Autor Wątek: Konfiguracja sprzętowa pod DCS 2.5  (Przeczytany 6826 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Odp: Konfiguracja sprzętowa pod DCS 2.5
« Odpowiedź #30 dnia: Sierpnia 31, 2018, 13:49:19 »
To jeszcze zależy od tego czym się lata w DCSie, moduły mają różne wymagania, ale pełen komfort zaczyna się od 32G ram, jeśli w tle chce się mieć odpaloną przeglądarkę www, pdf i swobodnie się przełączać miedzy DCS a pulpitem. Wcześniej miałem 16G RAM i bardzo często DCS wysypywał się do pulpitu podczas takich operacji.

Offline KosiMazaki

  • Administrator
  • *****
    • http://www.kg200.il2forum.pl
Odp: Konfiguracja sprzętowa pod DCS 2.5
« Odpowiedź #31 dnia: Sierpnia 31, 2018, 13:53:52 »
Mam 16GB, Chrome w tle, YT, do tego jakieś badziewia i DCS na pulpit nie wyskakuje. Plik wymiany wyłączony żeby nie było. Dużo zależy od ustawień. Fakt uprawiam często "Free Flight" lub jakiś niezobowiązujący dogfight ale jakby się miał wykrzaczyć to by się wykrzaczył. Na 8GB zdarzało się nie powiem, aczkolwiek do szewskiej pasji doprowadzał mnie Doom, bo ten sypał się na potęgę.
I/KG200_Doktor  1972-†2006

"Herr Rittmeister wylądował, klasnął w dłonie mówiąc: Donnerwetter! Osiemdziesiąt jest godną szacunku liczbą"

qrdl_logos

  • Gość
Odp: Konfiguracja sprzętowa pod DCS 2.5
« Odpowiedź #32 dnia: Sierpnia 31, 2018, 14:24:43 »
W takim razie mamy na myśli bardzo różne sytuacje.
Jeśli masz 16GB i wczytujesz/ściągasz od hosta skomplikowaną misję, w tym dla wielu graczy, w której jest kilkanaście samolotów i kilkadziesiąt innych obiektów, typu SAMy czy sprzęt wojskowy, to więcej RAMu robi różnicę, szczególnie jak podczas gry musisz się przełączyć pomiędzy aplikacjami albo np. oglądasz mapę w DCSie. Wówczas różnica między 16 GB a 32 jest wyraźna, co zresztą widać w menadżerze zadań i zajętości pamięci przez DCSa. Jeśli masz 32, to przy odpalonym DCSie i np. przeglądarce z kilkoma zakładkami, granica wykorzystania 16GB jest przekraczana bez problemu (na podstawie menadżera). Rozumiem, że swapa wyłączasz tylko li po to by oszczędzać miejsce na dysku, bo chyba innego sensu to nie ma.
Podkreślam jeszcze raz, jeśli Kusch się pyta czy więcej rdzeni przyspieszy WCZYTYWANIE misji, to odpowiem - NIE. Natomiast więcej pamięci na pewno przyspieszy, a w dodatku da większą kulturę pracy systemu z odpalonym DCSem. Oczywiście przy założeniu, że nie jest to misja free flight, tylko coś co ma sporo obiektów, które się ruszają, wchodzą ze sobą w interakcję i powodują zamieszanie. Podobnie Kusch się nie pytał o ceny, więc w swoich wynurzeniach nie brałem tego czynnika pod uwagę :-).

Tako rzecze,
Zaratustra

Offline some1

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Konfiguracja sprzętowa pod DCS 2.5
« Odpowiedź #33 dnia: Sierpnia 31, 2018, 15:21:13 »
Wszyscy wiemy, że DCS obsługuje tylko dwa rdzenie, ale czy liczba rdzeni ma wpływ na szybkość wczytywania misji? Pomijam tutaj kwestię dysku.

Niespecjalnie, to nie FSX,gdzie przy wczytywaniu obciążane są wszystkie rdzenie. Wykres jak wygląda ładowanie misji z Instant Action w Zatoce na 12-wątkowym procesorze wygląda tak:


Użycie ramu każdy może sobie sprawdzić we własnym zakresie, bo inne będzie u kogoś latającego multi, inne podczas kampanii a jeszcze inne jak ktoś na drugim monitorze ogląda streamy z jutuba.
"It's not a Bug! It's an undocumented feature!"

Offline Kusch

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Konfiguracja sprzętowa pod DCS 2.5
« Odpowiedź #34 dnia: Sierpnia 31, 2018, 17:14:04 »
Pytałem o rdzenie, bo wcześniej miałem 8GB i dołożyłem jeszcze 16, czyli w sumie 24GB i nie zauważyłem żadnej różnicy w szybkości ładowania misji, ale to pewnie przez moje wolne DDR3. Taka ciekawostka mój i3 3,3ghz z kartą 1060 6GB w misji z jednym samolotem wyciąga ponad 100 klatek na ustawieniach High w rozdziałce 1920x1080, ale gdy wygeneruję jakąś losową z tłokiem w powietrzu to spada do 60 klatek, ale tak szarpie jakby było 30, obciążenie GPU jest w granicach 60% (Ramu z karty zżera prawie całe 6GB). CPU skacze od 50% do 100% w zależności co tam się zadzieje w powietrzu, po prostu procek nie wyrabia z liczeniem. Nie wiem czy kupić i5 drugiej czy trzeciej generacji z maksymalną ilością Ghz bez trybu turbo, w sumie nie zależy mi na odblokowanym mnożniku bo moja płyta nie możliwości OC, lub szarpnąć się na i7, tylko czy jest sens? Płyty nie będę zmieniać, pod takie stare podstawki, już wolę poczekać i przejść w późniejszym czasie na nową generację z tymi wszystkimi światełkami, dyskami M.2 i uber ramem.
"Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie"

http://img90.imageshack.us/img90/9643/klmd5.jpg

Offline KosiMazaki

  • Administrator
  • *****
    • http://www.kg200.il2forum.pl
Odp: Konfiguracja sprzętowa pod DCS 2.5
« Odpowiedź #35 dnia: Sierpnia 31, 2018, 18:31:24 »
Qrdl nie jestem laikiem i nie mówię tego żeby popsuć Ci dzień. Ty masz swój sposób na składanie kompów. Kusch niestety patrząc na jego poprzednie posty nie jedzie po bandzie i stara się rozsądnie składać kompa, stąd wątek finansowy choć nie poruszany ma znaczenie. Do zwykłej zabawy wystarcza 16GB, owszem jak się uprzesz to DCS zajmie każda ilość pamięci i zabije każdą konfigurację. Poza tym Ty piszesz z pozycji hosta, a z tego co wiem Kusch raczej ćwiczy offline (przynajmniej tak kojarzę). Swapa wyłączam, bo nie ma potrzeby z jego korzystania i jest to oszczędność miejsca na SSD. Mój Windows i konfiguruję go po swojemu (żeby nie powiedzieć mój kotek i...). Zresztą RAM jest szybszy, więc niech korzystają z niego programy. Nie zdarzyło mi się aby z tego powodu poszedł CTD. Dlatego uważam, ze nie ma sensu dokładać tym bardziej, że to DDR3 i stara podstawka. Żeby nie przekombinować i nie mieć z tego korzyści.

Kusch opcję Turbo będziesz miał w każdym procu. HT w i7 niewiele Ci da, a nawet nic Ci nie da. Nie jest to także wina DDR3, bo DDR3 są wystarczająco szybkie i u mnie tego nie ma. Moim zdaniem i5 w zupełności wystarczy skoro to starsza konfiguracja, słaba płyta i brak OC. Poza tym ja zacząłbym od ustalenia co może powodować takie kwiatki (np. ruch uliczny). Wrzuciłbym niskie ustawienia i załączał kolejno opcje żeby ustalić co może walić po procku. Testując w tej samej misji. No chyba, że jakaś opcja zapycha 1060-kę. Dobrze też, że DCS zajmuje cały RAM w grafie. Tak powinno być. Inaczej by zrzucał na dysk zawartość i wczytywał na nowo.

Zresztą Kusch całość można skrócić do stwierdzenia kup procek taki na jaki możesz sobie maksymalnie pozwolić ;).
I/KG200_Doktor  1972-†2006

"Herr Rittmeister wylądował, klasnął w dłonie mówiąc: Donnerwetter! Osiemdziesiąt jest godną szacunku liczbą"

Odp: Konfiguracja sprzętowa pod DCS 2.5
« Odpowiedź #36 dnia: Sierpnia 31, 2018, 18:36:48 »
Tez mialem dylemat jaki procek "tylko pod DCSa" i wyszlo mi ze i7 sie kompletnie nie oplaca (HT nie bedzie wykorzystane - i stwarza docelowo problem core-affinity), 4 rdzenie bo po co wiecej (i tak wiecej niz 2 nie beda wykorzystane szybko a zanim silnik DCS bedzie na Vulcan API to wnukow sie doczekamy ;] choc podobno prace trwaja), i max taktowanie jakie bylo dostepne wtedy, czyli i7600k 3.8Ghz-4.2GHz , do tego dobra plyta dobra autoprzetaktowala od razu jakies 10%..12% w gore na ustawieniach konserwatywnych :) Jestem bardzo zadowolony :)

Do tego 16GB RAM to absolutne minimum do MP, przy czym czas gdzie popychaja nas w 24GB/32GB chyba nadszedl zbyt szybko. Sam Wags mowil chyba ze stabilnosc MP konczy sie 16-24 slotach wiec to 32GB to zasypywanie brakow silnika sprzetem...

Mnie jeszcze interesuje jak wyglada roznica VRAM miedzy np 4GB a 8GB czy 12GB (bez VR), wie ktos?

Offline Kusch

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Konfiguracja sprzętowa pod DCS 2.5
« Odpowiedź #37 dnia: Sierpnia 31, 2018, 18:45:55 »
Danke. Z tym trybem turbo miałem na myśli, że wolę np. w podstawie 3,4Ghz z boostem do 3,8, niż 2,7Ghz z turbodymomenem do 3,8  bo i takie cuda gdzieś mi się uwidziały. ;)
"Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie"

http://img90.imageshack.us/img90/9643/klmd5.jpg

Odp: Konfiguracja sprzętowa pod DCS 2.5
« Odpowiedź #38 dnia: Sierpnia 31, 2018, 19:43:32 »
Moją propozycja dla ciebie było by:
Intel Core i5-8600K, Gigabyte Z370 Aorus Ultra Gaming, podkręcenie procka 4900 MHz przy napięciu zasilającym 1,225 V.
Tak wstępnie oczywiście.

qrdl_logos

  • Gość
Odp: Konfiguracja sprzętowa pod DCS 2.5
« Odpowiedź #39 dnia: Sierpnia 31, 2018, 20:21:56 »
Qrdl nie jestem laikiem i nie mówię tego żeby popsuć Ci dzień.

A ja nie pisałem tego, żeby wykazać, że mało grasz w DCSa i zepsuć Ci wieczór, chociaż na sprzęcie znasz się doskonale. Dowód? W obecnej wersji DCSa ruch uliczny już nie spowalnia, ale to wynika z praktyki częstego grania:-).
Tak czy siak, nawet obrazek some1 pokazał co jest zajęte przy DCSie, _podczas wczytywania misji_ - bo jakoś cały czas umyka, że nie piszemy o wydajności gfx czy podobnych kwestiach, ale o czynnikach decydujących o wydajności _wczytywania misji_. Ja jako wczytywanie misji też uważam, np. ponowne wczytanie tej samej misji i zaczęcie jej od początku i tutaj nie trzeba być geniuszem, żeby zauważyć korelację RAMu i prędkości załadowania się misji. Choć jak Kusch doprecyzował, że ma 24 GB, to - moim zdaniem laika - wystarczy i nie to jest problemem. Jedyne rozwiązanie, które coś poprawi _podczas wczytywania misji_ to nowe graty - nie siedzę w kieszeni u Kuscha i nie wiem na ile go _stać_ i czy to tyle, ile _chce_ wydać.
Ja jak zmieniłem procka z i7-6700k na i7-8700k (+2 rdzenie), przy 16GB, nie odczułem różnicy w prędkości _wczytywania misji_. Natomiast jak dodałem +16GB (32 GB), to różnicę dostrzegam gołym okiem, szczególnie na nowszych mapach, np. Newadzie.

Tako rzecze,
Zaratustra
« Ostatnia zmiana: Sierpnia 31, 2018, 20:30:28 wysłana przez =OPS=boski qrdl logos »

Offline KosiMazaki

  • Administrator
  • *****
    • http://www.kg200.il2forum.pl
Odp: Konfiguracja sprzętowa pod DCS 2.5
« Odpowiedź #40 dnia: Sierpnia 31, 2018, 21:43:48 »
Moją propozycja dla ciebie było by:
Intel Core i5-8600K, Gigabyte Z370 Aorus Ultra Gaming, podkręcenie procka 4900 MHz przy napięciu zasilającym 1,225 V.
Tak wstępnie oczywiście.

Płyty nie będę zmieniać, pod takie stare podstawki, już wolę poczekać i przejść w późniejszym czasie na nową generację z tymi wszystkimi światełkami, dyskami M.2 i uber ramem.

A ja nie pisałem tego, żeby wykazać, że mało grasz w DCSa i zepsuć Ci wieczór, chociaż na sprzęcie znasz się doskonale. Dowód? W obecnej wersji DCSa ruch uliczny już nie spowalnia, ale to wynika z praktyki częstego grania:-).
Tak czy siak, nawet obrazek some1 pokazał co jest zajęte przy DCSie, _podczas wczytywania misji_ - bo jakoś cały czas umyka, że nie piszemy o wydajności gfx czy podobnych kwestiach, ale o czynnikach decydujących o wydajności _wczytywania misji_. Ja jako wczytywanie misji też uważam, np. ponowne wczytanie tej samej misji i zaczęcie jej od początku i tutaj nie trzeba być geniuszem, żeby zauważyć korelację RAMu i prędkości załadowania się misji. Choć jak Kusch doprecyzował, że ma 24 GB, to - moim zdaniem laika - wystarczy i nie to jest problemem. Jedyne rozwiązanie, które coś poprawi _podczas wczytywania misji_ to nowe graty - nie siedzę w kieszeni u Kuscha i nie wiem na ile go _stać_ i czy to tyle, ile _chce_ wydać.
Ja jak zmieniłem procka z i7-6700k na i7-8700k (+2 rdzenie), przy 16GB, nie odczułem różnicy w prędkości _wczytywania misji_. Natomiast jak dodałem +16GB (32 GB), to różnicę dostrzegam gołym okiem, szczególnie na nowszych mapach, np. Newadzie.

Z ruchem ulicznym to był przykład, bo to było coś co żarło zasoby, a Kusch ma skromnego proca i to może mieć wpływ ale może być to wina dymków, chmurków albo losowo rozstawionych w dużych ilościach krasnali ogrodowych. Ot luźny przykład aby zacząć sprawdzać po kolei i znaleźć co chrupie. Do kieszeni nikomu nie zaglądam ale pamiętam jak Kusch dopytywał się na forum o sprzęt, więc nie szastał z kasą na prawo i na lewo. Dlatego uznałem, że porada w stylu dorzucenia RAMu wcale nie musi być słuszna. Poza tym DCS jest jak Windows, ile mu dasz pamieć tyle zajmie. U mnie na zatoce z F-18 na misji 2 vs 2 guns obrobił między 10-12GB, gdzie w tle działa Chrome + 6 zakładek, ESET, WTW i parę innych bzdur.

http://il2forum.pl/dcs.jpg

Dodam, że Windows źle pokazuje zegar proca. Nie pytaj dlaczemu. Powinno być 4,3 Ghz. Załadowało się dość płynnie, nie czułem dyskomfortu. Wieczności to nie trwało. Odpalone z SSD Goodrama. Some1 słusznie to podsumował w jednym zdaniu, choć z obrazka wynika, że jak DCS-owi dasz to zawali 16GB pamięci ale nie jest w stanie zasypać 32GB. Dla mnie jest to dowód, że 32GB nie jest musem. Śmiem twierdzić, że Kusch bardziej odczuje różnice jak zmieni graty niż jak dorzuciłby do 32GB pamięci RAM.
I/KG200_Doktor  1972-†2006

"Herr Rittmeister wylądował, klasnął w dłonie mówiąc: Donnerwetter! Osiemdziesiąt jest godną szacunku liczbą"

Odp: Konfiguracja sprzętowa pod DCS 2.5
« Odpowiedź #41 dnia: Sierpnia 31, 2018, 22:41:10 »
Ilość ramu jaki zeżre DCS zależy w dużym stopniu od modułu, przykładowo Viggen lubi 32G. Nie jest to oczywiście normalne, to problem modułu. Ostatnio Viggen tak się posypał, że przestał działać na jakimkolwiek sprzęcie. To, że w tle pokazuje zużycie 12-16G nie jest do końca miarodajne. W trakcie działania aplikacji  występują piki użycia ramu których wykresy nie rejestrują. Gdy miałem 16G nagminnie zaliczałem CTD, głównie na Viggenie, często przy ładowaniu DCSa lub w trakcie gry, w logach były błędy braku ramu, po przejściu na 32G zakończyły się problemy. Nie można generalizować, każdy moduł to inna bajka i w jego kontekście trzeba rozpatrywać wymagania.
Nie ma sensu inwestować w grata, starociowi żaden ram nie pomoże, też to przerabiałem, szkoda kasy. Żeby DCS ładnie działał, wszystko musi być sensownej jakości: Szybki procek, niekoniecznie z dużą ilością rdzeni, bez HT (z tego co przestestowałem DCS chodzi lepiej z wyłączonym HT), szybki ram, najlepiej 32G, jeśli ram ma być szybki to i platforma musi być w miarę świeża. W ten sposób dochodzimy do wniosku, że trzeba wymienić wszystko. Ja trochę przyoszczędziłem i kupiłem 1070Ti zamiast 1080Ti i teraz trochę żałuję :-/ Nic na to nie da się poradzić, DCS jest bezlitosny jak się chce lecieć na wysokich ustawieniach, na słabym sprzęcie będzie lekko przycinał na każdych ustawieniach. To jak ktoś toleruje przycinki to sprawa indywidualna, ja np. nie toleruję żadnych.

Offline Kusch

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Konfiguracja sprzętowa pod DCS 2.5
« Odpowiedź #42 dnia: Sierpnia 31, 2018, 23:45:13 »


http://il2forum.pl/dcs.jpg



Ja pitole, sorry za ot, ale co tam masz, ciekły azot?
"Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie"

http://img90.imageshack.us/img90/9643/klmd5.jpg

Odp: Konfiguracja sprzętowa pod DCS 2.5
« Odpowiedź #43 dnia: Września 01, 2018, 09:41:45 »
U mnie przy i5 2500K 3.8Ghz i 16GB RAM nie dało się specjalnie grać. Powodem był RAM, jednak jakby nie patrzeć to moim zdaniem 16GB jest absolutnym minimum by wgrać jakąś misję od hosta oraz przełączyć się na pulpit.
Jak ktoś nie włazi od czasu do czasu do przeglądarki podczas gry to można zaoszczędzić te kilka GB. U mnie Firefox żarł ok. 3-4GB, plus Windows i inne, razem gdzieś 6GB więc na DCS zostawało 10-11GB. Bez rzeczy działających w tle było lepiej, ale do czasu - RAMu i tak zabrakło i trzeba było restartować grę.

Offline KosiMazaki

  • Administrator
  • *****
    • http://www.kg200.il2forum.pl
Odp: Konfiguracja sprzętowa pod DCS 2.5
« Odpowiedź #44 dnia: Września 01, 2018, 10:39:19 »
Ja pitole, sorry za ot, ale co tam masz, ciekły azot?

Teraz chłodzę kultowym wentylatorem z Mi-17 od Orzeła ale mnie kusi żeby podpiąć się pod instalację gazową od Mietka i przejść na LPG :P.

Nie ma sensu inwestować w grata, starociowi żaden ram nie pomoże, też to przerabiałem, szkoda kasy. Żeby DCS ładnie działał, wszystko musi być sensownej jakości: Szybki procek, niekoniecznie z dużą ilością rdzeni, bez HT (z tego co przestestowałem DCS chodzi lepiej z wyłączonym HT), szybki ram, najlepiej 32G, jeśli ram ma być szybki to i platforma musi być w miarę świeża. W ten sposób dochodzimy do wniosku, że trzeba wymienić wszystko. Ja trochę przyoszczędziłem i kupiłem 1070Ti zamiast 1080Ti i teraz trochę żałuję :-/ Nic na to nie da się poradzić, DCS jest bezlitosny jak się chce lecieć na wysokich ustawieniach, na słabym sprzęcie będzie lekko przycinał na każdych ustawieniach. To jak ktoś toleruje przycinki to sprawa indywidualna, ja np. nie toleruję żadnych.

Prawda i nie prawda. Trzeba sobie znaleźć wspólny mianownik i dostosować do sprzętu. Wywalenie 10k zł na sprzęt nie zawsze jest gwarancją płynności, bo DCS nigdy tego nie gwarantował. Był przestarzały, zbabolony, niezoptymalizowany i z update'u na update działał sobie jak chce. Tak było od zawsze, a trochę nawalczyłem się z tematem. Po prostu jestem zwolennikiem szukania przyczyny, a nie rozwiązywania problemu sięgając większy młotek.
I/KG200_Doktor  1972-†2006

"Herr Rittmeister wylądował, klasnął w dłonie mówiąc: Donnerwetter! Osiemdziesiąt jest godną szacunku liczbą"