Autor Wątek: KNL SyMELator 4 Cessna 150- REAKTYWACJA  (Przeczytany 4302 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

KNL SyMELator 4 Cessna 150- REAKTYWACJA
« dnia: Stycznia 18, 2015, 23:47:47 »
Witajcie!

W 2009r. Koło Naukowe Lotników działające przy wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej rozpoczęło budowę symulatora samolotu Cessna 150. Członkowie koła pozyskali kadłub z samolotu który uległ wypadkowi i przystosowali go do pełnienia roli kabiny symulatora.  Urządzenie pracowało w oparciu o Microsoft Flight Simulator X.
Symulator wyposażony został w przyrządy firmy SimKits. Sterowanie zrealizowane zostało za pomocą płytki MJoy poprzez przeniesienie napędu z oryginalnych sterownic na potencjometry. Obraz wyświetlany był przez 3 projektory na walcowy ekran.

http://images.tinypic.pl/i/00621/1juiea3gb8dd.jpg
 
Od tamtego czasu urządzenie było prezentowane na wielu pokazach, piknikach i imprezach lotniczych. Ulegało częstym awariom jednocześnie stając się coraz mniej atrakcyjne. Gdy projekt zaczął przysparzać coraz więcej problemów porzucono prace nad nim.


W tym roku, po dołączeniu do KNLu wraz z kolegą (użytkownik JanKa) i koleżanką postanowiliśmy tchnąć nowe życie w ten świetny projekt. Niestety, to co zastaliśmy rozczarowało nas zupełnie. Żaden z przycisków nie działał, sterowanie była bardzo nieprecyzyjne i część osi nie działała w ogóle. Ekran został zniszczony i trzeba będzie zbudować nowy. Mimo tego nie poddaliśmy się na wstępie i podjęliśmy decyzję, że zrobimy wszystko od nowa.

http://images.tinypic.pl/i/00621/8tahb3dyglfz.jpg

Wiele kwestii mamy już rozwiązane. Działanie przycisków, przyrządów mamy już w większości przemyślane i jesteśmy w fazie budowy. Przeniesienie ruchu sterownic na potencjometry też nie będzie problemem. W temacie przyrządów trzeba zaznaczyć, że są one bardzo niskiej jakości, posiadają kiepskie sterowniki które umożliwiają ich działanie jedynie na platformie FSX i FS2004- twórcy zapomnieli o X-Plane!!!, oczywiście jest możliwe użycie ich do X-Plane ale przy wykorzystaniu płytki CCU, która kosztuje „tylko” 300 euro i w dodatku trzeba napisać do nich własne sterowiki!!! Niepoważnym jest sprzedawanie przyrządów wartych 400 euro za sztukę i zmuszanie użytkownika do dokupienia czegoś jeszcze włożenia mnóstwo pracy aby działały one na innej platformie.

http://images.tinypic.pl/i/00621/9q8n4ret6fq6.jpg

Największy problem mamy jednak z wyświetlaniem obrazu. Zdecydowaliśmy się na użycie trzech (rozwojowo- pięciu) ekranów LCD o przekątnej 32’’. Jako, ze urządzenie prezentowane jest w wielu miejscach to często zapewnienie ciemnego pomieszczenia do użycia rzutników jest niemożliwe. I tu pojawia się największy problem. O ile w przypadku rzutników sygnał z jednego wyjścia VGA w komputerze przekazywany był do Matrox’a który dzielił go na trzy to w przypadku monitorów które docelowo miałyby być podłączone kablem HDMI jest problem. Sygnał możemy podzielić na trzy wyjścia poprzez zastosowanie odpowiedniej karty graficznej, ale pojawia się problem wyświetlenia odpowiedniego obszaru terenu na każdym z monitorów. O ile w przypadku X-Plane sprawa jest prosta, gdyż wbudowany interfejs pozwala na szybką i bezproblemową obsługę wielu monitorów to w FSX sprawa się trochę komplikuje.
W jaki sposób najlepiej rozwiązać wyświetlanie na każdym z ekranów odpowiedniej części obrazu? Czytaliśmy, że można umieścić odpowiednie okienko na każdym z monitorów i tak ustawić widok, aby wszystko zgrywało się w jedną całość. Tylko co z zapisaniem takiego ustawienia, jest możliwość zablokowania okienek i wczytania ich w takiej konfiguracji przy każdym uruchomieniu? Czy może trzeba będzie ustawiać je za każdym razem?

http://images.tinypic.pl/i/00621/v5icfd48sw9a.jpg

W X-Plane wszystko jest o wiele łatwiejsze, jest wręcz stworzony do budowania symulatorów. Obsługa niemal nieograniczonej liczby przycisków (FSX obsługuje tylko 32!!!), obsługa przycisków wielopozycyjnych, wczytywanie samolotu zgodnie ze stanem przycisków w kabinie. FSX niestety w tym temacie kuleje. Chętnie przenieślibyśmy się na platformę X-Plane, gdyby nie konieczność zakupu tej nieszczęsnej płytki CCU. Patrząc na koszt wszystkich przyrządów (mamy ich 10) płytka nie kosztuje dużo, lecz przyrządy już są, bo kupiono je kilka lat temu, a do uruchomienia symulatora potrzebujemy jeszcze ekranów i mocnego komputera na które musimy znaleźć sponsorów.

Proszę Was o pomoc, o wskazanie informacji na temat rozdzielania obrazu na kilka monitorów (bez widoku wirtualnego kokpitu). Jeśli macie jakieś przygody z przyrządami firmy SimKits to też chętnie wysłuchamy Waszych rad. Może da się jakoś obejść posiadanie płytki CCU?

Pozdrawiam,
Paweł Karelus
Koło Naukowe Lotników
« Ostatnia zmiana: Maja 11, 2015, 21:26:02 wysłana przez KosiMazaki »

Odp: KNL SyMELator 4 Cessna 150- REAKTYWACJA
« Odpowiedź #1 dnia: Stycznia 19, 2015, 00:06:43 »
Witam!

Jako członek zespołu, odpowiedzialny jestem właśnie za elektrykę oraz stronę programistyczną. FSX jest naprawdę niewygodny. W widoku "Virtual Cockpit" wspomnianą przez Pawła metodą da się tak ustawić okienka, że obraz się rozdziela na kilka monitorów, ale co jeśli nie chcemy widzieć tego VC? Widoku bez kokpitu nie da się już dowolnie obracać myszką, a dostępne są jedynie te "zamrożone": przód, lekko w prawo, lekko w lewo itd.. Jest jeszcze jeden problem: jeśli  z obliczeń wynika, że pole widzenia z kabiny wyniesie np 120 stopni to czy da się w FSX wygenerować taki obraz, żeby rzeczywiście były te 120 stopni, a nie na przykład 100, ale rozciągnięte? A co z zakresem w pionie? Może znacie jakieś dodatki, które takie rzeczy potrafią?

Pozdrawiam,
Jan Kobryń

Odp: KNL SyMELator 4 Cessna 150- REAKTYWACJA
« Odpowiedź #2 dnia: Stycznia 19, 2015, 01:02:03 »
Może znacie jakieś dodatki, które takie rzeczy potrafią?
http://www.wideview.it/wideview.htm
Może to potrafi takie rzeczy?

Pozdrawiam,
Arek


Odp: KNL SyMELator 4 Cessna 150- REAKTYWACJA
« Odpowiedź #3 dnia: Stycznia 19, 2015, 08:44:47 »
Programik wideview umożliwia takie rozdzielenie obrazu, ale potrzebny jest komputer na każdy jeden widok. Czyli dla trzech TV potrzebne będą trzy identyczne PC.
Ja przesiadłem się na P3D, ale bez zmian w sprzęcie. Tak jak w FSX z powodzeniem używam Matroxa (3 projektory).
Używając arkusza w excelu wyliczyłem sobie jakie 3 oddzielne widoki będą potrzebne. Utworzyłem sobie 3 okienka i  zapisałem lot. Potem edytowałem plik w notatniku zgodnie z wyliczeniami z arkusza. To było dość dawno, ale poniżej podam linki do forum z lepszym opisem.
Generalnie działa to tak, że uruchamiam P3D i ładuję automatycznie ten zapisany lot. Potem zmieniam lokalizację/datę i samolot przenosi się w zadane miejsce. Układ dodatkowych okien się nie zmienia. Widok jaki mam, to około 200 stopni.
Niestety, dla tak dużego (szerokiego) pola widzenia potrzeba odpowiedniej mocy obliczeniowej. Tam gdzie w pojedynczym, maksymalnie rozszerzonym widoku było 60fps, to przy trzech oknach i 200 stopniach, robi się 20fps. Dlatego przesiadłem się na P3D, bo on sporo obliczeń przenosi na GPU. Łatwiej dzisiaj o podwojenie mocy obliczeniowej GPU niż CPU. W każdym razie u mnie GF650TI w połączeniu ze starym I5 daje radę (oczywiście cienie i inne cuda mam wyłączone - karta jest za słaba).

http://totom.idsl.pl/index.php/a320
http://totom.idsl.pl/index.php/a320/ekran

http://www.mycockpit.org/forums/showthread.php?t=23199
http://www.mycockpit.org/forums/showthread.php?t=26266
http://www.mycockpit.org/forums/showthread.php?t=25839

Odp: KNL SyMELator 4 Cessna 150- REAKTYWACJA
« Odpowiedź #4 dnia: Stycznia 19, 2015, 08:46:56 »
Nie znam się na FSX, ale korzystałem z strony OpenCockpits gdzie jest forum związane z tym symulatorem. Może warto popytać czy jest możliwość wykorzystania waszych wskaźników w nowszym symulatorze np. X-Plane. Jak rozumiem jesteście związani z PW czyli można pomyśleć o zrobieniu sterownika pod wasze wskaźniki. Jest to ciekawy temat dla pracy dyplomowej.

Odp: KNL SyMELator 4 Cessna 150- REAKTYWACJA
« Odpowiedź #5 dnia: Stycznia 19, 2015, 11:56:45 »
Dzięki za natychmiastową odpowiedź.

http://www.wideview.it/wideview.htm
Może to potrafi takie rzeczy?
Wygląda to naprawdę dobrze prawdę mówiąc, byłoby to obiecujące rozwiązanie, lecz do każdego widoku potrzebny jest osobny (!) komputer. Pytanie, czy to jest optymalne wyjście? Raczej nie uda nam się zdobyć aż trzech komputerów, każdy z FSX. Niestety brakuje argumentów, które przemawiały by za takim rozwiązaniem.
Dziękuję za linki ToTom, mogą być pomocne.
Co do przejścia na X-Plane 10 to napisanie sterowników faktycznie nie powinno być większym problemem dla nas. Zarówno do X-Plane, jak i dla przyrządów udostępnione są SDK. Warunek jest jeden: posiadanie tej nieszczęsnej płytki Central Control Unit. Jeśli nie uda nam się jej zdobyć rozważam takie przerobienie przyrządów, żeby dało się sterować każdym z serwomechanizmów z osobna za pomocą mikrokontrolera, nie mam dokładnej koncepcji, ale to też da się zrobić np na Arduino. W planach jest budowa panelu radia opartego na takim założeniu. Jednak na ten moment musimy jakoś uruchomić Cessnę na FSX.

Odp: KNL SyMELator 4 Cessna 150- REAKTYWACJA
« Odpowiedź #6 dnia: Stycznia 19, 2015, 15:06:18 »
Cytuj
żeby dało się sterować każdym z serwomechanizmów z osobna za pomocą mikrokontrolera,
O tym myślałem. Ja mam analogi na serwo i kontroler z OpenCockpits, który steruje 6 serwami. Wskaźniki oparte na serwach zrobił EGHI a ja dopisałem tylko skrypty. Może warto zobaczyć na czym są zbudowane wskaźniki serwa czy silniki krokowe. Dla was nie powinno być problemu zrobienie kontrolera na jakimś uP.  Może kontrolery z OpenCockpits oraz ich program SIOS będzie sterował tymi serwami. Oni mają także kontrolery dla silników krokowych. Na viperpits ludzie robią kontrolery oraz soft dla realnych wskaźników Falcona  dlatego sądzę, że nie powinno być problemów z Waszymi wskaźnikami.
Przypomniałem sobie, że kolega z forum robił pracę dyplomową, jest tutaj http://il2forum.pl/index.php/topic,15602.0.html  Wskaźniki zrobił na serwach, ale kontroler od codeking z naszego forum simout oraz jego platformę HSC.

Odp: KNL SyMELator 4 Cessna 150- REAKTYWACJA
« Odpowiedź #7 dnia: Lutego 13, 2015, 00:13:34 »
Zapraszam do przeczytania artykułu o nas zamieszczonego w bieżącym numerze Przeglądu Lotniczego :)
A my działamy dalej!

http://www.plar.pl/?page=aktualny

Odp: KNL SyMELator 4 Cessna 150- REAKTYWACJA
« Odpowiedź #8 dnia: Maja 10, 2015, 22:33:43 »
Hej!

Temat z pozoru umarł, lecz w międzyczasie pracowaliśmy nad projektem naszego symulatora. Efekty naszych wysiłków będzie można zobaczyć już w środę podczas wystawy zorganizowanej przez Politechnikę Warszawską "Na skrzydłach czasu – ludzie i konstrukcje lotnicze Politechniki Warszawskiej" w stulecie PW. Oprócz konstrukcji zbudowanych na naszym wydziale (program ULS w tym m in. szybowiec klasy światowej PW-5 Smyk) zobaczyć będzie można pierwszy prototyp polskiego samolotu Flaris LAR 1. To wszystko w już od Środy w Gmachu Głównym. My oczywiście zapraszamy do stanowiska Koła Naukowego Lotników, będzie możliwość spróbowania swoich sił także na drugim symulatorze rozwijanym przez nas - SZD-30 Pirat SyMELator 2
Szczegóły:
http://www.pw.edu.pl/Kalendarium/Wystawa-Na-skrzydlach-czasu-ludzie-i-konstrukcje-lotnicze-Politechniki-Warszawskiej
Zapraszam
Jan Kobryń

Odp: KNL SyMELator 4 Cessna 150- REAKTYWACJA
« Odpowiedź #9 dnia: Maja 10, 2015, 22:44:05 »
Tak a propos postu wyżej, bo nieco sprostowania potrzeba - Flaris też został policzony i skonstruowany na MELu, tylko o tym jakoś nikt nie wie ;).

Odp: KNL SyMELator 4 Cessna 150- REAKTYWACJA
« Odpowiedź #10 dnia: Maja 10, 2015, 23:08:31 »
Nie do końca. Bardziej pasuje określenie zaprojektowany. Konstruowany mi się kojarzy raczej z samym wykonaniem, a to już robi Metal Master. A wydaje mi się, że mało kto o tym wie, gdyż cały projekt należy do nich. A że w filmiku promującym wypowiadają się pracownicy MELu... https://www.youtube.com/watch?v=vcaROEj-giY Takie małe zejście z tematu :)

Odp: KNL SyMELator 4 Cessna 150- REAKTYWACJA
« Odpowiedź #11 dnia: Maja 11, 2015, 20:10:51 »
A wytrzymałość badana na WAT'cie :)

Offline KosiMazaki

  • Administrator
  • *****
    • http://www.kg200.il2forum.pl
Odp: KNL SyMELator 4 Cessna 150- REAKTYWACJA
« Odpowiedź #12 dnia: Maja 11, 2015, 21:25:20 »
No proszę... Flaris z rodzimego podwórka na salony ;).
I/KG200_Doktor  1972-†2006

"Herr Rittmeister wylądował, klasnął w dłonie mówiąc: Donnerwetter! Osiemdziesiąt jest godną szacunku liczbą"

Odp: KNL SyMELator 4 Cessna 150- REAKTYWACJA
« Odpowiedź #13 dnia: Maja 12, 2015, 21:16:28 »
Prezentujemy pierwsze zdjęcie odnowionego symulatora, który już czeka w holu Gmachu Głównego na jutrzejszą wystawę.

« Ostatnia zmiana: Maja 12, 2015, 21:42:12 wysłana przez KosiMazaki »

Odp: KNL SyMELator 4 Cessna 150- REAKTYWACJA
« Odpowiedź #14 dnia: Maja 17, 2015, 15:42:57 »
Dwa zdjęcia: