Generalnie, w zestawieniu z naszymi Su-22M4, wypadał skromniej, tym niemniej, wbrew obiegowym opiniom wcale nie było tak źle

Nawigacja zwykłych Ropuchów to w zasadzie kompleks nawigacyjny KN-23-1, będący jedną z wersji tego systemu stosowaną na myśliwsko-bombowych MiG-23BN, wczesnych MiG-27 oraz Su-17M. Był w stanie operować z radiotechnicznym systemem bliskiej nawigacji RSBN-4S (Радио-Система Ближней Навигации) oraz, w późniejszych seriach, z RSBN-6S.
Oprócz tego dysponuje systemem nawigacji bezwładnościowej IKW-8 w pionie (Инерциальный Комплекс Вертикали), dopplerowski miernik prędkości i kąta znoszenia DISS-7. Za wyliczenia w KN-23 odpowiada komputer pokładowy W-144.
System współpracuje z radiolatarniami naziemnymi RSBN-4N oraz RSBN-2N (tryb MARSZRUT) a także z lotniskowym markerem PRGM-4 (WOZWRAT\POSADKA). Pilot może przełączać się pomiędzy 3-5 opcjonalnymi radiolatarniami
Obszar użytkowy systemu to 1200 x 1200 km
2.
Dodatkowo z tym systemem sprzężone są następujące urządzenia:
- radiokompas ARK-15
- radiowysokościomierz RW-15M (A-321)
- odbiornik znaczników z radiolatarni MRP-56P
Przed startem wg. mojej wiedzy pilot jest zobowiązany do sprawdzenia, po włączeniu agregatów zasilania, prawidłowość programowania trasy lotu. Dokonuje się tego przy pracującej naziemnej radiolatarni RSBN-4N oraz włączonych samolotowych systemach RSBN-4S oraz IKW. Przed kontrolą jeszcze się sprawdza czy wskazywany jest prawidłowy kurs stoiska samolotu (ortodromiczny).
W zestawieniu z systemem nawigacyjnym Su-22M4 kompleks ropucha nie ma na ten przykład możliwości automatycznego i dyrektywnego lotu po trasie itp. i lot odbywa się wyłącznie w trybie przyrządowym - piloci wykonują latają kontrolując wskazania radiokompasu, radiowysokościomierza, odległościomierza (odl. od obranego zaprogramowanego pkt. na trasie) i innych urządzeń. Podejście do lądowania wg. wskazań przyrządów możliwe jest do wysokości 60m. Do tego jeszcze mapa na kolankach itp. tradycyjne metody

Tym niemniej precyzja tego systemu oraz możliwości korekcji lotu nie odbiegają zbytnio od systemów stosowanych w innych samolotach WWS.
Znacznie ciekawszy, dla porównania, jest kompleks nawigacyjno-bojowy choćby w "naszych" Su-22M4

Ichni kompleks PrNK 54 współpracujący ze znacznie wydajniejszym komputerem CWM-20-22 i współpracuje ze znacznie większą liczbą urządzeń:
- Bezwładnościowy system nawigacyjny IKW 8
- Dopplerowski miernik prędkości i kąta znoszenia DISS-7
- Centrala danych aerodynamicznych SWS-II-72-3
- Radiowysokościomierz RW-16
- Radiokompas ARK-15 lub ARK-22
- Odbiornik znaczników MRP-56
- Bloki A-312-10 oraz A-312-12 systemu RSBN-6S
...oraz, co już bardziej ciekawe:
- System automatycznego sterowania SAU-22M-2 (Система Автоматического Управления)
Widzimy zatem że jest tego sporo więcej

Przy wspomaganiu SAU możliwe są już takie czynności jak tłumienie krótkookresowych wahań poprzecznych samolotu, drgań powierzchni sterowych, stabilizacja kątów pochylenia, przechyłu, kursu a także wysokości barometrycznej.
Oczywiście zadania realizowane przez SAU-22M-2 i PrNK 54 wymagają otrzymywania sygnałów z różnych źródeł. Położenie massyny wyliczane jest według danych z systemów autonomicznych: IKW 8, DISS 7 i SWS-II-72-3, korekcję do obliczeń wprowadza zaś radiotechniczny system bliskiej nawigacji, przy współpracy z naziemnymi urządzeniami typu RSBN-6N oraz PRGM-4 (przy lądowaniu).
Poza tym mamy możliwość automatycznego i dyrektywnego lotu po trasie, naprowadzania na cel, podejścia do lądowania (do wysokości 50m), zejście ze zniżaniem w rejon lądowiska.
Dość ciekawym zakresem pracy PrNK-54 był zakres bombardowania. Wówczas kompleks nawigacyjno-bojowy Su-22M4 był w stanie automatycznie wypracować informacje potrzebne do wykonania celnego zrzutu bomb, strzelania z działek i odpalania niekierowanych pocisków rakietowych, naprowadzania samolotu na ruchome i nieruchome cele naziemne (przy ich widoczności wzrokowej), a także, co ciekawe, wykonać bombardowanie nawigacyjne (tylko przy użyciu korekt systemu nawigacyjnego, bez udziału pilota) bez widoczności celu - co ciekawe promień rozrzutu przy automatycznie zrzuconych w tym trybie bombach, przy prawidłowo wykonanej procedurze, niekiedy nie przekraczał 30-40 metrów. To daje do myślenia o dokładności systemów nawigacyjnych

Do komputera CWM-20-22 możliwe jest wprowadzenie do 10 współrzędnych początkowego, przejściowych i końcowego punktu trasy. Wedle tych danych SAU wykonuje lot po zadanej trasie.
Możliwe jest również korzystanie z systemu dalekiej nawigacji RSDN - w środkowej europie możliwe było swego czasu wykorzystanie kilku nadajników RSDN: na Węgrzech, Czechosłowacji, w Obwodzie Kaliningradzkim oraz w NRD. Dawało to sporą dokładność, umożliwiając do tego jeszcze bombardowanie nawigacyjne.
Wersję PrNK-54 o podobnych możliwościach posiada również samolot Su-25T. Współpracuje z systemem SAU-8.
Pilot Su-25 raczej nie ma możliwości korzystania z systemu dalekiej nawigacji (RSDN), tym niemniej, jako że mówimy o samolocie operującym blisko linii frontu, w zasadzie nie ma potrzeby jego stosowania. Co ciekawe bardzo zbliżony system do zwykłych Su-25 ma szparka Su-22UM3K - tyle że posiada jeszcze SAU, w trochę innej wersji: SAU-22M-1.
Mogłem gdzieniegdzie pomieszać parę rzeczy i użyć kilku skrotow myślowych, ale to powinno być to

Spróbuję jeszcze później opisać zasłyszane metody naprowadzania Su-25 na cel.