Autor Wątek: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki  (Przeczytany 223198 razy)

0 użytkowników i 2 Gości przegląda ten wątek.

Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #120 dnia: Lipca 14, 2010, 17:07:37 »
Owszem pilot musi przełączyć RSBN-5 z zakresu "Przebijanie obłoków" na "Lądowanie" ręcznie po otrzymaniu sygnału "Przebijanie obłoków zakończone", tak też zostalo to napisane w moim poście o RSBN-5. Wówczas RSBN-5 przechodzi samoczynnie z częstotliwości RSBN-4 na radiolatarnię PRMG. W pośćie powyżej faktycznie tego nie zaznaczyłem.

Tak GA-2M to żyroskop kursowy, tyle tylko że nie pracuje on sam dla siebie i jest jednym z wielu urządzeń wchodzących w skład układu nawigacji bezwładnościowej KSI. Jak mielibyśmy być już super precyzyjni to KAŻDY żyroskop jest układem bezwładnościowym lub inaczej inercjalnym ponieważ wykorzystuje zasadę zachowania momentu pędu gdzie najważniejszy jest moment bezwładności. Tak więc każdy układ nawigacji który do swojej pracy wykorzystuje żyroskop jest układem nawigacji bezwładnościowej. Różnica polega na tym że wczesne urządzenia wskazywały tylko kurs, póżniejsze kurs i pion, a współczesne są w stanie wyliczyć współrzędne. Niezależnie od możliwości konkretnych modeli wszystkie należą do dużej grupy układów bezwładnościowych.


Lotnicze układy żyroskopowe są pochodną morskich kompasów żyroskopowych, które zaczęły być stosowane pod koniec XIX wieku. Różnica sprowadza się do tego że kompas żyroskopowy miał za zadanie pokazywać biegun geograficzny ( nie mylić z magnetycznym ), a lotniczy pokazuje położenie względem miejsca rozpoczęcia ruchu.

Może jednak coś o tych cyferkach 2,3,4...

Offline CRC

  • *
Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #121 dnia: Lipca 14, 2010, 17:15:00 »
Nie, żyroskopy serii GA nie pokazują pionu, a tylko i wyłącznie mają  ramę śledząca sygnał z nadajnika magnetycznego serii ID. To nie były żyroskopy bezwładnościowe. :021:
GA-2M dokładnie pracował sam dla siebie, nie miał w ,,sobie,,żadnych ,, przyspieszeniomierzy i nie korzystał z nich, był bakiem który pracował jako slave w w układzie kursowym. I tyle.

Tak jak napisałem żaden układ VOR/ILS/DME nie przechodzi sam w inny mod pracy.
« Ostatnia zmiana: Lipca 14, 2010, 19:08:31 wysłana przez Syringe »

Offline CRC

  • *
Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #122 dnia: Lipca 15, 2010, 22:11:20 »
- dajników kątów przechylenia i pochylenia DUA-3;

DUA-3 jest nadajnikiem kąta natarcia /Datczik Ugła Attaka/ i zapewniał informacje o bieżącym  kącie natarcia .
Informacje o pochyleniu i przechyleniu zapewniał AGD-1 /Avia Gorizont Dalnyj-1/

Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #123 dnia: Lipca 16, 2010, 23:29:46 »
Autopilot AP-155 jest urządzeniem dwukanałowym zapewniającym sterowanie samolotem w stosunku do trzech osi i umożliwia utrzymanie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa lotu we wszystkich   jego reżimach od startu do lądowania poprzez:
- automatyzację doprowadzenia samolotu do lotu horyzontalnego z dowolnego położenia przestrzennego co jest rozumiane przez utrzymywanie kątów przechylenia i pochylenia do maksymalnych  wartości   -/+ 6 stopni ( tzw. reżim kąta zerowego );
- stabilizację dowolnych zadanych drążkiem sterowym kątów przechylenia  i pochylenia pod warunkiem że ich wartość przekracza 6 stopni;
- podwyższenie efektywności działań pilota dzięki tłumieniu krótkotrwałych odchyleń samolotu w kątach przechylenia, pochylenia i kursie;
- stabilizację reżimów lotu: kursu lotu, wysokości barometrycznej lotu;
- zapewnienie wyważenia samolotu przy współpracy z mechanizmem efektu trymerowego MP-100M lub MP-100MT;

Ostatnio spędziłem sporo czasu rozgryzając/próbując rozgryźć układ sterowania samolotu Su-22M4. Korzystałem przy tym ze schematów i opisów ze strony www.eskadra.net/sterowanie. Doszedłem do pewnych wniosków (być może błędnych) i postanowiłem nawiązać do postu foxbata ze stycznia 2010 roku.

Otóż samolot Su-22M4 wyposażony jest w system automatycznego sterowania SAU-22M2 który wykorzystuje podobne mechanizmy oraz filozofię działania jak i autopilot AP-155 z MiGa-21. Różnica polega tylko na tym, że jest bardziej zaawansowany. Jednym z zakresów pracy SAU-22 jest zakres "tłumienie" polegający na tłumieniu krótkookresowych wahań samolotu wokół środka ciężkości i poprawiający tym samym komfort pilotowania. Zakres ten używany jest praktycznie podczas całego lotu i służy zwiększaniu stateczności samolotu. Aby było to możliwe bez konfliktów z poleceniami wydawanymi przez pilota drążkiem sterowym, w układzie sterowania usterzeniem poziomym występują dwa mechanizmy wykonawcze: RAU-107M i RA-30A działające równolegle (tzn. niezależnie od siebie). Kiedy pilot utrzymuje drążek w zadanym położeniu, system SAU tłumi wszelkie wahania poprzez wychylanie usterzenia poziomego przy pomocy mechanizmu RA-30A. W ten sposób ruchy sterów wysokości nie są przenoszone na drążek.

Natomiast na schemacie układu sterowania MiGa-21 zamieszczonym przez foxbata występują tylko mechanizmy RAU-107 bez analogicznych (lub podobnych) RA-30A. Zatem AP-155 pozbawiony jest możliwości komfortowego tłumienia wahań, chyba że dzieje się to kosztem przekazywania ruchów na drążek sterowy. Rozwiązanie takie moim zdaniem sprawia jednak kłopot z ustaleniem priorytetów - pilot czy autopilot (a zakres tłumienie będący dodatkową "statecznością" samolotu jest używany podczas całego lotu).

Dodatkowo w funkcjach AP-155 widnieje: stabilizacja kursu lotu, podczas gdy w układzie sterowania sterem kierunku brak jest mechanizmów wykonawczych autopilota, a nawet bodajże brakuje wzmacniaczy. Zatem w locie poziomym bez przechyleń brak jest możliwości oddziaływania na kurs samolotu.

Powyższe przemyślenia są tylko i wyłącznie moim domysłem i mogą być całkowicie błędne. Nie krępujcie się krytycznie do tego odnieść, ponieważ swoje rozumowanie oparłem o "chłopski rozum" i tylko tyle.

Offline CRC

  • *
Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #124 dnia: Lipca 18, 2010, 18:43:10 »


Uploaded with ImageShack.us

NPP wchodząca w skład RSBN a w niej znaczniki zakrętów.

Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #125 dnia: Lipca 19, 2010, 11:08:36 »
Nie, żyroskopy serii GA nie pokazują pionu, a tylko i wyłącznie mają  ramę śledząca sygnał z nadajnika magnetycznego serii ID.

Tak jest żyroskopem kursu co zawsze zaznaczałem, zgodnie z instrukcją ID-2 służył do korekcji błędu powstającego w GA-2 w czasie lotu, przy czym GA nie śledził sygnału z ID ponieważ on nawet do niego nie docierał. Cały proces korygowania błędu GA-2 odbywał się w bloku korekcji BK-53 do którego dopływały sygnały z ID i GA a następnie były kierowane do UKŁ i APP itd.

NPP wchodząca w skład RSBN a w niej znaczniki zakrętów.

Dzięki za rysunek. Ten licznik zakrętów kiedy był wykorzystywany? W trakcie budowania manewru do lądowania? Te cyferki się poruszały? Kolega ma instrukcję od Su-20? :karpik

Offline CRC

  • *
Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #126 dnia: Lipca 19, 2010, 19:15:08 »
Wyłącznik korekcji WK-53RSZ słuzył do wyłączenia korekcji poprzecznej w GA podczas zakretu samolotu /nie dopuszcza do powstawania błędów oraz tzw wybicia się ramy żyroskopu/.
Do niego zaden sygnał nie dochodził. Sygnały ,zarówno z GA-2M jak i ID dochodziły do MS-1 /mechanizm swiazi-mechanizm uzgodnienia/ skąd szły na UKŁ.

Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #127 dnia: Lipca 22, 2010, 14:04:26 »
Wyłącznik korekcji WK-53RSZ słuzył do wyłączenia korekcji poprzecznej w GA podczas zakretu samolotu /nie dopuszcza do powstawania błędów oraz tzw wybicia się ramy żyroskopu/.
Do niego zaden sygnał nie dochodził. Sygnały ,zarówno z GA-2M jak i ID dochodziły do MS-1 /mechanizm swiazi-mechanizm uzgodnienia/ skąd szły na UKŁ.

Muszę poprawić się sam ponieważ nastąpiła mała literówka chodziło mi o MK-3 czyli mechanizm korekcji.

MS-1 to "механизм согласования" czyli dosłownie wyrównania.
Po dokładniejszym zapoznaniu się z instrukcją wygląda to tak: sygnał z nadajnika kursu magnetycznego ID-2M wędrował do mechanizmu korekcji MK-3 ( nie bezpośrednio do GA-2 ), który służył do korygowania dewiacji magnetycznych. Urządzenie to było strojone na ziemii przez technika samolotu. Następnie sygnał był kierowany do mechanizmu MS-1 i tam służył do poprawek sygnału przesyłanego przez GA-2 i stąd po obróbce do UKŁ, APP-155 i stacji radiolokacyjnej.
Ponadto MS-1 służył do wstępnego zorientowania GA-2 na ziemii po uruchomieniu układu nawigacyjnego.

Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #128 dnia: Lipca 27, 2010, 13:48:30 »
Trochę ołówków z Rumunii.


Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #129 dnia: Sierpnia 03, 2010, 14:13:39 »
Egipskie MF i UM w ciekawym malowaniu






Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #130 dnia: Sierpnia 04, 2010, 20:50:08 »
oryginalna lista kontrolna checklist
zawierająca opis testowania lotniczych systemów pokładowych i wykonywania lotu testowego z 1986 Mig-21 Bis

http://go.rapiddigger.com/rapidshare/mig-21-bis-ispitivanje-aviona-u-letu-1986-pdf-pdf-13480163/

Czesio

  • Gość
Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #131 dnia: Września 17, 2010, 20:36:07 »
MiG-21PFM z APU-60-1 :karpik

Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #132 dnia: Września 17, 2010, 22:11:36 »
I co w tym dziwnego ?? Niemcy mimo wszystko podejmowali próby " unowocześniania " swego uzbrojenia.
U nas " M " też miały APU-60-I

Czesio

  • Gość
Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #133 dnia: Września 17, 2010, 22:33:30 »
Dziwne, że PFM. Co w tym dziwnego, że się dziwię?  :118:

Offline CRC

  • *
Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #134 dnia: Września 17, 2010, 23:28:16 »
A dla mnie drugi,,element,,na tym zdjęciu jest ciekawy, PTB-800. Na pozostałych zdjeciach inne PFM tez mają tylko 800 setki.