eksploatacji. W miarę potrzeb WZL Nr 2 prowadzą także, na zlecenie MON, prace okresowe na tych samolotach.

NIE TYLKO WOJSKOWE

Działalność bydgoskich WZL-i nie ogranicza się jedynie do wymienionych prac. Zakłady wykonują szereg usług dla odbiorców, także spoza lotnictwa. Prowadzą przeglądy i remonty samolotów Zodiak, naprawy i serwisowanie innych samolotów cywilnych, malowanie samolotów wojskowych i cywilnych, pojazdów samochodowych.


Kabina zmodernizowanego Su-22M4...

Dział mechaniczny, oraz zmodernizowana niedawno galwanizernia, wykonują coraz więcej zleceń na rzecz zewnętrznych podmiotów.

Obok inwestycji w park maszynowy, Zakłady duży nacisk kładą na doskonalenie systemów zarządzania i podnoszenie jakości wykonywanych prac. W 2007 jako drugie w Polsce (po WZL Nr 4) wdrożyły normę AS 9100.

PROGRAM MODERNIZACJI SU-22

Wśród wielu wdrożeń, zrealizowanych w bydgoskich zakładach, na szczególną uwagę zasługuje modernizacja samolotów Su-22. Prace modyfikacyjne na polskich Su prowadzone były w poprzednich latach, jednak miały jedynie ograniczony zakres. Obejmowały montaż nowych świateł antykolizyjnych, GPS, ILS/VOR i TACAN. Cały czas WZL Nr 2 starały się zainteresować polski MON głębszą modernizacją samolotów tego typu, jak dotychczas bezskutecznie. Mając duże doświadczenie w remontach Su-22 oraz dysponując odpowiednim zapleczem naukowo-badawczym, bydgoskie zakłady starają się dotrzeć z ofertą remontów i modernizacji do zagranicznych odbiorców. Zaowocowało to nieznanym u nas szerzej kontraktem na modernizację Su-22 jednego z afrykańskich państw (nieoficjalnie wiadomo, że chodzi o Angolę).


...i ta sama kabina przed modernizacją

Zlecenie objęło przywrócenie samolotów do stanu lotnego, a następnie odpowiednią ich modernizację, która podniesie ich wartość bojową. Jako cel programu modernizacji postawiono lepsze zintegrowanie pilota z samolotem (system HUD, MFCD, HOTAS), zapewnienie mu łatwiejszego kontaktu z zewnętrznym otoczeniem podczas wykonywania czynności w kabinie, oraz zwiększenie precyzji wykorzystania dostępnych środków bojowych (INS, GPS). Warunkiem koniecznym było jednoczesne zachowanie kompatybilności wyposażenia kabiny pilota z tym stosowanym w nowoczesnych zachodnich samolotach bojowych.

W ramach modernizacji samoloty otrzymały następujące systemy: MDP – komputer misji i wizualizacji, HUD – wyświetlacz przezierny (z górnym centralnym pulpitem sterowania i kamerą PDU+UFCP+CTVS), MFCD – wyświetlacz LCD 6x8 cali, INS – bezwładnościowy układ nawigacyjny zintegrowany z GPS, ADC – komputer danych powietrznych, DTS – system transferu informacji, VTR – system rejestracji sygnału wideo i dźwięku, FDR – układ rejestracji parametrów lotu dla nowej awioniki, ARB – interfejs systemu uzbrojenia, AVB – interfejs systemu awioniki, ADI – rezerwowy sztuczny horyzont. Zainstalowano szyny danych MUX BUS 1553B. System uzbrojenia został zintegrowany z nowym komputerem MDP za pomocą interfejsu ARB. Za pomocą interfejsu AVB zintegrowano radiostację, radiowysokościomierz, system sygnalizacji SAS-4. Równocześnie z samolotu usunięto systemy RSBN, SRO-2 i SO69. Urządzenia UFCP (Górny panel wprowadzania danych), HUD (na którym wyświetlane są wszystkie niezbędne dane), MFCD (Wielofunkcyjny wyświetlacz sterujący) zapewniają pilotowi czytelne wskazania, potrzebne do wykonania zadania, oraz pozwalają na wygodne wprowadzanie danych w czasie rzeczywistym. Zmiana zakresów pracy nowego wyposażenia jest dokonywana za pomocą systemu HOTAS. System ten pozwala na przełączanie dowolnych, potrzebnych funkcji sterowania urządzeniami w dowolnej fazie lotu.


Przykładowe zobrazowanie na wyświetlaczu przeziernym HUD

Tak zmodernizowany samolot zyskał możliwoś-ci zwiększenia precyzji zastosowania środków bojowych dzięki zastosowaniu nowego układu nawigacyjnego.

Uproszczeniu uległ proces szkolenia i zastosowania bojowego dzięki systemowi rejestracji video VTR+CTVS i wprowadzania danych taktycznych i nawigacyjnych DTS (system planowania misji za pomocą komputera PC) oraz symulacji ataku z podwieszonymi środkami bojowymi.

Nowy system zapewnia możliwość wprowadzenia precyzyjnej mapy topograficznej. Jest także otwarty na rozbudowę o dowolny system nawigacyjny, lub uzbrojenia, współpracujący z szyną MUX BUS 1553B lub Arinc 429.

W oparciu o egzemplarz Su-22M4 znajdujący się w gestii bydgoskich zakładów powstał nielotny demonstrator technologii. Właściwe prace ekipa WZL Nr 2 przeprowadziła na miejscu u odbiorcy, modernizując dwa egzemplarze.

Tam też przeprowadzono odpowiednie próby, uzyskując pozytywne efekty.

Offline Orzeł

  • APAsq
  • *
  • APAsq#4 WBCI#4
    • WBCI
Odp: Polskie (i nie tylko) Su-22
« Odpowiedź #8 dnia: Października 16, 2008, 01:05:36 »
Szkoda, że wcześniej na naszych "suczkach" nie zrobiono czegoś podobnego  :005:

John Cool

  • Gość
Odp: Polskie (i nie tylko) Su-22
« Odpowiedź #9 dnia: Października 18, 2008, 23:48:57 »
Cytuj
[...]Zaowocowało to nieznanym u nas szerzej kontraktem na modernizację Su-22 jednego z afrykańskich państw (nieoficjalnie wiadomo, że chodzi o Angolę).

I najwyraźniej maszyna na pierwszym zdjęciu należy do Angoli. Poniżej mamy zdjęcie egzemplarza 'C516' w podobnym camo - zaś w bydgoskim WZL jak widać na fotce z altair.pl pokutuje egzemplarz 'C517'.


Odp: Polskie (i nie tylko) Su-22
« Odpowiedź #10 dnia: Lutego 03, 2009, 15:01:18 »
Nie wiedziałem gdzie to umieścić, ale myślę że tu będzie odpowiednie miejsce dla zainteresowanych:

Kokpit "Suki"w bardzo dobrym stanie. Szkoda tych 'ptaszków' trochę...

Offline syringe

  • *
  • Centipede
Odp: Polskie (i nie tylko) Su-22
« Odpowiedź #11 dnia: Lutego 03, 2009, 15:10:30 »
Witam

Zobaczcie co jeszcze ten gość sprzedaje.
Mig-21, KUB,ZIŁ, URAl... hehe niezłe wyposażenie :D

Offline Carolus

  • 13 WELT
  • *
  • 13 WELT Pilot
    • 13 Wirtualna Eskadra Lotnictwa Taktycznego.
Odp: Polskie (i nie tylko) Su-22
« Odpowiedź #12 dnia: Lutego 03, 2009, 16:02:50 »
Pewnie jakaś agencja mienia wojskowego czy coś podobnego.

Offline Bonzo

  • *
  • 318_
Odp: Polskie (i nie tylko) Su-22
« Odpowiedź #13 dnia: Lutego 03, 2009, 18:10:08 »
Jednak mocna maszyna, golenie nie odpadły

Za sterami "Leszczu"
www.dywizjon318.yoyo.pl "Nie znamy litości i o nią nie prosimy"

Offline Rolam

Odp: Polskie (i nie tylko) Su-22
« Odpowiedź #14 dnia: Lutego 03, 2009, 18:22:16 »
Cyt z innego forum:

Pilskie tygryski.



1eskadra - 201 305 307 310 3908 3909 3910 3911 3617 4601 4603 4605 4606 7307 7308 7309 7410 9512 9513 9615 (201 został w przekazany do Powidza bez namalowanego tygryska)
3eskadra - 706 509 3005 3213 3214 3215 3216 3618 3619 3620 4604 7003 7105 7411 7412 (nie pamiętam, czy 3619 miał tygryska gdy uległ zniszczeniu; 4604 przyszedł za niego z 1eskadry)....


http://img90.imageshack.us/img90/2885/883092yr5.gif

"Latanie to przywilej spojrzenia na świat oczami Boga..." "No! Więc  gawron mi pasuje...-gawron??? Dla ciebie PAN GAWRON ! Dopóki cię nie polubi ,łapa będzie Cię boleć."