Autor Wątek: Su-25: Fakty i mity  (Przeczytany 80428 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

John Cool

  • Gość
Odp: Su-25: Fakty i mity
« Odpowiedź #165 dnia: Lutego 18, 2015, 00:28:41 »
Jeszcze w tym roku planowany jest oblot odmiany Su-25SM3: http://www.rg.ru/2015/02/17/su25-site-anons.html

Z ciekawszych elementów wyposażenia - rozbudowa kompleksu obronnego o zintegrowany system samoobrony Л-370-3С "Witebsk-25" (zapewne razem z istniejącą już stacją L-150-16 / SPO-32 "Pastel" firmy CKBA "Awtomatika" i systemem РЭБ «Иртыш»).

Odp: Su-25: Fakty i mity
« Odpowiedź #166 dnia: Lutego 21, 2015, 00:37:47 »
Czyli dalej lipa - bo do A-10C lata świetlne :(

John Cool

  • Gość
Odp: Su-25: Fakty i mity
« Odpowiedź #167 dnia: Lutego 21, 2015, 17:51:13 »
Byłbym daleki od nazywania "lipą" systemu Л-370-3С "Witebsk-25" i jego elementów (w tym m.in. system zakłócania optoelektronicznego tj. laserowy system oślepiający głowice pocisków naprowadzanych na podczerwień). Dotyczy to również stacji L-150-16 / SPO-32 "Pastel" , kompleksu obronnego РЭБ Иртыш, podwieszanej aparatury MPS-410 ”Omuł” (a może i nawet MSP-418K) i innych elementów tego kompleksu. Systemy obronne w samolocie tego typu to bardzo istotny aspekt.
Powiedziałbym nawet więcej - akurat w tej materii jak się doda to wszystko do siebie to jest to wyposażenie w tej chwili znacznie przewyższające systemy obronne A-10C. Widać że poszli na całość.

Stacja L-150-16 to praktycznie liga AN/ALR-94. Jako ciekawostkę można dodać że w wersji na Su-25SM akurat nie ma możliwości programowania PGR (pocisków przeciwradiolokacyjnych) ani możliwości ich przenoszenia, sądząc z opisu systemu uzbrojenia (SUO) z udostępnionych opisów technicznych modernizacji (dla odmiany w innych wersjach stacji na innych maszynach np. Su-34 już jest).

Ale jak zostało podkreślone w dyskusji 2 strony wcześniej zarówno to, jak i zapewne wiele innych rzeczy, nie jest do niczego potrzebne ze względu na umocowanie samolotu w strukturze sił powietrznych - pomimo że to czy inne wyposażenie/uzbrojenie teoretycznie można na samolocie zastosować. Nie mówiąc już o tym że konfiguracja wariantu Su-25SM3 właściwie nie jest - przynajmniej póki co - znana.

A na dowód tego że robi się coraz ciekawiej - ostatnio wypłynął reportaż z 121 ARZ i ewidentnie widać przebudowę jednego z samolotów (moim zdaniem jest to najprawdopodobniej pierwszy prototyp Su-25SM n/b 19) i instalację elementów systemu Witebsk-25:




Offline KosiMazaki

  • Administrator
  • *****
    • http://www.kg200.il2forum.pl
Odp: Su-25: Fakty i mity
« Odpowiedź #168 dnia: Lutego 21, 2015, 19:26:07 »
Przyszedł Janek i zmiażdżył ;-).
I/KG200_Doktor  1972-†2006

"Herr Rittmeister wylądował, klasnął w dłonie mówiąc: Donnerwetter! Osiemdziesiąt jest godną szacunku liczbą"

Odp: Su-25: Fakty i mity
« Odpowiedź #169 dnia: Lutego 22, 2015, 13:21:34 »
Byłbym daleki od nazywania "lipą" systemu Л-370-3С "Witebsk-25" i jego elementów (w tym m.in. system zakłócania optoelektronicznego tj. laserowy system oślepiający głowice pocisków naprowadzanych na podczerwień). Dotyczy to również stacji L-150-16 / SPO-32 "Pastel" , kompleksu obronnego РЭБ Иртыш, podwieszanej aparatury MPS-410 ”Omuł” (a może i nawet MSP-418K) i innych elementów tego kompleksu. Systemy obronne w samolocie tego typu to bardzo istotny aspekt.
Powiedziałbym nawet więcej - akurat w tej materii jak się doda to wszystko do siebie to jest to wyposażenie w tej chwili znacznie przewyższające systemy obronne A-10C. Widać że poszli na całość.

Stacja L-150-16 to praktycznie liga AN/ALR-94. Jako ciekawostkę można dodać że w wersji na Su-25SM akurat nie ma możliwości programowania PGR (pocisków przeciwradiolokacyjnych) ani możliwości ich przenoszenia, sądząc z opisu systemu uzbrojenia (SUO) z udostępnionych opisów technicznych modernizacji (dla odmiany w innych wersjach stacji na innych maszynach np. Su-34 już jest).

Ale jak zostało podkreślone w dyskusji 2 strony wcześniej zarówno to, jak i zapewne wiele innych rzeczy, nie jest do niczego potrzebne ze względu na umocowanie samolotu w strukturze sił powietrznych - pomimo że to czy inne wyposażenie/uzbrojenie teoretycznie można na samolocie zastosować. Nie mówiąc już o tym że konfiguracja wariantu Su-25SM3 właściwie nie jest - przynajmniej póki co - znana.

A na dowód tego że robi się coraz ciekawiej - ostatnio wypłynął reportaż z 121 ARZ i ewidentnie widać przebudowę jednego z samolotów (moim zdaniem jest to najprawdopodobniej pierwszy prototyp Su-25SM n/b 19) i instalację elementów systemu Witebsk-25:


Faktycznie, argumenty nie do przebicia. Mam w sumie podobne zdanie na ten temat. Osobiście uważam, że przenoszenie pocisków przeciwradiolokacyjnych w Su-25 nie ma w sumie większego sensu, no bo bądźmy szczerzy. Wystarczy zobaczyć do czego przeznaczony jest Su-25, a do czego Su-34. Taki rodzaj pocisków zdecydowanie bardziej pasuje do Su-34, który jest przecież bombowcem taktycznym, wielozadaniowym myśliwcem bombardującym, natomiast Su-25 jest bardziej samolotem wsparcia ( gdy trzeba zniszczyć pozycje wroga, itd. ).

Bardziej bym to widział w konfiguracji - Su-27 eskorta, Su-34 taktyczne niszczenie celów o dużym zagrożeniu ( radary, obrona przeciwlotnicza ), a Su-25 gdzieś tam w dali do wsparcia sił lądowych.



Z jednej strony niby można byłoby powiedzieć, że A-10C będzie lepszy od Su-25, jednak wydaję mi się, że jest to bardziej spowodowane faktem, że A-10 jest o wiele bardziej używane w konfliktach, dlatego tak się słyszy o nich.


Swoją drogą, Rosjanie potrafią nieraz zaskoczyć. Najnowszym przykładem jest chyba para Su-24, która przelatywała kilka razy nad amerykańskim okrętem na Morzu Czarnym. Podobno wszystkie systemy obronne nagle przestały działać, choć już wiele razy widziałem, że informacje te dementowano.
Za zimnej wojny też potrafili zaskoczyć samolotami jak MiG-25, MiG-27, MiG-31. Amerykanie się dowiadywali o nich dopiero jak z ZSRR uciekł jakiś pilot.

Odp: Su-25: Fakty i mity
« Odpowiedź #170 dnia: Lutego 22, 2015, 15:10:53 »
Mówiąc o A-10C miałem na myśli jego bardzo szerokie możliwości bojowe - posiada ogromne spektrum środków uderzeniowych, zestawy telewizyjne, podczerwień, nocne itd.
Natomiast co posiada Su-25 będący również samolotem wsparcia? Jak namierzy cel w nocy i czym zniszczy?
Można rzec, że użyje Ch-25Ł lub wersję na TV - ale te rakiety nie są za duże? Czym odszuka cel w złych warunkach pogodowych?
Zestawy antyradarowe to inna bajka i Su-25 tego mieć nie musi to prawda, ale jako samolot wsparcia lądowego w porównaniu do A-10C jest w tyle.
Jego asortyment bojowy (pociski plus oprzyrządowanie optyczne) nie równa się temu z A-10C, który jest już w użyciu od wielu lat.
Informacja Janka o Witebsku montowanym TERAZ, kiedy w guźcu podobny system to standard od lat daje do myślenia.

@Valium - Rosjanie mają niezłą propagandę - uwierzyć, że Su-24 "wyłączył" okręt USA i jeszcze ci marynarze uciekli ze służby :)
Tak to jest jak nie ma się realnej wartości bojowej, zostają mity.

Odp: Su-25: Fakty i mity
« Odpowiedź #171 dnia: Lutego 22, 2015, 15:28:58 »
Tak, Rosjanie często uciekali się do mitów... problem w tym, że Ci co ich lekceważyli i widzieli w nich same mity potrafili się nieźle przejechać.

Odp: Su-25: Fakty i mity
« Odpowiedź #172 dnia: Lutego 22, 2015, 18:26:44 »
Tak, Rosjanie często uciekali się do mitów... problem w tym, że Ci co ich lekceważyli i widzieli w nich same mity potrafili się nieźle przejechać.

A tak konkretniej? Chętnie dowiem się czegoś ciekawego.
Wódka to śmierć, ale polski lotnik śmierci się nie boi...

Odp: Su-25: Fakty i mity
« Odpowiedź #173 dnia: Lutego 22, 2015, 23:38:56 »

Informacja Janka o Witebsku montowanym TERAZ, kiedy w guźcu podobny system to standard od lat daje do myślenia.

W A-10C nie ma systemu klasy Directional Infrared Countermeasures (DIRCM), który wchodzi w skład systemu Witebsk.
A fighter pilot is noted for intelligence, independence, integrity, courage, and patriotism. "Fighter Pilot" is a state of mind, not a job title. Therefore, not all people who fly fighters are fighter pilots, nor do all fighter pilots fly fighters, some of them drive trucks.

Odp: Su-25: Fakty i mity
« Odpowiedź #174 dnia: Lutego 23, 2015, 19:34:24 »
Panowie o rakietach już pisaliśmy. Proszę nie opierać się na złudzeniach optycznych, a na danych technicznych. Kpr rodziny Ch-25 są masowo i charakterystykami lotnymi właściwie takie same jak "ciężkie" odmiany AGM-65 a te właśnie są dzisiaj głównymi używanymi na A-10C. Ja rozumiem, że Maverick wygląda na zdjęciach jakoś bardziej filigranowo ale to tylko złudzenie. Ponadto pamiętajmy że Ch-25 to już właściwie na wymarciu, przyszłość to Ch-38 a ten pocisk przynajmniej w sferze deklaracji jest lepszy. Nowa odmiana ma mieć zasobnik FLIR/TV więc wykrywanie i wskazywanie celów to nie problem, ponadto jest sporo zdjęć z prób samolotów z bombkami naprowadzanymi GPS. A-10C ma na wyposażeniu prostego MAWS i trudno to nazwać zaawansowanym systemem obrony. Kwestia, że Guziec od tak dawna a Suczka dopiero teraz w takowej modernizacji - cóż to raczej kwestia pieniędzy, a zarówno wcześniej a tym bardziej teraz nie jest z ich uzyskaniem tak łatwo. Rosyjska armia ma sporo wydatków, a kołderka dość krótka więc dopiero teraz się zdecydowano. Obiektywnie rzecz biorąc kompleksowa modernizacja a właściwie jest oferta istniała od dawna ( jak i jej poszczególne elementy ) i rozbiło się o kasę, i nawet to co widać dzisiaj jest okrojoną wersją tamtej propozycji ( chociażby o radar ).

Janek wyprzedziłeś mnie, chciałem zamieścić dokładnie te same zdjęcia łobuzie  :D. Wydaje mi się że samolot na tych fotach to raczej dotychczasowy demonstartor Su-25UBM o numerku bocznym biały "21".

Odp: Su-25: Fakty i mity
« Odpowiedź #175 dnia: Maja 12, 2017, 12:04:35 »
Witam,
    Chciałbym troszkę odświeżyć ten temat.
Mam pytanie dotyczące podwieszanych kontenerów optycznych, interesuje mnie zwłaszcza stacja "Merkurij", z moich informacji wynika, że miała na wyposażeniu wyłącznie stację telewizyjną niskiego poziomu oświetlenia, czyli była to stacja wyłącznie nawigacyjna?? Czy była jakoś zintegrowana z systemem celowniczym samolotu? Jeśli tak to w jaki sposób, skoro nie miała w sobie ani dalmierza/oświetlacza laserowego. Czy na obrazie pokazywanym ze stacji był np. punkt upadku bomb etc?

Offline Kusch

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Su-25: Fakty i mity
« Odpowiedź #176 dnia: Marca 06, 2018, 22:36:28 »
Su-25SM3 w Syrii latają z systemem Witebsk L-370-3S, na zdjęciu sensory "Zachwat" wykrywające w paśmie UV odpalenie pocisku a poniżej Su-25 w scenerii zimowej uchwycony z zasobnikami zakłócającymi radary wchodzącymi w skład tego  systemu:

http://www.defenseworld.net/news/14462/Russian_Su_25SM3_Aircraft_Equipped_With_Vitebsk_25_EW_System_Operate_In_Syria#.Wp8GpeciGUk







"Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie"

http://img90.imageshack.us/img90/9643/klmd5.jpg

« Ostatnia zmiana: Marca 07, 2018, 13:26:20 wysłana przez KosiMazaki »

kwadrat

  • Gość
Odp: Su-25: Fakty i mity
« Odpowiedź #178 dnia: Marca 07, 2020, 20:07:12 »