Autor Wątek: A-10A/C  (Przeczytany 18373 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Flanker

  • 13 WELT
  • *
A-10A/C
« dnia: Stycznia 17, 2011, 16:50:20 »
Witam.

Moje pytanie co prawda dotyczy szczegółu, ale że nie znalazłem tematu dotyczącego ogólnie A-10, to postanowiłem taki założyć. Gra niedługo zostanie wydana, także wcześniej czy później jakieś pytania dotyczące samego samolotu się pojawią.

Moje zaś dotyczy tych czujników, które widać na poniższych zdjęciach. Do czego one służą ? Czy jest to jakiś czujnik opromieniowania laserem ?
http://aviationweek.typepad.com/photos/uncategorized/2007/04/10/a10.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/82/A10Shark.jpg

Wygląda to na jakiś czujnik optyczny, gdyż wydaje się być przysłonięty szybką a nie jak w przypadku czujników np od RWR osłonami dielektrycznymi.

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
Odp: A-10A/C
« Odpowiedź #1 dnia: Stycznia 17, 2011, 17:30:54 »



AN/ALR-69, antena odbiorcza.

Offline Flanker

  • 13 WELT
  • *
Odp: A-10A/C
« Odpowiedź #2 dnia: Stycznia 17, 2011, 17:39:29 »
A jednak, myślałem o tym gdyż jest podobnie ułożona jak w F-16, jednak odbłysk w tej osłonce skutecznie zbił mnie z tropu. Dzięki !

John Cool

  • Gość
Odp: A-10A/C
« Odpowiedź #3 dnia: Stycznia 17, 2011, 18:20:07 »
Ja mogę dodać że od jakiegoś czasu (od jesieni 2009 roku) na A-10C Warhog faktycznie pojawiają się czujniki optyczne w podczerwieni systemu ostrzegawczego AAR-47(V)2 Countermeasure System (CMS), ale zlokalizowane są w innych miejscach. We wcześniejszym okresie modernizowane samoloty ich nie miały.

Do poczytania: http://warthognews.blogspot.com/2009/10/new-warning-system-has-been-identified.html






Odp: A-10A/C
« Odpowiedź #4 dnia: Marca 04, 2011, 22:40:55 »
Ciekawy przykład eksperymentalnego kamuflażu.
Wstyd takim latać  :003:









Odp: A-10A/C
« Odpowiedź #5 dnia: Marca 04, 2011, 23:14:53 »
Majteczki w kropeczki ło ho ho ho  :118:
Gigabyte: P55-USB3, obecnie: i7 870 2.93 (3.72) poprzednio: i5 760 (3.49), RAM: 16GB, MSI 970. AV8R-01, Logitech G940, Thrustmaster Hotas X, Saitek Pro Flight Combat Rudder Pedals, FreeTrack

Offline KosiMazaki

  • Administrator
  • *****
    • http://www.kg200.il2forum.pl
Odp: A-10A/C
« Odpowiedź #6 dnia: Marca 05, 2011, 11:41:00 »
Przypomina malowanie Bf-109 w malowaniu Afrika Korps poza tym wygląda niemęsko ło ho ho ho :118:.

I/KG200_Doktor  1972-†2006

"Herr Rittmeister wylądował, klasnął w dłonie mówiąc: Donnerwetter! Osiemdziesiąt jest godną szacunku liczbą"

Odp: A-10A/C
« Odpowiedź #7 dnia: Kwietnia 04, 2011, 15:46:20 »
Śledząc na bieżąco ostatnie konflikty na świecie, nie da się nie zauważyć, że super myśliwce stoją w hangarach a samoloty takie jak A-10 czy Su-25 biorą na swe bary całkiem sporą cześć zadań.
Jeszcze ładnych parę lat temu ogłoszono (o ile się nie mylę) zaprzestanie produkcji A-10, a potem modernizacja, nowa wersja, bo nagle się okazało, że tylko to paskudztwo nadaje się do określonych zadań.

Teraz strzelam, ale przez najbliższe 20-30 lat większość walk będzie się toczyć po wiochach i mało rozwiniętych krajach (tak jak przez ostatnie 10 lat), w różnych częściach świata. Omijając kwestię równowagi sił, większość myśliwców nowej generacji może nie zobaczyć konfliktu zbrojnego, w którym mogłyby wykorzystać 100% swoich możliwości. Natomiast konstrukcje jak Su-25 i A-10 będą za każdym razem w akcji zdzierając sobie kolejne warstwy lakieru.
Zastanawia mnie w jakim kierunku zmierza myśl taktyczna, ponieważ nikt poza Rosją i USA nie ma czegoś podobnego (za to są Gripeny, EFy, Rafale'y i inne) a przecież zapotrzebowanie na takie właśnie samoloty szturmowe jest chyba dosyć spore.
Gdzieś ostatnio czytałem, że F-35 ma nawet przejąć większość zadań A-10. Jednak czy jest to możliwe ?

Offline Ranwers

  • *
  • Wizzard
Odp: A-10A/C
« Odpowiedź #8 dnia: Kwietnia 04, 2011, 16:00:48 »
Jest jeszcze Pucara...
.       __!__
.____o(''''')o____.
          " " "
Forum to miejsce spotkań ludzi, którzy mają "zryty palnik" w pewnych kwestiach i do tego dobrze im z tym

Odp: A-10A/C
« Odpowiedź #9 dnia: Kwietnia 04, 2011, 17:44:53 »
I pomyśleć że parę lat temu ,na deskach kreślarskich Naszych projektantów urodził się samolot pola walki Skorpion.I znowu komuś coś nie pasowało.

Odp: A-10A/C
« Odpowiedź #10 dnia: Kwietnia 04, 2011, 19:59:53 »
(...)
Jeszcze ładnych parę lat temu ogłoszono (o ile się nie mylę) zaprzestanie produkcji A-10, a potem modernizacja, nowa wersja, bo nagle się okazało, że tylko to paskudztwo nadaje się do określonych zadań.
(...)

"Parę lat temu" (a konkretnie w okolicach pierwszej imprezy w Iraku) wróżono nie zaprzestanie produkcji, lecz wycofanie tego zacnego wynalazku z linii. Okazało się jednak, że "warto by jeszcze poczekać". Niedawno Boeing dostał kontrakt na dorobienie nowych kompletów skrzydeł (w ilości ok. 2/3 stanu A-10, o ile pamiętam) do egzemplarzy modernizowanych. Gdzieś nawet (Wiki?) widziałem datę przewidzianego zakończenia służby nieco po 2020r.

(...)
Gdzieś ostatnio czytałem, że F-35 ma nawet przejąć większość zadań A-10. Jednak czy jest to możliwe ?

Jeśli będzie "w pełni sprawny" (czyli okaże się zdolny spełnić to, co producent naobiecywał), to przynajmniej niektóre jego wersje uplasują się gdzieś pomiędzy śmigłowcami szturmowymi a A-10 właśnie, z zastrzeżeniem większej prędkości przelotowej kosztem słabszego opancerzenia. A że "pełną sprawność" ma ten wynalazek osiągnąć gdzieś w latach '20 obecnego wieku...

Coś dziwnie zbieżne te daty.

A Skorpion to Idea z Fix'em była, od samego początku. Szczególnie na tle agonii Irydy. Pomarzyć można było, niektórym się nawet "podobał"...
You are not stuck in traffic. You ARE Traffic.
Get a bike. Break FREE!
"Still in one piece. Good Job. Let's go home."

Odp: A-10A/C
« Odpowiedź #11 dnia: Kwietnia 04, 2011, 20:22:14 »
Samolot szturmowy, a właściwie jego idea, jak najbardzie żyje tyle tylko ze zmieni sie jego forma. Gdy stwierdzono że szturmowiec poddżwiękowy nie ma już racji bytu były trochę inne czasy. Ostatnie lata Zimnej Wojny, silne nasycenie wojsk lądowych mobilnymi opl o wysokiej skuteczności , co powodowało że poddżwiękowy samolot wydawał się po prostu zbyt łatwym celem. W tamtych czasach nikomu nie przychodziło do głowy że kolejne konflikty będą tak szalenie niesymetryczne, wręcz idealne dla takiego szturmowca jak Su-25 czy A-10. Problem polega na tym że dzisiaj jest już zapóżno na budowanie ich następców, bo przede wszystkim nie ma na to czasu i pieniędzy. Dlatego póki co będą jeszcze latały aż wypadnie z nich ostatnia śróbka czy nit. Natomiast co będzie za kilka/kilkanaście lat to już dzisiaj widać. W wielu państwach powstały/powstają lekkie szturmowce na bazie turbośmigłowych samolotów do szkolenia zaawansowanego. To zrobili Brazylijczycy z Tucano, teraz kombinują Jankesi z Texanem, i uważam że powinniśmy zacząc my z Orlikiem. Takie samoloty mają jedną świetną przewagę nad klasycznymi szturmowcami - relacja koszt/efect. Są znacznie tańsze w zakupie i eksploatacji, i w tym sensie bardziej efektywne. Często widać jak Gracz czy Wartog latają z pojedyńczą bombą czy kpr/zasobnikiem npr. W sensie finansowym to wyrzucanie kasy w błoto, bo koszty pozostałe są niemalże sztywne. Dlatego argentyńska Pucara w sporej mierze wyprzedziła swój czas, tym bardziej że wszystko wskazuje na to, iż pieniądze będą miały zdecydowany wpływ na kształt przyszłego lotnictwa. W mojej opinii czasy mega miliardowych programów zbrojeniowych także lotniczych dobiegają po prostu końca, co widać w licznych ostatnio cięciach. I trzeba też napisać, że na pewno jakąś część tego poletka zagospodarują uzbrojone bezpilotowce.

John Cool

  • Gość
Odp: A-10A/C
« Odpowiedź #12 dnia: Kwietnia 06, 2011, 11:42:11 »
Zastanawia mnie w jakim kierunku zmierza myśl taktyczna, ponieważ nikt poza Rosją i USA nie ma czegoś podobnego (za to są Gripeny, EFy, Rafale'y i inne) a przecież zapotrzebowanie na takie właśnie samoloty szturmowe jest chyba dosyć spore.

Niekoniecznie, komercyjne wersje samolotów Su-25K i Su-25UBK (a także eks rosyjskie/białoruskie/ukraińskie Su-25/Su-25UB) dla odmiany znalazły trochę zagranicznych nabywców i dość regularnie uczestniczą w konfliktach o niskiej intensywności prowadzone przez te kraje.

Odp: A-10A/C
« Odpowiedź #13 dnia: Kwietnia 07, 2011, 15:16:06 »
A co z takimi państwami jak UK, Hiszpania czy Niemcy ? W Afganistanie wsparcie wojsk lądowych zapewnia głównie A-10. Oczywiście można by się uprzeć i wysłać do takiej akcji EF'y, tylko czy dadzą radę ?
Temat ten może być ciekawy jeżeli weźmie się pod uwagę pomysły formowania wojsk Unii Europejskiej (czyli trzeba brać pod uwagę opcję działania, w określonym konflikcie, bez wsparcia USA).

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
Odp: A-10A/C
« Odpowiedź #14 dnia: Kwietnia 07, 2011, 15:30:10 »
UK i Hiszpania, póki co mają jeszcze Harriery, a Niemcy to pacyfiści  :121:


Ostatecznie od takiej roboty będą UCAV.