Autor Wątek: Raptor  (Przeczytany 33320 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Iche

  • Gość
Raptor
« dnia: Czerwca 06, 2005, 22:08:30 »
Tutaj jest info o pierwszym F22 wprowadzonym do służby i fajne duże foty.

Chciałem się zapytać fachowców, czy to rzeczywiście jest taka rewolucja jak piszą na amerykańskich www? Z jedej strony wygląda świetnie - pierwszy mysliwiec stealth, nikogo na świecie poza USA nie stać na robotę w tej technologii (oczywiście poza magiczną farbą made by ZSRR). Z perspektywy laika wygląda to tak, jakby Rosjanie zostali w tyle ze swoimi modernizacjami Su27. Z drugiej strony, czytając to forum człowiek nabiera niezdrowych podejrzeń co do zbyt nachalnej propagandy :).

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
Raptor
« Odpowiedź #1 dnia: Czerwca 06, 2005, 23:05:17 »
Za eksperta sie nie uważam, ale i tak się wypowiem.

Od razu na wstępie przypomnę, że dużo lepszą konstrukcją była platforma YF-23 mogąca przenosić więcej uzbrojenia, mająca wiekszy zasięg i mniejsze echo radarowe od produktu Lockheeda i myśle, że F/A-23 byłby lepszy od Raptora... z tym, że sam raptor dzisiaj to dosłowny Overkill.

W dniu dzisiejszym nie lata nic co mogłoby sie z nim równać. Z tym jednym małym "ale", że Amerykanie przesadzili trochę z elektroniką - podobnie zresztą EuroFighter - gdzie w Typhoonie już się zdarzało latać "w ciemno" gdy cała elektronika siadła a i polot nie miał żadnych przyrządów pokładowych, na których mógłby się opierać. Raptor udowodnił pare razy (ostatni raz w listopadzie), że powierzenie całkowicie maszyny elektronice i to takiej jej ilosci może być niebezpieczne i ten samolot może osiągnać swoje prawdziwe możliwości bojowe dopiero w momencie w którym rozwiazany zostanie problem stabilności oprogramowania.

Elwood

  • Gość
Raptor
« Odpowiedź #2 dnia: Czerwca 06, 2005, 23:10:00 »
Ładny ten YF-23, nie ?...  :mrgreen:

Offline Kusch

  • Global Moderator
  • *****
Raptor
« Odpowiedź #3 dnia: Czerwca 06, 2005, 23:17:55 »
Na całe nieszczęście Raptora najnowsze ruskie czujniki termiczne montowane na Su-30MKI wykrywają taki cel z przeniej półsfery w odległości 50km a radar Bars działa w trybie pasywnym,który wykrywa nawet takie szepczące radary jak ten F/A-22.
Nie zmienia to faktu,że i tak nie ma na niego narazie bata :D
"Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie"

http://img90.imageshack.us/img90/9643/klmd5.jpg

Boba Fett

  • Gość
Raptor
« Odpowiedź #4 dnia: Czerwca 07, 2005, 02:20:05 »
Oj nie ma nie ma :) Natomiast zauwazcie koledzy pewna ciekawostke przyrodnicza. Raptor to bojowe przedluzenie taktyki "pierwszy widze, pierwszy strzelam, pierwszy zabijam" I nie ma co zaprzeczac, ze swietnie sie z tej roli moze wywiazywac. Ale... byla kiedys nawet jakas dyskusja w prasie lotniczej, po co mu wtedy dzialko ? w dodatku tak "archaiczne" ? Syndrom pierwszych Phantomow ? Czy wplyw pewnego lobby ?. Montaz tego ustrojstwa napsula podobno baaardzo krwi konstruktorom. Czym byl podyktowany ten wysilek ? Sa przeciez lepsze, nowsze, modele broni lufowej (jesli juz tak bardzo CHCIELI ja miec na pokladzie) a wsadzili "Vulcana". Przemilcze juz koniecznosc przebudowy pociskow Ammram aby wlazly w jego "ladownie" co pogorszylo ich wlasciwosci lotne (wymieniono przy okazji elektronike na lepsza w tych pociskach)Do tego tragiczny udzwig i pojemnosc (2 gbu 24 w ladowni, toz to zart). Za to rewelacyjny zasieg i predkosc (dojsc do macha bez dopalacza to naprawde spore osiagniecie)

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
Raptor
« Odpowiedź #5 dnia: Czerwca 07, 2005, 12:20:28 »
Z działkiem to histaria ta sam co z F-15, który miał dostać działko na amunicję bezłuskową, a z czym lata wszyscy wiemy. W F/A-22 miano wsadzić działko:
a. z ciekłym materiałem pędnym
b. z amunicją bezłuskową

ale oba projekty stoją, wiec lata z Vulcanem, co jest bardzo dziwne, bo na JSF będzie montowany lepszy 25mm GAU-12 Eualizer.

Offline lancer

  • *
  • ka-boom!
Raptor
« Odpowiedź #6 dnia: Czerwca 11, 2005, 04:36:20 »
Co do wyboru YF-23 vs YF-22 to byla dawno temu monografia w nTW. Jesli ktos moze wygrzebac to przpomni dokladniej jaka byla argumentacja. Z tego co pamietam, to YF22 wygral m.in. dzieki lepszym parametrom manewrowym, a decydenci uznali ze wlasciwosci stealth dla mysliwca nie sa tak wazne. Zreszta podobno YF23 z tylnej dolneje polstrefy byl w miare stealth - od gory swiecil sie jak psu wiadomo co  8)

Sun - GAU-12 to te z Harriera bedace pochodna GAU-8?
Panowie, jesteście oficerami Armii Stanów Zjednoczonych. Oficerowie żadnej innej armii na świecie nie mogą tego o sobie powiedzieć. Zastanówcie się nad tym!

Schmeisser

  • Gość
Raptor
« Odpowiedź #7 dnia: Czerwca 11, 2005, 10:16:42 »

Botras

  • Gość
Raptor
« Odpowiedź #8 dnia: Czerwca 30, 2005, 22:08:06 »
M61 było na Raptorze już w YF-22, a to był jak się nie mylę 1991/92? Wtedy GAU-12 było tylko w USMC, czyli daleko. Tak naprawdę to bez różnicy, które by to było. Większy kaliber i energia wylotowa nijak nie uzasadaniały przerabiania przedziału działka/układu zasilania/układu zasilania w amunicję choćby o milimetr.
A o rewolucjach w sensie ciekłego materiału miotającego czy amunicji bezłuskowej możemy na razie zapomnieć. Wydawanie góry pieniędzy na technologiczną rewolucję dla osiągnięcia 3 do 5% przewagi nad rozwiązniem poprzednim/przeciwnika, w tego rodzaju drugorzędnym dziale techniki wojskowej skończyło się wraz z zimną wojną.

Schmeisser

  • Gość
Raptor
« Odpowiedź #9 dnia: Lipca 01, 2005, 22:01:07 »
http://world.guns.ru/machine/minigun-e.htm

fajna strona , generalnie o uzbrojeniu strzeleckim
polecam gorąco wątek 'rozprawiania' się z filmowymi scenami uzycia miniguna m216
:D kolo walił z tego na stojąco w 'predatorze'... a to coś ma odrzut 120 kG
:D

pawel

  • Gość
Raptor
« Odpowiedź #10 dnia: Lipca 18, 2005, 22:58:06 »
YF23 jak koledzy zauważyli był zdecydownie lepszy i zdecydownie droższy... i zdecydowanie mniej dopracowany, co pociągnęło by za sobą jeszcze większy wrost kosztów. Prawda...PIĘKNY  SAMOLOT... :D  :D  :D i doskonały w swojej formie...
Natomiast działko było wymagane w kontrakcie. A szczególnego znaczenia nabiera teraz kiedy trzeba oddać strzał ostrzegawczy. Rozwijanie nowego typu działka to znów kolejne koszty, a nie zapominajmy , że Raptor cały czas boryka się z tym problemem. W tym tkwi również problem jego oprogramowania....kasa, kasa kasa... Możliwe jest że zastosują działko Rainnmetala 27mm które wygrało przetarg dla JSF. Jest to konstrukcja jednolufowa, rewolwerowa(z obracającym sie bębnem a kiloma komorami). Jak twierdzą niemcy, po przeprowadzenie długich badań, dzałka wielolufowe są o wiele mniej skuteczne. Poza tym po co Raptorowi lepsze dzałko?
Raptor jest rewelacją..., przede wszystki ze względu na ultrazaawansowany system walki radiolelktronicznej. Zauwżcie , że zrezygnowano całkowicie z urządzeń optoelektronicznych. F/A22 jest tak skonstruowany, że w przyszłości planuje się zastosowanie szerokopasmowych anten kompleksu WRE, które poza całą gamą przeróżnych "magicznych" możliwości mają mieć możliwość atakowania celów wiązką mikrofalową dużej mocy. Z ostatnich doniesień wynika, że Amerykanie 3krotnie użyli w Iraku bomb elektronicznych!!!, choć oficjalne źródła milczą. System WRE Raptora jest tak zawansowany, że nawet sobie nie zdajemy sprawy z jego obecnych możliwości, a co dopiero z planowanych. Z ciekawostek,  w ostatnim wypadku kiedy zawiódł FBW, samolot wpadł w oscylacje i osiągnął (uwaga!!!!) przeciążenie ok +10 /-11.
pozdrawiam
pawel

[ Dodano: Pon 18 Lip, 2005 23:25 ]
...przepraszam zaszła pomłka...
do wypadku nie doszło, zaś pilot wyrównał lot. Sytuacja była spowodowana wyjściem w ślad aerodynamiczny towarzyszącega mu Viper. Co ciekawe nie wykryto uszkodzeń struktury płatowca.
pozd
p.

Ajti

  • Gość
Raptor
« Odpowiedź #11 dnia: Lipca 19, 2005, 09:33:37 »
Sluchajcie... a co my mozemy wiedziec na temat tego efa?  :mrgreen:
Zastanowcie sie... czy amerykanie sa kretynami i mowia nam co i jak? Zaloze sie ze wiekszosc Waszej i mojej wiedzy to po prostu zmylka Pentagonu... Daje glowe ze wiemy tylko jak wyglada i nic pozatym :| (co mogloby byc wazne)

P.S. Gral ktos w F22 Lightning 3?  heheh fajna strzelanka f22

pawel

  • Gość
Raptor
« Odpowiedź #12 dnia: Lipca 19, 2005, 13:10:19 »
Ajti, powiem szczerze, że bardzo ciężko mi odpowiedzieć na twój post...ale mówiąc w skrócie:
Napewno wszystkiego nie wiemy, wiele jednak wiemy, i to zarówno chodzi mi o te informacje prawdziwe jak i te spreparowane. Nie myśl jednak kategoraiami zimnowojennym. Żyjemy w czasach rynku zbrojenowego, który jest wolnym rynkiem (nawet panstwa komunistyczne w nim uczestniczą) i walko o klientów jest zażarta, więc każdy promuje swoje produkty jak tylko może. Po drugie polityka zagraniczna jest również bardzo skomplikowana i nie wrzucajmy wszystkiego do jednego wora - "Ściśle Tajne". Dla przykładu podam Tobie pewnien fakt. W dzisiejszych czasach Jankesi nie utajniają wszystkich informacji na temat własnej broni jądrowej. Jest wręcz przeciwnie. Z rozmachem demonstrują całemu światu: mamy to , to i to a romieszczone jest tu i tu... i nie poskakuj kurduplu(np. taki Iran albo Korea Płn.) bo cie zamienimy w pustynie ( a jak nie to cie po prostu kupimy). Jest to polityka odstraszania nuklearnego.
pozdrawiam
pawel

Offline Josiv

  • *
  • Zerstörer
    • http://www.kg200.zary.com.pl
Raptor
« Odpowiedź #13 dnia: Lipca 19, 2005, 22:03:54 »
Z tym wypadkiem f22 to  tak jest
-katy natarcia byly -60 st
-oscylacja 3 sec !
-podwieszone zbiorniki paliwa
-predkosc 925 km/h
-nie jest to wina areodynamicznej konstrukcji tylko kompa kontroli lotu
-Uszkodzenia - bylyyyyyyy

I teraz pentagon zastanawia sie czy go stac, na remont tego egzemplarza, wstepnie oszacowany na 3,6 mld $( koszt remontu ! , nie samolotu :P )
Ostatnio byl szort o tym w lotnictwie, ktore kupilem w zwiazku z jastrzebiem.
_____ | _____             █▀ ██ ▀█▀      ORLIK
 _\__(o)__/_                   ▼             /
      ./ \.                www.eagles.pl ---
Graf -1973-†2006 ..ó?o........ó?o.ó?oó?o...

pawel

  • Gość
Raptor
« Odpowiedź #14 dnia: Lipca 19, 2005, 22:21:55 »
Cytat: Josiv
Z tym wypadkiem f22 to  tak jest
-katy natarcia byly -60 st
-oscylacja 3 sec !
-podwieszone zbiorniki paliwa
-predkosc 925 km/h
-nie jest to wina areodynamicznej konstrukcji tylko kompa kontroli lotu
-Uszkodzenia - bylyyyyyyy

I teraz pentagon zastanawia sie czy go stac, na remont tego egzemplarza, wstepnie oszacowany na 3,6 mld $( koszt remontu ! , nie samolotu :P )
Ostatnio byl szort o tym w lotnictwie, ktore kupilem w zwiazku z jastrzebiem.

Zgadza sie Josiv, miałeś rację, uszkodzenia były, sprawdziłem w tym numerze Lotnictwa o którym pisałeś. Jedyne co ,to nie mld a mln$
...aha, a gdzie napisałem , że to wina "aerodynamicznej konstrukcji"??
pozd
pawel

[ Dodano: Wto 19 Lip, 2005 22:25 ]
...swoją drogą ciekawe jak pilot czuł sie po przeciążeniu  -11,7g(słownie minus)