Autor Wątek: Su-35S (T-10BM)  (Przeczytany 128426 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Kusch

  • Global Moderator
  • *****
Su-35S (T-10BM)
« dnia: Sierpnia 20, 2007, 19:58:08 »
No to mamy trochę ciekawostek z tegorocznego MAKS 2007:

http://pilot.strizhi.info/2007/08/20/4449#more-4449

Su-35:




Kołowa wersja TOR'a



Telewizyjny MiG-29, coś dla Wujka  :021: :




// ---------------------------------------------

Pozwoliłem sobie wydzielić posty dotyczące Su-35 (T-10BM) z tematu Siły Powietrzne Rosji i Białorusi [Zdjęcia] do nowego wątku coby nie robić burdelu. John Cool.
« Ostatnia zmiana: Kwietnia 03, 2011, 13:26:25 wysłana przez John Cool »
"Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie"

http://img90.imageshack.us/img90/9643/klmd5.jpg

John Cool

  • Gość
Odp: Su-35 (T-10BM)
« Odpowiedź #1 dnia: Sierpnia 20, 2007, 22:31:21 »
Odnośnie zaprezentowanego powyżej przez naszego tajnego wywiadowcę, pardon, Herr Kuscha ;) Su-35 konieczny jest pewien komentarz. Mianowicie ze znanymi nam z lat 90tych samolotami Su-27M/Su-35 programu T-10M powyższa zabawka nie ma praktycznie nic wspólnego. Moim zdaniem jest to w istocie pierwsze dziecko programu T-10BM ("Bolszaja Modernizaja), zainicjowanego w roku 2004*. Trójcyfrowy numer burtowy (charakterystyczny dla wielu prototypów rodziny Su-27) rozpoczynający się od 9tki ('901') sugeruje nam nic innego jak pierwszy samolot nowego programu.

Odnośnie samej nazwy Su-35: jest to prawie na pewno bajer eksportowy, natomiast wersja samolotu dedykowanego dla WWS będzie nosiła nazwę Su-27SM2 i będzie stanowić dalszy, jeszcze głębszy etap modernizacji przesżło 392 Su-27S/P będących na stanie rosyjskiego lotnictwa. Zakres zmian nie jest jeszcze do końca jasny. Z tego co widać na zdjęciach samolot posiada dużo systemów znanych już z Su-27SM (nowy ECM, EOS etc.). Wysuwana sonda do tankowania sugeruje że nie jest to maszyna dedykowana dla WWS, a właśnie na eksport (czyli w przypadku '901' mamy do czynienia z "Su-35", a nie z Su-27SM2). Nowa osłona dielektryczna sugeruje natomiast nowy radiolokator, którym prawdopodobnie w wariancie dla WWS będzie N-035 Irbis, którego ukończony egzemplarz mieliśmy okazję oglądać jakiś rok temu. Kolejną sprawą są silniki. Chociaż pokazany na zdjęciu "Su-35" nr '901' ma założony system TVC, to jest niemal pewne, że Rosjanie w swojej wersji sobie tę zabawkę odpuszczą.

Ciekawą sprawą są silniki w tym samolocie: to co widzimy to jest najprawdopobniej efekt 3go stopnia modernizacji silników AL-31F (prawdopodobnie AL-31FA1 zaproponowana przez Klimowa, który również dobrał się do tych silników, konkurencyjne rozwiązanie proponował natomiast macierzysty Saturn). 3ci stopnień modernizacji AL-31 miał na celu zwiększenie ciągu z około pierwotnych 12.5t do przeszło 14.5t, zdaniem konstruktorów możliwe jest jednak zwiększenie ciągu tego silnika jeszcze do prawie 17t. Nie jest jasne czy nie powstanie chociaż jeden prototyp z założonymi nowymi silnikami AL-41 o jeszcze większym ciągu (nowsze technologicznie), jednak wydaje się to mało prawdopodobne z 2óch powodów: nie jest to do końca dopracowany napęd (który co więcej dopiero co jest wdrażany na Su-27IB/Su-34), ponadto decyduje tu zapewne problem integracji z resztą floty Su-27 użytkujących AL-31F.

Dla "czytatych i pisatych" ;) w języku rosyjskim tu jest jeszcze nieco do poczytania z oficjalnych papierów Suchoja, z autografem dyrektora Michaiła Pogosjana:

http://www.sukhoi.org/files/otchet2005_su.doc


)* Jednocześnie w tym samym roku ostatecznie skasowano program T-10M, a wyprodukowane samoloty (T-10M-1 <->T-10M-12, z których T-10M-11 znany jako Su-37 rozbił się w grudniu 2001 roku) trafiły do muzeum (T-10M-1/2), do GLIC w Akchtubińsku bądź do WWS (Lipieck).

Offline Kusch

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Su-35 (T-10BM)
« Odpowiedź #2 dnia: Sierpnia 22, 2007, 16:56:00 »
Potężna dawka zdjęć z MAKS 2007:

http://maks.sukhoi.ru/maks2007.htm
"Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie"

http://img90.imageshack.us/img90/9643/klmd5.jpg

John Cool

  • Gość
Odp: Su-35 (T-10BM)
« Odpowiedź #3 dnia: Sierpnia 25, 2007, 01:11:36 »
Wracając jeszcze do opisanego pokrótce przeze mnie Su-27SM2/Su-35, należy się małe sprostowanie powyższej wypowiedzi odnośnie napędu.

W istocie silnikiem napędzającym ten płatowiec jest/będzie tzw. "Izdielnyje 117C", zaproponowany przez przedsiębiorstwo NPO Saturn w kooperacji z UMPO z Ufy. Procesem projektowym kierował Jewgienij Marczukow. W istocie jest to kolejna modernizacja rodziny silników AL-31F, znanych z różnych wersji samolotu Su-27. Projekt tej wersji oparto o prace prowadzone nad dużo nowocześniejszym silnikiem AL-41, opracowywanym wcześniej m.in. dla MiGa MFI, a teraz trwają jeszcze próby jego dopracowania oraz instalacji na samolotach Su-27IB/Su-34 otrzymywanych przez WWS (przewiduje się jego instalowanie w egzemplarzach produkcyjnych od 2009/2010 roku).

W porównaniu z wcześniejszymi AL-31, "Izdielnyje 117C" ma ciąg zwiększony do 14.5t. Wyróżnia się także nieco szerszym wlotem, zabudowaną ruchomą dyszą oraz w pełni cyfrowym systemem kontrolno-diagnostycznym. Prototyp tego silnika mogliśmy oglądać na MAKS 2005 ("Izdielnyje 117A"). DO niedawna producent miał 5-7 prototypów, testowanych na samolotach Su-27LL oraz 1 egzemplarzu Su-30MK2, silnik na zdjęciach oraz zainstalowany w Su-35 prawdopodobnie także jest egzemplarzem prototypowym. Kolejnym celem jest również zwiększenie resursu całkowitego silnika do poziomu 4-5tys. godzin (dla porównania: AL-31 stosowane w obecnie eksploatowanych przez WWS Su-27 mają od 900 do 2200 godz. resursu całkowitego w zależności od wersji oraz serii produkcyjnej)  . Zakończenie prac jest spodziewane na konie 2008/początek 2009.

Z konkurencji odpadł jednak AL-31FM-1 (mimo iż w porównaniu do "117C" jest praktycznie gotowy), produkcji biura konstrukcyjnego Salut. Chociaż posiadał bardzo analogiczne podsystemy do "117C" to wytwarzał jednak m.in. niższy ciąg (13.4t). Tym niemniej do uporania się z AL-41 dla produktu biura Salut przynajmniej na razie rynku nie zabraknie - posłuży m.in. do napędu pierwszych egzemplarzy samolotów uderzeniowych Su-34 (od 2009/2010 zgodnie z planem powinny otrzymać docelowe AL-41).

 
Silnik Izdielnyje 117C na MAKS 2007.

Odnośnie samego Su-35/Su-27SM2, zwraca uwagę jeszcze kilka drobnych różnic:
  • brak rurki pitota na "czubku" osłony dielektrycznej (sama osłona radioprzeźroczysta też jest nowa)
  • podwójna laweta kołowa w goleni podwozia głównego
  • brak zapowiadanych dłuższych stateczników, znanych z Su-27M
  • nieco większe wloty powietrza do silników


Offline Kusch

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Su-35 (T-10BM)
« Odpowiedź #4 dnia: Lutego 20, 2008, 18:35:04 »
« Ostatnia zmiana: Lutego 20, 2008, 22:13:47 wysłana przez Kusch »
"Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie"

http://img90.imageshack.us/img90/9643/klmd5.jpg

Odp: Su-35 (T-10BM)
« Odpowiedź #5 dnia: Lutego 20, 2008, 20:12:04 »
Pierwszy lot Su-35, 18.02.2008 pilotował Siergiej Bogdan.

:118: Typowy zimowy kamuflaż  :118:
Go to your brother
Kill him with your gun
Leave him lying in his uniform
Dying in the sun.

Offline KosiMazaki

  • Administrator
  • *****
    • http://www.kg200.il2forum.pl
Odp: Su-35 (T-10BM)
« Odpowiedź #6 dnia: Marca 08, 2008, 20:00:19 »
Trzeba przyznać, że z generacji na generacje robi się jeszcze ładniejszy czy tam ładniejsza jak kto woli :D
I/KG200_Doktor  1972-†2006

"Herr Rittmeister wylądował, klasnął w dłonie mówiąc: Donnerwetter! Osiemdziesiąt jest godną szacunku liczbą"

Elvenking

  • Gość
Odp: Su-35 (T-10BM)
« Odpowiedź #7 dnia: Marca 08, 2008, 21:59:20 »
Dokładnie, jeden z najpiękniejszych współczesnych myśliwców!

Byleby nasze F-16 nie musiały się z nimi zmagać...

Offline Kusch

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Su-35 (T-10BM)
« Odpowiedź #8 dnia: Października 03, 2008, 20:53:32 »
Drugi prototyp Su-35 (nr burtowy 902), odbył swój pierwszy lot:

http://www.knaapo.ru/rus/gallery/events/combat/su-35/2nd_su-35_flight.wbp









"Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie"

http://img90.imageshack.us/img90/9643/klmd5.jpg

John Cool

  • Gość
Odp: Su-35 (T-10BM)
« Odpowiedź #9 dnia: Października 03, 2008, 21:03:27 »
Kusch, miej ty litość... Przecież to śmierdzi Patiomkinem na kilometr :D To na pewno przemalowany Su-35 o nr 901 :D

Bajkopisarz :118:

A tak na poważnie to trza obadać tego ptaszka i sprawdzić na ile jego wyposażenie się różni od poprzednika. Drugi prototyp po niespełna 14 miesiącach przy obecnym stanie różnych programów lotniczych w Rosji oznacza że do sprawy podchodzi się dość poważnie  :004:

EDIT:

Chwilę poszperałem... Jest wielce prawdopodobne że jeszcze przed końcem tego roku obejrzymy w locie samolot '903'.
« Ostatnia zmiana: Października 03, 2008, 22:15:05 wysłana przez John Cool »

Offline lancer

  • *
  • ka-boom!
Odp: Su-35 (T-10BM)
« Odpowiedź #10 dnia: Października 04, 2008, 15:44:43 »
EDIT:

Chwilę poszperałem... Jest wielce prawdopodobne że jeszcze przed końcem tego roku obejrzymy w locie samolot '903'.

To chyba raczej sztuka dla sztuki. Z tego co się orientuję, to nikt (jeszcze?) tego ptaszka nie zmówił, a nawet modernizacja rosyjskich maszyn do wariantu zbliżonego do T-10BM (ale nie identycznego) to cały czas teoria.
Panowie, jesteście oficerami Armii Stanów Zjednoczonych. Oficerowie żadnej innej armii na świecie nie mogą tego o sobie powiedzieć. Zastanówcie się nad tym!

||**Boberros**||

  • Gość
Odp: Su-35 (T-10BM)
« Odpowiedź #11 dnia: Października 04, 2008, 17:05:24 »
Przyglądając się szybkości modernizacji to nim Rosja wprowadzi na stałe te samoloty to Zachód będzie do przodu o 2-3 generacje ;]

John Cool

  • Gość
Odp: Su-35 (T-10BM)
« Odpowiedź #12 dnia: Października 05, 2008, 13:16:13 »
To chyba raczej sztuka dla sztuki. Z tego co się orientuję, to nikt (jeszcze?) tego ptaszka nie zmówił [...]

Cóż, jakiś czas temu mówiono o zakupie Su-35 przez Brazylię w którejś tam odsłonie ich przetargu na samolot bojowy i mogło chodzić zarówno o produkt o którym mówimy bądź też (w przypadku dużo wcześniejszych zapowiedzi, jak KnAAPO nawet jeszcze nie ujawniło prac na T-10BM) samolotów wzorowanych na którymś z T-10M.

Ale w tym odcinku telenoweli wygląda na to że samoloty rosyjskie jednak z przetargu odpadną  :004: na rzecz jakiegoś mosolotu prod. francuskiej (Mirage\Rafale?).

Offline lancer

  • *
  • ka-boom!
Odp: Su-35 (T-10BM)
« Odpowiedź #13 dnia: Października 05, 2008, 13:18:01 »
W grę może wchodzić tylko Rafale, bo linia produkcyjna Mirage została zamknięta wkrótce po polskim przetargu.
Panowie, jesteście oficerami Armii Stanów Zjednoczonych. Oficerowie żadnej innej armii na świecie nie mogą tego o sobie powiedzieć. Zastanówcie się nad tym!

John Cool

  • Gość
Odp: Su-35 (T-10BM)
« Odpowiedź #14 dnia: Lutego 16, 2009, 22:48:32 »
Nowe zdjęcia Su-35 '901' w dużej rozdzielczości:





« Ostatnia zmiana: Lutego 20, 2009, 22:23:30 wysłana przez John Cool »