Autor Wątek: Su-25: Fakty i mity  (Przeczytany 80553 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

John Cool

  • Gość
Odp: Su-25: Fakty i mity
« Odpowiedź #90 dnia: Stycznia 08, 2010, 21:39:57 »
 :061:

Galimex, więcej dystansu i poczucia humoru :020:

Z sukcesów żab odnośnie zestrzeleń innych statków powietrznych to kilka przykładów się znajdzie.

Warto wspomnieć o dokonaniach rosyjskiego najemnika, 25 letniego lejnanta Wadifa Kurbanowa, pilota Su-25, który podczas konfliktu o Nagornyj Karabach (1988-1994), nie dalej jak 8 kwietnia 1992 roku uprowadził jeden egzemplarz Su-25 z radzieckiej bazy Sitał-Czaji w Azerbejdżanie i przeszedł na stronę Azerów.

Dużo później Rosjanie z obawy przed podobnymi numerami zrobili przesiew w personelu, samą jednostkę zaś przenieśli na Białoruś. Ich zaskoczenie było tym większe, że Kurbanow, przy pomocy kilku techników lotniczych, w krótkim czasie przygotował samolot bojowy do działań przeciwko Armenii. Od pierwszych dni działań facet narobił niemałego bigosu.

Przyjmuje się że jest on odpowiedzialny za strącenie 17 kwietnia za pomocą 30mm działek i rakiet R-60M jednego z dwóch armeńskich Mi-8MT, które zostały tego dnia utracone w operacjach bojowych nad Karabachem. Nie dalej jak kilka dni później był również sprawcą, nieudanego na szczęście, ataku na kolejny śmigłowiec - rosyjski Mi-17, pilotowany przez mjr. pil. Aleksandra  Gorczakowa. W dniu 9 maja Kurbanow przechwycił cywilnego Jaka-40, wiozącego z Erewania uchodźców. Maszyna została tak mocno postrzelana, że rozbiła się podczas próby awaryjnego lądowania, powodując oczywiście ofiary wśród pasażerów.

Generalnie przyjmuje się przy tym że większość akcji Kurbanowa miała jednak niewielki wpływ na przebieg działań bojowych, facet przeprowadził również ataki na obiekty naziemne, z tym że większość z nich miała niewielkie znaczenie militarne i jego naloty dotknęły głównie ludność cywilną.

Kontrowersyjna kariera lejnanta Kurbanowa zakończyła się 13 czerwca 1992 roku, kiedy to podczas kolejnej akcji został spuszczony z przenośnych PZRK Igła-1 przez armeńskie wojska lądowe. Wg. innej wersji został on przechwycony przez rosyjskie MiGi-23MLD i przyjął na klatę Apex'a tj. został strącony pociskiem R-24R.

Innym przykładem gdzie żaby odnosiły sukcesy w powietrzu jest Peru, gdzie dwumiejscowe Su-25UB, uzbrojone w pociski R-60M oraz cztery dodatkowe zbiorniki paliwa (PTB) użyto do pościgu oraz zwalczania samolotów należących do lokalnych karteli narkotykowych. Znany jest incydent z 18 lipca 2000 roku, kiedy dwumiejscowy Su-25UB zestrzelił pociskiem rakietowym lekki górnopłat Cessna należący do mafii narkotykowej i transportujący kokainę z Doliny Huallaga.

Jakby dobrze przeszukać i przejrzeć zastosowanie bojowe tych samolotów w kilkudziesięciu innych konfliktach w których wzięły udział na całym świecie, to być może znalazłoby się jeszcze kilka innych przypadków  :001:

Odp: Su-25: Fakty i mity
« Odpowiedź #91 dnia: Stycznia 08, 2010, 23:52:28 »
Dzięki John widzę, że suczka może pochwalić się podobnymi osiągnięciami A-A co A10, z drugiej strony nie dziwie się czemu po rozpadzie ZSRR chłopaki sypali gwoździe na drogach kołowania i na pasach startowych na przykładzie tego dezertera sytuacja mogła być groźna.

Czesio

  • Gość
Odp: Su-25: Fakty i mity
« Odpowiedź #92 dnia: Stycznia 09, 2010, 00:09:31 »
Po wyczynach tego Kurbanowa widzę, że wśród kadry byłej Armii Radzieckiej chyba nie prowadzono przedmiotów z zakresu prawa wojennego. Szczególnie śmierć cywilów z Jaka-40 jest szokująca. Cóż - co kraj to obyczaj.

John Cool

  • Gość
Odp: Su-25: Fakty i mity
« Odpowiedź #93 dnia: Stycznia 09, 2010, 01:52:15 »
To w sumie najemnik, więc pewnie niespecjalnie mu zależało. W każdym razie musiał nieźle podpaść skoro jest wzmiankowany po nazwisku i polowali na niego nawet Rosjanie  :001:

Co interesujące w tamtych stronach ten proceder był dosyć "modny". Z pilotów najemników korzystali również Gruzini podczas wojny Gruzińsko-Abchaskiej(1992-1993). Wśród nich wymienia się m.in. Rosjanina (sic!) nazwiskiem Ższytnikow (pewnie po cięgach otrzymanych wcześniej Gruzinom zabrakło pilotów, no ale cóż, tonący brzytwy się chwyta :)), który jakoś późną jesienią 1993 roku, jak wszystko już zaczęło się Gruzinom walić, uprowadził jeden z Su-25K do Azerbejdżanu.

Offline syringe

  • *
  • Centipede
Odp: Su-25: Fakty i mity
« Odpowiedź #94 dnia: Marca 05, 2010, 20:17:48 »
J*b z laserka.  :020:

Odp: Su-25: Fakty i mity
« Odpowiedź #95 dnia: Marca 06, 2010, 19:58:23 »
Niezły 'odpał' :)

A tu spokojne loty nad Kaukazem... Oczywiście wideo od kuslin2:

Góry z kabiny Su-25

Odp: Su-25: Fakty i mity
« Odpowiedź #96 dnia: Marca 25, 2010, 10:01:13 »
No tym filmikiem kuslin2 mnie pokonał! Polecam: Su-24 - 4

Jest też część (?) 5-ta: Su-25 - 5

John Cool

  • Gość
Odp: Su-25: Fakty i mity
« Odpowiedź #97 dnia: Marca 25, 2010, 16:08:00 »
Chyba wklejałem oba te filmiki w poście w którym napisałem kilka słów o M.Pawłowie w temacie o WWS i PWO na Kaukazie  :001:

Przy okazji, kokpit Su-25SM:


John Cool

  • Gość
Odp: Su-25: Fakty i mity
« Odpowiedź #98 dnia: Maja 12, 2010, 23:56:30 »
Su-25SM przechodzi na wiosnę próby z nowymi typami uzbrojenia. Nie będzie to miało wpływu na dotychczas prowadzone prace modernizacyjne i remontowe tych samolotów.
Za: http://rpg7.org/eng/aircraft_news/13-flight-tests-of-the-su-25sm-with-new-ammunition-to-begin-this-fall.html

Cytuj
Combat capabilities of the upgraded Su-25SM will be enhanced through the use of new ammunition. "Tests of the new weapons on the Su-25SM is scheduled to begin this fall," - told Interfax-AVN on Wednesday, a source in the military-industrial complex.
According to him, it comes to applying to the Air Force's Su-25SM new air attack weapons, which have been developed in recent years. Testing of new weapons on the Su-25SM will not have a negative impact on the conduct of serial combatant modernization of Su-25 variant of the Su-25SM, which is underway at 121th aircraft repair plant in the Moscow region.
[...]

John Cool

  • Gość
Odp: Su-25: Fakty i mity
« Odpowiedź #99 dnia: Czerwca 18, 2010, 16:45:02 »
Kolejna ciekawostka - zdjęcia prototypu Su-25T, konkretnie T8M-2, oblatany 27 czerwca 1985 roku. Pod kadłubem wisi zasobnik niskiego poziomu oświetlenia Merkurij, traktowany przez stację celowniczą KAPK "Szkwał" tj. DKT (ДТК) - Dniewoj Optiko-Telewizornyj Kanał i system SUW-25T (СУВ-25Т) jako nocny kanał celowania NTK(НТК) - Nocznoj Optiko-Telewizornyj Kanał.


Zdjęcia te to mały rarytas i zapewne jedne z niewielu, wziąwszy pod uwagę iż w czasie prób państwowych w latach 1991-1992 samolot T8M-2 został utracony, gdzie podczas lotu z podwieszonymi zasobnikami KMGU zablokował się pakiet subamunicji (12 bomb przeciwpancernych PTAB-2.5). Po  chwili nastąpił wybuch, który rozerwał bok kadłuba, uszkodził mechanizację skrzydła, zerwał wysięgniki etc. pomimo to jednak samo­lot kontynuował lot. Jednakże po kolejnych 6u minutach maszyna zapaliła się w powietrzu i pilot Aleksiej Gonczarow musiał się katapultować.




Odp: Su-25: Fakty i mity
« Odpowiedź #100 dnia: Czerwca 25, 2010, 13:13:04 »

Odp: Su-25: Fakty i mity
« Odpowiedź #101 dnia: Lipca 07, 2010, 20:41:30 »
Czeska żabka na CIAF 2000, spora dynamika, fajne ujęcia z kabiny:

http://www.youtube.com/watch?v=S8r_01t4TXM

John Cool

  • Gość
Odp: Su-25: Fakty i mity
« Odpowiedź #102 dnia: Lipca 08, 2010, 21:08:13 »
Pozwolę sobie wrzucić trochę żabiej "rozbieranki". Myślę że kilku osobom mogą się przydać zdjęcia żabek z poodkrywanymi panelami  :001: Fotografie udostępnił M. Kuslin.

Su-25 o numerze burtowym 24 z 960 SzAP z Primorsko-Achtarska. Jako ciekawostka - jest to dokładnie ten sam samolot który widać na ekranie ładowania misji w symulatorze Lock On: Flaming Cliffs (v1.1).


Otwarte panele dziobowe, widać bloki elektroniczne stacji celowniczej i innej aparatury pokładowej.


Rozsunięta drabinka.



Charakterystyczny dla samolotów z 960 SzAP malunek tygrysa.


Górne luki.


Otwarta gondola z agregatami silnika.


Widok przez luk na złożony spadochron hamujący.



Przy okazji jeszcze porozkręcany Su-25UB nr 51 z tego samego pułku:


Luki dziobowe Su-25UB.


Przedni i tylny kokpit Su-25UB.




Pootwierane górne luki Su-25UB.


Tylny kokpit.


Belki podskrzydłowe.


Wtyczki zewnętrznego zasilania prądu stałego i przemiennego przy wlocie powietrza przy lewej gondoli silnika.


Otwarta gondola, widok na agregaty.

Offline KosiMazaki

  • Administrator
  • *****
    • http://www.kg200.il2forum.pl
Odp: Su-25: Fakty i mity
« Odpowiedź #103 dnia: Lipca 09, 2010, 07:32:11 »
Janek nienawidzę Was  :118: lol :D.
I/KG200_Doktor  1972-†2006

"Herr Rittmeister wylądował, klasnął w dłonie mówiąc: Donnerwetter! Osiemdziesiąt jest godną szacunku liczbą"

Odp: Su-25: Fakty i mity
« Odpowiedź #104 dnia: Sierpnia 03, 2010, 13:50:35 »
Trochę ropuch w egzotycznych barwach Czadu i Sudanu















Schemat elementów zwiększających odporność na ostrzał



Oraz sympatyczne pozdrowienie od pilota :020: