Pozwoliłem sobie na małe podsumowanie historii Su-30SM. Wg mnie wygląda to tak. Zostały zawarte dwa kontrakty na dostawę tych samolotów dla Rosji: 2012.03.23 i 2012.12.12 (w sumie 60 egzemplarzy do końca 2015 roku). Na obecną chwilę przekazano 16 samolotów.
1. Nr fabryczny: 10МК5 1001, nr burtowy 01, nr ew. RF-95696, oblot 2012.09.21. Kamuflaż ciemnoszary. 2012.11.22 przekazany do 929. Państwowego Centrum Prób w Locie im. Czkałowa (929.ГЛИЦ), lotnisko Achtubińsk (Ахтубинск)
2. Nr fabryczny: 10МК5 1002, nr burtowy 02, nr ew. RF-95697, oblot 2012.09.25. Kamuflaż ciemnoszary. 2012.11.22 przekazany do 929. Państwowego Centrum Prób w Locie im. Czkałowa, lotnisko Achtubińsk
3. Nr fabryczny: 10МК5 1003, nr burtowy 54, nr ew. brak, oblot 2012.??.??. Kamuflaż ciemnoszary. 2013.05.06(?) przekazany do 929. Państwowego Centrum Prób w Locie im. Czkałowa, lotnisko Achtubińsk
4. Nr fabryczny: 10МК5 1004, nr burtowy 55, nr ew. brak, oblot 2013.07.31. Kamuflaż ciemnoszary. 2013.09.13 przekazany Siłom Poiwtrznym. 2013.09.15 przybył do 4. Centrum Szkolenia Bojowego Załóg Lotniczych (4.ЦБП и ПЛС), lotnisko Lipieck-2 (Липецк-2 )
5. Nr fabryczny: 10МК5 1005, nr burtowy 56, nr ew. brak, oblot 2013.08.03. Kamuflaż ciemnoszary. 2013.09.13 przekazany Siłom Poiwtrznym. 2013.09.15 przybył do 4. Centrum Szkolenia Bojowego Załóg Lotniczych (4.ЦБП и ПЛС), lotnisko Lipieck-2
6. Nr fabryczny: 10МК5 1006, nr burtowy 57, nr ew. brak, oblot 2013.08.19. Kamuflaż ciemnoszary. 2013.09.?? przekazany Siłom Poiwtrznym. 2013.09.25 przybył do 4. Centrum Szkolenia Bojowego Załóg Lotniczych (4.ЦБП и ПЛС), lotnisko Lipieck-2
7. Nr fabryczny: 10МК5 1007, nr burtowy 01, nr ew. brak, oblot 2013.09.10. Kamuflaż szaro-niebieski. 2013.11.09 przybył do 412. Bazy Lotniczej (412.АвБ), lotnisko Domna (Домна)
8. Nr fabryczny: 10МК5 1008, nr burtowy 02, nr ew. brak, oblot 2013.09.09. Kamuflaż szaro-niebieski. 2013.11.09 przybył do 412. Bazy Lotniczej (412.АвБ), lotnisko Domna (Домна)
9. Nr fabryczny: 10МК5 1009, nr burtowy 03, nr ew. brak, oblot 2013.10.04. Kamuflaż szaro-niebieski. 2013.11.10 przybył do 412. Bazy Lotniczej (412.АвБ), lotnisko Domna (Домна)
10. Nr fabryczny: 10МК5 1010, nr burtowy 04, nr ew. brak, oblot 2013.10.13. Kamuflaż szaro-niebieski. 2013.11.29 przybył do 412. Bazy Lotniczej (412.АвБ), lotnisko Domna (Домна)
11. Nr fabryczny: 10МК5 1011, nr burtowy 05, nr ew. brak, oblot 2013.10.25. Kamuflaż szaro-niebieski. 2013.11.29 przybył do 412. Bazy Lotniczej (412.АвБ), lotnisko Domna (Домна)
12. Nr fabryczny: 10МК5 1012, nr burtowy 06(?), nr ew. brak, oblot 2013.10.31. Kamuflaż szaro-niebieski. Listopad 2013 to próby w macierzystych zakładach w Irkucku. 2013.11.30 odleciał do 412. Bazy Lotniczej (412.АвБ), lotnisko Domna (Домна).
13. Nr fabryczny: 10МК5 1013, nr burtowy ??, nr ew. brak, oblot 2013.11.14. Kamuflaż szaro-niebieski (?). Listopad i grudzień to próby w macierzystych zakładach w Irkucku
14. Nr fabryczny: 10МК5 1014, nr burtowy ??, nr ew. brak, oblot 2013.11.17. Kamuflaż szaro-niebieski (?). Listopad i grudzień 2013 to próby w macierzystych zakładach w Irkucku
15. Nr fabryczny: 10МК5 1015, nr burtowy ??, nr ew. brak, oblot 2013.11.20. Kamuflaż szaro-niebieski (?). Listopad i grudzień 2013 to próby w macierzystych zakładach w Irkucku
16. Nr fabryczny: 10МК5 1016, nr burtowy ??, nr ew. brak, oblot 2013.11.29. Kamuflaż szaro-niebieski (?). Listopad i grudzień 2013 to próby w macierzystych zakładach w Irkucku