Autor Wątek: Ciekawostki i pytania dotyczące wszystkiego co lata.  (Przeczytany 8001 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Ciekawostki i pytania dotyczące wszystkiego co lata.
« dnia: Kwietnia 19, 2011, 23:06:57 »
Witam.
Zakładam temat, ponieważ mam kilka pytań dotyczących lotnictwa.
1. Dlaczego podczas startu samolotu pasażerskiego w kabinie pasażerskiej oświetlenie jest wyłączone (nawet podczas startu w nocy)?
2. Dlaczego samolot, który ląduje awaryjnie np. po godzinie lotu musi zrzucać paliwo? Po to, żeby nie był za ciężki, bo podwozie mogłoby tego nie wytrzymać?
3. Jaka jest procedura zrzutu paliwa? Czy można to zrobić nad miastem, albo nad zbiornikiem wodnym czy lasem?
4. Jak przebiega katapultowanie się pilotów z myśliwca dwumiejscowego? Wystarczy, że jeden pilot pociągnie za dźwignię i obaj się katapultują czy każdy to robi osobno?

Będę wdzięczny za odpowiedź.
 Może zna ktoś jakieś inne ciekawostki?

Offline ESP

  • *
  • Cloud Surfer
Odp: Ciekawostki i pytania dotyczące wszystkiego co lata.
« Odpowiedź #1 dnia: Kwietnia 20, 2011, 09:48:17 »
1. Aby mieć zapas mocy w razie jakiejś awaryjnej sytuacji. Im mniej prądu muszą wyprodukować generatory tym lepiej.
2. Dokładnie tak - aby coś mu się nie urwało/złamało.
3. Nie wiem.
4. Tak - wystarczy że tylko jeden pociągnie za dźwignię. Chociaż przynajmniej raz się zdarzyło że ten z tyłu wysiadł a pilot musiał sprowadzić maszynę przerobiona na kabriolet na ziemię:
AMD Ryzen9 5900X + beQuiet! ShadowRock3 // HyperX Fury 64GB 3200MHz // MSI MAG X570 Tomahawk // MSI RTX3080 OC 10GB // ASUS ROG SWIFT PG329Q // KIOXIA 2TB M.2 NVMe + Samsung 2TB SSD // beQuiet! PureBase500

Offline rutkov

  • KG200
  • *
  • Versuchskommando
    • KG200
Odp: Ciekawostki i pytania dotyczące wszystkiego co lata.
« Odpowiedź #2 dnia: Kwietnia 20, 2011, 10:00:26 »
3. Słyszałem kiedyś że jest to operacja mozliwa do zrobienia wszędzie, byle zachować odpowiednią wysokość zrzutu, paliwo po prostu wyparowywuje. Przyjęło się (?) że dla lądujących na Okęciu strefą zrzutu był/jest Las Kabacki.
miłośnik 110-tki    •    I/KG200_Doktor  ♥1972-†2006   •   Czekamy Ciebie czerwona zarazo, byś wybawiła nas od czarnej śmierci. Byś nam, kraj przed tym rozdarłszy na ćwierci, była zbawieniem, witanym z odrazą.    •   Han Pasado!    •    GDY WIEJE WIATR HISTORII, LUDZIOM JAK PIĘKNYM PTAKOM ROSNĄ SKRZYDŁA, NATOMIAST TRZĘSĄ SIĘ PORTKI PĘTAKOM

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
Odp: Ciekawostki i pytania dotyczące wszystkiego co lata.
« Odpowiedź #3 dnia: Kwietnia 20, 2011, 10:04:21 »
Ad.4 Zależnie od maszyny, albo osobno, albo można wybrać. Po wypadku Kary Huldgreen na maszynach morskich zwykle automat jest rozłączony i trzeba się strzelać oddzielnie.

Ad.2 Nie tylko ograniczenia strukturalne są problemem, ale i np długość dobiegu

Offline Ranwers

  • *
  • Wizzard
Odp: Ciekawostki i pytania dotyczące wszystkiego co lata.
« Odpowiedź #4 dnia: Kwietnia 20, 2011, 10:06:58 »
Ad1. Może też chodzić o dostosowanie wzroku do ciemności na wypadek ewakuacji.
Ad.2 + ewentualny (mniejszy) rozmiar pożaru.
.       __!__
.____o(''''')o____.
          " " "
Forum to miejsce spotkań ludzi, którzy mają "zryty palnik" w pewnych kwestiach i do tego dobrze im z tym

Zefirro

  • Gość
Odp: Ciekawostki i pytania dotyczące wszystkiego co lata.
« Odpowiedź #5 dnia: Kwietnia 20, 2011, 11:42:41 »
Ad.4 Zależnie od maszyny, albo osobno, albo można wybrać. Po wypadku Kary Huldgreen na maszynach morskich zwykle automat jest rozłączony i trzeba się strzelać oddzielnie.
Przeczytałem kilka zdań o wypadku Hultgreen, ale nie znalazłem wprost informacji, dlaczego akurat to zdarzenie miało wpływ na rozłączenie automatu. Możesz napisać coś więcej?

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
Odp: Ciekawostki i pytania dotyczące wszystkiego co lata.
« Odpowiedź #6 dnia: Kwietnia 20, 2011, 12:06:57 »
Automatyczna sekwencja odpalania siedzisk dwóch członków załogi wymaga odstępu czasu miedzy jednym odpaleniem a drugim - raz żeby nie nastąpiła ich kolizja, dwa - aby spadochrony ustalające miały miejsce do pracy. Pierwszy odpalany jest fotel tylnego/prawego członka załogi, potem pilota.
W wypadku Revlon, katapultę uruchomił RIO katapultując obu członków załogi, ale maszyna była przeciągnięta i waliła się na lewe skrzydło. W momencie w którym doszło do odpalenia siedziska pilota, te było skierowane w taflę wody.
Ustalono, że większe szanse przeżycia miałaby gdyby zanurkowała razem z samolotem i wystosowano propozycję by każdy członek załogi uruchamiał katapultę samemu, by wyeliminować sytuację w których sekwencja jest uruchomiona, ale zanim nastąpi odpalenie ostatniego siedziska, warunki nie sprzyjają już bezpiecznemu opuszczeniu maszyny (szczególnie groźne np. na EA-6B, gdzie członków załogi jest 4 i cała sekwencja trwa blisko półtorej sekundy).

Offline Ranwers

  • *
  • Wizzard
Odp: Ciekawostki i pytania dotyczące wszystkiego co lata.
« Odpowiedź #7 dnia: Kwietnia 20, 2011, 12:33:20 »
A własnie - Sun - czy w takim Intruderze/Prowlerze ogień silnika fotela nie poparzy sąsiedniego członka załogi, który jeszcze pozostał w maszynie ?
.       __!__
.____o(''''')o____.
          " " "
Forum to miejsce spotkań ludzi, którzy mają "zryty palnik" w pewnych kwestiach i do tego dobrze im z tym

Zefirro

  • Gość
Odp: Ciekawostki i pytania dotyczące wszystkiego co lata.
« Odpowiedź #8 dnia: Kwietnia 20, 2011, 12:38:48 »
Widziałem film z tego lądowania. Faktycznie, czasu było tam niewiele. Nie wiesz może, czy decyzję o rozdzieleniu podjęto jedynie z powodu tego wypadku, czy prowadzono jakieś dodatkowe badania? Np. na to, jaka jest różnica (czasowa) między podjęciem decyzji o opuszczeniu maszyny przez różnych członków załogi w przypadku sytuacji awaryjnej w deficycie czasu, jak w tym przypadku? W tym sensie, że jeśli dwóch członków uruchomi katapultę w tym samym momencie (nie podoba mi się to nieprecyzyjne stwierdzenie "w tym samym momencie", ale mam nadzieję, że jest zrozumiałe), to i tak zastosowane będzie opóźnienie, które może wystrzelić jednego z członków już w momencie, gdy on nie powinien/nie chciałby się strzelać.
Poza tym ciekawy jestem, czy widać jakąś statystyczną różnicę między tym, jak trafne i szybkie są decyzje podejmowane o opuszczeniu maszyny z przedniego i tylnego fotela. W tym sensie, że naiwnie spodziewałbym się, że pilot będzie miał większą tendencję do ratowania maszyny/wykonania zadania/wyjścia z sytuacji przy pomocy narzędzia, które aktualnie ma w ręce (drążek) zamiast strzelania niż będzie to w wypadku "obserwatora" wydarzeń z tyłu. Jeśli coś takiego miałoby miejsce, to ciekawi mnie, dlaczego jednak zdecydowano się na rozdzielenie katapult. Znasz inne wypadki potwierdzające/negujące słuszność tego rozwiązania?

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
Odp: Ciekawostki i pytania dotyczące wszystkiego co lata.
« Odpowiedź #9 dnia: Kwietnia 20, 2011, 12:57:25 »
Ranwers - Nie, siedzisko takie jak Marin Baker GRU-7 (GRUEA-7) stosowane w Prowlerze, jest wyrzucane z kabiny ładunkiem pirotechnicznym, a silniki odpalane są poza nią (uruchamiane mechaniczne na końcu drogi szyn prowadzących - konkretniej rury zespołu pirotechnicznego). Ich dysze skierowane pod kątem w tył, dół i na boki, tak, że płomień jest za trajektorią kolejnego siedziska w serii.


Zefirro - niestety nie mam tego dokumentu NATOPS, był omawiany w którymś starym wydaniu "Approach", musiałbym się przez nie przewertować, oprócz wypadku NH103 były też przykłady katastrof F-4 i A-6, tak że przypadek nie był odosobniony.

Odp: Ciekawostki i pytania dotyczące wszystkiego co lata.
« Odpowiedź #10 dnia: Kwietnia 20, 2011, 15:26:46 »
Tu jest filmik, który pokazuje wysiadkę z EA6B :
http://www.youtube.com/watch?v=UeZKyGDo5Io

A na tym filmiku wysiadło tylko dwóch, a samolot leciał dalej:
http://www.youtube.com/watch?v=czvEDNdyFBU&feature=related

Odp: Ciekawostki i pytania dotyczące wszystkiego co lata.
« Odpowiedź #11 dnia: Kwietnia 20, 2011, 18:14:05 »
Odnośnie pytania nr 4 to zależy chyba też od samolotu. Bo np. TS 11 Iskra może nie był to myśliwiec rasowy, katapultowanie wygląda inaczej. Każdy z pilotów niezależnie od drugiego ma możliwość zrzucenia "odpalenia" kabiny, natomiast samo wystrzelenie foteli następuje po samodzielnym odpaleniu fotela, nie ma możliwości be jeden z pilotów odpalił za dwóch. Pozdrawiam

Offline some1

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Ciekawostki i pytania dotyczące wszystkiego co lata.
« Odpowiedź #12 dnia: Kwietnia 20, 2011, 18:19:07 »
A na tym filmiku wysiadło tylko dwóch, a samolot leciał dalej:
http://www.youtube.com/watch?v=czvEDNdyFBU&feature=related

Raczej "aż" dwóch, to zwykły A-6.
"It's not a Bug! It's an undocumented feature!"

Offline Gerrah

  • *
  • 13 WELT pilot
    • 13 WELT
Odp: Ciekawostki i pytania dotyczące wszystkiego co lata.
« Odpowiedź #13 dnia: Lipca 13, 2011, 19:55:37 »
http://www.youtube.com/watch?v=bC2XIGMI2kM&feature=player_embedded
Jak to jest, że heli nie spadnie z pokładu? Jest pod filmikiem coś napisane, ale nie za bardzo mogę to zrozumieć...
"Right now, you're probably the smelliest Lartnei in the galaxy."
"Excuse me?" Lafiel's eyes narrowed. "Did you just say that you'd like to die? I can help you with that."

Odp: Ciekawostki i pytania dotyczące wszystkiego co lata.
« Odpowiedź #14 dnia: Lipca 13, 2011, 20:31:45 »
Po pierwsze - hydrauliczny "harpun" wpinający się w specjalną metalową "siatkę" pokładu, po drugie - specjalny system blokowania kół , po trzecie - antypoślizgowa farba pokrywająca pokład .  :001:
A fighter pilot is noted for intelligence, independence, integrity, courage, and patriotism. "Fighter Pilot" is a state of mind, not a job title. Therefore, not all people who fly fighters are fighter pilots, nor do all fighter pilots fly fighters, some of them drive trucks.