A oto krótka historia programu LMFS; (liogkij, mnogofunkcjonalnyj, frontowoj, samoliot )
Kiedy w roku 2002 ogłoszono, że nowym perspektywicznym wielozadaniowym samolotem bojowym WWS będzie konstrukcja biura Suchoja mianowicie PAK FA- RKS MiG postanowiło mimo wszystko dalej kontynuować pracę nad nowym myśliwcem. Założono jednak, że będzie to myśliwiec lekki. Niewiadomą jest, czy ówczesne dowództwo WWS zaakceptowało taki układ. Dwa programy, dwa myśliwce niekonkurujące , ale komplementarne. Przypominało to układ pomiędzy Su-27 i MiG-iem 29. Lecz podstawowe pytanie dotyczyło z pewnością faktu - czy po prostu Rosję na to stać , aby opracowywać i wprowadzać do służby dwa różne myśliwce. W międzyczasie było już wiadomo, że Amerykanie też będą tworzyć prostrzą alternatywę w stosunku do F-22- mianowicie F-35. Niemniej jednak, bez cienia wątpliwości oficjalnie wybranym był PAK FA i on jedyny zachował zdecydowany priorytet.
Program LMFS był rozwijany niemal " w cieniu " programu T-50. Można się domyślać , że środki na jego finansowanie były niewielkie i dotyczyły tylko początkowego etapu prac.
Taki nie do końca jasny układ trwał kilka lat. Program myśliwca LMFS był nawet wprowadzony do Rządowego Programu Uzbrojenia Rosji na lata 2011-2020, lecz następnie z niego skreślony ( w ubiegłym roku ). Na jakim etapie zakończono prace konstrukcyjne- tego nie wiadomo. Nie ujawniono też żadnych jego szczegółów. Niejasna jest też jego perspektywa - czas i rozwój wydarzeń dopiero da tutaj odpowiedż. Program może być zawieszony, lecz nie wykluczone, że będzie dalej kontynuowany np. za 5, 10 lat, ale równie dobrze może zostać anulowany. Niewątpliwie- aby go z powrotem reanimować muszą być spełnione przynajmniej trzy przesłanki, a mianowicie: - dostępne środki finansowe, - zainteresowanie WWS , i co bardzo ważne- zewnętrzny rynek zbytu. Jak do tej pory WWS nie przejawia nim większego zainteresowania, a wielkość środków uzależniona będzie od tego, jak Federacja Rosyjska będzie sobie radzić w kryzysie. Pewną nadzieją może być tylko jego konkurencyjność w stosunku znacznie droższego T-50.
A teraz kilka nieoficjalnych, szacunkowych danych dotyczących LMFS; Normalna masa startowa ok 15 000 kg, układ aerodynamiczny przypominający doświadczalnego MiG 1.44, lecz wyposażony w jeden silnik. Należy oczekiwać, że nowy MiG będzie posiadał wszystkie cechy wielozadaniowych myśliwców 5-tego pokolenia.