Autor Wątek: F-14 Tomcat -> przyszłość?  (Przeczytany 54875 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
F-14 Tomcat -> przyszłość?
« Odpowiedź #75 dnia: Czerwca 09, 2005, 01:06:45 »
Jeżeli podzielisz mase samolotu przez wytwarzany ciąg i wynik będzie mniejszy od 1 to znaczy, że masa jest mniejsza od ciągu więc stosunek masy do ciagu jest lepszy niż 1:1

Offline Meehau

  • *
  • CyC
F-14 Tomcat -> przyszłość?
« Odpowiedź #76 dnia: Czerwca 09, 2005, 01:12:15 »
Ok, teraz rozumiem. Dopiero zauwazylem, ze piszesz o stosunku masy do ciągu, a nie ciągu do masy jak sądzilem..
Meehau
"The milk of aircrew kindness comes in very small containers and has a quick expiration date"

Elwood

  • Gość
F-14 Tomcat -> przyszłość?
« Odpowiedź #77 dnia: Czerwca 09, 2005, 01:28:53 »
Ja co prawda nic nie rozumiem, bo pochwalić się to można tylko stosunkiem ciągu do masy, a masę większą od ciągu posiada 99,9% samolotów na świecie. Drzwi od hangaru zresztą też. I Poldas.
Ponieważ jednak lubię Sunnego, piszę Wielkie Joł, i zgadzam się.
 :mrgreen:

Offline lancer

  • *
  • ka-boom!
F-14 Tomcat -> przyszłość?
« Odpowiedź #78 dnia: Czerwca 11, 2005, 04:16:21 »
Sundowner- garsc pytan do Ciebie  :mrgreen:
-Z tego co piszesz rozumuje, ze wersja F F/A18 zastepuje bezposrednio F14 (mniejsza o skutek)?
-Jak wyglada stosunek ilosciowy E do F? Czy w takim wypadku dywizjony latajece wczesniej na F14 i przesiadajace sie na SH posiadaja na stanie wlasnie model F, a te latajace wczesniej na A/C przechodza na E?
-No i czy wersja F zastepujaca F14 jakos sie rozni od powiedzmy "zwyklego" F? Czy to jest roznica mniej wiecej taka sama jak F/A18D (jak dwuster ;)) i F/A18 D dla USMC (czyli Night Hornet) gdzie wspolna jest tylko literka, a maszyny sa deczko inne?
-Skoro SH to taki niewypal i wszyscy o tym wiedza to co na to Kongres? Przeciez firma na B raczej nie jest w stanie dac w lape wszsytkim w kolo by ci sie usmiechali i mowili ze jest spoko.
-Czy jest jakis program łatania SH i co planuja zrobic z tym czyms by zmodernizowac ten samolot z tankowca na mysliwiec? Jakis czas temu bylo w nTW (czy Lotnictwie) ze samoloty dostana w koncu radary z antena ze skanowaniem fazowym. Cos jeszcze sie szykuje?
Panowie, jesteście oficerami Armii Stanów Zjednoczonych. Oficerowie żadnej innej armii na świecie nie mogą tego o sobie powiedzieć. Zastanówcie się nad tym!

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
F-14 Tomcat -> przyszłość?
« Odpowiedź #79 dnia: Czerwca 11, 2005, 14:08:50 »
Cytat: lancer
Sundowner- garsc pytan do Ciebie  :mrgreen:
-Z tego co piszesz rozumuje, ze wersja F F/A18 zastępuje bezpośrednio F14 (mniejsza o skutek)?
Tak, jednakże nie wszystkie dywizjony zostaną przezbrojone, będzie ich może z 6-8, reszta została rozformowana (lub będzie w wypadku tomcatters, nie wiem jak z BlackLions, którzy też jeszcze latają na tomcatach)

Cytat: lancer
-Jak wyglada stosunek ilosciowy E do F? Czy w takim wypadku dywizjony latajece wczesniej na F14 i przesiadajace sie na SH posiadaja na stanie wlasnie model F, a te latajace wczesniej na A/C przechodza na E?
Mniej więcej wygląda to tak, że byłe dywizjony F-14 dostają wersje F, dywizjony, które jeszcze latały na F/A-18A będą przezbrojone w E całkowicie, natomiast dywizjony latające na C/D będą przezbrojone w E/F tylko w niektórych dywizjonach (tych posiadających najstarszy sprzęt)

Cytat: lancer
-No i czy wersja F zastepujaca F14 jakos sie rozni od powiedzmy "zwyklego" F? Czy to jest roznica mniej wiecej taka sama jak F/A18D (jak dwuster ;)) i F/A18 D dla USMC (czyli Night Hornet) gdzie wspolna jest tylko literka, a maszyny sa deczko inne?
Nie, wszystkie maszyny E jak i F są identyczne pod względem wyposażenia.

Cytat: lancer
-Skoro SH to taki niewypal i wszyscy o tym wiedza to co na to Kongres? Przeciez firma na B raczej nie jest w stanie dac w lape wszsytkim w kolo by ci sie usmiechali i mowili ze jest spoko.
Wiesz, w branży lotniczej wiadomo czym jest SH, ale Kongres składa sie głównie ze zwykłych cywili, którzy łykają co im Boeing podrzuci, choćby np testy kwalifikacyjne, zostało ogłoszone, że przeszedł je z "super" wynikiem, w zasadzie takie były nagłówki paru gazet, problem w tym, że było to czyste nabijanie sie z nazwy samolotu, bo testy zaliczył na minimalnych ocenach. Te nagłówki oczywiście zaraz znalazły się w ulotkach Boeinga... marketing to straszna broń, straaaaaszna.

Cytat: lancer
-Czy jest jakis program łatania SH i co planuja zrobic z tym czyms by zmodernizowac ten samolot z tankowca na mysliwiec? Jakis czas temu bylo w nTW (czy Lotnictwie) ze samoloty dostana w koncu radary z antena ze skanowaniem fazowym. Cos jeszcze sie szykuje?
Na pierwszy ogień idą silniki, podobno GE będzie w stanie wycisną z nich dodatkowe 20% mocy, ale siedzą juz nad tym chyba od samego początku projektu i wyników jeszcze nie widać, radar ze skanowaniem fazowym juz chyba jest, z tym, że poza odrobinę trudniejszym wykrywaniem jego pracy, cały system ma mniejsze możliwości niż AWG-9 w warunkach walki powietrznej... za to jest lepszy w wypadku atakowania celów naziemnych (swoją drogą AWG-9 do tego dostał tylko podstawowe oprogramowanie, ciekawy jestem jakby on sie spisywał z wszystkimi funkcjami), oprócz tego, jeszcze załogi maja dostać nowe hełmy by móc korzystać z możliwości AIM-9X - ale to sie tyczy wszystkich jednostek powietrznych USofA.

Tak czy inaczej słabo to nadal wygląda w porównaniu z projektami Northrop Grummana, nawet z pierwszym F-14D Quickstrike, w który miał mięć właśnie zmodyfikowane oprogramowanie radaru pod kątem atakowania celów naziemnych i współpracy z rakietami Harpoon, SLAM i HARM.
ST21 (ST14) - czyli mocno przerobiona wersja D (jest to upgrade, a nie nowy samolot) z przeróbek m.in. miano pozbyć sie wysuwanych skrzydełek stabilizujących i powiększyć tą przykadłubową cześć skrzydła, montując w niej dodatkowo zbiorniki z paliwem (2200lbs). Wymieniono by wiatrochron, na nowy  - jednoczęściowy, zmiana w elementach ruchomych skrzydeł, do tego wymontowano by zbędne od kilkunastu lat układy chłodzenia z podkadlubowych szyn rakiet Phoenix, a w ich miejsce wmontowanoby zasobniki celownicze do atakowanie celów naziemnych (zasobniki nie zastępowałyby całej szyny, a jedynie ten zbędny układ znajdujący sie na ich przedzie). Do tego jeszcze nowe silniki dające 30000 funtów ciągu każdy, pozwalające na wykonywanie "super cruise". Po tych zmianach samolot byłby cięższy zaledwie o 1000 funtow, i mógłby zabierać dodatkowe 1000 funtów uzbrojenia więcej, natomiast powracać zamiast z 9000 funtami paliwa i broni, waga ta wzrosłaby do 16000, do tego samolot mógłby startować z lotniskowca mając wiatr w plecy (max 7 kts).

Kolejna modyfikacja miała się nazywać ATS21 (ATS14) - samolot miał dostać możliwość przenoszenia i używania broni nuklearnej, oraz zdolność wykonywania funkcji powietrznego kontrolera działań zbrojnych, nowy pakiet awioniki (full glass cockpit itp.) i możliwość przenoszenia uzbrojenia pod gondolami silników, gdzie teraz przenoszone są zbiorniki z paliwem.

Kolejny jest ASF-14 to jest już nowy samolot ze względu na ilość modyfikacji, nie opłacalne byłoby modyfikować już istniejące maszyny do tego standardu:
- jeszcze większe zmiany w awionice
- nowy radar (modyfikacja tego z F/A-22 z większa anteną)
- większy udział kompozytów w strukturze samolotu
- jeszcze silniejsze silniki (możliwe zastosowanie wektorowania ciągu)
itp. itd.

Na koniec dodam, że z przewidywań firmy Northrop Grumman, opracowanie projektu ASF-14 wyniosłoby nawet nie połowę środków jakie już zostały wydane na Super Horror, a było tego parę miliardów.

Offline lancer

  • *
  • ka-boom!
F-14 Tomcat -> przyszłość?
« Odpowiedź #80 dnia: Czerwca 11, 2005, 14:26:35 »
No z tego wynika, ze F/A-18E/F to calkowita porazka. Nawet jesli Boeing ma tak mocny wplyw na odpowiednie komisje w kongresie, to widzac jak wyplywaja niektore nieprzyjemne sprawy na polu ichniego parlamentu dziwnym jest, ze wobec tak silnych argumentow przeciw tej maszynie dalej jest ona z uporem maniaka wciskana marynarce i nikt jeszcze nie zajal sie na powaznie ta sprawa. Przeciez to conajmniej afera dziesieciolecia. Ja rozumiem ze lobby jest silne, ale az tak? To sie wydaje nie do pomyslenia  :shock:  A przeciez ta maszyna ma byc podstawa grup lotniczych wraz z F-35 przez wiele lat  :roll:
Jest takie fajne zdanie: "w rezultacie powstal samolot dobrze nadajacy sie do dzialan w konfliktach lokalnych o malej intensywnosci, ale w wojnie pelnoskalowej, w okreslonych warunkach moze ustepowac niektorym ewentualnym przeciwnikom"  :573:
Panowie, jesteście oficerami Armii Stanów Zjednoczonych. Oficerowie żadnej innej armii na świecie nie mogą tego o sobie powiedzieć. Zastanówcie się nad tym!

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
F-14 Tomcat -> przyszłość?
« Odpowiedź #81 dnia: Czerwca 11, 2005, 14:38:15 »
W siłach zbrojnych USA teraz panuje moda na nowości, każdy musi miec coś nowego - Marines maja nowy mundur, to przecież lotnictwo, marynarka i armia nie moga byc gorsi i też stworzyli swoje nowe mundury, chocby tak absurdalne jak niebieskawe pseudokamuflujące mundury USAF i Navy, lub uniwersalny mundur Army, który w rzeczywistości nigdzie sie nie sprawdza. Samoloty, kto ma musi miec nowy, USAF ma swojego Raptora, to przecież Marynarka nie moze by inna, szczególnie, ze to elita wiec też nową maszynę miec muszą - tomcat ma 35 lat, wiec wydadza kupe kasy w modyfikacje horneta, ktora to modyfikacja nagle przerodzila sie w zupelnie nowy samolot (super, w koncu jest cos nowego), armia laduje pieniadze w Strykery, prubujac je przedstawic jako uniwersalny srodek bojowy, ktory mogłby zastapic nawet ciezkie i kosztowne czolgi... Irakijczycy widzą to troche inaczej. Paranoja - to by było dobre słowo na określenie atmosfery w wojsku US,

Offline Kusch

  • Global Moderator
  • *****
F-14 Tomcat -> przyszłość?
« Odpowiedź #82 dnia: Czerwca 11, 2005, 14:44:45 »
Cytat: Sundowner
armia laduje pieniadze w Strykery

Już widze jak te barany się budzą z ręką w nocniku w którym to nocniku zamoczyli przypadkowo panel sterujący swoich robotów pola walki buachaha a Abrams tylko stoi i się uśmiecha.

[ Dodano: Sob 11 Cze, 2005 ]
Cytat: Sundowner
przez co SH jest zmuszony do używania dopalacza w trakcie staru z lotniskowca

Cytat: Kusch
To on jednak posiada dopalacz  zawsze byłem święcie przekonany,że nie.No ale ostanio dość dawno o nim czytałem więc może jednak dodali ten dopalacz.

Jeszcze odnośnie tego bo nie dało mi to spokoju.
Już wiem czym się sugerowałem.Czasopismem Skandale tzn "Lotnictwo Aviation International" numer 21 (93)

Cytuję;
"Zespół napędowy F/A-18E/F stanowić mają dwa silniki turbowentylatorowe GE F414 o ciągu zwiększonym o ok 35 proc od ciągu obecnych silników F404-GE-402.Silniki te nie będą wyposażone w dopalacze."

I teraz mam pytania:
1.Czy autor był tak niekompetentny i zle przetlumaczył tekst zródłowy lub co gorsza dorobił sobie taką bajeczkę sugerując sie tym iż silniki te najpierw miały napędzać A-12 który nie posiadałby dopalaczy.
2.Tekst jest już dość wiekowy więc może wtedy właśnie SH miały napędzać  F414 bez dopalacza a dodano je gdy okazało się iż jednak samolot zrobił się za ciężki.
3.Może rzeczywiście SH nie posiada dopalacza w co wątpie gdyż Sun pokazał mi ładniutkie palniki odkręcone na maks wychodzące z dyszy marki GE-F-414

Dodam,że takie same info znajduje się w Monografi F/A-18 PKL
"Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie"

http://img90.imageshack.us/img90/9643/klmd5.jpg

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
F-14 Tomcat -> przyszłość?
« Odpowiedź #83 dnia: Czerwca 11, 2005, 20:58:11 »
W takim razie pare zdjec maszyn razem z silnikami:
dowód nr1
dowód nr2
dowód nr3
dowód nr4
dowód nr5

Offline lancer

  • *
  • ka-boom!
F-14 Tomcat -> przyszłość?
« Odpowiedź #84 dnia: Czerwca 11, 2005, 22:49:58 »
Sun - dane katalogowe F414GE-400 wynosi 65/97,9 kN. Jak jest w praktyce?
Z danych masowych wiem, ze max masa wlasna wynosi 13865kg, a paliwa integralnego 6803. Przy ciagu 2x65kN i konfiguracji 2 AIM9 i 4 AMRAAM daje stosunek masy do ciagu 1,405 (bez dopalania). Dla ulatwienia przyjalem, ze Sidewinder wazy 100kg, a AIM120 200 za 1szt+polowa paliwa (roznice bedza stanowic jeszcze plyny techniczne, pilot i takie tam). Jaka jest ilosc paliwa integralnego F-14D?
Obciazenie pow. nosnej  F/A18E dla tego samego trybu to ~393kg/m.

Jakie sa max katy natarcia dla kociaka? Dla F/A18 mama dane, ze uzyskuje "stabilne" 50 stopni i krotkotrwale 180! (znaczy sie kobre robi  :?:  ;) )
Co do predkosci max to chcialbym tylko zauwazyc, ze F14 ma regulowany przekroj wlotow powietrza, Hornety maja stala geometrie.
Panowie, jesteście oficerami Armii Stanów Zjednoczonych. Oficerowie żadnej innej armii na świecie nie mogą tego o sobie powiedzieć. Zastanówcie się nad tym!

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
F-14 Tomcat -> przyszłość?
« Odpowiedź #85 dnia: Czerwca 11, 2005, 23:36:34 »
Cytat: lancer
Sun - dane katalogowe F414GE-400 wynosi 65/97,9 kN. Jak jest w praktyce?
Z danych masowych wiem, ze max masa wlasna wynosi 13865kg, a paliwa integralnego 6803. Przy ciagu 2x65kN i konfiguracji 2 AIM9 i 4 AMRAAM daje stosunek masy do ciagu 1,405 (bez dopalania). Dla ulatwienia przyjalem, ze Sidewinder wazy 100kg, a AIM120 200 za 1szt+polowa paliwa (roznice bedza stanowic jeszcze plyny techniczne, pilot i takie tam). Jaka jest ilosc paliwa integralnego F-14D?
Obciazenie pow. nosnej  F/A18E dla tego samego trybu to ~393kg/m.

Jakie sa max katy natarcia dla kociaka? Dla F/A18 mama dane, ze uzyskuje "stabilne" 50 stopni i krotkotrwale 180! (znaczy sie kobre robi  :?:  ;) )
Co do predkosci max to chcialbym tylko zauwazyc, ze F14 ma regulowany przekroj wlotow powietrza, Hornety maja stala geometrie.
Z tego co mi wiadomo F-414-GE-400 nie są w stanie wyciągnąc 90kN na dopalaniu, co jest zdecydowanie za mało dla tego samolotu.

Wloty mają stałą geometrię bo i samolot nie osiąga takich prędkosci by przeplyw powietrza byl jakoś specjalnie zaburzony, a i Boeing chciał zmniejszyc trochę RCS samolotu, które znacznie powiększył poprzez dodanie sporych pylonów pod skrzydłami, które w dodatku sa jeszcze odchylone od osi samolotu o parę stopni, bo uzbrojenie nie chciało z nich prawidłowo schodzic, te pylony to cholernie duży opór powietrza - dlatego na wszystkich pokazach ten samolot nie ma żadnych pylonow podskrzydlowych.

Ilośc paliwa zabierana przez Tomcata w integralnych zbiornikach to 7,3 tony, a 9,1 tony zabiera łącznie ze zbornikami pod gondolami silników co pozwala mu leciec 2000 mil od lotniskowca na własnym paliwie.

Kąty natarcia dla Kocurka, nie pamiętam dokładnie, ale to było coś koło 38-43 stopni wartośc graniczna, a nie zaleca się wychodzic poza 27 stopni. Do tego ciezko Tomcata wprowadzic w korek przypadkowo (przy założeniu, że mówimy o maszynach z silnikami F-110-GE-400, bo TF30 były wredne z natury ;) ) teraz jeszcze tomcaty od kilku lat latają z systemem DFCS (Digital Flight Control System), który nie pozwala na wprowadzenie samolotu w korek, jak i wyjście poza 27 stopnie AOA... ale zawsze można to wyłączyc :)
Trzeba pamiętac, że przeciągniecie skrzydeł to dopiero połowa zabawy, bo moża jeszcze przecież leciec na kadłubie, który wymaga większego kąta natarcia do przeciągnięcia :D

Offline Kusch

  • Global Moderator
  • *****
F-14 Tomcat -> przyszłość?
« Odpowiedź #86 dnia: Czerwca 12, 2005, 10:50:39 »
Cytat: Sundowner
Trzeba pamiętac, że przeciągniecie skrzydeł to dopiero połowa zabawy, bo moża jeszcze przecież leciec na kadłubie, który wymaga większego kąta natarcia do przeciągnięcia


Czyli tak jak mówił Mayer to taki wachadłowiec.To już rozumiesz dlaczego wycofują? Columbia i reszta uziemiona a satelity trzeba wynosić jakoś :mrgreen:  :mrgreen:  :mrgreen:
"Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie"

http://img90.imageshack.us/img90/9643/klmd5.jpg

Storm

  • Gość
F-14 Tomcat -> przyszłość?
« Odpowiedź #87 dnia: Czerwca 12, 2005, 22:29:29 »
Wiecie co?
Jak to czytam, to normalonie przestaję wierzyć w to, że tylko u nas w Polszcze jest tak po........ że przestępca siedzi w Sejmie, parkuje gdzie chce i jak chce, a w ogóle połowa naszego Sejmu i Senatu to (cenzura i szkoda pisać).
Jednak mimo wszystko - Kongres USA przebija nasz polski Sejm. Dlaczego? Bo TYYYYLLLEEEE kasy poszło na tego horrora.... Że starczyłoby na 1000 afer w Polsce z udziałem p/osłów i nie tylko....
Amerykanie potrafią. :)

Schmeisser

  • Gość
F-14 Tomcat -> przyszłość?
« Odpowiedź #88 dnia: Czerwca 12, 2005, 22:40:02 »
Cytuj
że przeciągniecie skrzydeł to dopiero połowa zabawy


raczej bym na to nie liczył, bądz co bądz korkociąg napędza się róznicą siły nośnej pomiędzy skrzydłami , powstałą w wyniku wystąpienia róznicy kąta natarcia pomiędzy nimi, tworzy się dzwignia w której połowie długości jest przyczepiony kadłub

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
F-14 Tomcat -> przyszłość?
« Odpowiedź #89 dnia: Czerwca 12, 2005, 22:45:11 »
Jeżeli przepływ masz różny na każdym skrzydle, to tak, a co jeżeli jest taki sam ?

i pamiętaj, że w tomcacie masz łacznie 3 skrzydła ;) dwa po bokach i jedno po środku  :lol:

(Zreszta rosjanie skopiowali to też we Flankerze i Fulcrumie)