Sundowner- garsc pytan do Ciebie
-Z tego co piszesz rozumuje, ze wersja F F/A18 zastępuje bezpośrednio F14 (mniejsza o skutek)?
Tak, jednakże nie wszystkie dywizjony zostaną przezbrojone, będzie ich może z 6-8, reszta została rozformowana (lub będzie w wypadku tomcatters, nie wiem jak z BlackLions, którzy też jeszcze latają na tomcatach)
-Jak wyglada stosunek ilosciowy E do F? Czy w takim wypadku dywizjony latajece wczesniej na F14 i przesiadajace sie na SH posiadaja na stanie wlasnie model F, a te latajace wczesniej na A/C przechodza na E?
Mniej więcej wygląda to tak, że byłe dywizjony F-14 dostają wersje F, dywizjony, które jeszcze latały na F/A-18A będą przezbrojone w E całkowicie, natomiast dywizjony latające na C/D będą przezbrojone w E/F tylko w niektórych dywizjonach (tych posiadających najstarszy sprzęt)
-No i czy wersja F zastepujaca F14 jakos sie rozni od powiedzmy "zwyklego" F? Czy to jest roznica mniej wiecej taka sama jak F/A18D (jak dwuster
) i F/A18 D dla USMC (czyli Night Hornet) gdzie wspolna jest tylko literka, a maszyny sa deczko inne?
Nie, wszystkie maszyny E jak i F są identyczne pod względem wyposażenia.
-Skoro SH to taki niewypal i wszyscy o tym wiedza to co na to Kongres? Przeciez firma na B raczej nie jest w stanie dac w lape wszsytkim w kolo by ci sie usmiechali i mowili ze jest spoko.
Wiesz, w branży lotniczej wiadomo czym jest SH, ale Kongres składa sie głównie ze zwykłych cywili, którzy łykają co im Boeing podrzuci, choćby np testy kwalifikacyjne, zostało ogłoszone, że przeszedł je z "super" wynikiem, w zasadzie takie były nagłówki paru gazet, problem w tym, że było to czyste nabijanie sie z nazwy samolotu, bo testy zaliczył na minimalnych ocenach. Te nagłówki oczywiście zaraz znalazły się w ulotkach Boeinga... marketing to straszna broń, straaaaaszna.
-Czy jest jakis program łatania SH i co planuja zrobic z tym czyms by zmodernizowac ten samolot z tankowca na mysliwiec? Jakis czas temu bylo w nTW (czy Lotnictwie) ze samoloty dostana w koncu radary z antena ze skanowaniem fazowym. Cos jeszcze sie szykuje?
Na pierwszy ogień idą silniki, podobno GE będzie w stanie wycisną z nich dodatkowe 20% mocy, ale siedzą juz nad tym chyba od samego początku projektu i wyników jeszcze nie widać, radar ze skanowaniem fazowym juz chyba jest, z tym, że poza odrobinę trudniejszym wykrywaniem jego pracy, cały system ma mniejsze możliwości niż AWG-9 w warunkach walki powietrznej... za to jest lepszy w wypadku atakowania celów naziemnych (swoją drogą AWG-9 do tego dostał tylko podstawowe oprogramowanie, ciekawy jestem jakby on sie spisywał z wszystkimi funkcjami), oprócz tego, jeszcze załogi maja dostać nowe hełmy by móc korzystać z możliwości AIM-9X - ale to sie tyczy wszystkich jednostek powietrznych USofA.
Tak czy inaczej słabo to nadal wygląda w porównaniu z projektami Northrop Grummana, nawet z pierwszym F-14D Quickstrike, w który miał mięć właśnie zmodyfikowane oprogramowanie radaru pod kątem atakowania celów naziemnych i współpracy z rakietami Harpoon, SLAM i HARM.
ST21 (ST14) - czyli mocno przerobiona wersja D (jest to upgrade, a nie nowy samolot) z przeróbek m.in. miano pozbyć sie wysuwanych skrzydełek stabilizujących i powiększyć tą przykadłubową cześć skrzydła, montując w niej dodatkowo zbiorniki z paliwem (2200lbs). Wymieniono by wiatrochron, na nowy - jednoczęściowy, zmiana w elementach ruchomych skrzydeł, do tego wymontowano by zbędne od kilkunastu lat układy chłodzenia z podkadlubowych szyn rakiet Phoenix, a w ich miejsce wmontowanoby zasobniki celownicze do atakowanie celów naziemnych (zasobniki nie zastępowałyby całej szyny, a jedynie ten zbędny układ znajdujący sie na ich przedzie). Do tego jeszcze nowe silniki dające 30000 funtów ciągu każdy, pozwalające na wykonywanie "super cruise". Po tych zmianach samolot byłby cięższy zaledwie o 1000 funtow, i mógłby zabierać dodatkowe 1000 funtów uzbrojenia więcej, natomiast powracać zamiast z 9000 funtami paliwa i broni, waga ta wzrosłaby do 16000, do tego samolot mógłby startować z lotniskowca mając wiatr w plecy (max 7 kts).
Kolejna modyfikacja miała się nazywać ATS21 (ATS14) - samolot miał dostać możliwość przenoszenia i używania broni nuklearnej, oraz zdolność wykonywania funkcji powietrznego kontrolera działań zbrojnych, nowy pakiet awioniki (full glass cockpit itp.) i możliwość przenoszenia uzbrojenia pod gondolami silników, gdzie teraz przenoszone są zbiorniki z paliwem.
Kolejny jest ASF-14 to jest już nowy samolot ze względu na ilość modyfikacji, nie opłacalne byłoby modyfikować już istniejące maszyny do tego standardu:
- jeszcze większe zmiany w awionice
- nowy radar (modyfikacja tego z F/A-22 z większa anteną)
- większy udział kompozytów w strukturze samolotu
- jeszcze silniejsze silniki (możliwe zastosowanie wektorowania ciągu)
itp. itd.
Na koniec dodam, że z przewidywań firmy Northrop Grumman, opracowanie projektu ASF-14 wyniosłoby nawet nie połowę środków jakie już zostały wydane na Super Horror, a było tego parę miliardów.