Autor Wątek: Pierwsza Polska F-16.  (Przeczytany 320184 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Odp: Pierwsza Polska F-16-stka
« Odpowiedź #1620 dnia: Października 03, 2019, 17:20:58 »
Drugi F-16 stoi w hangarze. Ma popękane wręgi. Z bardzo dużą prędkością uderzył w pas przy lądowaniu. Nie będzie już latał.
« Ostatnia zmiana: Października 03, 2019, 22:36:15 wysłana przez KosiMazaki »

Odp: Pierwsza Polska F-16-stka
« Odpowiedź #1621 dnia: Października 03, 2019, 17:30:57 »
Dzięki za info Kolego! ;)

Zatem już wszystko jasne.

Odp: Pierwsza Polska F-16-stka
« Odpowiedź #1622 dnia: Października 03, 2019, 20:08:28 »
Czyli sytuacja jest nieciekawa w kwestii tych maszyn. Ktoś się orientuje jak wygląda sprawa ogólnego nalotu na EFach? Te maszyny służą już trochę lat, a większych remontów nie przechodziły. O jakiejkolwiek modernizacji nie wspominam, pomijając integrację z JAASM.

Offline Marcin_B

  • *
  • MABO
Odp: Pierwsza Polska F-16-stka
« Odpowiedź #1623 dnia: Października 10, 2019, 18:35:24 »
https://www.defence24.pl/plan-modernizacji-technicznej-2021-2035-zatwierdzony

W Planie Modernizacji Technicznej zaplanowane zostały także środki na zakup dodatkowych samolotów F-16 dla Wojska Polskiego.

Odp: Pierwsza Polska F-16-stka
« Odpowiedź #1624 dnia: Października 14, 2019, 13:22:30 »
Te wszystkie plany modernizacyjne to zwykłe festiwale pobożnych życzeń. Co do F-16, to możliwe, że chodzi o zastąpienie nielotów sprawnymi maszynami. O nowych eskadrach bym nie marzył.     

Odp: Pierwsza Polska F-16-stka
« Odpowiedź #1625 dnia: Października 18, 2019, 13:34:48 »
Przepraszam, Panie Niema Lipy, nie wiem kim Pan jesteś i skąd się wziąłeś ale albo ktoś cię wprowadził w błąd albo świadomie manipulujesz czytelnikami tego forum.

Spędziłem wczoraj w hangarze pół doby, jak rozumiem masz na myśli hangar obsługowy H1 i żadnego "nielotnego" F-16 tam nie zauważyłem. 4 płatowce przechodzą cykliczny przegląd po którym wrócą do statusu Code 1. Popękane wręgi od lądowania? Bzdura. Gdybyś przekroczył w tym samolocie limity przeciążenia do lądowania to podwozie złożyło by się samo i trzeba by ściągnąć go z pasa za pomocą dźwigu. Nic podobnego nie miało miejsca. Wszystkie 48 jest nadal lotnych.
« Ostatnia zmiana: Października 18, 2019, 13:50:44 wysłana przez jatutylkosprzątam »

Odp: Pierwsza Polska F-16-stka
« Odpowiedź #1626 dnia: Października 18, 2019, 17:40:18 »
Dziekuję @jatutylkosprzątam.
Ostatnie dwie strony wątku wyglądają tak jakby "gimbaza" pisała, bo ktoś powiedział... ktoś słyszał... Na Nocy Naukowców 2019 też się nasłuchałem jakie to F-16 dziadowskie, a np. Niemcy to mają samoloty, i że Gripeny najlepsze. Wypada tylko współczuć i liczyć na pogłębianie wiedzy przez owych krytycznych panów.
« Ostatnia zmiana: Października 21, 2019, 07:44:16 wysłana przez KosiMazaki »

Odp: Pierwsza Polska F-16-stka
« Odpowiedź #1627 dnia: Października 18, 2019, 18:01:29 »
Ja powiem dosadniej, ale czytając niektóre fora lub słuchając niektórych mediów to mam nieodparte wrażenie istnienia coraz większej wschodniej piątej kolumny  :evil:
Tylko sowieckie uzbrojenie jest ach, och, a ten cały zgniły zachód to niech się schowa. Tylko to czego akurat nie kupiliśmy jest cacy, a to co mamy to się do niczego nie nadaje.
A czy ktokolwiek kupiłby sowiecki sprzęt hi-fi, sowiecki samochód lub jakąkolwiek elektronikę użytkową? A to nie jest tak, że zaawansowane rozwiązania powstają w próżni, bez istnienia podbudowy rynku konsumenckiego.
Oczywiście wiele mądrych umysłów tam działa i co za tym idzie powstają często doskonałe projekty, ale już na etapie wykonania dochodzi byle jakość, brak nadzoru, brak standardów i to wszystko co w mniejszej skali przerabialiśmy także u nas podczas trwania "najlepszego z ustrojów".
« Ostatnia zmiana: Października 21, 2019, 07:49:19 wysłana przez KosiMazaki »

Odp: Pierwsza Polska F-16-stka
« Odpowiedź #1628 dnia: Października 18, 2019, 19:16:11 »
Nie ma sprawy.
Przy okazji 2 zdania.
Podwozie w F-16 działa jak sprężyna. Ma bardzo duży flex. Siły wynikające z pionowej składowej prędkości z jaką samolot styka się z pasem pochłania z jednej strony amortyzator gazowo-olejowy (ściskanie), z drugiej "tension strut" (rozciąganie) jest to więc układ zamknięty który przenosi obciążenia w swoim obrębie bez przenoszenia ich dalej na płatowiec. Dużo łatwiej więc uszkodzić samolot przy twardym lądowaniu w każdym innym typie gdzie energię pochłania tylko skok amortyzatora a siły biegną pionowo wzdłuż golenii do wręgi do której jest ona przymocowana. W taki sposób zszedł ze stanu jeden MiG-29 i parę Iskier.

Poniżej efekty twardego przyziemienia u naszych sojuszników w trakcie podejścia SFO. Tension strut puścił. Płatowiec nietknięty. Maszyna po naprawie wróciła do normalnej służby.








« Ostatnia zmiana: Października 18, 2019, 19:32:02 wysłana przez jatutylkosprzątam »

Odp: Pierwsza Polska F-16-stka
« Odpowiedź #1629 dnia: Października 18, 2019, 19:56:29 »
Ja powiem dosadniej, ale czytając niektóre fora lub słuchając niektórych mediów to mam nieodparte wrażenie istnienia coraz większej wschodniej piątej kolumny  :evil:
Tylko sowieckie uzbrojenie jest ach, och, a ten cały zgniły zachód to niech się schowa. Tylko to czego akurat nie kupiliśmy jest cacy, a to co mamy to się do niczego nie nadaje.
A czy ktokolwiek kupiłby sowiecki sprzęt hi fi, sowiecki samochód lub jakąkolwiek elektronikę użytkową? A to nie jest tak, że zaawansowane rozwiązania powstają w próżni, bez istnienia podbudowy rynku konsumenckiego.
Oczywiście wiele mądrych umysłów tam działa i co za tym idzie powstają często doskonałe projekty, ale już na etapie wykonania dochodzi byle jakość, brak nadzoru, brak standardów i to wszystko co w mniejszej skali przerabialiśmy także u nas podczas trwania "najlepszego z ustrojów".

Dziwaczne rzeczy kolega ze sobą miesza, czekam na przykłady hi-fi albo samochodu od Lockheeda, albo
Sikorskiego...
« Ostatnia zmiana: Października 21, 2019, 07:46:25 wysłana przez KosiMazaki »

Odp: Pierwsza Polska F-16-stka
« Odpowiedź #1630 dnia: Października 18, 2019, 20:19:51 »
...jeden MiG-29 i parę Iskier.


Norbercie, kiedy i w jakich okolicznościach?

Odp: Pierwsza Polska F-16-stka
« Odpowiedź #1631 dnia: Października 18, 2019, 21:00:07 »
Dziwaczne rzeczy kolega ze sobą miesza, czekam na przykłady hi-fi albo samochodu od Lockheeda, albo
Sikorskiego................
Czyżby, rzeczywiście mieszam??
A te rozwiązania od firm X lub Y to z czasem nie wchodzą pod strzechy, czy to bezpośrednio, czy poprzez wykorzystywanie i płacenie za patenty stojące za ich powstaniem, nabijając kabzę, ale umożliwiając też dalsze inwestowanie/wynajdywanie ?
A transfer pomysłów i ludzi w obie strony nie odgrywa roli?
Więc myślę że jednak nie mieszam i relacja pomiędzy sektorem najbardziej zaawansowanych technologii, a rynkiem użytkowym istnieje, napędzając obie strony.

Odp: Pierwsza Polska F-16-stka
« Odpowiedź #1632 dnia: Października 19, 2019, 14:08:05 »
Oczywiście w jakiejś mierze technologie się przenikają, ale nie w takiej jakiej kolega oczekuje. I w związku z tym nie da się zbudować obrazu czyichś możliwości patrząc na rynek cywilnej elektroniki użytkowej (chociaż w dzisiejszych czasach jest to raczej elektronika gadżetowa), kompleks przemysłowo-wojskowy działa na innych zasadach, a zwłaszcza w Rosji, niż firmy budujące telefony, telewizory itd. Dlatego też w żadnym domu nie uświadczysz hi-fi produkcji MiG OKB albo Lockheeda, nie mówiąc o tym że sukces w jednym segmencie elektroniki nie oznacza automatycznie możliwości zbudowania czegokolwiek i przykładów na rynku jest mnóstwo kiedy giganci jednej dziedziny ponoszą klapę na innym polu. Amerykanie kupują od Rosjan mnóstwo np silników rakietowych, czy to oznacza że ich przemysł kosmiczny jest do kitu? - Nie, po prostu było taniej. Technika ma to do siebie, że gdy się ją opisuje można spokojnie wyłączyć swoje stereotypy myślowe, jedyne co trzeba zrobić to zdobyć trochę wiedzy, czego serdecznie życzę.
« Ostatnia zmiana: Października 21, 2019, 07:48:27 wysłana przez KosiMazaki »

Odp: Pierwsza Polska F-16-stka
« Odpowiedź #1633 dnia: Października 19, 2019, 17:31:07 »
Bardzo dziękuję za troskę o moją wiedzę  :evil: Proponuję jednak dokładnie przeczytać to co napisałem w pierwszym poście. Nie neguję istnienia wybitnych umysłów zwłaszcza w naukach podstawowych, natomiast jest jeszcze druga strona medalu, o czym też wspomniałem, czyli powtarzalne wykonawstwo. Aby nie być gołosłownym, jakakolwiek katastrofa lotnicza, morska, wodna z ostatnich kilkunastu lat pokazuje na całkowitą degryngoladę, fałszowanie certyfikatów, nie przestrzeganie zaleceń, brak przeglądów, fałszowanie dokumentacji i tym podobne "smaczki" świadczące o pewnej kulturze i podejściu. Czy nagle jedna grupa fachowców zamkniętych w ośrodkach, których często nie ma na mapie zmieni swoje myślenie i zrobi się niezwykle uczciwa, dokładna, sumienna, czyli trochę żartując wyjęta jakby z innej bajki ;) ?
A technologia kosmiczna jest świetnym przykładem tego o czym piszę. Oczywiście jest w miarę niezawodna (do ostatniej niedawnej katastrofy, naprawdę imponująca statystyka), ale ta cała solidność to rozwiązania sprawdzone, ale przestarzałe, żadnych nowości (jakiś czas jeszcze można na tym pociągnąć). Dodatkowo istniejąca w oderwaniu od rynku, czyli bazująca na coraz mniejszych dotacjach państwowych, a głównie licząca na pieniądze ze świadczenia usług dla innych podmiotów/krajów. Na razie te dodatkowe źródła dochodu zastopowały, wobec wspomnianej katastrofy. Dodatkowo niedługo mogą się zupełnie skończyć, wobec amerykańskich prywatnych inicjatyw kosmicznych i nie będzie pieniędzy nie tylko na inowacje, ale nawet na utrzymanie dotychczasowego status quo.
Ponieważ nasza polemika wykracza poza bardzo ciekawą tematykę naszych eFów, obaj jak widzę mamy swoje zdanie i argumenty na ich poparcie, więc pozostańmy przy swoim i nie zaśmiecajmy.

Offline KosiMazaki

  • Administrator
  • *****
    • http://www.kg200.il2forum.pl
Odp: Pierwsza Polska F-16-stka
« Odpowiedź #1634 dnia: Października 21, 2019, 07:49:52 »
Norbercie, kiedy i w jakich okolicznościach?

To chyba wyczerpuje temat...
I/KG200_Doktor  1972-†2006

"Herr Rittmeister wylądował, klasnął w dłonie mówiąc: Donnerwetter! Osiemdziesiąt jest godną szacunku liczbą"