Autor Wątek: Zmodernizowane Su-27SM w jednostkach bojowych  (Przeczytany 72264 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

John Cool

  • Gość
Odp: Zmodernizowane Su-27SM w jednostkach bojowych
« Odpowiedź #105 dnia: Lutego 20, 2011, 16:50:46 »
Jeszcze garść zdawkowych informacji o dostawie Su-27SM3 z czasopisma "Wzlet":
http://www.take-off.ru/news/107-news-1-2-2011/561-su-27sm3-02-2011

Jak pamiętamy w tym przypadku mowa jest o samolotach fabrycznie nowych, zamówionych w ramach kontraktu z sierpnia 2009 roku na wystawie MAKS 2009 i wybudowanych z zapasu części składowanych w KnAAPO, pochodzących z przerwanego kontraktu na dostawę komercyjnych Su-27SK (bądź też elementy licencyjnych J-11A) dla ChRL, która odstąpiła od kontraktu po wybudowaniu u siebie na licencji przeszło 110-120 samolotów J-11/J-11A.

Maszyny istotnie sfotografowano 15 lutego w bazie lotniczej Domna (ex 120.IAP, obecnie 6982. Awiabaza), która podobnie jak Nowosybirsk i Perm była jednym z przystanków podczas długiego, kilkutysięcznokilometrowego przelotu do jednostki macierzystej, którą wg. miesięcznika ma być - zapewne ku radości kolegi Sniffera :) - awiabaza w Krymsku (sic!) w odległym Kraju Krasnodarskim. Do Krymska mają też jednocześnie zostać dostarczone dwa z czterech Su-30M2.

Su-27SM3 mają seryjnie montowane silniki AL-31FM1 (izd. 99FM1, AL-31F serii 42) wyprodukowane przez MMPP "Salut". Ich wyposażenie wg. czasopisma "Wzlet" ma być bardziej zaawansowane wobec Su-27SM - wg. dyrektora generalnego NIIP im. W. Tichmirowa Jurija Biełyja jeszcze pod koniec września przeszła próby zmodernizowana stacja radiolokacyjna (RLS) ze unowocześnioną anteną, nadajnikiem i rozszerzonym kanałem radiokorekcji (telemetrii danych) do naprowadzania kpr. Niestety nie wiadomo jak owa stacja ma się do dotychczas modernizowanych radiolokatorów N001W. Rozszerzono również uzbrojenie jak również zmodernizowano wyposażenie kabiny która w tej chwili jest całkowicie "stiekłannoj". Wszystko to niestety bez bliższych szczegółów i na razie pozostają domysły.

Odp: Zmodernizowane Su-27SM w jednostkach bojowych
« Odpowiedź #106 dnia: Marca 01, 2011, 12:59:51 »
Już John kiedyś dał zdjęcie 12 z okazji 90 lat 22.GIAP (2008.12.06) a teraz kilka dodatkowych (takie małe walk around):
http://www.shintop.ru/phototrophy/user_photo.php?action=gallery&id=109




John Cool

  • Gość
Odp: Zmodernizowane Su-27SM w jednostkach bojowych
« Odpowiedź #107 dnia: Marca 20, 2011, 17:09:52 »
Dzięki. Dość interesujące jest to zdjęcie niemodernizowanego Su-27P n/b 54:



Oczywiście jest ono interesujące nie ze względu na tego brodatego Pana  :121:
Moją uwagę zwróciło coś innego - widoczne na zdjęciu liczby wymalowane z lewej strony na zagłówku fotela pilota czyli 26001. Moim zdaniem w rzeczywistości jest to fragment numeru seryjnego samolotu Su-27P, pełny numer tego egzemplarza n/b 54 to zaś najprawdopodobniej 39611026001.

I cóż on nam mówi? Otóż jeśli go rozebrać na części pierwsze to okazuje się że całkiem sporo:

396 110 26 0 01


396:   kod zakładu w którym wyprodukowano maszynę, w tym wypadku jest to kod KnAAPO;
110:   typ produktu, w tym wypadku jest to indeks wyrobu izd. T10S;
26:     numer serii produkcyjnej, zatem ten samolot pochodzi z 26 serii produkcyjnej;
0:       prawdopodobnie numer brygady technicznej która składała ten samolot na hali montażowej.
01:     numer samolotu z serii, ten najprawdopodobniej jest pierwszy z serii.

Z dużym prawdopodobieństwem po numerze seryjnym i numerze maszyny w serii można określić również kiedy samolot został wyprodukowany. Akurat budowę tego samolotu ukończono najprawdopodobniej gdzieś w ~czerwcu 1988.

Przy czym ten pojedynczy numer 0 może tez też być związany z datą (np. co każdy kwartał w skali roku) ukompletowania maszyny i przekazania do odbiorcy. W sumie trudno powiedzieć na 100%.

Natomiast n/s zmodernizowanego Su-27SM n/b 12, to, jak można wywnioskować ze zdjęć: 39611028516.

John Cool

  • Gość
Odp: Zmodernizowane Su-27SM w jednostkach bojowych
« Odpowiedź #108 dnia: Marca 31, 2011, 16:37:01 »
Kolejny, wcześniej niewidziany Su-27SM n/b 89 z Dzemgi:



Najwyraźniej n/b 91 wrócił do latania po wypadku:



Odp: Zmodernizowane Su-27SM w jednostkach bojowych
« Odpowiedź #109 dnia: Kwietnia 01, 2011, 21:15:45 »
Cytuj
Moją uwagę zwróciło coś innego - widoczne na zdjęciu liczby wymalowane z lewej strony na zagłówku fotela pilota czyli 26001. Moim zdaniem w rzeczywistości jest to fragment numeru seryjnego samolotu Su-27P, pełny numer tego egzemplarza n/b 54 to zaś najprawdopodobniej 39611026001.

Tu http://forums.airforce.ru/showpost.php?p=70242&postcount=5 znalazłem podobne wyjaśnienie odnośnie numeru seyjnego (strona jest w języku rosyjskim) i generalnie potwierdza to co napisał John (z jedną małą różnicą: wg. tam zawartej informacji kod zakładu KnAPPO to 369 a nie 396).
W tych postach jest mnóstwo szczegółów o Su-27.

John Cool

  • Gość
Odp: Zmodernizowane Su-27SM w jednostkach bojowych
« Odpowiedź #110 dnia: Kwietnia 02, 2011, 19:41:59 »
Tak, kod zakładów w Kosmomolsku nad Amurem to 369. W moim poście wkradła mi się najprawdopodobniej jakaś literówka  :001:

Tak mi się jeszcze wydaje że ta pojedyncza cyfra w numerze seryjnym może być też numerem transzy (dostawy) z jakiej pochodzi samolot z jakiegoś tam okresowego (np. rocznego) planu produkcji. W sumie diabli wiedzą.

John Cool

  • Gość
Odp: Zmodernizowane Su-27SM w jednostkach bojowych
« Odpowiedź #111 dnia: Kwietnia 06, 2011, 12:02:10 »
Dziś rozbiciu uległ - najprawdopodobniej Su-27SM - w rejonie Władywostoku w Primorskim Kraju.

Pilotem był Jurij Koroliew (Юрий Королев), zaś bezpośrednią przyczyną wypadku podobno była awaria SDU przy podejściu do lądowania.

Link: http://www.rian.ru/incidents/20110406/361583539.html








Odp: Zmodernizowane Su-27SM w jednostkach bojowych
« Odpowiedź #112 dnia: Kwietnia 06, 2011, 13:46:04 »
To już miniumum 2-gi stracony SM. Średnio jak na ok. 50 wyremontowanych egzemplarzy.
Przy okazji - możesz coś więcej w odpowiednim wątku powiedzieć na temat skromniejszych niż się niektórym wydawało możliwości komór T-50 (ost. Lotnictwo, chyba notka Butowskiego)

Odp: Zmodernizowane Su-27SM w jednostkach bojowych
« Odpowiedź #113 dnia: Kwietnia 06, 2011, 14:05:48 »
SM-y są chyba dość intensywnie eksploatowane (jak na realia WWS). To jedna strona medalu. Oczywiście jest też ew. druga czyli jakość obsługi technicznej w jednostkach, oraz rzecz jasna wykonanie modernizacji przez producenta. Jest również i trzecia strona medalu - czyli zwykły pech.

John Cool

  • Gość
Odp: Zmodernizowane Su-27SM w jednostkach bojowych
« Odpowiedź #114 dnia: Kwietnia 06, 2011, 14:20:23 »
To już miniumum 2-gi stracony SM. Średnio jak na ok. 50 wyremontowanych egzemplarzy.

Otkaz SDU który rzekomo ma być przyczyną wypadku niekoniecznie musi mieć cokolwiek wspólnego z wersją Flankera, równie dobrze awaria jednego lub więcej kanałów systemu sterowania (jakkolwiek nieco zmodernizowanym na Su-27SM) mogła się zdarzyć na wcześniejszych wersjach i się zdarzała. Awaria FBW na samolotach zachodnich to też nihil nowi i często ma tylko jeden finał. Ot żizn można by rzec.

Koroliew akurat miał tego pecha że najprawdopodobniej kontrolka awaryjna zapaliła mu się przy finalnym podejściu do lądowania, nisko, z niewielką prędkością, wyciągniętymi kołami (widać nawet na zdjęciu szczątków) i klapami, więc po utracie kontroli miał niewielkie pole do popisu. W innych warunkach lotu może i mógłby próbować coś zawalczyć, tutaj najprawdopodobniej nie miał większego wyboru i - suma sumarum - po utracie kontroli nad maszyną musiał się strzelać.

Przy okazji - możesz coś więcej w odpowiednim wątku powiedzieć na temat skromniejszych niż się niektórym wydawało możliwości komór T-50 (ost. Lotnictwo, chyba notka Butowskiego).

Nie czytałem tej notki jak i "Lotnictwa" więc i trudno mi się do tego jakoś ustosunkować.
Poza tym zawsze możesz zadać to pytanie w - jak sam napisałeś - odpowiednim wątku a nie tutaj :)

Odp: Zmodernizowane Su-27SM w jednostkach bojowych
« Odpowiedź #115 dnia: Kwietnia 06, 2011, 15:12:08 »
Istotnie, nie warto od razu łączyć wypadku z kwestią jakości prac modernizacyjnych. Za to ajzik chyba dobrze wyczuwa kierunek - one sporo latają więc i prawdopodobieństwo wypadku większe.
Co do  "odpowiedniego wątku" - chciałem szybciej zwrócić uwagę, racja zapytam "na miejscu"

Przy okazji - dezinformacja zawsze żywa - w art. RIA Novosti w wersji dla anglojęzycznych szpionów nadal wisi i powiewa fotka MiGa-29.  :001:

John Cool

  • Gość
Odp: Zmodernizowane Su-27SM w jednostkach bojowych
« Odpowiedź #116 dnia: Kwietnia 17, 2011, 14:32:52 »
Można też dodać że chodzą wieści że najprawdopodobniej rozbitą 6 kwietnia maszyną był Su-27SM n/b 08.

Przy okazji - jeszcze inne ujęcie dwóch Su-27SM z tej samej jednostki n/b 01 oraz 02:


Odp: Zmodernizowane Su-27SM w jednostkach bojowych
« Odpowiedź #117 dnia: Kwietnia 17, 2011, 21:35:37 »
Można też dodać że chodzą wieści że najprawdopodobniej rozbitą 6 kwietnia maszyną był Su-27SM n/b 08.

A czy przypadkiem 08, ale jako 08 nie stacjonował w Achtubinsku ostatnimi czasy (patrz post nr #98 z 2011.01.30 oraz info tu: http://russianplanes.net/ID33498)? Co wcale nie oznacza, że nie chodzi o ten sam samolot.
PS. A ta 02 ze zdjęcia powyżej jest bez prawego silnika więc małolotna :icon_sad:

John Cool

  • Gość
Odp: Zmodernizowane Su-27SM w jednostkach bojowych
« Odpowiedź #118 dnia: Kwietnia 17, 2011, 22:48:48 »
Nie wiadomo, niestety numer burtowy podany był bez kolorków a ja z rozpędu dałem niebieski. Ale niewykluczone że może chodzić o czerwoną ósemkę z GLIC z Achtubińska (faktycznie niewykluczone też że to ten sam samolot).

Natomiast na silniku(ach) maszyny n/b 02 najprawdopodobniej wykonywane są okresowe prace przeglądowe, stąd też wygląda tak jak wygląda. Na silniku izd. 99M1 dodajmy czyli na AL-31FM1 (serii 42), gdyż jak pamiętamy Su-27SM z drugiego kontraktu które trafiłu do bazy lotniczej Centralnaja Ugłowaja już je otrzymywały w ramach modernizacji.

Odp: Zmodernizowane Su-27SM w jednostkach bojowych
« Odpowiedź #119 dnia: Kwietnia 21, 2011, 21:09:04 »
Na stronie http://russianplanes.net/ 25 z 22.GwIAP (6987.Awiabaza) Центральная Угловая - Владивосток. Kiedyś już był, ale tu w ładniejszym ujęciu:

http://russianplanes.net/ID41763