W ostatnim czasie wróbelki ćwierkają o nowych, na razie niestety niezbyt oficjalnych planach KnAAPO odnośnie dalszego rozwoju modernizacji Su-27SM.
Jak wszyscy dobrze pamiętamy proponowany przez KnAAPO wariant Su-27SM2, mający być w założeniu pełną konwersją (przebudową) liniowych maszyn Su-27P/S należących do WWS do standardu reprezentowanego przez seryjne Su-35S, włączając w to stację RLSU N035 "Irbis", przebudowę struktury (dźwigarów) skrzydeł i innych elementów płatowca oraz silniki Izd. 117S (AL-41F1A) proponowane przez przedsiębiorstwo NPPO Saturn w kooperacji z UMPO z Ufy, został uznany za zbyt problematyczny, osiągany wysokim nakładem prac i przez to nieopłacalny, wskutek czego został odrzucony na korzyść zakupu nowych seryjnych Su-35S.
Mimo to ponoć nie zrezygnowano całkowicie z dalszego unowocześnienia obecnie modernizowanych Su-27SM i zaproponowano nowy, nieco zrewidowany standard modernizacji oznaczony jako Su-27SM3 (sic!). Generalnie zakłada się przy tym że Su-27SM3 zachowa pierwotny radiolokator N001W z procesorem sygnałowym Bagiet-55.04.06 (choć z nowym software), cyfrowym odbiornikiem N001-03DO ale najprawdopodobniej nowym komputerem danych (innym niż dotychczasowy BCWM oparty na architekturze i486) ze zrewidowanym oprogramowaniem oraz będą prawdopodobnie stosowane klasyczne silniki AL-31F lub ich modernizacja pierwszego etapu. Przy tym jednak samolot ma szansę otrzymać szereg elementów charakterystycznych dla awioniki seryjnych Su-35S, z dużym prawdopodobieństwem takich jak:
- nowy kokpit z charakterystycznymi dwoma dużymi wyświetlaczami, nowym DSS etc. na modłę stosowanego w Su-35S;
- zbliżony system prezentacji danych.
- ulepszony system automatycznego sterowania SAU i SDU;
- nowy OLS-35 zamiast OEPS-27M (52Sz);
- nowe radiostacje;
- nowy system wymiany danych taktycznych S-108 proponowany przez NPP "Poliet" (na miejsce dotychczasowego TKS-2-27);
- zintegrowany system samoobrony KnIRTI L-175M "Chibiny-M" na miejsce dotychczas stosowanego L-175 "Chibiny";
- nowe zasobniki do walki radioelektronicznej, być może proponowany przez KNIRTI SAP-518, na miejsce dawnej stacji L005 "Sorbcja";
etc. itd.
Pewnie jeszcze kilka rzeczy by się znalazło.
Na ile jednak jest to prawda to raczej nie wiadomo i szybko nie będzie. W powiązaniu z zakupami seryjnych Su-35S (ponoć takie oznaczenie mają mieć egzemplarze seryjne) to Su-27SM3 w takiej postaci może mieć sens i w ten sposób obie maszyny (nowe i zmodernizowane) byłyby ujednolicone... oczywiście do pewnego stopnia, czyniąc przesiadkę z jednego na drugi mniej kłopotliwą.