Autor Wątek: Pierwsza Polska F-16.  (Przeczytany 320132 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline martin

  • *
  • Szpieg z krainy jaszczompów
Odp: Pierwsza Polska F16-stka
« Odpowiedź #90 dnia: Marca 16, 2006, 16:04:34 »
Tak. Mało tego, będzie mógł wskazać cel także Maverickowi.

W głowie narodził mi się uberprzebiegły ( TM Schmajesser ) plan, skoro mamy w Viperach Link16 to czy możliwy jest taki scenariusz: Pilot Vipera szorując brzuchem po ziemi , identyfikuje cel sniperowi z innej maszyny lecącej sobie daleko i wysoko  z tyłu z jakimiś bombkami kierowanymi laserowo. Nie chodzi mi o ciąglę poświetlenie celu, tylko o pokazanie innemu sniperowi precyzyjnie co ma sobie oświetlić.

martin
Sundowner:U nas jest w czym wybierać - do każdej roboty odpowiednie narzędzia.
Schmeisser: U nas się wysyła 1000 MiGów, mogą być puste.

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
Odp: Pierwsza Polska F16-stka
« Odpowiedź #91 dnia: Marca 16, 2006, 16:12:54 »
Dead on Boba Fett  :020:

Boeing sam sie wycofał ze swoim Hornetem, był zbyt drogi i faktem było, że był preferowany przez nasza generalicję, co oczywiście skończyło by się zawieszeniem przetargu bez żadnego zwycięzcy i dobrze zrobili, lotniskowców nie mamy, to po kiego grzyba nam Hornety ? Viper przeniesie więcej uzbrojenia dalej, szybciej i bardziej ekonomicznie.

DOLe... co za stek bzdur, gdzie my mamy odcinki dróg z których mogłyby startować nawet MiGi 29 ? Takich odcinków mamy mniej niż samych lotnisk ! Poza tym nie wiem dlaczego Viper nie miałby korzystać z odcinków dróg? Czyżby miał za słaby silnik ? Jego F100 jest dwa razy silniejszy od F404... RM12, czy jak to tam chcecie nazywać i jest zamontowany w myśliwcu, który waży tylko niecała tonę więcej. To jest ogromny nadmiar mocy, nasze Vipery będą mieć też spadochrony hamujące, a na ekstremalnie krótkich odcinkach zawsze można też użyć liny, co to za problem... wiedza tych wszystkich ekspertów jest problemem, a raczej jej brak.

Drogi w eksploatacji... tak jakby Su-22 były tanie, albo MiGi z silnikami, które prawdopodobnie w połowie są już przekonstruowane przez naszych techników, bo to nie jest fizycznie możliwe by dożyły tego wieku w jakim są.

Wymaga czystych lotnisk.... każdy odrzutowiec wymaga czystych lotnisk w czasie pokoju by zminimalizować zużycie i prawdopodobieństwo awarii. Nawet MiG-29 jest w stanie zaciągnąć do silnika śmieci w trakcie kołowania i startu co już zresztą Indie udowodniły zmuszając z czasem MiGa do przeprojektowania osłon wlotów (my nadal mamy stare wersje).

Przykro mi, ale nie dobrze mi sie robi, jak po raz setny słyszę ten sam bełkot.

Offline Kusch

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Pierwsza Polska F16-stka
« Odpowiedź #92 dnia: Marca 16, 2006, 16:26:21 »
Cytuj
DOLe... co za stek bzdur, gdzie my mamy odcinki dróg z których mogłyby startować nawet MiGi 29 ? Takich odcinków mamy mniej niż samych lotnisk ! Poza tym nie wiem dlaczego Viper nie miałby korzystać z odcinków dróg?

Jako powód podaje się;
1.Zbyt słabe podwozie.
2.Wrażliwość na boczne podmuchy wiatru.
3.O tradycyjnym zapotrzebowaniu na sterylny pas startowy nie wspominając.

Tylko mnie nie ukamienujcie  :118: bo mimo tych wad i tak byłem zwolennikiem Vipera. Niech żyje Ojciec R!
"Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie"

http://img90.imageshack.us/img90/9643/klmd5.jpg

Offline lancer

  • *
  • ka-boom!
Odp: Pierwsza Polska F16-stka
« Odpowiedź #93 dnia: Marca 16, 2006, 16:29:45 »
Sam nie jestem zwolennikiem argumentu o DOLach i przedkladam Falkona nad Gripena, ale 16 faktycznie ma problemy z nimi.

MiGacze jakkolwiek maja rownie nisko umieszczone wloty powietrza, to jednak sa lepiej zabezpieczone przed paprochami. W ostatnim numerze NTW jest slowo o tym odnosnie uwag eksploatacyjnych z greckich maszyn.

Cytuj
W okresie od maja 2003r., czyli poczatku uzywania wersji Block 52+ w Grecji, zanotowano w sumie 35 zdarzen lotniczych. Przyczyna az osmiu z nich bylo zassanie ciala obcego przez silnik, pieciu kolejnych  klopoty z oponami, zanotowano tez trzy zderzenia z ptakami.

Mysle, ze nie bez powodu i nie ze wzgledu na propagande przyjaciol Gripena czesto wspomina sie o nadzwyczajnej podatnosci Falcona na branie nosem smieci.

Inna sprawa to wysoka czulosc na boczny wiatr w czasie podejscia i dosyc waskie rozstawienie kol podwozia glownego. Te 3 rzeczy raczej korzystnie na mozliwosci operowania z DOLa nie wplywaja.

Kolejne duze fotki maszyny 4040:
http://www.sp.mil.pl/userimages/pol%20F16%2003%20big.jpg
http://www.sp.mil.pl/userimages/pol%20F16%2006%20big.jpg
http://www.sp.mil.pl/userimages/pol%20F16%2005%20big.jpg
http://www.sp.mil.pl/userimages/pol%20F16%2004%20big.jpg

Edit: wiedze ze Kusch mnie ubiegl.
Panowie, jesteście oficerami Armii Stanów Zjednoczonych. Oficerowie żadnej innej armii na świecie nie mogą tego o sobie powiedzieć. Zastanówcie się nad tym!

Odp: Pierwsza Polska F16-stka
« Odpowiedź #94 dnia: Marca 16, 2006, 16:51:29 »
Boeing sam sie wycofał ze swoim Hornetem, był zbyt drogi i faktem było, że był preferowany przez nasza generalicję, co oczywiście skończyło by się zawieszeniem przetargu bez żadnego zwycięzcy i dobrze zrobili, lotniskowców nie mamy, to po kiego grzyba nam Hornety ? Viper przeniesie więcej uzbrojenia dalej, szybciej i bardziej ekonomicznie.

Są kraje, które używają "wersji lądowej" Horneta. No cóż wybacz, ale jednak żałuję, że nie jesteśmy bogatym krajem i nie możemy sobie na Hornety pozwolić - ot tak po prostu podoba mi się ta maszyna.

DOLe... co za stek bzdur, gdzie my mamy odcinki dróg z których mogłyby startować nawet MiGi 29 ? Takich odcinków mamy mniej niż samych lotnisk !

No akurat niemożliwość korzystania z DOL-i uważam za dość poważną wadę F-16, bo jednak w warunkach działań bojowych wykorzystanie tego typu "polowych lądowisk" jest bardzo przydatne. A parę autostrad to chyba w końcu u nas zbudują.
Podobnie jak napisał Kusch byłem (i jestem) zwolennikiem F-16 pomimo pewnych wad. Mnie akurat przekonała powszechność tej maszyny: w końcu jeżeli jest taka popularna to nie może być taka zła, a Szwedzi to jakoś swojego wyrobu za bardzo sprzedać nie mogą  :021: O kwestiach obsługowych pisałem wcześniej.

Wymaga czystych lotnisk.... każdy odrzutowiec wymaga czystych lotnisk w czasie pokoju by zminimalizować zużycie i prawdopodobieństwo awarii. Nawet MiG-29 jest w stanie zaciągnąć do silnika śmieci w trakcie kołowania i startu co już zresztą Indie udowodniły zmuszając z czasem MiGa do przeprojektowania osłon wlotów (my nadal mamy stare wersje).

No akurat wymagalność odnośnie czystości pasa jest przy F-16 znacznie wyższa niż w MiG-29, ale samolotów idealnych nie ma i trudno się spodziewać braku wad u F-16. Każda decyzja zakupu to kwestia wyboru pomiędzy wadami i zaletami samolotu oraz możliwości finansowymi.

Przykro mi, ale nie dobrze mi sie robi, jak po raz setny słyszę ten sam bełkot.

Jeszcze się tego bełkotu nasłuchasz - zobaczysz co będzie jak już będziemy na tym latali. Niech no tylko coś gdzieś nie wyjdzie to dopiero będzie krzyk w stylu "a nie mówiłem..., kto to kupił... itp."
Z drugiej jednak strony to że się ogólnie popiera wybór F-16 to nie znaczy że nie można widzieć pewnych wad tego samolotu.

A tak przy okazji - nie wiem czy nie było wcześniej - ale ciekawy link do stronki na temat związany z F-16, m.in. ładne rysunki wyposażenia kabiny: http://www.xflight.de/f16/ - można sobie zbudować kokpicik w domu.  :004:

« Ostatnia zmiana: Marca 16, 2006, 16:57:12 wysłana przez Razorblade1967 »


Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
Odp: Pierwsza Polska F16-stka
« Odpowiedź #96 dnia: Marca 16, 2006, 17:05:44 »
No akurat niemożliwość korzystania z DOL-i uważam za dość poważną wadę F-16, bo jednak w warunkach działań bojowych wykorzystanie tego typu "polowych lądowisk" jest bardzo przydatne. A parę autostrad to chyba w końcu u nas zbudują.
Pytanie tylko ile z tych autostrad (już nazywanie tego w ten sposób jest zabawne) będzie posiadało odcinki o długości tych 1,5 km prostych, na równinie i ile z nich nie bedzie wyglądało w czasie ewentualnego konfliktu jak teraz A4 Katowice-Kraków ?

Nasza taktyka nie przewiduje korzystania z DOL'i bo jak np wytłumaczyć stan DOLa w Jarosławcu ? Jeszcze pare lat temu na tym 2km odcinku można by wylądować każdym samolotem bojowym świata, a dzisiaj nawet śmigłowca tam posądzić nie można, tyle dziur w jezdni powstało i nikt tego nie remontuje od 15 lat.

Odp: Pierwsza Polska F16-stka
« Odpowiedź #97 dnia: Marca 16, 2006, 19:12:06 »
Pytanie tylko ile z tych autostrad (już nazywanie tego w ten sposób jest zabawne) będzie posiadało odcinki o długości tych 1,5 km prostych, na równinie i ile z nich nie bedzie wyglądało w czasie ewentualnego konfliktu jak teraz A4 Katowice-Kraków ?

Nasza taktyka nie przewiduje korzystania z DOL'i bo jak np wytłumaczyć stan DOLa w Jarosławcu ? Jeszcze pare lat temu na tym 2km odcinku można by wylądować każdym samolotem bojowym świata, a dzisiaj nawet śmigłowca tam posądzić nie można, tyle dziur w jezdni powstało i nikt tego nie remontuje od 15 lat.

Wcale nie twierdzę, że sprawa DOL-i to wyłącznie problem z faktem, że F-16 nie może praktycznie z nich korzystać. Uważam, że DOL-e powinny funkcjonować - bo to dobre rozwiązanie na czas działań bojowych, ale skoro nie mamy samolotów mogących z nich korzystać to faktycznie nie ma sensu ich utrzymywać. Po prostu twierdzę, że byłoby dobrze gdyby F-16 mógł korzystać z takich "polowych lotnisk", wtedy takowe mogły by powstać, a czy by powstały tego się już nie dowiemy.

Offline Kusch

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Pierwsza Polska F16-stka
« Odpowiedź #98 dnia: Marca 19, 2006, 13:51:22 »
Raport już pisze o pierwszym locie naszego F-16;

http://www.altair.com.pl/files/raport/0306/f16.htm

Jest też taki ciekawy fragment;

Cytuj
Weryfikowane ma być także pokrycie samolotu nowymi rodzajami powłok obniżających skuteczną powierzchnię odbicia radarowego.

Jak czytamy dalej to jednak nie system AN/ALQ-178 wchodzi w skład wyposażenia, a AN/ALQ-211(v)4 SIRFC). Trzeba przyznać, że anteny ma identyczne. Ktoś może powiedzieć coś na temat tego urządzenia?

Jak widać antena pod wlotem powietrza (1) jest identyczna z tą zamontowaną na tureckich F-16.

Polski F-16C



Turecki F-16C z systemem AN/ALQ-178



Ps;
Cóż to za element na zdjęciu pierwszym (oznaczony numerem 2) Wyrzutnik flar? Czy sensor wykrywający odpalenie pocisku? A może coś zupełnie innego?

Edit.
Ewidentnie nie jest to czujnik ostrzegający o odpaleniu pocisku, ponieważ ten wygląda tak...





... I jest zamontowany na pylonie uzbrojenia. Ciekawe czy też takie dostaniemy  :021:
"Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie"

http://img90.imageshack.us/img90/9643/klmd5.jpg

Boba Fett

  • Gość
Odp: Pierwsza Polska F16-stka
« Odpowiedź #99 dnia: Marca 19, 2006, 13:59:31 »
Hmmm, sądząc po pylonie na którym siedzi i po kącie nachylenia tych dziwnych soczewek to coś jest do Air-Ground. Tylko kurde co to jest ??!  :005:

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
Odp: Pierwsza Polska F16-stka
« Odpowiedź #100 dnia: Marca 19, 2006, 14:02:49 »
Te czujniki to czujniki UV od systemu AN/ALQ-212, nazywają sie AN/AAR-57:
http://www.fas.org/man/dod-101/sys/ac/equip/an-aar-57.jpg oczywiście jest ich kilka wersji.
tutaj cały system AN/ALQ-212:
http://www.fas.org/man/dod-101/sys/ac/equip/an-alq-212.jpg

nr2 na fotce to , jak mówią źródła z F-16.net jest to wydech z wymiennika ciepła z ECS (Environmental Control System - po naszemu: "klima" :D ).
« Ostatnia zmiana: Marca 19, 2006, 14:08:31 wysłana przez Sundowner »

Offline Kusch

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Pierwsza Polska F16-stka
« Odpowiedź #101 dnia: Marca 19, 2006, 14:06:31 »
Cytuj
Te czujniki to czujniki UV od systemu AN/ALQ-212

Czyli informują, że został w naszym kierunku odpalony pocisk rakietowy. Ciekawe czy mają też wersję do pylonów, rakiet powietrze-powietrze?

Cytuj
nr2 na fotce to , jak mówia źódła z F-16.net jest to wydech z wymiennika ciepła z ECS (Environmental Control System - po naszemu: "klima"

LOL  :020:

Edit;
Czyli jak wnioskuję z linków, które podał Sun, to zdjęcie to nie fotomontaż;

« Ostatnia zmiana: Marca 19, 2006, 14:12:36 wysłana przez Kusch »
"Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie"

http://img90.imageshack.us/img90/9643/klmd5.jpg

Offline F. von Izabelin

  • *
  • Prawy człowiek lewicy
    • CMHQ Flying Circus
Odp: Pierwsza Polska F16-stka
« Odpowiedź #102 dnia: Marca 29, 2006, 20:22:30 »
Fajna jest lista dodatkowych zakupów:

 The contract, besides 48 Falcons, also includes:

-6 Goodrich DB-110 reconaissance pods
-36 (?) Sniper XR/Pantera targeting pods
-44 AN/ALQ-131/-184 ECM pods
-8 ACMI pods
-48 JHMCS
-20 NVG sets
-130 LAU-129 launchers
-384 AIM-120C-5/-7 AMRAAMs
-384 AIM-9M2/X Sidewinders
-816 AGM-65G Mavericks
-384 CBU-87 CEMs
-140 CBU-105s
-280 AGM-154C JSOWs
-215 Mk82 bombs
-920 Mk83 bombs
-232 Mk84 bombs
-215 GBU-22/-24 sets for Mk82 bombs
-232 GBU-32/-32 JDAM sets for Mk83/84
-232 GBU-10 sets for Mk84
-232 GBU-16 sets for Mk83

Ciekawi mnie te:
-816 AGM-65G Mavericks
Ktoś w sztabie generalnym chce niszczyć rosyjskie armie pancerne?:D
Chociaż kroczę Dolina Śmierci,
zła się nie uleknę...
bo lecę na 6 kaflach i się wznoszę...

Offline martin

  • *
  • Szpieg z krainy jaszczompów
Odp: Pierwsza Polska F16-stka
« Odpowiedź #103 dnia: Marca 29, 2006, 21:15:53 »
-816 AGM-65G Mavericks
Ktoś w sztabie generalnym chce niszczyć rosyjskie armie pancerne?:D

Spójrz na Mapę Filip, od czasu zimnej wojny nie zmieniliśmy położenia geograficznego :D, tylko cel z leopardów na T-coś tam ;). Nadal jesteśmy pierwszą linią obrony sojuszu.

Martin
Sundowner:U nas jest w czym wybierać - do każdej roboty odpowiednie narzędzia.
Schmeisser: U nas się wysyła 1000 MiGów, mogą być puste.

Offline F. von Izabelin

  • *
  • Prawy człowiek lewicy
    • CMHQ Flying Circus
Odp: Pierwsza Polska F16-stka
« Odpowiedź #104 dnia: Marca 29, 2006, 22:22:03 »
No oczywiście, o to mi chodziło, bo jedynne przeznaczenie tych Mavericków to może być szerzenie kapitalizmu na wschód, albo powstrzymywanie niezwyciężonego pochodu rewolucji, szerzącej swój płomien na zachód:)
Chociaż kroczę Dolina Śmierci,
zła się nie uleknę...
bo lecę na 6 kaflach i się wznoszę...