Autor Wątek: Zmodernizowane Su-27SM w jednostkach bojowych  (Przeczytany 72157 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

John Cool

  • Gość
Odp: Zmodernizowane Su-27SM w jednostkach bojowych
« Odpowiedź #15 dnia: Lutego 21, 2009, 00:13:26 »
Włączony kokpit jednego z Su-27SM z 23 IAP w Dzemgi. Na środkowym ekranie widoczne wskazania RWR typu SPO-32 Pastel oraz systemu EKRAN.


Offline some1

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Zmodernizowane Su-27SM w jednostkach bojowych
« Odpowiedź #16 dnia: Lutego 21, 2009, 00:42:05 »
Czytelność tych przyrządów od strony wizualnej pozostawia moim zdaniem wiele do życzenia - niski kontrast pomiędzy grafiką a tłem, cienkie i słabo widoczne linie oraz czcionki. Wystarczy porównać sobie z zegarami analogowymi na tym samym zdjęciu.

No chyba że to tylko taki pokazowy wariant kolorystyczny który można przełączyć.
"It's not a Bug! It's an undocumented feature!"

John Cool

  • Gość
Odp: Zmodernizowane Su-27SM w jednostkach bojowych
« Odpowiedź #17 dnia: Marca 13, 2009, 20:58:06 »
[...] No chyba że to tylko taki pokazowy wariant kolorystyczny który można przełączyć.

Najprawdopodobniej tak. Na innym zdjęciu, w którym oba MFI pokazują to samo, kolorystyka jest taka:



John Cool

  • Gość
Odp: Zmodernizowane Su-27SM w jednostkach bojowych
« Odpowiedź #19 dnia: Lipca 25, 2009, 18:58:15 »
Tak, dokładnie, to są maszyny z 23 IAP z Dzemgi. Su-27SM z drugiego pułku - 22 IAP z Chabarowska (Centralnaja Ługowaja) mają numery taktyczne w kolorze niebieskim... tak jak ten poniżej :001:



PS. Dzięki za fotki, tym bardziej że niektóre egzemplarze Su-27SM oglądam po raz pierwszy  :004:

Odp: Zmodernizowane Su-27SM w jednostkach bojowych
« Odpowiedź #20 dnia: Lipca 25, 2009, 19:43:37 »
Nie ma  za co  :001: Też niektóre maszyny zobaczyłem po raz pierwszy (ale pełna lista numerów Su-27SM jeszcze nadal do uzupełnienia).

John Cool

  • Gość
Odp: Zmodernizowane Su-27SM w jednostkach bojowych
« Odpowiedź #21 dnia: Lipca 25, 2009, 23:45:21 »
Pozwoliłem sobie zrobić małe porządki i wydzielić tutaj posty dotyczące samolotów Su-27SM z wątku "Siły Powietrzne Rosji i Białorusi [Zdjęcia]". Od tej pory proponuję zamieszczać informacje o tych maszynach właśnie tutaj.

Przy okazji, #86 na ćwiczeniach Peace Mission 2005 :)



Ogólnie, pomijając oba wymienione pułki, jest jeszcze kilka egzemplarzy Su-27SM, najprawdopodobniej będących na stanie w Kubince bądź w Lipiecku, w tym m.in. Czerwony #04 oraz #06.



O ile dobrze się orientuję, generalnie z nową techniką bojową typu Su-27SM sprawa wygląda obecnie tak że 22 IAP z Chabrowska (Centralnaja Ługowaja) ma w planach odebranie w tym roku ostatnich 6-7 maszyn do ukompletowania parku maszynowego (docelowo ma być 24 Su-27SM + zapewne 4-6 szkolno-bojowych Su-27UB niepodlegających modernizacji -> około 30 samolotów).

Pod koniec tego roku zatem sumaryczna liczba Su-27SM może osiągnąć lub nieznacznie przekroczyć 50 egzemplarzy (48 maszyn w linii w pułku bojowym + te kilka sztuk w jakiś Lipieckach itp.).

Ponadto zgodnie z tym co podaje Kusch za niezastąpionym p. Piotrem Butowskim, w kolejce do przezbrojenia na Su-27SM jest 689 IAP z Czkałowska, a to już żeby było ciekawiej rzut beretem od Malborka (choć są głosy że z Su-27SM już koniec i ma nadejść Su-35 lub hipotetyczny Su-27SM2, ale wydaje mi się że nieprędko to nastąpi). Czas pokaże co będzie dalej.

Z punktu widzenia Rosjan zapewne szkoda również że nie "wypaliła" głośna niegdyś modernizacja robiona przez IAPO - Su-27UBM (T10UM) bazująca na Su-30KN - prototyp miał nr burtowy Czerwony #20 i z zewnątrz był prawie identyczny jak zwykły UB.

Odp: Zmodernizowane Su-27SM w jednostkach bojowych
« Odpowiedź #22 dnia: Lipca 26, 2009, 16:47:27 »
Co do numerów Su-27SM to do tej pory udało mi się namierzyć 21 egz. (chyba, że dałem się nabrać i jak twierdzą dobrze poinformowane źródła te wszystkie samoloty to najwyżej 2 lub 3 kadłuby ciągle przemalowywane dla zmylenie wrażych sił). I wg. mnie wygląda to tak:
5 sztuk (z 5) w Lipiecku – (968.IIASP/4.CBPiPLS): 02, 03, 04, 06, 07. Dostarczone 2003.12.26 (Lotnictwo 1/2005, s.36). Mają czerwone nr taktyczne (na stateczniku pionowym zdecydowanie mniejsze) oraz ostatnio (przemalowywanie zaczęło się w 2007 roku) noszą nowy, intensywny błękitno-niebieski kamuflaż z namalowaną fałszywą kabiną pilota na dolnej części kadłuba (co występuje na wielu samolotach z Lipiecka).

10 sztuk (z 24) w 23.IAP w Dzemgi koło Komsomolska nad Amurem (lotnisko jest użytkowane wspólnie z zakładami KnAAPO, twórcą Su-27SM): 69, 77, 79, 80, 82, 84, 86, 87, 88, 92. Pierwsze 7 egz. zostało przekazane 2004.12.23 (Lotnictwo 1/2005 s.36) a ostatnie dotarły do pułku latem 2006 (Lotnictwo 7/2008, s.39). Nr taktyczne są czerwone (takiej samej wielkości na kadłubie i na usterzeniu pionowym).

5 sztuk (z 24) w 22.GIAP, lotnisko Centralnaja Ugłowaja: 01, 03, 04, 07, 08. Pierwsze 8 samolotów dotarło w grudniu 2007 a ostatnie jesienią 2008 (Lotnictwo 7/2008, s. 39). Nr taktyczne niebieskie (takiej samej wielkości na kadłubie i stateczniku pionowym).

1 sztuka nr „27” niebieski pokazany ostatnio 2009.07.18 z okazji 75. lecia zakładów KnAAPO. Wg. mnie jest to samolot należący do producenta. W informacji na stronie KnAAPO http://www.knaapo.ru/rus/anniversary/welcome_day.wbp wynika, że miały na pokazach być 2 egz. Su-27SM: jeden należący do wojska (był na wystawie naziemnej „77” czerwony) i jeden z KnAAPO (i wg. mnie to ten niebieski „27”).

I to by było na tyle (daty dostaw, ilości, nr jednostek, nazwy miejscowości podałem za Piotrem Butowskim i jego artykułami).

John Cool

  • Gość
Odp: Zmodernizowane Su-27SM w jednostkach bojowych
« Odpowiedź #23 dnia: Sierpnia 01, 2009, 14:41:29 »
Dzięki Rafi za wielką fatygę z tą rozpiską numerków taktycznych. Przy okazji pojawiło się jeszcze kilka zdjęć maszyn z Dzemgi - dwumiejscowe Su-27UB nr 45 oraz 73.



Oraz jednomiejscowe Su-27SM: 77 oraz nowy, nieobecny na liście 85 :)




Widać też że przezbrojenie pułku 22 IAP, które ma teoretycznie zakończyć się w grudniu tego roku, poszło w nieco ponad 2 latka (pierwsze w grudniu 2007) - szybciej niż w przypadku 23 IAP z Dzemgi.

I jeszcze z Chabrowska (Centralnaja Ugłowaja) - na zdjęciach widać nieśmiało wychylający się statecznik pionowy nr 10 oraz znany już 04.


John Cool

  • Gość
Odp: Zmodernizowane Su-27SM w jednostkach bojowych
« Odpowiedź #24 dnia: Sierpnia 17, 2009, 23:47:06 »
Ostatnio trafiły w moje ręce fotki z okazji 90 lecia 22 GwIAP.







Wśród wystawionych samolotów nieśmiało wystaje kolejny Su-27SM - nr taktyczny 12.



I okazjonalny proporzec jednostki:



A co do samolotów z 23 IAP z Dzemgi - uchował się jeszcze Su-27SM nr taktyczny 81.


Odp: Zmodernizowane Su-27SM w jednostkach bojowych
« Odpowiedź #25 dnia: Września 12, 2009, 16:01:07 »
Nie widzę na Waszych rozpiskach/fotkach maszyny 91

No to zobaczcie jak może się popsuć radar Н001-01АМП w Su-27SM




John Cool

  • Gość
Odp: Zmodernizowane Su-27SM w jednostkach bojowych
« Odpowiedź #26 dnia: Września 12, 2009, 16:31:59 »
Ano może, z tym że N001-01AMP to tylko blok anteny i układ pozycjonujący. Przy takim wygięciu osłony dielektrycznej szlag mógł trafić przedni reflektor. Z tego co się dowiedziałem maszyna ma trafić do KnAAPO na naprawę i zostanie przywrócona do linii. O tyle też dobrze że zakład jest w zasadzie po sąsiedzku z lotniskiem :)

Całość ma kosztować około miliona rubli (dokładnie 1.060.634.74 Rubla).

To przy okazji jeszcze jeden samolot Su-27SM z Chabrowska - 24, już z drugiej kompletowanej właśnie eskadry.



Odnośnie zaś tego 27 o którym wcześniej wspominał Rafi - wydaje mi się że to jednak samolot liniowy a nie własność zakładu (możliwe że jeszcze nie przekazany do jednostki). Jedyną własnością zakładu jest prototyp T10SM o nr bocznym 305, przebudowywany chyba z 6 razy i wcześniej robiący m.in. za prototyp Su-30KI dla Indonezji.


Odp: Zmodernizowane Su-27SM w jednostkach bojowych
« Odpowiedź #27 dnia: Września 12, 2009, 18:17:52 »
No właśnie zastanawiałem się dlaczego ten 'radar' taki "tani" (milion rubelków), a tu się okazuje, że to tylko jego część :) Dzięki!

Odp: Zmodernizowane Su-27SM w jednostkach bojowych
« Odpowiedź #28 dnia: Września 12, 2009, 20:39:02 »
Dzięki za kolejne informacje (lista się powiększa). Ciekawe kiedy miał miejsce ten wypadek (śnieg)? A tak na marginesie: dlaczego przesunięto na prawą stronę kabiny stację IRST?

Rafi

John Cool

  • Gość
Odp: Zmodernizowane Su-27SM w jednostkach bojowych
« Odpowiedź #29 dnia: Września 12, 2009, 21:03:32 »
A tak na marginesie: dlaczego przesunięto na prawą stronę kabiny stację IRST?

W Su-27SM z kilku powodów:

1) Niektórzy piloci Su-27S/P podobno narzekali że nieco zasłania widoczność do przodu i woleli aby była przesunięta tak jak KOŁS w MiGu-29.

2) W Su-27SM kwantową stację elektro-optyczną OLS-27 (Sz32) zmodernizowano do standardu OLS-27M/MK, OLS-30 (Sz52) i dodano nowe zakresy pracy. "Normalne" przeznaczenie to poszukiwanie, wykrywanie i śledzenia celów powietrznych, pomiar odległości do nich, okreś­lenie współrzędnych kątowych i prędkości ką­towych celów. W Su-27SM miała pracować także w zakresie podświetlania celów naziemnym (praca w trybie podświetlania oraz w trybie dalmierza, do wypracowania danych celowania) oraz w trybie odbiornika laserowego znacznika celu, pozwalając na odpalenia kpr naprowadzanego na odbite od celu światło lasera, emitowane z zewnętrznego źródła (znika potrzeba naprowadzania pocisku przez nosiciela). W związku z nowymi trybami zalecono przesunięcie stacji nieco w prawo, aby nieco zwiększyć (o paręnaście stopni) zakres kątowy obserwacji stacji od dołu (wcześniej dziób samolotu całkowicie zasłaniał tę strefę obserwacji).

3) W innych modyfikacjach Su-27 argumentem może być również instalacja wysuwanej sondy do pobierania paliwa w locie, nie dotyczy to jednak póki co T10SM (Su-27SM).