Autor Wątek: MiG-29M/M2 oraz MiG-35  (Przeczytany 70855 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Odp: MiG-29M/M2 oraz MiG-35
« Odpowiedź #90 dnia: Sierpnia 08, 2011, 23:52:36 »
Mig-29K i Mig-35:



Odp: MiG-29M/M2 oraz MiG-35
« Odpowiedź #91 dnia: Sierpnia 14, 2011, 01:51:08 »
Myślę, że skoro przetarg hinduski przeszedł już do historii, a porażka MiG-a 35 stała się faktem, warto zastanowić nad jego przyszłością. Przegrana MiG-a bynajmniej nie deprecjonuje jego wartości jako nowoczesnego wielozadaniowego myśliwca zaliczanego przez Rosjan do generacji 4++. Bez wątpienia jest to konstrukcja w pełni porównywalna z dwoma laureatami przetargu ; francuskim Rafale i zachodnioeuropejskim Typhoonem. Nieprzypadkowo te trzy myśliwce zestawiam razem, gdyż być może w najbliższych latach te same samoloty będą rywalizowały o zwycięstwo w kolejnych mniej prestiżowych przetargach o mniejszej skali i udział w nich MiG-a -35, niekoniecznie musi oznaczać kolejną przegraną, (ponieważ inne będą uwarunkowania).Warto też pamiętać, że MiG-29M byłby  prawdopodobnie ostatnim ogniwem rozwojowym MiG-a-29 nie licząc MiG-a-29K i dopiero ogłoszenie przetargu przez Indie uświadomiło Rosjanom że tylko bardzo głęboka modernizacja MiG-a, lub nowa konstrukcja mogłaby skutecznie rywalizować z silnymi konkurentami Motywacja była tu ogromna, bo chodziło tu o kontrakt wartości 10 mld USD, ponadto Rosjanie za wszelką cenę chcieli nadal na rynku w hinduskim utrzymać pozycje dominującą.Teraz niepowodzenie MiG-a-35 jest prawdopodobnie przedmiotem wnikliwej analizy zarówno w RSK MiG, OAK i być może w zainteresowanych resortach, aby w przyszłości uniknąć ewentualnych błędów czy zaniedbań ( Rosjanie do tej pory nie mogą sobie wybaczyć możliwości sprzedaży "od ręki '' 38 szt. transportowych IŁ-76  dla Chin, wskutek zwykłej opieszałości i problemów z uruchomieniem produkcji ). Komentarze w prasie rosyjskiej i na forach internetowych są w większości utrzymywane w tonacji zaskoczenia i rozczarowania, przy czym konkluzja jednego z nich jest taka, że "nie ma takiego złego co by na dobre nie wyszło" co miało znaczyć, że oto w tej sytuacji WWS szybciej będzie mogło zrealizować swoje potrzeby na ten samolot, a trzeba przypomnieć, iż jak na razie owe 48 szt MiG-a-35 to tylko obietnica, a nie twarde zamówienie. Skoro mówimy o WWS to faktem jest,  iż od II połowy lat dziewięćdziesiątych MiG-29 był w  "niełasce " w stosuku do cięższego Su-27. Owszem kreślono liczne plany modernizacyjno-produkcyjne, które nigdy jednak nie doczekały się realizacji. Zdecydowany priorytet miał wówczas jak i teraz Su-27 i jego nowe wersje rozwojowe.  Powiedzmy sobie uczciwie to, że MiG-29 SMT znalazł się w linii WWS to szczęśliwy casus i " zasługa'' Algierii.
A teraz próba odpowiedzi na podstawowe pytanie- jaka będzie przyszłość tej maszyny ?.
Jak zwykle w takich sytuacjach można przewidywać dwa scenariusze:optymistyczny i jego odwrotność.
W tym pierwszym- tempo cyklu  badań w locie i oceny systemów wyposażenia jest kontynuowane,Badania trwają do 2012 roku.ze skutkiem pozytywnym. Na tegorocznym MAKS-2011, WWS oficjalnie zamawiają obiecane 48 szt tego myśliwca. Jednocześnie zapoczątkowuje to rozpoczęcie kampanii promocyjno-propagandowej nowego samolotu. Pojawiają się pierwsze zamówienia zagraniczne, jakkolwiek nie będą to wielkie liczby. Sukcesem dla RSK będzie liczba w przedziale 30-50 szt. Kto może być potencjalnym nabywcą MiG-a-35 ? Niewątpliwie nie będą to wielcy importerzy rosyjskich samolotów bojowych Chiny i Indie. Wobec czego mogą to być; kraje WNP głównie Kazachstan, może Białoruś czy Ukraina, Mianmar, Malezja, Libia- oczywiście  w przyszłości, Kuba, Korea Płn- dwa ostatnie z założeniem że wyjdą z kryzysu, Iran- chociaż bardziej będzie zainteresowany cięższym Su-35. Jemen, i inne. Głównych nabywców upatrywał bym przede wszystkim w krajach które do tej pory posiadały starsze wersje MiG-a-29 -z wiadomych względów I tutaj pojawia się problem rodzimego konkurenta- mianowicie Su-35 -równie nowoczesnego lecz na szczęście dedykowanego dla bardziej wymagającego i bogatszego nabywcy. Przy takim założeniu - w latach 2013-2014 można oczekiwać rozpoczęcia produkcji seryjnej.
Teraz scenariusz pesymistyczny;
Badania przedprodukcyjne przedłużają się, pojawiają sie delikatnie mówiąc pewne problemy. WWS wstrzymuje sie z zamówieniem.Skoro siły powietrzne producenta nie są zainteresowane nowym myś   liwcem to reakcja rynku zewnętrznego jest do przewidzenia- to znaczy brak zamówień. W tej sytuacji nie trudno przewidzieć jaką decyzję podejmie RSK  MiG i OAK - samolot nie wchodzi do produkcji. Niewykluczone jednak, że Rosjanie zdecydują się na uruchomienie produkcji myśliwca, tylko na potrzeby WWS, mimo braku zamówień eksportowych, chociaż jest to mało prawdopodobne.         
Czy ten drugi scenariusz musi koniecznie oznaczać powolny upadek RSK MiG ?
Nie sądzę, przynajmniej w okresie 2-3 najbliższych lat. W tym roku finalizowana jest dostawa 16  Mig-29K dla Indii , a kolejne 29 szt będą budowane od przyszłego roku. Jeśli MiG-29K spełni wymagania AMF na myśliwiec pokładowy ( aktualnie dwie maszyny rozpoczęły cykl badań ) to jeszcze w tym roku RSK MiG oczekuje twardego zamówienia na 24 szt. tego myśliwca.
W tym roku ruszyła też produkcja 12 szt MiG-a-29M/M2 dla Syriii i 20 szt MiG-29A/ S dla Mianmaru. Kontynuowana jest modernizacja 62 MiG-ów-29A do standardu UPG dla Indii. 
Wiesław D

Odp: MiG-29M/M2 oraz MiG-35
« Odpowiedź #92 dnia: Sierpnia 14, 2011, 14:51:27 »

John Cool

  • Gość
Odp: MiG-29M/M2 oraz MiG-35
« Odpowiedź #93 dnia: Sierpnia 14, 2011, 18:04:11 »
Ów przenośny agregat tankujący z bliska:



Zastanawiam się pod kogo są właściwie robione te próby - czyżby pod krojące się zamówienia WWS i WMF?

Czesio

  • Gość
Odp: MiG-29M/M2 oraz MiG-35
« Odpowiedź #94 dnia: Sierpnia 14, 2011, 20:36:40 »
Te różne "newsy" na temat MiG-35 i przyczyn porażki są moim zdaniem naciągane. Z jednej strony RD-33MK spełnia wymagania Hindusów w innej wersji MiG-29, a w drugiej już nie. Podobnie radar - nie spełnia wymagań (choć wiadomo, że ma osiągi odpowiadające założeniom konstruktora), a z drugiej strony jego całkowity brak na Tajfunie już nie przeszkadza. Zresztą parametry napędu i stacji były znane o wiele wcześniej niż rozstrzygnięcie konkursu. Faktem jest, że Indie są już i tak bardzo mocno zaangażowane w zakupy w Rosji. Szczerze mówiąc to po przeanalizowaniu sytuacji sam bym nie wybrał MiGa-35, choćby nie wiem jak byłby dobry i zdywersyfikował źródła zakupów. Myślę, że decyzja została podjęta właśnie ze względu na tę okoliczność i zrobiono to zgodnie z najlepszym interesem Indii.

Odp: MiG-29M/M2 oraz MiG-35
« Odpowiedź #95 dnia: Sierpnia 15, 2011, 13:43:43 »
Pojawiła się informacja o przyczynach porażki MiG-35 w MMRCA
http://www.flightglobal.com/articles/2011/08/04/360364/engines-and-radar-to-blame-for-mig-35-failure-in-mmrca.html
Niema cienia wątpliwości, iż Hindusi od 2-3 lat realizują nowa strategię zakupów sprzętu wojskowego. Cel jest jeden- uzyskanie dostępu do zachodniej technologii, szeroka dywersyfikacja, która zawsze przynosi wymierne korzyści ekonomiczne, i preferowanie własnej produkcji z licencji. Potwierdzeniem zmiany polityki zakupów są: zakup sześciu transportowych C-130 Super Herkules, a jest to umowa z 2008 roku i finalizowany kontrakt na dziesięć  Boeingów C-17 Globemaster III. Ciekaw jestem jakie będzie roztrzygnięcie kolejnego przetargu na sześć samolotów tankujących, a rywalizują tutaj: Airbus A300 MRTT i Iliuszyn Ił-78 MK-90, nawiasem mówiąć Indie obecnie posiadają już sześć Ił-78 MKI. Myślę, iż nota skierowana do centrali Rosoboronexport, która uwypukla słabe strony MiG-a-35 jest tak naprawdę  próbą wytłumaczenia się z podjętej decyzji. Przekaz dla niezadowolonych Rosjan ma być jasny- po prostu przestrzegamy kryteriów wymagań i wskazujemy wam konkretne niedostatki konstrukcji. Z drugiej strony można przypuszczać, że rzeczywista przyczyna takiej decycji tkwi gdzie indziej.
Sprawa radaru Żuk-AE wygląda tak. Istotnie testowany MiG-35 latał z anteną FGA 29 wyposażoną w 680 modułów nadawczo-odbiorczych o średnicy 575mm, nie była to zatem jego wersja docelowa - o czym doskonale Hindusi wiedzieli. Katalogowy zasięg tej stacji oceniany jest na 130/60 km dla celu o pow odbicia 5m, kw.
Natomiast radar docelowy z anteną FGA 35 o średnicy 688 mm. ma 1016 modułów zdawczo-odbiorczych i dlatego jego zasięg jest istotnie większy i wynosi odpowiednio 160/80 km i ten właśnie radar był prezentowany na tegorocznej wystawie Aero India, a jego próby samolotowe mają się rozpocząc jeszcze latem.
A silnik RD-33MK ?. Dyplomatycznie w nocie podano, że nie spełnił on kryteriów- ale jakich ?
O dziwo, Hindusi do tej pory nie wyrażali krytycznych uwag na temat tego silnika służącego do napędu MiG-a-29K.     
Wiesław D

Odp: MiG-29M/M2 oraz MiG-35
« Odpowiedź #96 dnia: Sierpnia 17, 2011, 11:48:25 »
Rozmieszczenie czujników.

Odp: MiG-29M/M2 oraz MiG-35
« Odpowiedź #97 dnia: Sierpnia 17, 2011, 21:47:01 »
Piękne te dwie maszyny,a co z Migiem 29 SMT ?

Odp: MiG-29M/M2 oraz MiG-35
« Odpowiedź #98 dnia: Listopada 11, 2011, 14:01:24 »
Wszystko na to wskazuje, że scenariusz programu myśliwca MiG-35 nie będzie optymistyczny. Jakkolwiek WWS Rosji zainteresowane jest wstępnie 48-ośmioma maszynami, i samolot ten jest przyjęty do Państwowego Programu Uzbrojenia na lata 2011-2020, to jednak, jak do tej pory - do RSK MiG nie wpłynęło oficjalne zamówienie, ( a było ono oczekiwane w czasie tegorocznego MAKS ). Prawda jest taka, iż cała uwaga i wysiłek OAK jest skierowany na realizację priorytetowego programu PAK FA/T-50. Nie pojawiło się też zainteresowanie i zamówienia z zagranicy. W tej sytuacji tempo realizacji całego programu może zwolnić, a jego przyszłość stanąć pod  dużym znakiem zapytania. Kolejny niepomyślny rozwój wydarzeń dla RSK MiG - to skreślenie z w/w  Państwowego Programu Uzbrojenia programu opracowania i budowy nowego lekkiego myśliwca wielozadaniowego o cechach obniżonej wykrywalności oznaczonego jako LMFS, pomimo ,że w pierwotnej wersji był on tam przewidziany.         
Wiesław D

John Cool

  • Gość
Odp: MiG-29M/M2 oraz MiG-35
« Odpowiedź #99 dnia: Grudnia 28, 2011, 12:16:48 »
Interesująca hybryda przynależąca do tej rodziny. Brak opuszczany haka do lądowania z tyłu i innych elementów świadczy o tym że z pewnością nie jest to kuzyn pokładowy.

Z przodu na dziobie obok kopułki OLSa widać elementy przypominające bardzo systemy z plakatu wrzuconego przez Rafiego - zintegrowanego kompleksu elektrooptycznego OES / OER proponowanego przez OAO NPK "Sistemy Precizijonnogo Priborostrojenia". Czujniki optyczne tego systemu da się też zauważyć na końcówce skrzydła.

Nie widać też kompletnie chowanej sondy do tankowania w powietrzu. Trochę taki z niego... kastrat  :021:

Moim zdaniem jest wysoce prawdopodobne że to przedstawiciel MiG-29M2 (izd. 9.67) ale na eksport, kierowany do któregoś z zagranicznych odbiorców. Być może Syrii?


Odp: MiG-29M/M2 oraz MiG-35
« Odpowiedź #100 dnia: Grudnia 28, 2011, 15:22:58 »
Rosyjskie strony podają, że to dla Syrii. Mały kraj, to może im uzupełnienie paliwa nie jest potrzebne - zawsze to parędziesiąt kilogramów mniej. Samolot wygląda jak 9-67 z 2009 roku (MiG-35D), ale bez sondy paliwowej i składanych skrzydeł (chyba - nie widzę tego wyraźnie). Mechanizm składania skrzydeł na pewno waży sporo (w 9-61 i 9-67 skrzydła też były "usztywnione").

A numer 747? Ostatnie prototypy migów miały numery "znaczące" - zbieżne z oznaczeniem wersji (941 i 947, 961 i 967) - tym razem jakoś trudno załapać, co miałyby znaczyć ów 747.

Odp: MiG-29M/M2 oraz MiG-35
« Odpowiedź #101 dnia: Grudnia 28, 2011, 23:07:59 »
Wszystko na to wskazuje, ze to MiG-29 M2 budowany na osnowie 9.67 -dla Syrii, bo właśnie taki typ był przedmiotem umowy, a RSK MiG niedawno rozpoczął realizację kontraktu  Do tej pory nie podano żadnych szczegółów wyposażenia zamówionych maszyn ani terminów realizacji. Pytanie, czy nękana problemami wewnętrznymi Syria nie skoryguje wielkości kontraktu i czy nie przesunie w czasie całości dostaw. Wkrótce zapewne się okaże czy to rzeczywiście "syryjski" MiG, czy tak jak to napisał John Cool jest to maszyna dla nowego niezidentyfikowanego odbiorcy. Nie jest tajemnicą, iż RSK MiG od kilku lat prowadzi intensywne negocjacje z różnymi potencjalnymi nabywcami, lecz ich przebieg i szczegóły nie są upubliczniane z powodów czysto komercyjnych.
Wiesław D

Odp: MiG-29M/M2 oraz MiG-35
« Odpowiedź #102 dnia: Grudnia 30, 2011, 09:27:02 »

Spojrzałem dokładniej na jedyne dostępne zdjęcie nowego MiGa 747: płatowiec wygląda jak w ostatnich prototypach 9-41,47,61 i 67; podwozie jest wzmocnione i podwyższone; za golenią podwozia widać jakąś otwartą (opuszczoną) klapę albo coś; na dziobie przed osłoną kabiny (po lewej) widać jakąś "podstawkę"; oczywiście nie ma sondy paliwowej i haka; na grzbiecie trójkątna osłona jakiegoś wylotu.

Odp: MiG-29M/M2 oraz MiG-35
« Odpowiedź #103 dnia: Grudnia 30, 2011, 10:26:10 »
Tak opuszczona klapa to jest... klapa  :020:  w pozycji do lądowania. M2 miał trzy położenia klap, nie pamiętam już jakie kąty, Podwozie nieco wyższe i klapy do lądowania powodowały, że był większy kąt przy lądowaniu i mniejsza prędkość podejścia, 280...300, zamiast 310..320.
Kiedyś miałem okazję "dosiąść" M2, muszę tylko wyrwać zdjęcia z tego wydarzenia.  :021:

Odp: MiG-29M/M2 oraz MiG-35
« Odpowiedź #104 dnia: Grudnia 30, 2011, 10:50:06 »
Toyo, chyba chodziło o to co jest widoczne za golenią podwozia patrząc w stronę gondoli silnika a nie za golenią podwozia patrząc w stronę spływu skrzydła (to oczywiście jest wypuszczona klapa).
To coś faktycznie wygląda jak jakaś opuszczona pokrywa jakiegoś luku (ale nie widać luku a do wnęk podwozia nie pasuje). Może to jakiś zasobnik? Obudowa jakiegoś systemu optycznego do obserwacji tego co pod samolotem?

Może to coś w stylu kontenera na gondoli podwozia na tym zdjęciu? http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/1/4/9/1735941.jpg