Autor Wątek: Nowe śmigłowce dla polskiej armii.  (Przeczytany 160227 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Odp: Nowe śmigłowce dla polskiej armii.
« Odpowiedź #45 dnia: Sierpnia 15, 2014, 19:25:43 »
Warto chyba wspomnieć, że w związku z sytuacją na Ukrainie przyspieszył program: Śmigłowce uderzeniowe dla Polski "Kruk": http://wiadomosci.wp.pl/gid,16688623,kat,1342,title,Smiglowce-uderzeniowe-dla-Polski,galeria.html?ticaid=11343e Do tej trójki ma podobno jeszcze dołączyć AH-1 Cobra.
Gigabyte: P55-USB3, obecnie: i7 870 2.93 (3.72) poprzednio: i5 760 (3.49), RAM: 16GB, MSI 970. AV8R-01, Logitech G940, Thrustmaster Hotas X, Saitek Pro Flight Combat Rudder Pedals, FreeTrack

Offline Kusch

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Nowe śmigłowce dla polskiej armii.
« Odpowiedź #46 dnia: Stycznia 01, 2015, 23:43:11 »
Warto odnotować w kontekście naszego przetargu. Rosnieft podpisał właśnie umowę z Augusta Westland na produkcję 160 śmigłowców AW189 dla Rosnieftu do roku 2025. Sikorski może już otwierać szampana?

http://www.rosneft.ru/news/pressrelease/31122014.html
"Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie"

http://img90.imageshack.us/img90/9643/klmd5.jpg

Odp: Nowe śmigłowce dla polskiej armii.
« Odpowiedź #47 dnia: Stycznia 05, 2015, 13:09:58 »
W tej sytuacji kupienie AW-149 alias AW-189 nie może mieć miejsca, gdy Rosjanie dostają de facto kopię dokumentacji do AW-149. Dołożą własne systemy uzbrojenia i mają nowoczesną konstrukcję, jakich póki co nie ma w ich arsenale. AW-149 i tak wymagałby długoletnich programów wdrożeniowych, a na to nie ma przede wszystkim pieniędzy. Augusta ma jeszcze 101-kę, która być może zastąpi nasze Mi, bo tu i tam słychać o 3 przetargu w przyszłości na ciężkie śmigłowce.

Caracal jest starą konstrukcją, ale bez przesady z brakiem możliwości jego głębokich modernizacji - Brazylia chciała dołożenia torped, to ją dostała, silniki, przekładnia, awionika - wszystko z czasem się zmienia, a jest to jedyny w ofercie typowy CSAR.
Aby to samo mógł wykonywać S-70i, ale musiałby być osłaniany przez S-70 + kit BattleHawk. To też ma swoje plusy, bo części do Spików i ich montaż mamy w Mesku, więc połowicznie już jest rozwiązany problem zakupu amunicji.

Nie obrażajmy się tak na amerykanów, bo w naszym położeniu geograficznym rozsądnie i chłodno podchodząc do tematu, nasi południowi i zachodni sąsiedzi zawsze robili nam koło "nosa". Szanowi Włosi od lat współpracują z rosjanami, a szczytem hipokryzji jest sprzedaż LICENCJI na AW-189, choć wszyscy doskonale wiedzą, że póki co od wojskowego AW-149 nie różni się NA RAZIE niczym. Francuzi są jeszcze lepsi - technologie pocisków rakietowych są testowane w Rosji (!), Safran sprzedaje licencje i podzespoły do śmigłowców, technologie optyczne, bezzalogowe, ... .
Od braci Rosjan nic już nie możemy kupić bo z dostawami silników i części problemy od dawna mają nawet Chiny, które jeśli już nie są większą potęga militarną od Rosji to pewnie niedługo będą. I kropka.

Mimo, że rozsądek i gabaryty podpowiadają mi wybór Caracala, to będę się cieszył z S-70i, a jak jeszcze kupimy Apache, to koszty eksploatacji nam zmaleją dla obu wersji, bo akurat PW, naprawdę sporo robi w Polsce i robimy się dużym wytwórcą części silnikowych tylko pod egidą PW.






Odp: Nowe śmigłowce dla polskiej armii.
« Odpowiedź #48 dnia: Stycznia 05, 2015, 13:16:28 »
Panowie, poprawna nazwa to AgustaWestland, a nie żadna Augusta. Bez drugiego u ;).

Odp: Nowe śmigłowce dla polskiej armii.
« Odpowiedź #49 dnia: Stycznia 05, 2015, 14:43:26 »
Nie obrażajmy się tak na amerykanów, bo w naszym położeniu geograficznym rozsądnie i chłodno podchodząc do tematu, nasi południowi i zachodni sąsiedzi zawsze robili nam koło "nosa".

Zahacza to co prawda o politykę, ale w czym niby amerykanie byli czy są lepsi od "naszych południowych i zachodnich sąsiadów"? W tym że inwestują u nas? Bo poza tym to nie bardzo. Właśnie zakup sprzętu innego niż amerykański jest dobrą okazją do ściągnięcia nowych inwestorów i pobudzenia obszarów (czy choćby "konkurentów" w tym samym obszarze) dotąd dyskryminowanych.

Jeśli "rozsądek i gabaryty podpowiadają wybór Caracala" (gdyż jak mniemam najlepiej spełnia wymogi i pokładane nadzieje), to wybór czegokolwiek innego jest operacyjnie błędny. To w zasadzie powinno kończyć dyskusję (i cały przetarg); ale niestety są jeszcze polityka i pieniądze...
You are not stuck in traffic. You ARE Traffic.
Get a bike. Break FREE!
"Still in one piece. Good Job. Let's go home."

Odp: Nowe śmigłowce dla polskiej armii.
« Odpowiedź #50 dnia: Stycznia 05, 2015, 16:01:18 »
Masz rację @Miron. Durne ustawodawstwo (z którym i ja muszę się użerać) powoduje, że trzeba sprawiać pozory jakiejś procedury przetargowej, bo przecież to zamówienia publiczne, dzięki którym, funkcjonuje cała rzesza urzędników, a przetargi i tak rozstrzygane są, wydawało by się jakimiś dziwnymi kluczami (nie chcę pisać ustawiane). A wszystko:  personalne układy, dobrowolne datki ( :D ), ... , nazywa się polityka ;)

Pamiętam jak przy przetargu na myśliwce rozpętała się burza medialna, że kupujemy starocie F-16 (co dzięki dziennikarzom do dziś funkcjonuje w społeczeństwie), a przecież można było kupić tańsze Gripeny. Dziś już nie słychać o wyższości Gripenów nad F-16 i jakoś prasa nie rozpisywała się na temat problemów naszych południowych sąsiadów choćby z brakiem LINK-16, integracją uzbrojenia, paliwem. Nie widać też informacji o F-16 stacjonujących w Afganistanie, a jak mniema pasy startowe w Bagram, czy na lotniskach w Iraku i Egipcie nie są sterylne jak w Krzesinach ;), za to funkcjonuje mit sterylnych warunków dla F-16.

Prywatnie, wydaje mi się, że podobnie jest dziś z Caracalem (bo stary) i z BalckHawk-iem (bo amerykański) ;)

Odp: Nowe śmigłowce dla polskiej armii.
« Odpowiedź #51 dnia: Stycznia 05, 2015, 17:40:14 »
Mała korekta: ustawodawstwo nie jest durne dlatego że wymaga procedury przetargowej. Durne jest to, w jaki sposób ta procedura się odbywa (szczególnie jej "przezroczystość") i co tak na prawdę ma wpływ na jej rezultat. Burze medialne wokół przetargów - szczególnie takich jak u nas - zawsze będą się rozpętywać, bo nie stać nas na przetargi łatwe i oczywiste. Dostępna oferta zawsze jest kompromisem, więc łatwo jest "zdobyć kapitał polityczny" punktując minusy dokonanego wyboru. Nie ma w tym kraju niestety zbyt silnej tradycji uczciwej i rzetelnej debaty, a do tego natura mediów (bliższa sępom niż wilkom) nie daje szansy na skuteczną obronę. Szczególnie że i starań jakoś nie było widać...

Tak się składa że osobiście jestem zamieszany w tę procedurę dużo bardziej niż bym chciał, a moje przyszłe życie zawodowe i prywatne zależy od wyniku w większym stopniu niż od np. wyborów do sejmu; tym bardziej zadziwiające jest że to ludzie tacy jak ja muszą wyłapywać i zgłaszać (w formie oficjalnych protestów!) takie kwiatki jak artykuł w "ogólnokrajowym portalu opiniotwórczym" zatytułowany: "Przetarg na śmigłowce Black Hawk... (coś tam coś tam)"; nawiasem mówiąc "sponsorowany" przez Mielec właśnie (including: odwołania do źródła, przypisy, odnośniki etc.).
You are not stuck in traffic. You ARE Traffic.
Get a bike. Break FREE!
"Still in one piece. Good Job. Let's go home."

Odp: Nowe śmigłowce dla polskiej armii.
« Odpowiedź #52 dnia: Stycznia 05, 2015, 17:45:46 »
Prywatnie, wydaje mi się, że podobnie jest dziś z Caracalem (bo stary) i z BalckHawk-iem (bo amerykański) ;)

A ja mam wrażenie, że w mediach jest BH (ohy i ahy), potem długo, długo nic i dopiero pojawia się Agusta i Caracal. Czyli jeśli wygra BH to nie powinno być ani zaskoczenia ani nagonki... :)

artykuł w "ogólnokrajowym portalu opiniotwórczym" zatytułowany: "Przetarg na śmigłowce Black Hawk...

To jest raczej standard we wszystkich mediach od początku tego przetargu.

Odp: Nowe śmigłowce dla polskiej armii.
« Odpowiedź #53 dnia: Stycznia 05, 2015, 20:00:13 »
A dzisiaj natknąłem się na coś takiego. Przetarg śmigłowcowy w Brazylii i główni oferenci:



Mi-28. Cena od 16,8 mln USD do 18 mln USD.



Ka-52. Cena od 29 mln USD do 32 mln USD.



AW129. Cena od 43 mln USD do 63 mln USD.



Tiger. Cena od 35 mln USD do 50 mln USD.

Offline Kusch

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Nowe śmigłowce dla polskiej armii.
« Odpowiedź #54 dnia: Stycznia 05, 2015, 22:17:58 »
Tiger tańszy od AW129? Gdybym był Brazylijczykiem kibicowałbym Mi-28, bo można dużo zaoszczędzić na amunicji, on zabija samym wyglądem. Niestety w naszej sytuacji geopolitycznej jedynym rozsądnym wyborem jest dla mnie AH-64E. Mam nadzieję, że ten cały "Kruk" nie skończy się na dozbrojonym BH.
"Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie"

http://img90.imageshack.us/img90/9643/klmd5.jpg

Odp: Nowe śmigłowce dla polskiej armii.
« Odpowiedź #55 dnia: Stycznia 05, 2015, 22:58:11 »
U nas zawsze opcja "mocno" zakrojona  ;)

Odp: Nowe śmigłowce dla polskiej armii.
« Odpowiedź #56 dnia: Stycznia 05, 2015, 23:48:31 »
Jeśli chodzi o "Kruka" to czego nie wybiorą będzie istotnym krokiem na przód i zarazem nowoczesnym "progresem".

Offline JacD

  • *
  • 7WEDS
Odp: Nowe śmigłowce dla polskiej armii.
« Odpowiedź #57 dnia: Stycznia 06, 2015, 13:10:26 »
Jeśli chodzi o "Kruka" to czego nie wybiorą będzie istotnym krokiem na przód i zarazem nowoczesnym "progresem".

Mysle, ze to bardzo ogolnikowy a zarazem bardzo sensowny komentarz do tego posta. Ktorakolwiek oferta bedzie wybrana, bedzie krokiem w przod w stosunku do obecnej stagnacji w lotnictwie "bojowo-szuwarowo-bagiennym" :D
Gravity is a cruel mistress!
7WEDS

Offline Szelma

  • *
  • Tomcat Tribute
Odp: Nowe śmigłowce dla polskiej armii.
« Odpowiedź #58 dnia: Stycznia 09, 2015, 20:59:41 »
Zaoferowane Combo Sikorsky-ego.





Podobno cała awantura rozbijała sie o punkt w przetargu że maszyna musi zabierać 22 osoby.
Zapis ten dyskryminował Black Hawka. Dla tego też Sikorsky wnioskował o zmiane w SIWZ mówiącą że dostawca zobowiązuje się złożyć ofertę na jeden typ.
11:05 PM

Offline Kusch

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Nowe śmigłowce dla polskiej armii.
« Odpowiedź #59 dnia: Stycznia 09, 2015, 21:17:17 »
Jakieś sznurki?
"Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie"

http://img90.imageshack.us/img90/9643/klmd5.jpg