Autor Wątek: Kokpit do M4  (Przeczytany 25710 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Yossarian

  • 13 WELT
  • *
Kokpit do M4
« dnia: Października 30, 2015, 10:06:27 »
Witam wszystkich,

Za namową vito_zm zdecydowałem się otworzyć nowy wątek, relacji z budowy symulatora na miarę M4.  :)
Na początku bardzo dziękuję (w kolejności alfabetycznej, żeby nie było…):
damos’owi, drejku, maciejowi, vito_zm.
Dzięki za cierpliwość, za to, że odpowiadaliście na moje pytania, za to, że czasami byłem niedowiarkiem…  :)

I muszę przeprosić swoich kolegów z 13WELT, bo niestety mój wolny czas jest przez ten projekt mocno ograniczony. Ale jak zrobię to….  :evil:

Założenia projektu:
Chcę zbudować kokpit, który będzie:
1.   Stał w mieszkaniu,
2.   Będzie oparty o konstrukcję standardowego biurka,
3.   Będę go mógł szybko rozwinąć lub zwinąć w zależności od tego czy będę chciał latać, czy pracować przy komputerze,  tak jak te zabawki „transformers”.  :)
4.   Wymiary i kształt paneli nie są krytyczne i prawdopodobnie nie będą zachowane,
5.   Będę się starał zachować rozkład przełączników i kontrolek z F-16 (BMS),
6.   Kokpit z założenia nie będzie tylko do BMS’a. Być może będą się pojawiać panele nie związane z F-16, np. pod DCS’a. Ale postanowiłem wyposażyć kokpit w niektóre kontrolki F-16, których prawdopodobnie nie będę mógł wykorzystać w innych symulatorach.

Stan obecny:




Jak widzicie po środku biurka mam taką trzecią „szufladę”. Mam tam schowane trzy monitory 10”. Mogę ją wysuwać kiedy chcę polatać i schować kiedy pracuję przy biurku.

PLANY:
Mam też plan aby ją trochę przerobić ale to będzie raczej ostatni etap prac nad kokpitem. Chcę dodać po lewej kilka przełączników (MasterArm, LaserArm, itd.) oraz przerobić montaż monitorów. Planuję montować je od przodu szuflady i dorobić nowe maskownice, które będę mógł zmieniać w zależności od symulatora. Zrezygnuję ze standardowego wyglądu z F-16, przeniosę DED pod ICP (ICP jest kupiony), nad prawym MFD wyświetlę FaultList i kilka przyrządów. I dodam obsługę wyświetlacza ilości paliwa. ICP planuję wysunąć do przodu.

PANELE

Podstawowy plan rozbudowy to dodać panele z przełącznikami i kontrolkami na te niskie szafki, na których stoi HOTAS. Postaram się wrzucić później jakieś zdjęcie z projektu.

Panele mają być uproszczone do najbardziej potrzebnych przełączników i kontrolek. Być może będę nawet łączył panele, aby zrobić to mniejszą ilością paneli ale też nie chcę robić jakiś wielkich powierzchni.

Planuję dodać gniazda Jack/USB do słuchawek/TrackIR. Panele planuję zrobić podświetlane wg pomysłu macieja (montaż powierzchniowy diod i rezystorów na wygrawerowanej płycie montażowej).

ELEKTRONIKA:
Sygnały wejściowe będą obsługiwane przez moduły Damosa DMKeys8 oraz matrycę diodową opracowaną na bazie płytki MJ16 przez vito_zm. Tu w zasadzie wszystko jest gotowe.

Sygnały wyjściowe do kontrolek będą zrealizowane na płytce SimOutXL (płytki i elementy elektroniczne kupione, teraz tylko muszę zlutować i poprosić vito_zm o zaprogramowanie i przetestowanie). :)

Zakładam, że na lewą stronę kokpitu będę miał jeden moduł DMKeys8 i jeden SimOutXL a po prawej tylko jeden DMKeys8. Być może wystarczy mi tylko jeden DMKeys8 ale obawiam się problemów z przesyłaniem sygnałów pomiędzy przełącznikami z prawej strony a lewą stroną gdzie będzie DMKeys8. Będzie chyba zbyt dużo zbyt długich kabli i pewnie będą zakłócenia. Tu chętnie zasięgnę porady jak to najlepiej rozwiązać.

WARSZTAT:

Planując to przedsięwzięcie złożyłem swoją maszynę CNC (na bazie produktu eSchapeOko 1.2). Obszar roboczy mojej maszyny to ok. 50cm x 50cm. Maszyna CNC przetestowana, pierwszy grawer na płycie MDF wyszedł idealnie.
Planuję sam grawerować laminat grawerski 1,5mm na grubość graweru 0,3mm. Pod tą warstwą będzie mleczna płyta plexi, która powinna dobrze rozproszyć światło, którego źródłem będzie trzecia warstwa płytki z diodami, na której też będę montował przełączniki. Tak jak robi to maciej:)
Grawerowanie mechaniczne oraz mechaniczne cięcie plexi, to wielka niewiadoma. Wiem, że muszę kupić plexi wylewaną i ciąć ją jedno lub dwupiórkowym frezem. Tu pewnie będę eksperymentował.

Planuję też samemu zrobić podświetlane dwustanowo przełączniki wciskane oraz dwustanowe kontrolki (dzięki maciej za linka). Będę bazował na tym rozwiązaniu - http://home.hccnet.nl/jwopdenakker/building%20tip.html:

- kupiłem już pocięty pręt plexi,
- mam folię do wydrukowania napisów,
- muszę kupić przełączniki,
- brakuje mi diod 3mm,

Czego jeszcze brakuje:
- brakuje mi jeszcze przełączników, zarówno obrotowych (tu mam już listę elementów – oj drogooo) jak i dźwigniowych (tu tworzę listę),
- nie mam jeszcze laminatu grawerskiego (ale wiem gdzie będę kupował),
- nie mam mlecznej plexi,
- nie mam płytki z miedzią pod elektronikę – tu znalazłem taki sklep:
http://elektronika-sklep.pl/sklep/k67,laminaty.html.

Może polecicie coś innego? Ale potrzebuję dosyć dużych formatów, tak ok. A4.

Jeszcze też nie wiem jak podejść do projektowania ścieżek elektrycznych pod te diody i rezystory. Maciej, może coś podpowiesz? A może ktoś inny? Jak zrobić projekt pod grawerkę ścieżek elektrycznych?
Ja pewnie będę próbował moim Fusion360 (patrz dalej). Ale nie wiem czy to jest optymalne narzędzie…

PROJEKTOWANIE

Pracuję na Fusion 360, oprogramowanie CAD/CAM. Dla pracy niekomercyjnej jest za darmo. Polecam. Mają dużo filmów na YT z opisem jak to się robi.  :)

W tej chwili jestem na fazie projektowania rozbudowy prawej i lewej strony kokpitu. Jak będę znał już wymiary to będę projektował panele. Można powiedzieć, że jestem już na końcówce projektowania zgrubnej formy stron kokpitu. To mi wystarczy do projektowania paneli. A z projektowaniem paneli to już trochę dłużej mi zejdzie…  :-[

Na razie mam opracowany jeden panel bez napisów. Mam problem z fontami. Dostałem fonty od drejku, za co mu bardzo dziękuję. Są to darmowe fonty w formacie OpenFonts ale mimo, że mam je poprawnie zainstalowane w systemie to oprogramowanie Fusion360 ich nie widzi. Zgłosiłem wątek serwisowy, czekam już dwa tygodnie, podobno coś tam myślą. Od biedy mam też inne fonty ale nie tak ładne. Ale do zaakceptowania. Jak serwis Fusion360 nie da rady to chyba będę robił na tych drugich fontach.

I to tyle i aż tyle na początek. W miarę rozwoju prac będę się starał uaktualniać wątek.
I oczywiście jestem otwarty na Wasze rady. I nawet ich oczekuję…  :evil:

Falcon 4 BMS, DCS, FSX, VR: Pimax8KX, TrackIR3 Pro+vector, Thrustmaster Hotas Warthog, Slaw Rudder, Windows 10 64b, 32GB RAM, AMD Ryzen 5 5600X , RTX3090

Offline Yossarian

  • 13 WELT
  • *
Odp: Kokpit do M4
« Odpowiedź #1 dnia: Października 30, 2015, 10:27:26 »
Znalazłem pliki ze wstępnym projektem paneli.
Lewa strona kokpitu:






Prawa strona kokpitu


Przełącznik obrotowy TEMP zostanie usunięty z mojej wersji panelu AIR COND.


Falcon 4 BMS, DCS, FSX, VR: Pimax8KX, TrackIR3 Pro+vector, Thrustmaster Hotas Warthog, Slaw Rudder, Windows 10 64b, 32GB RAM, AMD Ryzen 5 5600X , RTX3090

Odp: Kokpit do M4
« Odpowiedź #2 dnia: Października 30, 2015, 11:20:47 »
Vito bardzo dobrze zrobił, że Ciebie namówił na realację z budowy. Bardzo mi się podoba. Fajny pomysł z składanym panelem w szufladzie :-) Gratuluję. Powodzenia i wytrwałości w budowie.

Offline Yossarian

  • 13 WELT
  • *
Odp: Kokpit do M4
« Odpowiedź #3 dnia: Października 30, 2015, 11:34:21 »
sznink dziękuję.  :)

Mam jeszcze prośbę o poradę w sprawie przełączników dźwigniowych.
Na rynku sa przełączniki m.in.: KT, MTS, SMTS.

Maciej poleca mi KT. Ale widzę, że pozostałe modele są tańsze. Pewnie wiąże się to z jakością, siłą przełączania...
Bo w dostępnych modelach KT nie ma przełącznika (ON)-OFF-(ON) (pozycje ON są chwilowe), a w MTS jest taki model. Byc może powinienem szukać w innym sklepie internetowym.

Ktoś może coś doradzić?
Nie chciałbym kupić przełączników zbyt "twardych" w przełączaniu.

Falcon 4 BMS, DCS, FSX, VR: Pimax8KX, TrackIR3 Pro+vector, Thrustmaster Hotas Warthog, Slaw Rudder, Windows 10 64b, 32GB RAM, AMD Ryzen 5 5600X , RTX3090

Odp: Kokpit do M4
« Odpowiedź #4 dnia: Października 30, 2015, 14:57:20 »
Yossarian zarejestruj się na Viperpits tam jest oryginalna czcionka używana w F-16. Jeśli chodzi o miedź polecam sklep AVT bądź piekarz.pl. Ja laminat trochę większy niż A4 biorę z piekarza, jest dobrej jakości i dobrze się frezuje. Jednostronny około 10zł a dwustronny około 12zł sztuka. Co do projektowania obwodów ja korzystam z oprogramowania Altium Designer, które mamy na uczelni(bardzo rozbudowane i fajne w obsłudze). W podświetleniach używam diod o światłości 780mCd w obudowie 1206. Jeśli szukasz przełączników (on)-off-(on) to jest to do zdobycia ale jest kosztowne. :(

Odp: Kokpit do M4
« Odpowiedź #5 dnia: Października 30, 2015, 16:07:51 »
Bardzo fajny projekt Yossarian, na pewno będę śledził z zaciekawieniem ;)
Sam potrzebuję podobnego rozwiązania, chodzi mi przede wszystkim o mobilność takiego kokpitu i możliwość szybkiego składania czy rozkładania na czas zabawy. Domyślam się że wielu z nas ma podobny problem, związany z brakiem wydzielonej przestrzeni na swoje hobby.
Widać że wszystko masz dokładnie przemyślane i zaplanowane. No i jak na taki niby "biurkowy" kokpit to rozmach masz niesamowity, mam na myśli tą frezarkę CNC zrobioną na potrzeby budowy kokpitu :)

Ta konsola którą już masz pod biurkiem jest w jakiś sposób blokowana na tych prowadnicach? Chodzi mi o to czy nie przesuwa się podczas naciskania przycisków na ICP czy MFD? Chyba że sam jej ciężar wymusza w miarę stabilną pozycję po wysunięciu.
Wspomniałeś że ICP jest kupowane, to jest ta produkcja @Raider'a z ViperWing? Jeśli tak to możesz parę słów na ten temat napisać? Jak jest z wykonaniem, użytkowaniem itp. Warte to jest tych 400$?
Mógł byś też coś napisać o monitorach 10" które siedzą między innymi pod MFD (model, producent).

Laminat do wykonania obwodów drukowanych to raczej kupuj tam gdzie cena będzie dla Ciebie odpowiednia, nie sądzę aby w takim zastosowaniu były jakieś odczuwalne różnice w jakości. Na allegro czasem są dobre oferty, trzeba poszukać i wybrać najbardziej opłacalną. Jeśli chodzi o projektowanie PCB to programów jest masa, większość działa bardzo podobnie, główne różnice to interfejs i dostępne narzędzia. Zazwyczaj ludzie projektują w Eagle, który daje ogromne możliwości. Możesz też spróbować czegoś prostszego, ostatnio trafiłem na program TurboPcb i zamierzam w niedługim czasie się z nim zapoznać.

http://www.turbopcb.pl/

Nie wiem tylko jak będzie z projektem przeznaczonym do frezowania na CNC, bo nie mam na tym polu żadnego doświadczenia.

Jeśli chodzi o przełączniki toggle switch i ich działanie, to najlepiej było by sobie gdzieś w sklepie z elektroniką pomacać i sprawdzić. Może być duża rozbieżność w "twardości" między poszczególnymi modelami nawet o zbliżonych gabarytach. Zwróć też uwagę na głośność pracy, czasami zdarzają się modele tak głośne że podczas przełączania w kokpicie późnym wieczorem, można się narazić reszcie rodziny  ;) No i grunt to kupić coś dobrego, nie jakąś egzotykę. Niektóre z takich "chińczyków" są zupełnie do niczego, trudno się to nawet lutuje bo nogi wychodzą z obudowy switch'a przy byle dotknięciu grotem lutownicy. 

Odp: Kokpit do M4
« Odpowiedź #6 dnia: Października 30, 2015, 16:17:26 »
Na początek gratulacje. Mając swój wątek można łatwo się komunikować z innymi. Podoba mi się projekt. Gdybyś popatrzył na moje wczesne projekty to były trochę podobne, ale w tamtym czasie nie było jeszcze MFDE oraz BMS4, ale to stare dzieje. Pierwsza rada to 2 DMkeys8 z lewej oraz prawej strony. Trzeba dążyć do koncepcji niezależnych modułów. Daje to kilka korzyści o których nie będę pisał.
Ja także stosuję przełączniki dźwigniowe (te duże) aby upodobnić się trochę do oryginału, w ICP są dźwigniowe ale te małe, ponieważ tam brakuje miejsca. W dużych przełącznikach można zmniejszyć siłę potrzebną do przełączania skracając trochę sprężynę. Wymaga to trochę wprawy i praktyki. Ja w ten sposób zniszczyłem kilka sztuk.
Na zdjęciach widać, że wskaźniki działają czyli masz MFDE opanowany. Ja też częściowo wykorzystałem prawy monitor dla DED oraz wskaźnika paliwa. Nie musiałem budować oddzielnie DED. To tyle wstępnych uwag. Generalnie mogę stwierdzić, że bez minimalnej liczby przełączników oraz wskaźników latanie w BMS4 traci sens. Na początku mocno obciążyłem niektórymi funkcjami Cougara, ale to za mało, dlatego powstawały kolejne projekty aby ułatwić sobie życie. Jeszcze raz gratuluję i życzę powodzenia.

Offline Yossarian

  • 13 WELT
  • *
Odp: Kokpit do M4
« Odpowiedź #7 dnia: Października 30, 2015, 18:18:24 »
Bardzo dziękuję wszystkim za miłe słowa.

Yossarian zarejestruj się na Viperpits tam jest oryginalna czcionka używana w F-16...
Zarejestruję się, o ile nie jestem tam zarejestrowany... Ale coś mi się zdaje, że drejku dał mi właśnie te oryginalne MS33558.ttf.
Tylko po instalacji widzę je w np. Word'zie ale nie widzi ich moje oprogramowanie CAD/CAM.

Jeśli szukasz przełączników (on)-off-(on) to jest to do zdobycia ale jest kosztowne. :(
A ja na AVT znalazłem tanie. MTS-123 za 1,80zł. Tylko to są te niższe przełączniki, chyba o ok. 10mm. Ale może można przełożyć dźwignie z dużego KN3D do tego MTS-123?

Freeman13
Mam nadzieję, że kiedyś coś tam zrobię dla kogoś tą maszyną i chociaż w części się zwróci.  :)
Odpowiadam na Twoje pytania:
1. Jest blokowanie. Wkładam z boku metalowy bolec.  :)
2. ICP jest od Raidera ale cena była niższa, dogadałem się z nim.  :evil: Wykonany jest w miarę OK, mógłby być trochę bardziej dopieszczony, np. nie ma pomalowanych bocznych krawędzi klawiszy, same klawisze lekko się chwieją na boki (mają chyba podparcie tylko na samych przełącznikach), przełącznik Drift C/O/NORM/WARNING powinien być ON-OFF-(ON) a jest ON-OFF-ON. Od strony obsługi jest prosty ale ma jakiś problem z USB, objawia się to tym, że jak zostawię go podłączonego, wyłączę komputer a później go włączę, to komputer mi się nie chce uruchomić. Po uruchomieniu kompa, podłączam ICP i wszystko działa. Podobno na ich komputerach tego nie ma. No i mam wrażenie, że mikroprzełączniki pod klawiszami mogłyby mieć większy skok przy przełączaniu.
3. Monitory kupiłem na eBay'u użytkownik "njytouch" - nazwa "HDMI+DVI+VGA+AUDIO Controller Board +10.1"N101BCG-L21 IPS 1366x768 LCD Screen"

Jeżeli chodzi o projektowanie PCB to ja muszę mieć na wyjściu plik SVG. Tylko taki plik mogę zaimportować do Fusion 360.
Lub muszę opracować metodę projektowania PCB w Fusion 360. Poprowadzenie kilku ścieżek do diod i rezystorów nie powinno być trudne. Jak przetestuję to pokażę wyniki.


A poniżej obiecane obrazy mojego projektu:
Strona lewa:

... tak zamierzam zrobić dźwignię podwozia  :)
Strona prawa:


... prawa strona jest dużo szersza ze względu na miejsce na klawiaturę i myszkę. No i ma też być podłokietnik.  8)

Falcon 4 BMS, DCS, FSX, VR: Pimax8KX, TrackIR3 Pro+vector, Thrustmaster Hotas Warthog, Slaw Rudder, Windows 10 64b, 32GB RAM, AMD Ryzen 5 5600X , RTX3090

Odp: Kokpit do M4
« Odpowiedź #8 dnia: Października 30, 2015, 20:19:57 »
KN3D to ogromne krowy. :D  Dla porównania zdjęcie robione przed chwilą. ;)  Mają tę zaletę, że optycznie przypominają te stosowane w F-16.

Odp: Kokpit do M4
« Odpowiedź #9 dnia: Października 31, 2015, 08:53:35 »
Bardzo fajny projekt. Chętnie będę zaglądał i patrzył jak się dalej rozwija. Powodzenia w pracach.

Offline Yossarian

  • 13 WELT
  • *
Odp: Kokpit do M4
« Odpowiedź #10 dnia: Listopada 01, 2015, 21:15:57 »
Faktycznie te przełączniki KN  są olbrzymie. Muszę zobaczyć jak to się ma do przełączników na moim Warthogu, to będzie dla mnie wyznacznik.
A w międzyczasie pojawił się BMS 4.33... muszę zweryfikować czy nie wpłynie to na mój projekt.

Falcon 4 BMS, DCS, FSX, VR: Pimax8KX, TrackIR3 Pro+vector, Thrustmaster Hotas Warthog, Slaw Rudder, Windows 10 64b, 32GB RAM, AMD Ryzen 5 5600X , RTX3090

Odp: Kokpit do M4
« Odpowiedź #11 dnia: Listopada 03, 2015, 16:20:10 »
Cały czas myślę o Twojej stronie a piszę na innej. Teraz wracam na właściwą. Zapytałem o mój problem na viperpis na pw i otrzymałem informację, że MFDE 0611 instaluje się gdy mamy wersję BMS 4.33 a nie 4.32. Trochę dziwne, ale może tak jest. Ja myślałem, że może jest to związane z WinXP. Gdy zainstaluję  4.33 to zobaczymy czy to jest prawda. Co do pliku .key to mam nadzieję, że 4.33 ma już wszystkie callbacks i nie będzie potrzeby ich dopisywania. Zamiana pliku .key  z 4.32 do 4.33 może faktycznie zrobić bałagan, zobaczymy. Mam nadzieję, że wystarczy tylko wpisać przypisania klawiszy co będzie dosyć pracochłonne. Na początek instalacja 4.33 następnie MFDE 0611 później modyfikacja pliku key itd. Jak widać pracy jest dużo a jeszcze pozostały inne programy współpracujące z BMS...

Odp: Kokpit do M4
« Odpowiedź #12 dnia: Listopada 04, 2015, 07:33:43 »
Myślę, że ten wątek jest odpowiedni z 3 powodów. Domyślam się, że Yossarian ma u siebie co najmniej Win7, nową wersję BMS 4.33 oraz będzie w najbliższym czasie uruchamiał w kokpicie HSC oraz DMkeys8. W tym roku miało miejsce pojawienie się Win10 oraz BMS 4.33 co dla pitbuilderów ma duże znaczenie. Z wstępnych informacji od kolegów wynika, że stara wersja BMS 4. 32 pracuje z Win 8.2 co daje nadzieję, że będzie z Win 10. Pojawiły się problemy z HSC, ale maciej je pokonał. Pozostaje pytanie czy stary Cougar pracuje z Win 10. U Yossarian zauważyłem nowszą wersję Hotas. Z relacji macieja wynika, że także OC pracuje z Win 8.2.
Problemy związane z pojawieniem się nowych wersji Win oraz BMS dotyczą głównie tych co mają lub budują kokpity. Co do mnie to mam zrobiony kokpit, ale mam go już od kilku lat. Próbuję go po 2 latach znowu reanimować i to w czasie gdy pojawił się wspomniany Win 10 oraz BMS 4.33. Może się uda uruchomić nowy symulator oraz MFDE na WinXP zobaczę.
W obecnej chwili maciej, drejku oraz Yossarian budują swoje kokpity na różnych platformach sprzętowych szeroko rozumianych oraz różnym oprogramowaniu. Niektóre elementy są wspólne np. HSC czy DMKeys8 inne nie. Prawdopodobnie wszyscy będą mieć BMS 4.33 oraz co najmniej Win 8.2. Może po jakimś czasie dojdziemy do pewnych wniosków dotyczących nowego BMS 4.33 oraz współpracujących z nim różnych kokpitów. Niestety to wymaga testowania, czasu oraz pieniędzy.

Odp: Kokpit do M4
« Odpowiedź #13 dnia: Listopada 04, 2015, 13:37:30 »
Yossarian - to wygląda fantastycznie! :) Idea chowania na ruchomej szufladzie ogromnie przypadła mi do gustu. Chyba jest to droga, którą sam mogę podążyć i która ma szansę "zdania egzaminu" w moich warunkach :)
Dzięki za inspirację!

Odp: Kokpit do M4
« Odpowiedź #14 dnia: Listopada 05, 2015, 00:39:20 »
Gratulację na początek  :)

Czcionka MS33558 jest oryginalna.
Jeśli będziesz potrzebował pomocy przy którymkolwiek panelu - daj znać, mam sporo dokumentacji i szablony w corel-u.

Projekt PCB pod ICP robiliśmy z @vito w KiCAD - bezpłatny i szybki w nauce. Znalazłem równiez takie info "Milling PCBs with KiCAD": http://hackaday.com/2012/08/16/toorcamp-milling-pcbs-with-kicad/, więc może sie nada do twojego pomysłu.

Przełączniki o podobnej wielkości jak KN3D typu (on)-off-(on) kupowałem w TME, ale niestety tanio nie było, choć możesz kupić również KN (on)-off-(on) jak dobrze poszukasz (sprawdź tu: http://www.soltronik.pl/przelacznik-kn3d-on-off-on-chwilowy-25a12v/p-18016.html).

Zaczyna nam się rozrastać brać budowniczych - oby tak dalej :D