Autor Wątek: Pytanie o rosyjskie lotniskowce  (Przeczytany 11806 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Odp: Pytanie o rosyjskie lotniskowce
« Odpowiedź #15 dnia: Marca 03, 2010, 16:31:21 »
http://www.youtube.com/watch?v=v6pAOL6lPmA&feature=related

Kijów i jego "narzędzia". :004: Fragment filmu "Случай в квадрате 38-80", Мосфильм, 1982 г.
Nie wiem czy było.
A fighter pilot is noted for intelligence, independence, integrity, courage, and patriotism. "Fighter Pilot" is a state of mind, not a job title. Therefore, not all people who fly fighters are fighter pilots, nor do all fighter pilots fly fighters, some of them drive trucks.

Odp: Pytanie o rosyjskie lotniskowce
« Odpowiedź #16 dnia: Marca 03, 2010, 22:32:25 »
Dobry film. Pytanie: Dlaczego przy starcie otwierali ten hamulec aerodynamiczny? Czy to dla stabilizacji? Chodzi o ten za kabiną. W Harierach tego chyba nie mają?

Od razu drugie: Jak sobie Rosjanie radzili z elektroniką (chodzi o stabilizację zawisu w tych samolotach)? Czy rozwiązania są raczej mechaniczne?

L'ordre règne à Varsovie!

Odp: Pytanie o rosyjskie lotniskowce
« Odpowiedź #17 dnia: Marca 03, 2010, 22:49:40 »
Dobry film. Pytanie: Dlaczego przy starcie otwierali ten hamulec aerodynamiczny? Czy to dla stabilizacji? Chodzi o ten za kabiną. W Harierach tego chyba nie mają?

Nie żaden hamulec Panie Waszmość  :004:,tylko klapa zakrywająca wlot powietrza do dwóch silników startowych RD36-35.
Tutaj rysunek poglądowy i artykuł na temat rzeczonego samolotu.   :001:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/37/Yak-38_Lift_Engines_NT.PNG
http://pl.wikipedia.org/wiki/Jak-38
A fighter pilot is noted for intelligence, independence, integrity, courage, and patriotism. "Fighter Pilot" is a state of mind, not a job title. Therefore, not all people who fly fighters are fighter pilots, nor do all fighter pilots fly fighters, some of them drive trucks.

Odp: Pytanie o rosyjskie lotniskowce
« Odpowiedź #18 dnia: Marca 03, 2010, 23:07:58 »
Nom, to się popisałem. :icon_redface:  :002:

Dzięki za linki. Fajna sprawa ten automat od katapulty... Trochę się za bardzo przechylisz i zostawiasz "mustanga" samemu sobie.  :002:
L'ordre règne à Varsovie!

Odp: Pytanie o rosyjskie lotniskowce
« Odpowiedź #19 dnia: Marca 08, 2010, 15:06:23 »
Na tej stronie jest trochę informacji o postępach prac agencji turystycznej Chong Lot nad "parkiem rozrywki" Wariag  :118: Zapowiada się poważna konkurencja dla Disneylandu. Do tego jeszcze pełnowymiarowa makieta do testów i dodatkowa atrakcja w postaci okrętów eskortowych dla wyżej wymienionego parku.

http://www.freewebs.com/jeffhead/redseadragon/varyagtransform.htm
Русский военный корабль, иди нахуй

Odp: Pytanie o rosyjskie lotniskowce
« Odpowiedź #20 dnia: Marca 10, 2010, 16:02:11 »
Swego czasu Rosjanie rozważali budowę dla lotniskowców latającego radaru Jak-44 na wzór amerykańskiego Hawkeye. Skończyło się tylko na tej makiecie:



Zastanawiam się w jaki sposób przy braku takiej maszyny Rosjanie zabezpieczają wsparcie radiolokacyjne dla lotniskowca. Czy Kuzniecow musi trzymać się na tyle blisko baz lądowych żeby być z zasięgu ich maszyn, polegają jedynie na radarach myśliwców pokładowych czy może operują w jeszcze inny sposób?
Русский военный корабль, иди нахуй

John Cool

  • Gość
Odp: Pytanie o rosyjskie lotniskowce
« Odpowiedź #21 dnia: Marca 10, 2010, 21:34:26 »
Jednym z rozwiązań zastępczych było to:



Czyli śmigłowiec wczesnego ostrzegania Ka-31 wykorzystujący system radiolokacyjny E801M Oko, opracowany w NIIRT w Niżnym Nowgorodzie. Antena radaru (6x1 metra) umieszczona jest na obrotowym układzie pozycjonującym pod kadłubem śmigłowca, skanowanie elektroniczne w płaszczyźnie wertykalnej. W położeniu przelotowym oraz do startu i lądowania jest składana i płasko przyciągana do spodu kadłuba.

Oczywiście system miał pewne ograniczenia, głównie wynikające z możliwości samego nosiciela - na przykład cele mogły być wykrywane na wysokościach do 3500-4000 metrów. Maszyna jest przeróbką Ka-29, z przebudowanym kadłubem w celu pomieszczenia aparatury specjalistycznej.

Offline lancer

  • *
  • ka-boom!
Odp: Pytanie o rosyjskie lotniskowce
« Odpowiedź #22 dnia: Marca 11, 2010, 00:57:06 »
Odnośnie Ka-31 to warto wspomnieć, że WMF nie jest użytkownikiem tej maszyny.Tylko MW Indii je posiada na stanie. Rosjanie planują i planują wcielenie do lotnictwa morskiego, ale coś nic z tego nie wynika.
Śmigłowiec jest w zasadzie latającą anteną radarową, a to dlatego, że wszelkie dane są przesyłane na stanowisko naziemne i dopiero tam odbywa się  obróbka danych.
Panowie, jesteście oficerami Armii Stanów Zjednoczonych. Oficerowie żadnej innej armii na świecie nie mogą tego o sobie powiedzieć. Zastanówcie się nad tym!

John Cool

  • Gość
Odp: Pytanie o rosyjskie lotniskowce
« Odpowiedź #23 dnia: Marca 11, 2010, 01:37:58 »
Z tą obróbką to chyba trochę przesada albo wzięliście lancer jakiś opis tej maszyny zbyt dosłownie :021:

Ja myślę że na pokładzie śmigłowca znajduje się prawie kompletny kompleks radiolokacyjny, razem z anteną, emiterem, układem pozycjonującym, układami niskoszumowymi i blokami obliczeniowymi (tj. procesorem sygnałowym, komputerem danych etc.). Natomiast informacje (położenie, kurs, prędkość, pułap etc.) o wykrytych i śledzonych celach są przesyłane klasycznie radiowym kodowanym łączem telemetrycznym na naziemne/okrętowe stanowisko dowodzenia i dopiero tam sytuacja bojowa jest wyświetlana na konsolach operatorów i analizowana jest sytuacja w powietrzu - bo i trudno aby w kabinie śmigłowca mogli oni pracować w godziwych warunkach, o pomieszczeniu tam stosownej aparatury i konsol nie mówiąc  :020:

Odp: Pytanie o rosyjskie lotniskowce
« Odpowiedź #24 dnia: Marca 12, 2010, 14:03:38 »
Cytuj
...bo i trudno aby w kabinie śmigłowca mogli oni pracować w godziwych warunkach, o pomieszczeniu tam stosownej aparatury i konsol nie mówiąc...

Mają tam też niezłą "smażalnie", sądząc po zdjęciu. Duża aktywność fali elektromagnetycznych. Chyba z braku miejsca ekranowanie średnie.  :002:
L'ordre règne à Varsovie!

John Cool

  • Gość
Odp: Pytanie o rosyjskie lotniskowce
« Odpowiedź #25 dnia: Marca 13, 2010, 02:28:17 »
Skoro bardzo tichy Wam zależy na info o lotniskowcach Wojennej Morskowo Fłoty, to teraz może napiszemy troche o pułku lotniczym stacjonującym na Kuźniecowie.

Jak pewnie większość się domyśla, trudne położenie ekonomiczne Federacji Rosyjskiej w latach 90. znacznie skomplikowało i spowolniło wdroże­nie lotniskowca Admirał Kuzniecow do służby, jak również ukompletowanie go samolotami i przeszkolenie załóg latających. 10 marca 1986 r. w Nowo-Fiodorowce w Sakach na Krymie sformowano 100. IIAP (Issledowa-tielsko-Instruktorskij Awiacjonnyj Połk) mają­cy za zadanie przygotować pilotów myśliwców pokładowych. Pierwszym dowódcą pułku został ppłk pil. Timur Apakidze, który 26 września 1991 r. jako pierwszy pilot wojskowy wylądował na pokładzie lotniskow­ca; nazajutrz wylądował płk pil. Andriej Jakowlew. Przez dłuższy czas byli oni jedynymi pilota­mi wojskowymi w pełni przeszkolonymi na Su-27K.

Dalszemu szkoleniu przeszkodzi­ło przejście bazy w Sakach pod jurysdykcję Ukrainy. W grudniu 1991 r., wraz z przeniesie­niem Admirała Kuzniecowa do Floty Północnej, grupa 15 pilotów i ponad 40 techników z 100. IIAP przeniosła się do Siewieromorska, nowego miejsca bazowania lotniskowca. Tam wcielo­no ich do 279. OKSzAP (Otdielnyj Korabielnyj Szturmowej Awiacjonnyj Połk), latającego przedtem na Jak-38. Tenże 279. OKSzAP poddano reorganizacji i wkrótce przemia­nowano w 279. OKIAP (Otdielnyj Korabielnyj Istriebitielnyj Awiacjonnyj Połk). Jego dowódcą został, cóż za niespodzianka, ppłk. pil. Timur Apakidze. Pierwsze cztery seryjne samoloty Su-27K przyleciały do Siewieromorska dopiero w marcu-kwietniu 1993 r. Do końca roku 279. OKIAP został ukompletowany łącznie 24 samolotami seryjnymi (serie produkcyjne od 4. do 9.). Później produkcję Su-27K wstrzymano.

Szkolenie pilotów z racji faktu iż  jedyny istniejący ośrodek szkolenia pilotów lotnictwa pokładowe­go, Nitka w Sakach, znalazł się poza granicami Rosji, było bardzo utrudnione. Rosjanie deklarowali wielokrotnie chęć budowy podobnego obiektu u siebie, ale okazało się to na tyle mało realne że prościej było dzier­żawić ośrodek w Sakach od Ukrainy. Po latach rozgrywek politycznych na różnych szczeblach Rosjanie w 1994 roku zawarli w tej sprawie z Ukraińcami porozumienie.

Jako ciekawostka: przez lata dla Su-27K funkcjonowało oznaczenie Su-33, ale przez długi czas jako nieoficjalnie. Dopiero 31 sierpnia 1998 roku dekretem prezydenta FR Borysa Jelcyna już jako Su-33 samolot został oficjal­nie przyjęty do uzbrojenia lotnictwa rosyjskiej marynarki wojennej. Samolot przyjęto z bazowym kompleksem bojowym znanym Su-27P: radiolokatorem N001 "Miecz" z procesorem sygnałowym/komputerem danych BCWM C100.02.04 (SCW-1) oraz C100.03.03 (SCW-2). Wg. innej niesprawdzonej wersji samolot podobno miał być przyjęty na uzbrojenie z nieco zmodernizowaną wersją radiolokatora "Miecz": N001M z procesorem sygnałowym/komputerem danych BCWM C101/C102 (SCW-1 oraz SCW-2) ze zmianami podobnymi do tych na modłę N019M "Topaz" z MiGa-29S, zwiększającymi możliwości obliczeniowe kompleksu radiolokacyjnego i umożliwiającego w teorii porażenie w trybie SnP dwóch celów dwoma pociskami.

23 grudnia 1995 roku Kuźniecow wyruszył na czele grupy 12 okrętów w swój pierwszy długotrwały rejs operacyjny na Morze Śródziemne. Podczas rejsu na pokła­dzie lotniskowca uczestniczyło 8 myśliwców Su-27K (siedem wojskowych i jeden z nume­rem bocznym 109 należący do biura konstrukcyjnego), dwa szkolne Su-25UTG (08 i 11) oraz 11 śmi­głowców Ka-27 różnych wersji. Powrót do Siewieromorska dnia 25 marca 1996 roku.




W latach 2002-2003 większość samolotów Su-33 przeszło w zakładach KnAAPO remont oraz drobną modernizację. M.in. zainstalowany został nowy system RWR: SPO-32 (L-150) Pastel. Niektóre jego czujniki widoczne są na przednich klapach skrzydeł. Do prezentacji danych o zagrożeniach oraz o opromieniowaniu samolotu przez stacje radiolokacyjne, zamiast starego, charakterystycznego dla tego typu SPO ekranu CRT (i dawnej Beriozy) służy nowy system SIO-1 (СИО-1: Sistema Indikacji samoljeta o Obłuczeniu) zaprojektowany przez OKB Uljanowsk. W skład systemu wchodzą bloki obliczeniowe BWU-16 oraz wskaźnik wielofunkcyjny IM-3M-14.




Na dzień dzisiejszy w pułki znajduje się w linii 19 samolotów Su-33. Samoloty zgrupowane są w dwóch eskadrach pułkowych: 1. eskadra "Orły" oraz 2. eskadra "Tygrysy". Maszyny każdej z eskadr otrzymały charakterystyczny emblemat na stateczniku pionowym. Znane numery boczne samolotów Su-33 z 279.OKIAP:

60 61 62 64
65 66 67 68
70 72 76 77
80 81 82 84
85 86 87 88



W toku eksploatacji utracone zostały 4 egzemplarze:
- 11 czerwca 1996 r., zginął pilot Witalij Kuźmienko;
- 11 maja 2000 r. pilot płk Paweł Kretow katapultował się pomyślnie;
- 17 lipca 2001 r. na pokazach w Orłówce rozbił się Su-33 nr taktyczny 70. W wypadku zginął, już wtedy mianowany na generała-majora, legenda pokładowego lotnictwa Rosji, Timur Apakidze;
- 5 września 2005 r. podczas lądowania i posadzenia maszyny na pokładzie lotniskowca zerwana została linia hamująca, w rezultacie samolot Su-33 pilotowany przez ppłk. pil Jurija Korniejewa "przeszorował pokład" i wpadł do wody, po katapultowaniu się został pomyślnie podjęty przez śmigłowiec Ka-27PS;

We wszystkich przypad­kach, pomijając ostatni, przyczyną wypadków były błędy popełnione przez pilotów.

I parę fot - manewry ćwiczebne na stanowisk "Nitka-1":











Odp: Pytanie o rosyjskie lotniskowce
« Odpowiedź #26 dnia: Marca 13, 2010, 10:55:03 »
Kilka ciekawych fotek .  :001:









A fighter pilot is noted for intelligence, independence, integrity, courage, and patriotism. "Fighter Pilot" is a state of mind, not a job title. Therefore, not all people who fly fighters are fighter pilots, nor do all fighter pilots fly fighters, some of them drive trucks.

John Cool

  • Gość
Odp: Pytanie o rosyjskie lotniskowce
« Odpowiedź #27 dnia: Marca 16, 2010, 00:19:09 »
O to jeszcze takie coś związanego z tradycją Wojennej Morskowo-Fłoty i rosyjskich lotniskowców. Pieśń "Полоса" o lotnictwie pokładowym rosyjskiej marynarki, słowa i muzyka w wykonaniu Igora Matkowskiego (Игорь Матковский) - nomen omen, obecnego dowódcy 279.OKIAP (sic!).

http://www.youtube.com/watch?v=0OMm1ohIups

Тает под крылом морская гладь,
От воды туманы отрывая,
И прибавив мне седую прядь,
От меня корабль укрывает... [...]


 :063:

Odp: Pytanie o rosyjskie lotniskowce
« Odpowiedź #28 dnia: Marca 16, 2010, 00:44:12 »
Wielkie dzięki za informację! Fajnie się czyta, podziwiam wkład pracy i fachową wiedzę.   :023:
Czyli z projektu Yaka 38 zrezygnowano, przerzucając się na klasyczne rozwiązania?
L'ordre règne à Varsovie!

Odp: Pytanie o rosyjskie lotniskowce
« Odpowiedź #29 dnia: Marca 27, 2010, 21:05:12 »
Czyt ktoś zadał sobie pytanie dlaczego tak słabo ZSRR rozwijało lotniskowce ?
Moja prywatna teoria: nie były im potrzebne. Tak wielki kraj mógł mieć bazy w okolicy każdego zapalnego (ich interesującego) miejsca lub dolecieć w rozsądnym czasie. Choć przypadek Kuby może podważyć trochę teorię ale jak była by reakcja Amerykanów na lotniskowiec CCCP u swego wybrzeża ?
Technologia pewnie nie stanowiła problemu.
Teraz się to zmieniło i  "róbta co chceta" bez oglądania się na finanse se ne wrati a i kraju oraz "przyjaciół" jakby trochę mniej i przydały by się z 3 takie.
W reportażu trzeba oddać nie tylko to, co widzisz, ale także to, co widzi ktoś inny. (..) Tego kogoś trzeba znaleźć i odpytać. Odwrotnie niż w działaniu korporacyjnym: w każdej firmie jest przynajmniej jeden człowiek, który wie, o co chodzi. Tego człowieka trzeba zidentyfikować i natychmiast wyp.....yć.       Krzysztof Mroziewicz