Autor Wątek: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki  (Przeczytany 223187 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #105 dnia: Marca 11, 2010, 00:00:10 »
Przepraszam za pomyłkę w tekście - miało być :

Co do lampki nr 9 nie służy dla pod skrzydłowych

Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #106 dnia: Czerwca 09, 2010, 20:29:55 »
Witam w najbliższym czasie przymierzam się do przywrócenia dawnego blasku panelom z migawki 21szego. Czy ktoś z panów zna symbol tej psychodelicznej farby. Wiem , że to pytanie bardziej do modelarzy jednak nie interesują mnie symbole farb italery tylko prawdziwych farb.                              Pozdrawiam

Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #107 dnia: Czerwca 12, 2010, 08:46:48 »
Też miałem kłopot z kolorem. Rozwiązałem to tak że zabrałem mały kawałek panelu do sklepu z farbami samochodowymi (do aluminium). Tam dorwałem się do katalogu RAL. Niestety żaden z kolorów RAL nie odpowiadał idealnie temu egzemplarzowi 21 z którego pochodził panel. Więc na miejscu w sklepie, przygotowano mi odpowiednią mieszankę kolorów RAL w sprayu, która dawała identyczny kolor jak moja próbka. Niestety to nie wychodzi tanio.
 Ponieważ egzemplarze 21ch różniły się kolorem raczej radziłbym zdecydować się na najbardziej zbliżony RAL i przemalować całość. Łatwiej będzie potem z zakupem odpowiedniej farby do następnych podmalowań. W tej chwili już nie pamiętam który z RAL był najbardziej zbliżony do mojego 21.
Powodzenia w malowaniu.

Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #108 dnia: Czerwca 13, 2010, 14:51:42 »
Dzięki Moders, jadę do sklepu kupić papier ścierny i rozcieńczalnik oraz farbę i do roboty.
Pozdrawiam

Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #109 dnia: Czerwca 17, 2010, 21:39:07 »
Czy ktoś z kolegów posiada dokumentację opisującą działanie, budowę lub podłączenie do osprzętu samolotu wskaźnika kursu UKŁ-2? Zamierzam podłączyć ten wskaźnik do mojego właśnie budowanego symulatora. Dokumentacja bardzo by mi to ułatwiła. Z góry dziękuję za wszelką pomoc.

Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #110 dnia: Czerwca 24, 2010, 18:48:57 »
Witam!

Pisząc o awionice najfantastyczniejszego kartonowego krążownika lotniczego  :021: jakim był MiG-21 nie da się nie wspomnieć o modyfikacjach tych samolotów jakie powstawały poza ZSRR. Jedną z pierwszych lokalnych modyfikacji były prace przeprowadzone przez Finów. Gdy 21 września 1978 roku dwa pierwsze MiG-21Bis wylądowały w Finlandii od razu było wiadomo że siły powietrzne tego kraju zdecydowały się na częściową wymianę urżądzeń elektronicznych w tym samolocie. Trzeba tu nadmienić że Finowie mieli już w tej kwestii spore doświadczenie ponieważ prawie dekadę wcześniej przerobili kilka MiG-21F-13 na maszyny rozpoznawcze ( o czym jest wspomniane włącznie ze zdjęciami w wątku o MiG-21F-13 ). Powody tej decyzji były bardzo proste, chciano dokonać możliwie jak największej unifikacji ze sprzętem już eksploatowanym w Finlandii, a ten pochodził w większośći ze „zgniłego”  :118: Zachodu jak chociażby J-35 Draken. Postanowiono pozostawić system uzbrojenia samolotu ponieważ Finowie nie dysponowali własnymi rozwiązaniami a poza tym byłaby to zbyt daleko idąca modyfikacja skomplikowana do przeprowadzenia i kosztowna. W fińskich zakładach lotniczych Valmet w mieście Halii przygotowano projekt modernizacji który zabudowano na samolocie MG-114, jednym z pierwszych dwóch Bisów które wylądowały w Finlandii. Samolot przekazano w grudniu 1979 a od lipca 1980 do marca 1982 roku trwały badania w powietrzu zmodyfikowanego samolotu. W związku z tym, że wszystko szło gładko począwszy od kwietnia 1981 roku rozpoczęto przebudowywanie samolotów startując od egzemplarza MG-115. W samolotach wymieniono radiostację, zabudowano układy VOR/ILS/DME,  transponder , układ IFF. Ponadto zmieniono znaczną część wyposażenia kabiny pilota.


Kabina zmodyfikowanego Bisa.

Kolejną ważną modyfikacją fińskich Bisów była przebudowa kilku samolotów na wariant rozpoznawczy.Prace te rozpoczęto w 1984 roku w zakładach w Valmet. Tak jak poprzednio podstawą do modyfikacji stał się egzemplarz MG-114. Dla samolotu przygotowano trzy zasobniki oznaczone odpowiednio i dość banalnie POD-1, POD-2 i POD-3. Numer jeden był miejscową adaptacją brytyjskiego zasobnika Vinten Vicon 18 i stworzono go na bazie PTB-490. Drugim zasobnikiem był wyrzutnik flar i dipoli Philips 9CM120X, a trzecim był zasobnik walki elektronicznej włoskiej firmy Selenia o oznaczeniu SL/ALQ-234. Oprócz tego samolot otrzymał własne wyrzutnie flar i dipoli w tyle kadłuba montowane na zamkach przyśpieszaczy startowych i nowy system ostrzegawczy. Z samolotu wymontowano radiolokator RP-22SMB. W latach 1988-1989 zostało zmodyfikowanych 5 egzemplarzy MG-124 ,-125, -127, -129 , i -133.




Powyżej dwa samoloty z zasobnikiem POD-1. Na końcówkach skrzydeł i szczycie statecznika pionowego widać anteny nowego systemu ostrzegawczego.


Bis z zasobinkiem POD-3.


Kabina odmiany rozpoznawczej.

Już zupełnie przy okazji super foty chorwackich bisów jakie udało mi się znależć, chociaż szkoda że trochę mała rozdzielczość.







Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #111 dnia: Czerwca 28, 2010, 13:38:18 »
Przez dłuższy czas obserwowałem wątek i postanowiłem dodać coś od siebie. Będzie to mały powrót do systemu KSI.
Ostatnio udało mi się uruchomić Sztuczny horyzont agd-1, a oto filmik przedstawiający jego pracę.
http://www.youtube.com/watch?v=xTvDP5lT-H4

Niestety napotkałem na problem w postaci "wahającej się" linii horyzontu i na razie nie mogę sobie z tym poradzić, może ktoś z was wie czemu tak się dzieję.


Na filmie możemy zobaczyć działanie systemu uzgadniania uruchamianego czerwonym przyciskiem w górnym prawym rogu wskaźnika. Naciśnięcie przycisku powoduje załączenie poprzez przekaźnik silniczka kubkowego który napędza mechanizm ustawiający ramki żyroagregatu w położeniu neutralnym. Dokonuje się tego na ziemi, przed startem.
Ciekawostką odnośnie żyroagregatu agd-1 Jest to że ramka kanału przechylenia nie jest napędzana przez siły powstające od wirnika żyrosilniczka, tz. nie jest z nim bezpośrednio połączona. Rozwiązanie które wymyślili nasi znajomi z za Bugu polega na obracaniu ramki przechylenia przy pomocy silniczka elektrycznego sterowanego przez indukcyjny czujnik umieszczony na żyrosilniczku. Ten układ nadążny czuwa nad równoległym położeniem wirnika żyroskopu i ramki przechylenia. Wartość przechylenia jest odczytywana przez selsyn umieszczony na ramce napędzanej przez silnik układu nadążnego. Ramka pochylenia jest bezpośrednio napędzana przez siły pochodzące od wirnika żyroskopu, i również jest wyposażona w selsyn kanału pochylenia. Na podobnej zasadzie działa żyroagregat GA-2M, z tym że tam zamiast czujnika indukcyjnego zastosowano przełącznik stykowy. Sam wskaźnik jest w układzie mieszanym tz. ruchoma jest i linia horyzontu i sylwetka samolotu, jest to układ najczęściej spotykany w rosyjskich konstrukcjach (np. wskaźniki AGB-3K, KPP).
Horyzont wskaźnika to walec z namalowaną linia horyzontu, ziemią, niebem i podziałką w stopniach pochylenia. Kanał przechylenia to po prostu obracająca się sylwetka samolotu. Zarówno kanał pochylenia jak i przechylenia maja identyczną budowę tz. selsyn, wzmacniacz sygnału i silniczek kubkowy sprzężony mechanicznie z selsynem i linią horyzontu lub z sylwetką samolotu, z ta różnicą że kanał pochylenia posiada gałkę połączoną z stojanem selsyna do regulacji linii horyzontu. Całość jest czysto elektromechaniczna nie licząc 3 wzmacniaczy sygnału do napędu silniczków.
W porównaniu z awioniką myśliwców NATO sowiecka awionika była krótko mówiąc zacofana ale spełniała swoje zadanie.
Mam jeszcze inne działające przyrządy żyroskopowe, nie pochodzą one z migawki 21 ale jeśli chcecie to mogę nagrać jak działają.


« Ostatnia zmiana: Czerwca 28, 2010, 13:43:21 wysłana przez Wiewior »

Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #112 dnia: Czerwca 28, 2010, 18:39:44 »
Wiewior spróbuj  zamienić kolejność faz na zasilaniu 400Hz.  U mnie to pomogło (a objaw był identyczny). Tyle że ja posiadam tylko sam wskaźnik AGD-1 (bez nadajnika żyro). Na szybko zrobiłem układ symulujący nadajnik oraz generujący zasilanie 400Hz na procesorze DSP. Sam wskaźnik AGD działa „cudnie”.
Jeżeli nie pomoże zamiana faz na zasilaniu, możesz też próbować zamienić kolejność  faz synchronizacji (sterujących selsynem). Daj znać czy pomogło.
Powodzenia.

Offline KosiMazaki

  • Administrator
  • *****
    • http://www.kg200.il2forum.pl
Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #113 dnia: Czerwca 28, 2010, 19:11:21 »
Kozackie te Ołóweczki :).
I/KG200_Doktor  1972-†2006

"Herr Rittmeister wylądował, klasnął w dłonie mówiąc: Donnerwetter! Osiemdziesiąt jest godną szacunku liczbą"

Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #114 dnia: Czerwca 29, 2010, 14:19:11 »
Teraz działa jak należy. Tak jak mówiłeś trzeba było pozamieniać kolejność faz zasilania wskaźnika.
Dzięki za podpowiedź moders.
Szkoda tylko że nie mam lampki sygnalizującej uzgadnianie a miałbym komplet.

Ciekawi mnie twój falowniczek 400Hz, próbowałem zrobić taki trójfazowy falownik na atmedze 8 ale coś było źle, jak chodziła sama atmega bez zasilania końcówki mocy to działało ale jak podawałem zasilanie to oscylogram na wyjściach z procka nie przypominał już tego co powinno być.
Myślę że to wina układu końcówki mocy, schemat wziąłem od modelarskiego regulatora do bezszczotkowców tyle że pominąłem część wyczuwającą położenie wirnika.

Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #115 dnia: Czerwca 30, 2010, 23:10:14 »
Ciężko podpowiedzieć co mogło być przyczyną Twoich kłopotów z falownikiem. Musiałbym zobaczyć schemat i „pomacać” to oscyloskopem. Może faktycznie problem tkwić w końcówce mocy.
Ja wykorzystałem również kawałek sterownika do bezszczotkowców. Tylko że dużej mocy i drogi, skonstruowany w mojej firmie. Zostałem wieczorkiem i zrobiłem szybką przeróbkę sterownika żeby sprawdzić wskaźnik. Jak znajdę trochę czasu to zrobię coś „swojego” i przede wszystkim znacznie tańszego.

Offline CRC

  • *
Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #116 dnia: Lipca 13, 2010, 17:26:50 »


http://imgcash6.imageshack.us/img228/1577/bis083.jpg

Wskażnik pilotażowy NPP. Strzałkami zaznaczone małe cyferki 2,3,4. Wydaje mi się że oznaczają właśnie lotniska poza pierwszym które jest ustawione domyślnie. Cyferki te występują w Su-15TM i Su-20 które też są wyposażone w RSBN-5, natomiast nie ma ich w samolotach z RSBN-6 i póżniejszymi systemami.



Te cyferki w NPP to nie lotniska ,bo ich sie nie da zaprogramować, lecz znaczniki zakretów  2,3,4...

[admin]Nie cytujemy obrazków. Mazak.[/admin]
« Ostatnia zmiana: Lipca 13, 2010, 20:03:35 wysłana przez KosiMazaki »

Offline CRC

  • *
Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #117 dnia: Lipca 14, 2010, 13:11:46 »


W samolotach MiG-21Bis-SAU AP-155 posiada dodatkowy tryb pracy „Lądowanie”. Służy on do automatycznego lub dyrektywnego doprowadzenia samolotu na jedno z zaprogramowanych lotnisk lądowania według programu zależnego od odległości do lotniska lądowania. Pracą AP-155 steruje wówczas układ nawigacji radiotechnicznej RSBN-5S. Pilot włącza ten tryb poprzez naciśnięcie przycisku-lampki „ Posadka” na pulpicie sterowania AP.



- blok strojenia BS-155;


- platformy bezwładnościowej GA-2M;




W RSBN-5 nie było możliwości programowania współrzędnych lotniska. Posadka-ladowanie ,powiedzmy podejście ,przełączenie funkcji automatyki z nawigacji na ladowanie .

Nie strojenia lecz ,,połaczeniowy,, lub ,,uzgodnienia,, serce tego autopilota /taki AFCS komputer  :002:/

No z platforma bezwładnościowa to mało miało wspólnego. Zwykły żyroskop kursowy.Jego wcześniejsze odmiany ,,latały,,tez na SCUD ach . :020:

« Ostatnia zmiana: Lipca 14, 2010, 13:17:15 wysłana przez CRC »

Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #118 dnia: Lipca 14, 2010, 14:44:19 »
W RSBN-5 nie było możliwości programowania współrzędnych lotniska. Posadka-ladowanie ,powiedzmy podejście ,przełączenie funkcji automatyki z nawigacji na lądowanie

Tak zgadza się współrzędnych nie dało się programować, i jakbyś dokładnie przeczytał mój post to zauważyłbyś że słowa współrzędne tam nie ma. Programowało (lub jak kto woli zapisywało) się podobnie jak w radiokompasie częstotliwość pracy radiolatarni lotniska docelowego w tym przypadku RSBN-4, a po podejściu na odpowiednią odległość system przechodził na radiolatarnię ścieżki podejścia PRMG-4. Programowanie współrzędnych mozliwe jest w RSBN-6 i nowszych.

No z platforma bezwładnościowa to mało miało wspólnego. Zwykły żyroskop kursowy.Jego wcześniejsze odmiany ,,latały,,tez na SCUD ach . :020:

Abstrahując od stopnia skomplikowania układu który jest w MiG-21 ( nie da się nie pamiętać z jakiego okresu ta konstrukcja pochodzi ) to z definicji platforma bezwładnościowa jest żyroskopem kursu we wczesnych rozwiązaniach lub układem żyroskopów w nowszych rozwiązaniach ( kursu i pionu ) gdzie sam żyroskop lub żyroskopy są tylko jednym z elementów owej platformy. Żyroskop jest żródłem informacji o prędkości początkowej i położeniu początkowym układu a przyśpieszeniomierze obliczają zmiany tych wartości w funkcji czasu wyznaczając bieżące położenie, prędkość i kurs. Rozumiem że w porównaniu do współczesnych systemów ten z 21 jest dalece prosty i niedoskonały ale to nie odbiera mu prawa do bycia nazywanym układem nawigacji bezwładnościowej lub prościej platformą bezwładnościową. Gdyby stosować tylko i wyłacznie kryteria nowoczesności to samoloty I Wojny Światowej byłyby co najwyżej latawcami z napędem.

Jego wcześniejsze odmiany ,,latały,,tez na SCUD ach . :020:

A jeszcze wcześniejsze jego warianty pływały na statkach już pod koniec XIX wieku, pierwszy patent pochodzi z 1885 roku. :118:

Te cyferki w NPP to nie lotniska ,bo ich sie nie da zaprogramować, lecz znaczniki zakretów  2,3,4...

To bardzo ciekawe. Czy kolega mógłby to szerzej opisać?.

Offline CRC

  • *
Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #119 dnia: Lipca 14, 2010, 15:18:32 »
Jeżeli chcesz byc tak dokładny ,to w żadnym układzie nawigacyjnym typu VOR/ILS/DME nie ma możliwości przejścia z modu NAV na APP bez ingerencji pilota. Jednym słowem ,musi wycisnąć NAV i przycisnąć APP żeby samolot zaczął przygotowywac sie do podejścia.

GA-2 M to zwykły zyroskop kursowy ,który nic nie wylicza ,nie przelicza tylko podaje do UKŁ sygnał kursu zyromagnetycznego /kurs zyroskopowy korygowany przez ID/ lub sygnał kursu żyroskopowego.

Wymyslili go Rosjanie w latach 50 tych 20 wieku ,choć niektórzy mówią ze to pochodna amerykańskich rozwiazań z lat 40 tych. Na pewno nie wiek XIX...