Nowelizacja ustawy, która wejdzie w życie po podpisie Prezydenta w znacznym stopniu ogranicza tzw. uznaniowość, w każdym razie w większości przypadków. Bo w przypadku broni do obroni osobistej "uznaniowość" dalej w zasadzie pozostaje i tutaj nie spodziewam się żadnych zmian w praktyce.
Jeśli chodzi o zezwolenia do celów łowieckich to w zasadzie utrzymano istniejący w praktyce stan rzeczy, a w przypadku zezwoleń w celach:
- sportowych;
- rekonstrukcji historycznych;
- kolekcjonerskich;
- pamiątkowych;
- szkoleniowych.
Kwestie unormowano na tyle, że "uznaniowość" będzie trudna do zastosowania. Występują bowiem dwa czynniki konieczne do wydania zezwolenia na broń czyli brak przeciwwskazań i wystąpienie tzw. "ważnej przyczyny". Ta przyczyna dotychczas nie była ustalona i tutaj był największy problem. Bo jak coś nie jest określone to zostawia miejsce na dowolną interpretację, a ponadto od takiej interpretacji trudno się odwołać, bo nie ma się do czego odnieść.
Zauważ, że brzmienie art.10.1 jest "Organ Policji
wydaje...", a nie może wydać czy coś podobnego. Czynność jest obligatoryjna - spełnione warunki wydanie, nie spełnione wydanie nie następuje.
Szczegóły przeciwwskazań są w art. 15 gdzie określono kwestię wieku, zaburzeń psychicznych i psychologicznych, uzależnień oraz określono co to jest to zagrożenie w pkt.6.
"
6) stanowiącym zagrożenie dla siebie, porządku lub bezpieczeństwa publicznego:
a) skazanym prawomocnym orzeczeniem sądu za umyślne przestępstwo
lub umyślne przestępstwo skarbowe,
b) skazanym prawomocnym orzeczeniem sądu za nieumyślne przestępstwo:
– przeciwko życiu i zdrowiu,
– przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji popełnione w stanie
nietrzeźwości lub pod wpływem środka odurzającego albo gdy
sprawca zbiegł z miejsca zdarzenia."
I to jest chyba jasne i precyzyjne.
Pozostaje określenie "ważnej przyczyny", a to załatwia punkt 3 art. 10, który wyraźnie określa co to jest ta ważna przyczyna. W przypadku który Ciebie interesuje to:
"
4) udokumentowane członkostwo w stowarzyszeniu, którego statutowym
celem jest organizowanie rekonstrukcji historycznych
oraz zaświadczenie potwierdzające czynny udział w działalności
statutowej – dla pozwolenia na broń do celów rekonstrukcji historycznych;"
Jeżeli ta przesłanka (i oczywiście występuje brak przeciwwskazań z art.15) zostaje spełniona to w myśl ustawy pozwolenie na broń musi być wydane. Ja nie widzę żadnego pola manewru.
Tzn. jest takie "pole manewru" ale na korzyść wnioskodawcy bo punkt 3 artykułu 10 zaczyna się od słów:
"
3. Za ważną przyczynę, o której mowa w ust. 1, uważa się w szczególności:"
Czyli katalog "ważnych przyczyn" nie jest zamknięty, można się ubiegać o pozwolenie na podstawie przyczyn innych, ale tutaj już będzie znowu to "uznaniowe".
A więc w przypadku broni do celów rekonstrukcji musisz należeć do stowarzyszenia, które ma na celu organizowanie rekonstrukcji. Tylko, żeby było jasne - w rozumieniu prawa to stowarzyszenie to takie zarejestrowane w KRS czyli działające na mocy ustawy prawo o stowarzyszeniach, a nie po prostu jakaś GRH.
Ogólnie ustawa ma kilka pozytywnych zmian - w każdym razie w stosunku do tego co było sytuacją wyjściową do nowelizacji jest to spory sukces. Choć niestety od razu obudził się największy szkodnik polskiego strzelectwa czyli PZSS, który postanowił zbić kasę na strzelcach, skoro jego dokumenty stały się niestety wymogiem otrzymania zezwolenia. Ale to Polska właśnie ...

W przypadku jednak interesującej Ciebie broni do tych przebieranek nie ma to na szczęście znaczenia.
Zresztą jak dla Ciebie (no dla mnie też) to jest też pozytywna zmiana z bronią rozdzielnego ładowania, gdyż rok 1850 został zmieniony na 1885 czyli w zasadzie zniknęły ograniczenia modeli broni tej klasy.
PS.Dla niezorientowanych w szczegółach o czym dyskutujemy tutaj jest dotychczasowa UoBiA:
http://cietrzew.lowiecki.pl/prawo/prawo_3.htmlA tutaj nowelizacja czekająca na podpis Prezydenta:
http://orka.sejm.gov.pl/opinie6.nsf/nazwa/3388_u/$file/3388_u.pdfPoprawiłem linki. Mazak.