A powiedzcie mi, znawcy techniki czerwonej, jak wyglądają możliwości nawigacyjne tego samolotu? Oglądając zdjęcia czeskich MLek, zauważyłem tam panel systemu nawigacji podobny do tego w Su-25. Dostaniemy jakiś prosty INS czy tylko RSBN i radiokompas?
Cały system nawigacyjny KN-23. W skład wchodzą:
- wylicznik nawigacyjny W-144,
- platforma bezwładnościowa SKW-2N,
- RSBN-6S,
- ARK-15 i kilka czujników plus dane z innych niezależnych urządzeń.
4 zaprogramowane lotniska ( mogą też być użyte jako koordynaty celi, ponieważ są zapamiętane jako współrzędne geograficzne, kierunek pasa, dodatkowo kanał nawigacji i kanał lądowania ), 3 PPM czyli pośrednie punkty lotu, 1 RO czyli "radio orientir" ( możliwość ustawienia dowolnej radiolatarni jako punktu odniesienia ), tryb WOZWRAT czyli powrót, oraz możliwość przełączenia na nastawy ręczne. Całość pracuje głównie w trybie autonomicznym i sygnały z radiolatarni RSBN służą właściwie jedynie do korekcji błędów, błąd maksymalny to 1,2 % długości trasy czyli dla 1000 km to będzie 12 km ( w przypadku braku korekcji z RSBN, z korekcją błąd to ok. 250-300 m długości i około 2 stopni azymutu) . ARK-15 oczywiście jest tu urządzeniem awaryjnym, możliwość zaprogramowania 8 kanałów co się sprowadza do czterech lotnisk. W połączeniu z układem sterowania daje możliwość lotu automatycznego po trasie, powrotu na lotnisko, wykonania podejścia do lądowania, ponownego podejścia z możliwością wykonania automatycznego kręgu nadlotniskowego lewego bądż prawego w wersji dużej ( przechył na zakrętach 45 stopni ) i małej ( przechył 70 stopni ).