Autor Wątek: Kratownicowe stabilizatory w R-77  (Przeczytany 7943 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Kratownicowe stabilizatory w R-77
« Odpowiedź #15 dnia: Września 14, 2005, 21:00:55 »
Cytat: kaa
... po prostu lubię mieć jasną i jednoznaczną terminologię.

Terminologia rzecz ważna, ale nie można zapominać o funkcjach.
Cytat: kaa
no ale skoro to takie dobre rozwiązanie, to czemu nikt poza naszymi braćmi ze wschodu go nie stosuje?

Może "bracia" pierwsi na to wpadli? Zawsze byli dobrzy w aerodynamice. Badania podstawowe mieli, w tej materii, na wysokim poziomie. Nie powiem, że zawsze, ale do lat osiemdziesiątych - z pewnością.
Rozwiązanie jest kolejne, ale czy dobre? Ważne, że skuteczne i znalazło się w eksploatacji.
Przypominam, że to jest moja, prywatna interpretacja "kratki". Prawdziwe powody zastosowania takiego rozwiązania mogą być zupełnie inne.
Leszek

John Cool

  • Gość
Kratownicowe stabilizatory w R-77
« Odpowiedź #16 dnia: Września 14, 2005, 21:10:09 »
Cytuj
Główną wada jest spory opór jaki generuje, oraz siły jakie na tym sterze powstają wymagają konstruowania mocowania wraz z układem serwomechanizmu, który musi byc wytrzymalszy i silniejszy - a przez to większy i cięższy od stosowanego w konstrukcjach konwencjonalnych.


Generowane opory czołowe rekompensują w zupełności inne, dośc przecież niezłe parametry rakiety R-77. O wałkowanych wcześniej lepszych własnościach przy wysokich osiąganych kątach natarcia nawet nie wspominając  8)

[ Dodano: Sro 14 Wrz, 2005 21:16 ]
Cytat: Leszek957
Prawdziwe powody zastosowania takiego rozwiązania mogą być zupełnie inne.


No w przypadku taktycznych rakiet ziemia-ziemia, jakichś następców Scud'ów i tym podobnych szło właśnie o stabilizację trajektorii. Pomijając układy naprowadzania, "kratka" znacząco zmniejszała rozrzut tego typu broni, który był przecież taką bolączką we wczesnych typach. Oczywiście nie było to może ważne przy zastosowaniu ładunków jądrowych  :D, no ale przy głowicy konwencjonalnej okazało się, że może to byc całkiem precyzyjna broń. Przepraszam przy tym za mały offtopic, proszę uprzejmie o nieodstrzeliwanie mi kolana  :)

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
Kratownicowe stabilizatory w R-77
« Odpowiedź #17 dnia: Września 14, 2005, 21:18:05 »
Cytat: John Cool
Cytuj
Główną wada jest spory opór jaki generuje, oraz siły jakie na tym sterze powstają wymagają konstruowania mocowania wraz z układem serwomechanizmu, który musi byc wytrzymalszy i silniejszy - a przez to większy i cięższy od stosowanego w konstrukcjach konwencjonalnych.


Generowane opory czołowe rekompensują w zupełności inne, dośc przecież niezłe parametry rakiety R-77. O wałkowanych wcześniej lepszych własnościach przy wysokich osiąganych kątach natarcia nawet nie wspominając  8)
I właśnie teraz powinno zostac zadane pytanie, czy nie lepiej byłoby zamontowac klasyczne usterzenie na tej rakiecie i sprawic tym, by leciała jeszcze szybciej i jeszcze dalej?. Ogromna zwrotnośc w tej klasie rakiet ma marginalne znaczenie, można sie tym bawic przy rakietach krótkiego zasiegu gdzie silnik rakiety często jeszcze pracuje gdy ta dosięga celu - więc może nadrobic wszelkie straty jakie powstają na pracy usterzenia.

Amerykanie jakoś sobie dobrze radzą z klasycznym układem w swoim AMRAAMie i póki co ich rakieta ma 100% skutecznosc bojową (rosyjska nigdy bojowo nie została użyta). Mam pewne obawy, że faktyczne osiągi R-77 są mniejsze niż zakładają jej producenci.

John Cool

  • Gość
Kratownicowe stabilizatory w R-77
« Odpowiedź #18 dnia: Września 14, 2005, 21:36:38 »
Cytat: Sundowner
I właśnie teraz powinno zostac zadane pytanie, czy nie lepiej byłoby zamontowac klasyczne usterzenie na tej rakiecie i sprawic tym, by leciała jeszcze szybciej i jeszcze dalej?.


Projektując taki pocisk raczej postawił bym na jednostkę napędową. W przypadku RamJet'ów jak dotąd wydawało mi się, że Rosjanie mają jeszcze kilkuletnią przewagę, chociaż bardzo szybko się ona kurczy... R-73 raczej ściemą nie był, przynajmniej tak ot, na papierze, no i z tego co wywnioskowano testując możliwości niemieckich i mołdawskich "dwódziestekdziewiątek" i ich uzbrojenia. Zresztą, kombinując na powrót z klasycznym usterzeniem zysk na zasięgu nie byłby wielki, na prędkości, no może nieco trochę lepiej...  A poza tym lepsza możliwośc zwalczania celów manewrujących (przede wszystkim supermanewrowych, bo klient w kokpicie z pewnością nie będzie czekał aż wyłapie  8) ) z większych odległości jeszcze nie jest zupełnie do pogardzenia...

pawel

  • Gość
Kratownicowe stabilizatory w R-77
« Odpowiedź #19 dnia: Września 15, 2005, 19:42:10 »
Cytat: Leszek957
Zgaduję, że "sztuka kratownicowego stabilizatora/steru" polega, na właściwym do liczby Reynoldsa, dobraniu "prześwitu oczek". Nie powoduje znaczącego oderwania warstwy przyściennej (znaczącego dla wychyleń usterzeń płytowych ), a daje (przy większej powierzchni "kratownicy") tę samą skuteczność, czyli moment odchylający, wymagany do zmiany kierunku lotu pocisku.

 :shock:
Czy można jaśniej , bo nic z tego nie zrozumiałem. Poza tym to problem z troche innej kategorii - aerodynamika dużych prędkości!!!

Co do samej terminologii to jest ona różna w zależności od źródła. Są nawet takie źródła ("technika lotnicza", "uzbrojenia" z serii ILL wyd.WKŁ), które zaprzeczają same sobie!!! w tym zakresie. Niemniej jednak stabilizatorem można również nazwać usterzenie płytowe, czyli John miał rację :P . Zwracam honor.
W kwestii samych rozwiązań konstrukcyjno areodynamiczych, to najpierw zadałbym pytanie ile to kosztuje. Tym pytaniem i odpowiedzią na nie, oraz współczynnikiem koszt-efekt kierowałbym się przedewszystkim rozpatrując takie tematy. Na przykład skuteczności sterów gazodynamicznych nie można kwestionować, ale są one drogie, ciężkie i skomplikowane, więc między innymi nie zastosowali ich Francuzi na Rafale (a bała taka możliwość rozważana) oraz USAmany na JSF, i na wielu innych konstrukcjach.

pozdrawiam

Kratownicowe stabilizatory w R-77
« Odpowiedź #20 dnia: Września 15, 2005, 21:46:58 »
Cytat: pawel
Czy można jaśniej , bo nic z tego nie zrozumiałem. Poza tym to problem z troche innej kategorii - aerodynamika dużych prędkości!!!

zgadzam się:
http://fluid.itcmp.pwr.wroc.pl/~zmp/Wyklad4.pdf
polecam też wpisać w googla : liczba Reynoldsa.
Leszek

pawel

  • Gość
Kratownicowe stabilizatory w R-77
« Odpowiedź #21 dnia: Września 16, 2005, 01:16:06 »
Cytat: Leszek957
polecam też wpisać w googla : liczba Reynoldsa.

Dziękuję, ale nie skorzystam. Wolę inne żródła niż google
Nie bardzo też rozumiem w jakim celu umieściłeś link. Link nie zmienia faktu, że Twoja wypowiedź Leszek jest dalej mało zrozumiała.

pozdrawiam

Kratownicowe stabilizatory w R-77
« Odpowiedź #22 dnia: Września 16, 2005, 07:06:15 »
Cytat: pawel
Link nie zmienia faktu, że Twoja wypowiedź Leszek jest dalej mało zrozumiała.

Żałuję bardzo.
odnośnie linka: str 66, ostatni rozdział. Pisałeś o aerodynamice prędkości naddźwiękowych, więc ad hoc znalazłem coś w necie, co potwierdza moje przypuszczenie i może być wytłumaczeniem pomysłu "kratownicy". Nie mogę skanować starych skryptów ze Szkoły. Czy to Ty pisałeś o możliwości dostępu do książek biblioteki WAT?
Leszek

pawel

  • Gość
Kratownicowe stabilizatory w R-77
« Odpowiedź #23 dnia: Września 16, 2005, 11:31:40 »
Powtórzę sie:
Cytuj
Nie bardzo też rozumiem w jakim celu umieściłeś link. Link nie zmienia faktu, że Twoja wypowiedź Leszek jest dalej mało zrozumiała.


Cytat: Leszek957
Żałuję bardzo.

Ja chyba mniej. :)

Cytat: Leszek957
Nie mogę skanować starych skryptów ze Szkoły

Raczej nie interesyją mnie jakieś stare skrypty ze szkoły.

Cytat: Leszek957
Czy to Ty pisałeś o możliwości dostępu do książek biblioteki WAT?
Nie, to nie ja pisałem.

pozdrawiam

Speedy

  • Gość
Kratownicowe stabilizatory w R-77
« Odpowiedź #24 dnia: Września 21, 2005, 18:49:57 »
Hej
Dawno mnie tu nie było, widze że się zmieniło :)

... ale mi się paskudny charakter nie zmienił i dalej się będę wymądrzał nieproszony:

Cytat: Kusch
Celownik nachełmowy nie miał utajonych wad a też dość sporo czasu upłyneło zanim się zachód przekonał  8) podobnie było z wektorowaniem ciągu w pociskach, i tam takie inne jak np opancerzenie dla pocisków woda woda.


Co do sterów kratowych to jedyne co mi w tej chwili przychodzi do głowy spoza ZSRR/Rosji/pochodnych to amerykańska superbomba GBU-43 znana szerzej jako MOAB - własnie ma takowe. A ciekawe to jest, bo wszystkie te rosyjskie kratki to są raczej szybkie rzeczy, pociski powietrze powietrze czy taktyczne rakiety bliskiego zasięgu, o prędkości rzędu 1000 m/s a raczej wiecej. A taki MOAB zapewne nawet do Ma=1 nie podpełznie.

A opancerzenie pocisków przeciwokrętowych to raczej w drugą stronę powędrowało. Właśnie w rosyjskich pociskach była zwykle głowica kumulacyjna, o stosunkowo cienkich ściankach, a w tych zachodnich taka "półpancerna", z grubą częścią czołową, obliczona na kinetyczne wnikanie w głąb okrętu. Potem dopiero Rosjanie też przeszli na takie "pepance".

Offline Kusch

  • Global Moderator
  • *****
Kratownicowe stabilizatory w R-77
« Odpowiedź #25 dnia: Września 21, 2005, 19:20:02 »
Cytat: Speedy
Potem dopiero Rosjanie też przeszli na takie "pepance".


No np taki Bazalt albo Granit, nie dość,że pancerne to jeszcze cwane.Takie gruboskórne szybkie cwaniaczki,pojawiające się znikąd.

I nie chodziło Mi bynajmniej o opancerzenie przodu pocisku w celu uzyskania lepszej penetracji :D a o żywotne mechanizmy takie jak np silnik itp.
"Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie"

http://img90.imageshack.us/img90/9643/klmd5.jpg

Schmeisser

  • Gość
Kratownicowe stabilizatory w R-77
« Odpowiedź #26 dnia: Września 21, 2005, 19:27:25 »
Cytuj
Hej
Dawno mnie tu nie było, widze że się zmieniło Smile


 :shock: :shock:  :shock: Najpierw Grzesio, teraz Speedy...

Jak mniemam na lepsze

Tytułem wyjaśnienia dla mniej obeznanych z 'wielkimi polskiej militarystyki  internetowej" - jak  Speedy pisze to lepiej być pewnym tego co się odpowiada bo ten typ ma tak że litości nie okazuje - zresztą sam się do tego przyznał
 :twisted:

Kratownicowe stabilizatory w R-77
« Odpowiedź #27 dnia: Września 21, 2005, 19:42:43 »
Cytuj
Amerykanie jakoś sobie dobrze radzą z klasycznym układem w swoim AMRAAMie i póki co ich rakieta ma 100% skutecznosc bojową

Mam rozumieć, że dotąd każdy użyty bojowo Aim-120 trafiał i niszczył cel?

Offline Kusch

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Kratownicowe stabilizatory w R-77
« Odpowiedź #28 dnia: Czerwca 03, 2006, 15:56:28 »
I wychodzi na to, że jednak było więcej strat niż zysków z tymi kratownicowymi stabilizatorami (To się Sundowner będzię szczerzyć  :118:) Jak pisze P. Butowski w artykule "Uzbrojenie powietrze-powietrze dla PAK-FA" Najnowsza rakieta R-77M (Nie mylić z rakietą strumieniową R-77ME) dla rosyjskich SP otrzyma zwykłe stery aerodynamiczne, ponieważ kratownicowe stawiały większy opór i zwiększały SPO/RCS rakiety. Co ciekawe rakieta R-77 nigdy nie była produkowana seryjnie dla rosyjskich SP! gdyż wojsko czekało na R-77M. Jak widać się trochę naczekało/naczeka. Powodem było to iż cała linia produkcyjna pozostała na ukrainie a Rosjanie nie życzyli sobie aby żywotne systemy eksportować z innego kraju. Krótkie serie na eksport produkowano dopiero po przewiezieniu lini produkcyjnej do zakładów Wympieła w Moskwie (Zakłady produkcji doświadczalnej) Dla Su-27SM zamówiono jedynie partię RWW-AE (eksportowa odmiana R-77) ale z inną głowicą naprowadzania (produkowana w innej firmie i o lepszych parametrach). Najciekawsze są nowe możliwości rakiety. Zasięg 2-3,5 raza większy od R-77 (impuls silnika 95s) Posiadać będzie możliwość zwalczania rakiet przeciwlotniczych atakujących myśliwiec z dowolnego kierunku, także z tyłu.

Na koniec wysnułbym taką hipotezę. Wojsko zażądało rakiety z składanymi statecznikami tak aby mieściła się w komorze uzbrojenia przyszłego myśliwca. Rakietę stworzono ale samolot się spóznił, tak jak większość projeków z tamtego okresu.
Co ciekawe w najnowszej rakiecie nie wymaga się już składanych sterów gdyż PAK-FA będzie posiadać powiększoną komorę uzbrojenia, w której będzie mogła być przenoszona cała gama uzbrojenia P-P/P-Z.
« Ostatnia zmiana: Czerwca 03, 2006, 16:14:54 wysłana przez Kusch »
"Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie"

http://img90.imageshack.us/img90/9643/klmd5.jpg