Autor Wątek: MiG-29 praktyczne pytania (RWR, BVR, tryb pasywny, etc.).  (Przeczytany 4461 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

MiG-29 praktyczne pytania (RWR, BVR, tryb pasywny, etc.).
« dnia: Września 20, 2020, 12:46:30 »
Czołem Wszyscy!

W wielkiej rodzinie DCS jestem od niedawna. Jakiś czas temu kupiłem sobie moduł MiG-29. Mam już na nim ciut przelatane (ok. 30h), czytam instrukcję i przeglądam YT, no i podstawowe funkcje powoli ogarniam. Latam na razie na serwerach PVE.
No ale mam kilka pytań, na które jacyś doświadczeni gracze odpowiedzą lub pokażą co robię źle (haha).

1. Jak dobrze operować RWR i BVR?
Dla przykładu, RWR pokazuję mi kontakt z przodu, powyżej mnie, lotnik. Ustawiam sobie BVR, włączam radar i ustawiam odległość 200km. Ustawiam się na kierunku kolizyjnym no ale na HUD nie pojawia mi się przeciwnik i mimo manewrów (odchył lewo, prawo, góra i dół) za cholerę nie mogę go wyszukać. Tymczasem on łapie na mnie locka.

2. Głowica opto-elektroniczna (domyślnie pod O), z tutoriali na YT, zrozumiałem że jest to dobre narzędzie do namierzenia nieprzyjaciela bez dawania mu sygnału o namierzeniu. No lecz kiedy przełączam się na ten tryb, nie mogę ustawić skali wyszukiwania. Czy ona ma jakąś domyślną wartość oraz kąty przeszukiwania?

3. No i tu pytanie powiązane po części z poprzednimi. Jak być bardziej stealh? Niby właśnie głowica opto-elektroniczna nie jest wielkim znacznikiem niczym aktywny radar.
Pomimo tego, kiedy nie mam załączonych żadnych aktywnych sensorów to i tak potrafię dostać locka już chwilę po starcie z płyty lotniska, lub tak jak np. w opisanej sytuacji (patrz pytanie 1).

Liczę także na inne podpowiedzi odnośnie MiG-a 😃

PS Dodam jeszcze pytanie odnośnie modułu F-16C.
PPS Czy da się go obsługiwać w systemie:
Klawiatura, mysz, kontroler?
Zastanawiam się nad zakupem, kiedy będzie na przecenie na Steam, no ale obecnie latam na padzie od PS4.
Na MiG-u ładnie, pięknie sobie go skonfigurowałem i śmiga dobrze. Na pewno nie jest to taki komfort jak drążek, ale na razie daję radę 😅.

Dzięki za odpowiedzi i do zobaczenia w powietrzu!

« Ostatnia zmiana: Września 21, 2020, 07:57:14 wysłana przez KosiMazaki »
Za pomocą bagnetów można zrobić wszystko, nie można tylko na nich siedzieć.

Odp: MiG-29 praktyczne pytania
« Odpowiedź #1 dnia: Września 20, 2020, 13:18:06 »
1. 200 kilometrów to za dużo, i tak z tej odległości nikogo nie trafisz, bo nie masz rakiet o tak długim zasięgu. W przypadku jaki opisujesz gdy przeciwnik leci  na Ciebie to ustaw na radarze prf na hi.
2. Najlepiej namierzyć przeciwnika od tyłu, gdy widoczne są jego dysze silników.
3. Wykorzystanie terenu, orientacja co gdzie i jak,  oraz notcht.

qrdl_logos

  • Gość
Odp: MiG-29 praktyczne pytania
« Odpowiedź #2 dnia: Września 20, 2020, 15:45:28 »
Niestety, MiG-29 obecnie jest maszyną dość słabą, czy wręcz bardzo słabą, np. w sostunku do F-18, więc się cudów nie spodziewaj.
1. F-18/F-16/F-14 mają lepsze radary i namierzą cię szybciej niż ty ich, szczególnie jak jesteś początkujący. Rakiety typu AIM-120C, niezwykle popularne, zostaną wystrzelone wcześniej niż ty zrobisz to ze swoimi. Twoje R-77 rzadko coś trafiają, tzn. jak przeciwnik się nie zorientuje, albo jest czymś innym zajęty. R-27 dymią tak, że wszyscy w powietrzu widzą, że odpaliłeś. Odnośnie radaru, to on tak ma, raz widzi, raz nie widzi, czasami nie da się zalokować >50km. Musisz poćwiczyć.
2. EOS jest pasywny i nie ma skali, czasami coś wyłapie nawet z kilkudziesięciu km, ale oczywiście nie poda czy swój czy obcy (łapiesz eosem, potem cyk na chwilę radar). Musisz zidentyfikować włączając na chwilę radar, albo waląc na pałę. Eos przydaje się bardziej w bliskiej walce w połączeniu z R-73.
3. EOS + chowanie się kiedy tylko się da i gdzie się da. Pamiętaj, to nie ty jesteś "krulem mapy" tylko F-18 z Okiem Saurona, F-14 z wszechmocnym i wszechmanewrowym Feniksem.

Podpowiedz jest dodatkowo taka: przesiadaj się na F-15, to też będziesz rządził, wszystko dogonisz, wykręcisz, przed wszystkim uciekniesz, a i praktycznie będziesz mógł przyjąć 2-3 rakiety na cyce i dalej walczyć.

Mój nalot na FC3 MiG-29 to kilkaset, o ile nie kilka tysięcy h.

Tako rzecze,
Zaratustra

Odp: MiG-29 praktyczne pytania
« Odpowiedź #3 dnia: Września 20, 2020, 15:50:39 »
RWR pokazuje kierunek i nic więcej. Ustawienie radaru na 200km też nic nie powoduje, a przynajmniej nie zawsze. Cel może być bardzo blisko ciebie a ty zwyczajnie nie masz go w swojej wiązce radary. Pole widzenia radaru to stożek, ruszanie samolotem lewo, prawo ma jeszcze jakiś sens, jednak do góra, dół to raczej służy coś takiego jak elewacja radaru. Wystarczy, że cel będzie blisko ciebie ale sporo niżej lub wyżej od ciebie i już go nie zlokalizujesz, bo niby jak. Tutaj z pomocą przychodzą tryby radaru, RWS, TWS (jego radzieckie odpowiedniki) i takie jak skanowanie pionowe, czy tryb Bore, jednak te działają na małe odległości. W różnych trybach wiąska ma różne szerokości skanowania a też prędkości. Częste sporo się trzeba namachać by zlokalizować cel, aby zrozumieć radar trzeba sporo polatać.
Tutaj akurat mówią o radarze F-15 ale zasada jest taka sama.
https://www.youtube.com/watch?v=-kVrC-gqu_0

Technicznie to joystick jest raczej niezbędny, a i pedały się przydają.

Qrdl - już Ci mówiłem, polataj wpierw F-18, to zobaczysz jakie ma oko, raczej kakaowe niż Saurona. Jednak o 29-ce na bank wiesz dużo więcej niż ja.
« Ostatnia zmiana: Września 20, 2020, 15:59:48 wysłana przez =OPS=padonis »
Latamy dzisiaj?

Oficer polityczny Padi-Van. (Prostak-1)

Offline =OPS=lipas

  • *
  • Very, very hakiem w plery.
Odp: MiG-29 praktyczne pytania
« Odpowiedź #4 dnia: Września 20, 2020, 16:01:37 »
Właśnie to Padi miałem nowemu koledze zapodać. Zasada generalnie jest taka sama dla wszystkich maszyn. Natomiast to co mamy w radzieckich maszynach to nie RWR, a jego radziecka odmiana czyli Bierioza. Jej dogłębne opanowanie (mi się to jeszcze nie udało :-) ) to podstawa. I tak jak Qrdl napisał ( a ma w tym chyba największe doświadczenie), obecnie latanie MiGiem-29 jest dla masochistów. BVR to tragedia w starciu z "Efami". Jedynie w bliskiej walce manewrowej masz dość spore szanse dzięki eosowi i R-73. A już pomijam jakiś koszmarny model lotu. Samolot generalnie w każdym aspekcie lotu jest kompletnie niestabilny i czasami zastanawiam się nim latając, czy większym zagrożeniem jest wróg czy własny samolot. Gdzieś tu na forum pisał o tym Toyo, pilot latający kiedyś MiGiem. Może przy odrobinie szczęścia wtrąci tu swoje trzy grosze ;-).
« Ostatnia zmiana: Września 20, 2020, 16:07:22 wysłana przez =OPS=lipas »

Odp: MiG-29 praktyczne pytania
« Odpowiedź #5 dnia: Września 20, 2020, 17:53:26 »
Dzięki za rady, czekam na kolejne! :D
Wiadomo będę ćwiczył i się doskonalił. Ogólnie MiGa kupiłem ze względu na sentyment do tego, że są na wyposażeniu WP. No ale już sam zauważyłem kilka mankamentów tej maszyny, takich jak: niestabilność przy niskich prędkościach czy ograniczony zapas paliwa.

RWR pokazuje kierunek i nic więcej. Ustawienie radaru na 200km też nic nie powoduje, a przynajmniej nie zawsze.
Jako początkujący myślałem, że im większa skala tym łatwiej, a przede wszystkim szybciej pozwoli mi zlokalizować nieprzyjaciela.  :o

Tutaj z pomocą przychodzą tryby radaru, RWS, TWS.
Wybaczcie za takie banalne pytania, czym różnią się te dwa tryby?  :P

Niestety, MiG-29 obecnie jest maszyną dość słabą, czy wręcz bardzo słabą, np. w sostunku do F-18, więc się cudów nie spodziewaj.
Dlatego mam ogromną ochotę spróbować polatać F-16  ;D

1. F-18/F-16/F-14 mają lepsze radary i namierzą cię szybciej niż ty ich, szczególnie jak jesteś początkujący. Rakiety typu AIM-120C, niezwykle popularne, zostaną wystrzelone wcześniej niż ty zrobisz to ze swoimi. Twoje R-77 rzadko coś trafiają, tzn. jak przeciwnik się nie zorientuje, albo jest czymś innym zajęty. R-27 dymią tak, że wszyscy w powietrzu widzą, że odpaliłeś. Odnośnie radaru, to on tak ma, raz widzi, raz nie widzi, czasami nie da się zalokować >50km. Musisz poćwiczyć.
2. EOS jest pasywny i nie ma skali, czasami coś wyłapie nawet z kilkudziesięciu km, ale oczywiście nie poda czy swój czy obcy (łapiesz eosem, potem cyk na chwilę radar). Musisz zidentyfikować włączając na chwilę radar, albo waląc na pałę. Eos przydaje się bardziej w bliskiej walce w połączeniu z R-73.
3. EOS + chowanie się kiedy tylko się da i gdzie się da. Pamiętaj, to nie ty jesteś "krulem mapy" tylko F-18 z Okiem Saurona, F-14 z wszechmocnym i wszechmanewrowym Feniksem.
Yhym czyli powiadasz, że najlepszą taktyką na MiGu będzie latanie szybko i jak najniżej. Dotychczas operowałem w przedziale 6-10 km.

Tutaj akurat mówią o radarze F-15 ale zasada jest taka sama.
https://www.youtube.com/watch?v=-kVrC-gqu_0

Technicznie to joystick jest raczej niezbędny, a i pedały się przydają.

Co do radaru, dzięks fajnie graficznie pokazane :D A co do joysticka, wprawdzie jestem bardziej niedzielnym i początkującym graczem (niż wirtualnym pilotem) któremu wystarcza pad od PS4, to zastanawiałem się nad takim joyem (już typowo pod F-16) (https://www.x-kom.pl/p/265153-joystick-thrustmaster-usb-joystick-pc.html). Cena jak najbardziej ok w stosunku do mojego grania była by ok. Co sądzicie?


« Ostatnia zmiana: Września 20, 2020, 18:05:39 wysłana przez Podoficer_PL »
Za pomocą bagnetów można zrobić wszystko, nie można tylko na nich siedzieć.

qrdl_logos

  • Gość
Odp: MiG-29 praktyczne pytania
« Odpowiedź #6 dnia: Września 20, 2020, 18:16:19 »

Yhym czyli powiadasz, że najlepszą taktyką na MiGu będzie latanie szybko i jak najniżej. Dotychczas operowałem w przedziale 6-10 km.


Zależy z jaką maszyną walczysz i w co jest uzbrojona. Jeśli to jest coś co przenosi AIM-120C i jesteście na pułapie, o którym piszesz, to on wystrzeli szybciej od ciebie i 9/10 spadniesz. Jedyną twoją taktyką będzie ucieczka. Oczywiście 120C nie zostawia trailera, więc jak usłyszysz pikanie, to masz 3-4 sekundy zanim dostaniesz. To nie ty rządzisz i nie ty ustalasz warunki, tym bardzie z Feniksem przenoszonym przez F-14, który strzela z kosmicznych odległości zanim ty jeszcze pomyślisz, że możesz kogoś zalokować... Jak jesteś nisko i są jakieś górki, to masz szansę się schować, albo liczyć, że rakieta uderzy w ziemię podczas manewrów. Inna kwestia to walka na krótkie rakiety IR, o ile oczywiście uda ci się zbliżyć, tutaj bywa różnie, na tle ziemi łatwiej się schować, a i uciec za górkę też dobrze, jak ktoś cię goni. Jedyny twój atut to R-73, reszta to straszaki i balast.
Tak więc podstawa to wiedzieć z kim będziesz walczył i co przenosi, bo jeśli to będzie coś słabszego od ciebie, np. Viggen albo A-10, F-5, Sabre czy podobne, to możesz dyktować warunki. Oczywiście masz EOSa i staraj się go wykorzystać, tzn. podkraść się do ofiary, zanim się zorientuje, że już jesteś w zasięgu 73.

Offline =OPS=lipas

  • *
  • Very, very hakiem w plery.
Odp: MiG-29 praktyczne pytania
« Odpowiedź #7 dnia: Września 20, 2020, 19:12:40 »
Generalnie cała taktyka i projektowanie myśliwców MiG-29 i Su-27 opierała się o walkę na bliski dystans. Dlatego tak dążyli do tego aby były to maszyny wysokomanewrowe (co jest nieco dyskusyjne zwłaszcza w DCSie). Dodatkowo mające rakiety R-73. Amerykanie wprost przeciwnie - załatwić przeciwnika z dystansu i nie pchać się w dogfight.
Latając MiGiem-29, zresztą podobnie jest z Mirage-2000, trzeba szukać zaskoczenia, wykorzystywać większy zasięg R-27ER i R-27ET i wysoką manewrowość R-73. Niby coś ostatnio ED miało poprawić w zachowaniu R-77, ale chyba coś im nie wyszło. Rakiety jak były słabe tak są.
A co do sprzętu to proponowałbym na początek to: https://www.x-kom.pl/p/421729-joystick-thrustmaster-t-flight-hotas-4-pc-ps4.html. Kasa większa, ale frajda z latania o niebo większa.

Odp: MiG-29 praktyczne pytania
« Odpowiedź #8 dnia: Września 20, 2020, 22:16:36 »
Jak jesteś nisko i są jakieś górki, to masz szansę się schować, albo liczyć, że rakieta uderzy w ziemię podczas manewrów. Inna kwestia to walka na krótkie rakiety IR, o ile oczywiście uda ci się zbliżyć, tutaj bywa różnie, na tle ziemi łatwiej się schować, a i uciec za górkę też dobrze, jak ktoś cię goni. Jedyny twój atut to R-73, reszta to straszaki i balast. Oczywiście masz EOSa i staraj się go wykorzystać, tzn. podkraść się do ofiary, zanim się zorientuje, że już jesteś w zasięgu 73.

Generalnie cała taktyka i projektowanie myśliwców MiG-29 i Su-27 opierała się o walkę na bliski dystans.
Latając MiGiem-29, zresztą podobnie jest z Mirage-2000, trzeba szukać zaskoczenia, wykorzystywać większy zasięg R-27ER i R-27ET i wysoką manewrowość R-73.

Czyli rozumiem, że optymalna taktyka to mniej więcej skryte podejście pod cel przy użyciu zasłony terenowej, jak najszybsze i dokładniejsze odpalenie rakiet i ucieczka. Postaram się tak polatać.  :roll:

Coś kiedyś obiło mi się o uszy, że MiGi miały docelowo być przeznaczone do przechwytywania w ramach obrony powietrznej (szybki start, przechwycenie i out)  ???

A właśnie apropo uzbrojenia. Jakie rakiety polecacie? Dotychczas latałem z zestawem: 4xR77, 2xR73 i z dodatkowym 1500 paliwa
Za pomocą bagnetów można zrobić wszystko, nie można tylko na nich siedzieć.

Odp: MiG-29 praktyczne pytania
« Odpowiedź #9 dnia: Września 21, 2020, 07:57:00 »
Co do uzbrojenia, wymieniłbym docelowo na takie 2x R-73, 2x R-27ET i 2x R-77.

Rakiety kierowane na podczerwień, jak już pewnie było wcześniej wspomniane, nie dają ostrzeżenia przeciwnikowi, że jest w ogóle w powietrzu (A-10 ma czujniki IR, to trochę inna sprawa). Jedyna możliwość to wzrokowe zlokalizowanie rakiety, a z tym bywa ciężko, szczególnie z większego dystansu, nawet jak rakieta zostawia dym (a w końcu przestaje, i się sprawa komplikuje...).

Na większych serwerach, jest jeszcze do dyspozycji AWACS/EWRS, który daje namiary na cel (kierunek do celu, odległość, wysokość), wtedy można być bardzo "stealth", a raczej "sneaky". Jedyny problem z AWACS'em i MiG-29, to ten jego wyświetlacz w kabinie który jest w sumie bezużyteczny, bo służy jako HUD repeater, a nie daje obrazu z datalinka. Trzeba więc uważnie słuchać komunikatów.

P. S. Paliwo dodatkowe oczywiście też, bo ten zbiornik to się przy starcie wypali...

Odp: MiG-29 praktyczne pytania
« Odpowiedź #10 dnia: Września 21, 2020, 11:10:37 »
Co do uzbrojenia, wymieniłbym docelowo na takie 2x R-73, 2x R-27ET i 2x R-77.
Dobra odnotowane. A i jeszcze jedno, czym w praktyce różni się R-27ET od R-27R. Oraz mam rozumieć, że R-60M jest ussles?

Na większych serwerach, jest jeszcze do dyspozycji AWACS/EWRS, który daje namiary na cel (kierunek do celu, odległość, wysokość).
Właśnie o AWACS zapytać miałem, widziałem na kilku filmach z dogfightu jak ludzie to wykorzystywali tak jak mówisz do określenia kierunku, wysokości i kąta natarcia nieprzyjaciela. Po nawiązaniu łączności z AWACS rozumiem żeby wybrać Request Bogey Dope (kontakt powietrzny) i odczytywać komunikaty. Będę się szkolił w zakresie AWACS podług informacji na tej stronie https://wiki.hoggitworld.com/view/Getting_started_with_GCI/AWACS

Jedyny problem z AWACS'em i MiG-29, to ten jego wyświetlacz w kabinie który jest w sumie bezużyteczny, bo służy jako HUD repeater, a nie daje obrazu z datalinka. Trzeba więc uważnie słuchać komunikatów.
P. S. Paliwo dodatkowe oczywiście też, bo ten zbiornik to się przy starcie wypali...
Taaaak, wyświetlacz przydaje się tylko praktycznie kiedy słońce oślepia i nie widać HUDu, to chyba jedyne zastosowanie haha. A co do paliwa 1500 to must have przy paliwożerności tej maszyny.
Za pomocą bagnetów można zrobić wszystko, nie można tylko na nich siedzieć.

Odp: MiG-29 praktyczne pytania (RWR, BVR, tryb pasywny, etc.).
« Odpowiedź #11 dnia: Września 21, 2020, 12:56:36 »
R-60 to w sumie tak jak mówisz, useless. Nie używa się tego, bo ma mały zasięg, głowica też mała, ciężko coś z tym zrobić.

R-27ET jest kierowana właśnie na podczerwień, więc nie ma ostrzeżenia, cichy zabójca przy jej zasięgu. R-27R i ER są kierowane radarowo, różnią się zasięgiem.

Co do AWACS-a, "Bogey Dope" daje namiar do NAJBLIŻSZEGO przeciwnika. Jest to pojedynczy komunikat i standardowo zawiera, kierunek do przeciwnika, odległość do niego i jego wysokość.

Druga opcja to Picture. AWACS podaje wtedy wszystkie cele jakie wykrywa. Raz popełniłem ten błąd na serwerze gdzie było ponad 30 osób na stronę. Zastanawiałem się kiedy komunikaty się skończą... :roll:

Przy okazji, zobrazowanie RADARU na HUD, wskazuje ODLEGŁOŚĆ do celu, im kontakt niżej na HUD, tym bliżej. Jeśli używasz EOS-a, to wtedy wskazania pokazują fizyczne położenie celu. Jeśli jest kontakt w dolnej części HUD, to cel jest faktycznie niżej, jak w górnej to wyżej. To taka różnica między EOS-em a radarem.
« Ostatnia zmiana: Września 21, 2020, 14:25:55 wysłana przez KosiMazaki »

Odp: MiG-29 praktyczne pytania (RWR, BVR, tryb pasywny, etc.).
« Odpowiedź #12 dnia: Września 21, 2020, 15:23:39 »
Zawsze możesz wpaść na nasz serwer i polatać z nami. Oczywiście zaliczysz ostry wpi....l, zwłaszcza że nie masz TrackIR-a, ale mimo wszystko to dobre miejsce do nauki i zadawania pytań. Trzeba mieć tylko dużo cierpliwości i samozaparcia.
Latamy dzisiaj?

Oficer polityczny Padi-Van. (Prostak-1)

qrdl_logos

  • Gość
Odp: MiG-29 praktyczne pytania (RWR, BVR, tryb pasywny, etc.).
« Odpowiedź #13 dnia: Września 21, 2020, 16:04:44 »
I trzeba mieć skończone 18 lat  :evil:.

Odp: MiG-29 praktyczne pytania (RWR, BVR, tryb pasywny, etc.).
« Odpowiedź #14 dnia: Września 21, 2020, 16:22:01 »
R-27ET jest kierowana właśnie na podczerwień, więc nie ma ostrzeżenia, cichy zabójca przy jej zasięgu. R-27R i ER są kierowane radarowo, różnią się zasięgiem.
Co do AWACS-a, "Bogey Dope" daje namiar do NAJBLIŻSZEGO przeciwnika. Jest to pojedynczy komunikat i standardowo zawiera, kierunek do przeciwnika, odległość do niego i jego wysokość.
Druga opcja to Picture. AWACS podaje wtedy wszystkie cele jakie wykrywa. Raz popełniłem ten błąd na serwerze gdzie było ponad 30 osób na stronę. Zastanawiałem się kiedy komunikaty się skończą... :roll:
Przy okazji, zobrazowanie RADARU na HUD, wskazuje ODLEGŁOŚĆ do celu, im kontakt niżej na HUD, tym bliżej. Jeśli używasz EOS-a, to wtedy wskazania pokazują fizyczne położenie celu. Jeśli jest kontakt w dolnej części HUD, to cel jest faktycznie niżej, jak w górnej to wyżej. To taka różnica między EOS-em a radarem.
1. Na serwerze na którym obecnie pykam dostępne są z tych dwóch jedynie R-27R. Ale mniej więcej już kumam w jakie uzbrojenie uderzać.
2. Co do AWACS, wypróbowałem przez chwilę dzisiaj, cholernie dobre wsparcie w zakresie informacji.
3. Dzięki, za podpowiedź z tymi pomiarami odległości, osobiście nigdy nie zwróciłem na to uwagi. Myślałem że pozycja znacznika nieprzyjaciela oddaje jego rzeczywiście położenie względem mojego myśliwca za każdym razem.

Zawsze możesz wpaść na nasz serwer i polatać z nami. Oczywiście zaliczysz ostry wpi....l, zwłaszcza że nie masz TrackIR-a, ale mimo wszystko to dobre miejsce do nauki i zadawania pytań. Trzeba mieć tylko dużo cierpliwości i samozaparcia.
Z chęcią bym wpadł w wolnej chwili, mimo że gram bez szpeju wirtualnego pilota to może bym się czegoś konkretnego nauczył. :evil:  Na jakiej wersji latacie? (Open beta czy stabilna) Gracie w jakiś określonych godzinach/porach? No i adres serwera by się przydał.  :roll:

I trzeba mieć skończone 18 lat  :evil:.
Nie no Panieee już dawno po 18  :P

Za pomocą bagnetów można zrobić wszystko, nie można tylko na nich siedzieć.