Autor Wątek: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)  (Przeczytany 172329 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #255 dnia: Marca 29, 2010, 00:08:12 »
Wymagania sformułowane przez Siły Powietrzne Federacji Rosyjskiej przedstawiają się następująco:
1.   Supermanewrowość;
2.   Naddźwiękowa prędkość przelotowa;
3.   Utrudniona wykrywalność;
4.   Wielozadaniowość;
5.   Taktyczny promień działania wynoszący 1200 km;
6.   Zdolność do operowania z pasów startowych o długości 300 -400 m.
7.   Duża odporność na uszkodzenia bojowe;
8.   Możliwość prowadzenia obserwacji dookrężnej przez sensory pokładowe.

Ciekaw jestem czy ta lista wymagań jest ułożona według ważności. Być może odpowiada to prawdopodobnej koncepcji użycia samolotu w walce. Może Rosjanie założyli, że T-50 musi mieć wykrywalność obniżoną tylko w takim stopniu, żeby nie musiał angażować się w walkę BVR i mógł zbliżyć się do samolotów przeciwnika na odległość pozwalającą wykorzystać przewagę, jaką da mu bardzo wysoka manewrowość. Pewnie z czasem T-50 jeszcze się zmieni pod względem właściwości stealth ale cudów bym się nie spodziewał. Jeżeli faktycznie konstruktorzy myśleli w ten sposób, to podoba mi się takie podejście do sprawy. Jest bardzo... rosyjskie.
Русский военный корабль, иди нахуй

Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #256 dnia: Marca 29, 2010, 11:22:32 »
(...) podoba mi się takie podejście do sprawy. Jest bardzo... rosyjskie.

Czyli tańsze niż zachodnie, fajniej wyglądające na pokazach i słabo sprawdzające się w realnych konfliktach (patrz starcia powietrzne arabsko - izraelskie).

Czesio

  • Gość
Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #257 dnia: Marca 29, 2010, 18:26:08 »
Ciekaw jestem czy ta lista wymagań jest ułożona według ważności.
Kolejność wymagań dla PAK FA przedstawiłem nieprzypadkowo. Proszę zajrzeć tymczasem na tabelę porównawczą ATF/MFI, którą przypomnę poniżej z innego wątku:

Powyższe wymagania są umieszczone według przyjętej ówcześnie ważności. Widocznie konstruktorzy uznali i teraz (moim zdaniem słusznie), że rozwój środków wykrywania jest szybszy niż ukrywania  :002:
Czyli tańsze niż zachodnie, fajniej wyglądające na pokazach i słabo sprawdzające się w realnych konfliktach (patrz starcia powietrzne arabsko - izraelskie).
Opierając się na izraelskich rewelacjach rzeczywiście można dojść do tego nieprawdziwego wniosku. Chyba jedynym porównywalnym konfliktem w którym państwo wojujące na sprzęcie radzieckim posiadało najnowsze jego warianty i najlepiej wyszkolone załogi była wojna w Korei i to w wykonaniu radzieckich pilotów. Później to raczej brakowało, albo jednego albo drugiego lub obu na raz. Szczególnie w państwach arabskich z ich niedoszkolonymi załogami i eksportowymi specwersjami myśliwców typu MiG-23MS. Czekam na burzę i off topy :118:

John Cool

  • Gość
Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #258 dnia: Marca 29, 2010, 19:00:33 »
Odnośnie labiryntu blokera to takie jeszcze zdjęcie gdzieniegdzie chodzi:



Aczkolwiek podobnie jak wcześniejsza animacja, najprawdopodobniej jest to bardziej rysunek koncepcyjny niż jakieś rzeczywiste rozwiązanie.

Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #259 dnia: Marca 29, 2010, 20:32:19 »
Opierając się na izraelskich rewelacjach rzeczywiście można dojść do tego nieprawdziwego wniosku. Chyba jedynym porównywalnym konfliktem w którym państwo wojujące na sprzęcie radzieckim posiadało najnowsze jego warianty i najlepiej wyszkolone załogi była wojna w Korei i to w wykonaniu radzieckich pilotów. Później to raczej brakowało, albo jednego albo drugiego lub obu na raz. Szczególnie w państwach arabskich z ich niedoszkolonymi załogami i eksportowymi specwersjami myśliwców typu MiG-23MS.
...plus niedomagania całego arabskiego systemu począwszy od rozpoznania, dowodzenia i łączności. Nawet wycieczka turystyczna o nazwie "Kawkaz" z 1970 roku nie była tutaj reprezentatywna, z uwagi na konieczność wspólnego biwakowania z niewiernymi bez pomocy choćby swoich przewodników. Co innego europejska oferta kulturalna - tutaj to mogłoby się dziać, że ho ho :118:

Wracając do rosyjskich rozważań o myśliwcu 5-ego pokolenia to warto zwrócić uwagę, że jeden parametr zmienił się radykalnie - supermanewrowość. W przypadku MFI chciano zagospodarować prędkości poniżej zakresu prowadzenia typowych walk powietrznych, stąd potrzeba uzyskiwania owych 60 stopni kąta natarcia (chodzi tutaj o dodatkowy bonus w postaci ciągu robiącego za siłę nośną, kiedy to skrzydła przy tak małej prędkości nie dają już rady).
Natomiast PAK FA ma być nastawiony na większe możliwości w lotach naddźwiękowych - do tej pory w myśliwcach wyglądało to mizernie (bodajże max. 3g w locie naddźwiękowym), stąd też wg. Butowskiego te duże klapy przed wlotami powietrza.

Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #260 dnia: Marca 29, 2010, 22:37:42 »
Czyli tańsze niż zachodnie, fajniej wyglądające na pokazach i słabo sprawdzające się w realnych konfliktach (patrz starcia powietrzne arabsko - izraelskie).
Jeśli chodzi o starcia syryjsko- izraelskie to ocena myśliwców rosyjskich musi uwzględniać szczególne uwarunkowania., Po pierwsze nie można tu jedynie bazować na danych Izraela bo nie są do końca wiarygodne, po drugie ich samoloty operowały w warunkach całkowitej supremacji w zakresie rozpoznania, naprowadzania i przeciwdziałania elektronicznego, a po trzecie poziom wyszkolenia pilotów syryjskich nie był "najwyższych lotów". Gdyby podobne wsparcie uzyskały MiG-23MS i MiG-21MF podejrzewam, że wynik walk byłby zupełnie inny.
Wiesław D

Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #261 dnia: Marca 29, 2010, 23:18:04 »
Wracając jeszcze na chwilę do kwestii blokerów na T-50. Choć na zdjęciu rzeczywiście wieniec wirnikowy (WW) wygląda dziwnie (Photoshop? Złe warunki w jakich robiono zdjęcie) nie wydaje mi się aby montowanie blokera za wlotowym wieńcem kierownic (WWK) miało jakikolwiek sens bo:

1. odsłonięty WWK jest, z reguły, elementem ruchomym a więc przynajmniej teoretycznie może zwiększać SPO;
2. nie ma potrzeby sterować przepływem bezpośrednio przed blokerem - od tego jest rampa wlotowa;
3. WWK musiał by być zdublowany bezpośrednio przed WW. Tu mała uwaga - są oczywiście nowoczesne silniki nie posiadające WWK jak np. EJ-200 ale z tego co wiadomo o  silniku T-50 WWK na nim występuje.

Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #262 dnia: Marca 30, 2010, 15:36:38 »
Gdyby podobne wsparcie uzyskały MiG-23MS i MiG-21MF podejrzewam, że wynik walk byłby zupełnie inny.

Twoim zdaniem wygrałyby z F-15 na średnim dystansie, a następnie skopały by 16-tkom tyłki w manewrowej walce powietrznej? Moim zdaniem nawet gdyby Syryjczycy dysponowali MiG-23ML wynik takiego starcia byłby przesądzony (choć z pewnością zadaliby trochę większe straty).

P.S. sorry za off topa może dałoby się wydzielić te wątki do jakiegoś nowego postu?

John Cool

  • Gość
Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #263 dnia: Marca 31, 2010, 19:04:53 »
Z wczesnych prac nad T-50 z rosyjskiej TV:








Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #264 dnia: Kwietnia 12, 2010, 21:13:59 »
8 kwietnia T-50 przetransportowano Rusłanem na Żukowskij - zgodnie z oficjalną informacją kampanii Suhoj. Do konca kwietnia mają go poskładać do kupy i latać dalej. Przy okazji T-50  ma już za sobą 6 lotów...

2 wywiady w j.ros. - coś o silnikach - nie zdążyłem dotknąć, ale coś się dzieje (poważniejszego :))\

Сегодня очень ответственный период времени
Идеологом двигателя должен быть тот, кто победил

Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #265 dnia: Kwietnia 13, 2010, 00:02:54 »
Może ktoś zrobi krótkie streszczenie ?

John Cool

  • Gość
Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #266 dnia: Kwietnia 29, 2010, 13:52:51 »
T-50-1 dzisiaj o 12.46 odbył kolejny 39-minutowy lot już z Żukowskiego (LII im. M.M. Gromowa).

Za "Wzlotem": Т-50 - в подмосковном небе!

Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #267 dnia: Kwietnia 29, 2010, 15:11:54 »
Jakie bajerandzkie malowanie a i gwiazdki fajne !!!
W reportażu trzeba oddać nie tylko to, co widzisz, ale także to, co widzi ktoś inny. (..) Tego kogoś trzeba znaleźć i odpytać. Odwrotnie niż w działaniu korporacyjnym: w każdej firmie jest przynajmniej jeden człowiek, który wie, o co chodzi. Tego człowieka trzeba zidentyfikować i natychmiast wyp.....yć.       Krzysztof Mroziewicz

John Cool

  • Gość
Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #268 dnia: Kwietnia 29, 2010, 16:01:29 »
OMG. Dopiero teraz zauważyłem że pod niusem są foty  :121:

Poza tym jeszcze takie znalazłem:






Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #269 dnia: Kwietnia 29, 2010, 16:48:46 »
OMG. Dopiero teraz zauważyłem że pod niusem są foty  :121:
Jak postowałeś to jeszcze nie było.