Autor Wątek: Mod drążka Cougara  (Przeczytany 38712 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Odp: Mod drążka Cougara
« Odpowiedź #120 dnia: Lutego 24, 2015, 18:35:02 »
Zaczynam mieć te same problemy. Wydawało się, że jeśli zwiększę grubość krzyża to problemy częściowo znikną. Niestety pojawiły się inne mała przestrzeń. Dochodzę pomału do wniosku, że ciężko jest znaleźć jakiś kompromis  w modzie Low Cost. Autor znalazł rozwiązanie, ale nie jest ono doskonałe i nie może być dla Cougara. Jeśli u mnie po jakimś czasie tak się "zużył" metal a konkretnie górna kołyska oraz łącznik drążka, że powstały duże luzy to trudno wymagać od innych zastosowanych w Low Cost elementów większej trwałości. Siły są tak duże, że materiał się ściera lub niszczy jak w przypadku podkładek sprężynujących. Wg autora projektu dla zastosowanych elementów wychył drążka powinien wynosić 1/4'' w każdym kierunku. Chciałem dzisiaj pomierzyć u siebie jaki mam wychył dla moich podkładek. Niestety mam problemy z dostępną przestrzenią kołyski - krzyż. Dobrze, że jest to model z pleksi. Nasuwa się pytanie czy jest sens dla Low Cost stosować elementy sprężyste w postaci podkładek, ponieważ przy tak dużych siłach ulegną i tak zniszczeniu i powstanie mały luz. Postaram się tak dopasować aby zrezygnować świadomie z wychyłu drążka o ile to będzie możliwe.
Druga sprawa to przyzwyczajenie do braku ruchu drążka, ale to jest sprawa świadomego wyboru. Ja potrzebuję mod Low Cost aby mieć materiał porównawczy dla modu v2. Jeśli testy dla v2 będą takie same jak dla Low Cost to jesteśmy wygrani.

Odp: Mod drążka Cougara
« Odpowiedź #121 dnia: Lutego 24, 2015, 22:38:39 »
Panowie, cudów nie ma.
Każdy krzyż to dodatkowe ramię przesuwające przyłożoną siłę i im jest dłuższe tym musi być grubsze. Szczerze, to dopiero przy płaskownikach Alu od 4mm można myśleć o wytrzymałości materiału przy dłuższym użytkowaniu, a przy FCC siły działające na całą mechanikę są znacznie większe niż dla obciążeń, dla których zaprojektowano Cougara.
Jako podkładki - tylko guma i to sztywna, najlepiej olejoodporna, syntetyczny elastometr, stosowana na uszczelki - ma dużą sztywność, niską pamięć i wytrzyma duże przeciążenia, grubość 2 mm. Ewentualnie guma wulkanizowana z dętki z maszyn - są w grubościach od 2 do 4 mm (np. stara dętka z przyczepy rolniczej, z traktora itp.). W moim FCC jest guma syntetyczna gr 2 mm.

Test na to czy materiał się nada na podkładkę do FCC jest prosty: ja brałem młotek 250gr i uderzałem (lekko) wąską końcówka w podkładki. Oczywiście filc poległ na starcie, na dętce rowerowej został ślad, wiec uznałem że 1mm to za mało i z czasem pęknie na pół, a syntetyk 2mm mało nie zostawił mi odcisku młotka na czole bez śladu na podkładce ;).
U nas drążek ma wytrzymać setki osób próbujących się z nim zmierzyć więc i obudowa musi być z Alu 4mm. Kompromisów nie ma ;).

PS. Ciągle czekam na tensometry z conrada, konstrukcja v2 już powstaje :D.

Offline JankeS

  • 13 WELT
  • *
Odp: Mod drążka Cougara
« Odpowiedź #122 dnia: Lutego 24, 2015, 22:48:13 »
Trzymam kciuki :) No taki wytrzymujący setki osób będzie idealny ;)
F-16C Block50 driver...

Odp: Mod drążka Cougara
« Odpowiedź #123 dnia: Lutego 24, 2015, 22:56:05 »
Panowie, mam świetną metodę na testowanie: dać ustrojstwo do przedszkola na 1 dzień - jak przetrwa, to będzie służyło przez lata ;)

Offline JankeS

  • 13 WELT
  • *
Odp: Mod drążka Cougara
« Odpowiedź #124 dnia: Lutego 24, 2015, 23:24:50 »
Święta prawda  :P
F-16C Block50 driver...

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
Odp: Mod drążka Cougara
« Odpowiedź #125 dnia: Lutego 25, 2015, 08:53:37 »
Panowie, ja wam przypomnę, że jest coś takiego jak "sprężyna talerzowa", stworzona właśnie by pełnić rolę takiej sprężynującej podkładki, jak te filcowe krążki i znieść dużą ilość cykli pracy, czego filc ani guma - jak wiecie już z doświadczenia - nie wytrzyma.

Odp: Mod drążka Cougara
« Odpowiedź #126 dnia: Lutego 25, 2015, 11:20:04 »
Ciekawy pomysł z tą sprężyną. Pozostaje precyzyjnie ustalenie właściwej średnicy wewnętrznej i zewnętrznej takiej sprężyny, jej grubości (tu są ograniczenia), kątku otwarcia i twardości materiału pozwalającego na osiągnięcie odpowiedniej charakterystyki. O ile dobrze pamiętam to nacisk w miarę zużycia takich sprężyn chyba początkowo wzrasta by potem maleć ale mogę się mylić.   

Odp: Mod drążka Cougara
« Odpowiedź #127 dnia: Lutego 25, 2015, 12:43:23 »
Temat się rozwija, może coś z tego wyjdzie. Drejku wysłałem wczoraj prototyp to będzie można odzyskać tensometry. Zrobiłem dzisiaj pomiary dla opcji modu Low Cost z uwzględnieniem jego słabych punktów. Mam na myśli mechanikę. Na załączonym rysunku jest to pokazane.


1) Osadzenie krzyża na odlewie Cougara.
Krzyż jest w kontakcie z Cougarem tylko na ramionach i na małej powierzchni. Na rysunku jest to okrąg gdzie powierzchnia styku z krzyżem to około 1 mm. Na dole rysunku widać, że ten okrąg jest wycinkiem powierzchni kulistej z otworem dla łącznika drążka. Z tego wynikają konsekwencje. Jeśli damy krzyż o grubości 2 mm z aluminium do musimy go wzmocnić po stronie wypukłości. Możemy użyć twardego materiału o grubości 2 mm i założyć, że nie będzie odkształceń. Tak chciałem zrobić, ale będzie krzyż o grubości 3 mm a to powoduje inne rozwiązanie podkładek pod tensometry.
2) Kontakt kołysek z tensometrami.
W kontakcie tensometrów z kołyskami musi być pośredniczący element w postaci np.monety lub coś innego. Na rysunku są zaznaczone grubą linia punty styku elementów gdy naciskamy drążek wzdłuż osi x oraz y. Dla osi x jest to bardzo mała powierzchnia.
3) Kolejny problem to wypełnienie wolnej przestrzeni pomiędzy krzyżem a kołyskami w punktach nacisku. Jeśli mamy krzyż o grubości 2 mm to wolna przestrzeń wynosi w przybliżeniu 2.5 mm, dla 3 mm tylko 1.5 mm.
Moneta ma grubość 1mm, podkładka 2 mm, taśma dwustronna samoprzylepna 0.5 mm. Jak widać trzeba kombinować. JankeS już to robił to wie w czym problem. Można sobie wyobrazić, że chcąc to przykręcić śrubami trzeba elementy ścisnąć, ponieważ jest mało miejsca.
Mnie to czeka tym bardziej, że będę miał krzyż grubszy 3 mm. Dlaczego tak się stało, ponieważ chciałem uniknąć dodatkowego jego usztywnienia a nie zrobiłem dokładnego wymiarowania elementów. Mam już koncepcję jak to zrealizować, ale o tym później jak dostanę krzyż.

Odp: Mod drążka Cougara
« Odpowiedź #128 dnia: Lutego 25, 2015, 13:28:33 »
Panowie, ja wam przypomnę, że jest coś takiego jak "sprężyna talerzowa", stworzona właśnie by pełnić rolę takiej sprężynującej podkładki, jak te filcowe krążki i znieść dużą ilość cykli pracy, czego filc ani guma - jak wiecie już z doświadczenia - nie wytrzyma.

Dzięki, nie brałem tego pod uwagę, bo kojarzyły mi się tylko ze sprzęgłem ;)
Znalazłem coś takiego: http://www.igus.pl/wpck/1958/iglidur_polysorb?C=PL&L=pl
... i lipa, dla małych podkładek o średnicach zewnętrznych 20-25 mm ugięcie jest rzędu 10 % przy 50 N, 30 % przy 100 N, gdzie 100 % = ok. 0,5 mm! Musiał by być większy stożek - a takie są przy dużych sprężynach ze stali. Do tego trzeba jeszcze popychać dokładnie prostopadle do powierzchni więc komplikuje się mechanizm - tak jest FCCv1. Nie wiem czy to dobry pomysł, ale może ktoś spróbuje zrobić takiego moda.


Offline JankeS

  • 13 WELT
  • *
Odp: Mod drążka Cougara
« Odpowiedź #129 dnia: Lutego 25, 2015, 14:00:36 »
Faktycznie małe to ugięcie - ale to w przypadku modu dla Cougara sprężyny takie byłyby całkiem na dole przy sensorach co w efekcie na drążku poprzez przekładnie mogło by dać kilka mm wychyłu. Ale wydaję mi się, że właśnie przez tę przekładnie na krzyży ster mógłby miękko chodzić. Trzeba by sprawdzić w praktyce jaki opór stawiałyby takie sprężyny. Do tego dochodzi początkowe skręcenie - jeśli te sprężyny nie byłyby odpowiednio sztywne mogły by całkiem siąść przy skręcaniu krzyża :)
F-16C Block50 driver...

Odp: Mod drążka Cougara
« Odpowiedź #130 dnia: Lutego 27, 2015, 13:28:01 »
Dalszy ciąg rozważań dotyczących modu LC. Rozwiązałem problem wypełnienia przestrzeni pomiędzy kołyskami o krzyżem o grubości 3 mm. Jest to pokazane na załączonych zdjęciach. Zamiast monet zrobiłem kształtki z blachy stalowej 1 mm. Powinno to działać pomimo wspólnego elementy dociskującego dla dwóch sensorów. Jeśli będzie problem to można zrobić pojedynczy element dla każdego sensora. Miałem tylko 4 podkładki gumowe dlatego dokupiłem 2 mm filcowe (białe). Gumowe trzeba poszukać w internecie. Mamy wolnej przestrzeni 1.5 mm, podkładki + płaskownik daje 3 mm. To znaczy, że trzeba docisnąć wkrętami wsporniki kołysek. Tutaj mała uwaga dotycząca podkładek. Moim zdaniem dla konstrukcji Cougara mają one drugorzędne znaczenie. Nie ma sensu zakładać, że będą dawały określone wychylenie drążka. Po jakimś czasie ulegną deformacji co spowoduje powstanie małej martwej strefy na osiach. Należy w tym momencie dokręcić 8 wkrętów łączących wsporniki kołysek likwidując strefę martwą oraz wychył drążka. Mogę się mylić, ale tak to widzę oczywiście teoretycznie ponieważ nie mam jeszcze zrobionego modu. Inna jest sytuacja w przypadku modu drejku. Tutaj podkładki mają za zadanie powrót drążka do pozycji centralnej. W modzie LC  zapewniają to sprężyny.




Tak się złożyło, że mavericks zdążył odkręcić sprawę grubości krzyża, będzie tak jak w oryginale 2 mm. Zyskujemy na wolnej przestrzeni 1 mm i będzie teraz 2.5 mm do dyspozycji. Tracimy na wytrzymałości krzyża i trzeba będzie go wzmocnić od strony wypukłości odlewu. Zrobiłem z plasteliny odcisk tej wypukłości, jest tego dużo. Zastanawiałem się nawet nad zrobieniem odlewu z żywicy epoksydowej, ale doszedłem do wniosku, że to nie ma sensu. Na załączonych zdjęciach jest to pokazane.



Ponieważ moim celem jest zrobienie modu LC tylko dla celów porównawczych z modem drejku v.2 to nie muszę się tak mocno przejmować trwałością elementów. Gdybym chciał zrobić mod docelowy Low Cost to musiałbym zastosować inny materiał na krzyż bardziej wytrzymały o grubości 1 - 2 mm oraz inne podkładki.
Krzyż mam otrzymać dopiero za tydzień, dlatego zaryzykuję testy z krzyżem z pleksi 3 mm oraz DMJoy, może zauważę coś ciekawego.


Offline JankeS

  • 13 WELT
  • *
Odp: Mod drążka Cougara
« Odpowiedź #131 dnia: Lutego 27, 2015, 15:14:16 »
Jeden wspólny element będzie działał na pewno. Na pojedynczych można działać z wypełnieniem tylko po stronie sensorów - ale lepiej dla konstrukcji kołysek jak jest wypełnienie po obu stronach - wiadomo, że siły rozłożą się po połowie. Efekt prostujący w przypadku ciasnego spasowania - to już nie praca sprężyn. Przynajmniej u mnie - gdzie te wychyły są malutkie - to sprężyny nie mają już prawie nic "do gadania". Bardzo mnie ciekawi jakie wychyły i siły uda Ci się uzyskać na gumach z ciasnym spasowaniem. Bardzo ładna dokumentacja fotograficzna - aż miło śledzić ten wątek :)
F-16C Block50 driver...

Odp: Mod drążka Cougara
« Odpowiedź #132 dnia: Lutego 27, 2015, 16:20:05 »
Teraz możemy sobie wzajemnie kibicować ;)

Mam już wszystkie materiały dziś przyszły nowe tensometry, jutro jestem u ślusarza, więc v2 będzie (mam nadzieję) dokładniejszy bo wszystkie cięte elementy mają być wyrównane na frezarce.

Odp: Mod drążka Cougara
« Odpowiedź #133 dnia: Lutego 27, 2015, 16:54:46 »
Cytuj
Bardzo mnie ciekawi jakie wychyły i siły uda Ci się uzyskać na gumach z ciasnym spasowaniem
Ja też jestem ciekawy, dlatego będę próbował na moim modelu czyli pleksi. Boję się, że drejku mnie wyprzedzi, ponieważ właściwe testy mogę dopiero zrobić jak dostanę krzyż z aluminium czyli w sobotę za tydzień.

Odp: Mod drążka Cougara
« Odpowiedź #134 dnia: Lutego 27, 2015, 17:55:47 »
Również z zainteresowaniem śledzę ten wątek od samego początku, nie ukrywam że ciekawi mnie "dłubanina" tego typu. :)

Czytając przemyślenia i problemy z jakimi próbuje uporać się vito_zm w swoim projekcie LC, a także spostrzeżenia JankeSa, nasuwa mi się pytanie. Dlaczego próbujecie wykorzystać oryginalne elementy konstrukcyjne Cougara które stawiają wiele ograniczeń? Czy nie lepiej zastosować konstrukcję podobną do tej o której wspomniałem w poście #38 tego wątku i upchnąć ją do obudowy joya?
http://il2forum.pl/index.php/topic,15831.msg315272.html#msg315272
Takie rozwiązanie daje więcej swobody w konstruowaniu (brak krzyżaka, kołysek), wszystkie przestrzenie, grubość płytek, rodzaj zastosowanego materiału itd. możemy sobie dowolnie zaplanować. W obu przypadkach rozkład sił działających na sensory jak i zasada działania są niemal identyczne, raczej niemożliwe jest również wykonanie niezależnej regulacji wstępnego docisku sensorów w obydwu konstrukcjach. Za to mod o którym pisałem pozwala na ustalenie sobie wychyłu drążka jaki nam pasuje.

Druga sprawa.
Jeśli to nie tajemnica, to chętnie zapoznałbym się z jakimś szkicem przedstawiającym niezależną regulację sensorów w projekcie drejku.
Born to fly. Forced to work.