Autor Wątek: Air Policing  (Przeczytany 12045 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline syringe

  • *
  • Centipede
Odp: Air Policing
« Odpowiedź #30 dnia: Listopada 03, 2009, 21:54:13 »
No przecież piszą, że 15 września. A utajnione przed prasą było, nie przed niektórymi specami z naszego forum. :)

A napędziły szkopom raczej uśmiechy na twarz.  :020:
« Ostatnia zmiana: Listopada 03, 2009, 22:03:06 wysłana przez Syringe »

John Cool

  • Gość
Odp: Air Policing
« Odpowiedź #31 dnia: Listopada 15, 2009, 21:27:21 »
Niemcy już pochwalili się swoimi zdjęciami, a tymczasem piloci Gripenów z 211. Taktická Letka nie chcą pozostać w tyle i prezentują fotki z własnych spotkań. Napotkane maszyny to m.in. Ił-18, Ił-20, Su-24M oraz An-26.

Galeryjka: http://211squadron.cz/letka/litva09.html








Offline Flanker

  • 13 WELT
  • *
Odp: Air Policing
« Odpowiedź #32 dnia: Listopada 16, 2009, 17:24:50 »
Z czym wiążą się w praktyce takie naruszenia przestrzeni powietrznej (bo chyba tutaj o tym mowa) ?
Jest machanie skrzydełkami, ew pokazywanie sobie "fakersa" ? Czy są to jakieś przechwycenia nad samą granicą, że sytuacja jest patowa i oba samoloty lecą sobie chwilę razem, a następnie oba odlatują na swoje terytorium ?

poko24

  • Gość
Odp: Air Policing
« Odpowiedź #33 dnia: Listopada 16, 2009, 18:01:37 »
No właśnie ciekawe. Ale myślę, że to są pewnego rodzaju manewry, które pomagają ocenić Rosjanom czas reakcji i taktyki sił powietrznych różnych państw NATO, a piloci NATO mogą przetrenować swoje taktyki pod małą presją.

John Cool

  • Gość
Odp: Air Policing
« Odpowiedź #34 dnia: Listopada 16, 2009, 18:04:44 »
Mnie wydaje się że to rozbija się tak naprawdę o to czym mianowicie jest Air Policing. Znaczenie tego jest dość często naginane w różnych dyskusjach. Otóż rola takiego zadania jak Air Policing nie służy do obrony przestrzeni powietrznej w przypadku napaści ze strony innego państwa a sprowadza się właśnie do przechwycenia naruszyciela, kontaktu wzrokowego, zidentyfikowania typu i przynależności, ustalenia co on zamierza robić i podjęcia stosownych działań - kontaktu radiowego, zawiadomienia że znajduje się w strefie w której nie powinno go być + "pogrożenie paluszkiem" ;) i przekazanie delikatnej sugestii zmiany kursu. Stąd też zauważcie że maszyny w tych misjach nie zabierają rakiet klasy powietrzne-powietrze średniego zasięgu bo i tak nie są one potrzebne skoro nakłada się obowiązek kontaktu wzrokowego i wizualnej identyfikacji. A takie groźne sytuacje jak otwarcie ognia zazwyczaj są skrajne, a decyzje o tym (są stosowne procedury) podejmowane są po wyczerpaniu wszystkich możliwości, (przechwycona maszyna zachowuje się agresywnie w powietrzu, nie odpowiada na wezwania radiowe etc.).

Poza tym 4 (słownie: cztery) samoloty, bo zwykle tyle liczy ten NATOwski kontyngent, nie są w stanie odeprzeć napaści powietrznej jakiegokolwiek nieprzyjaciela.

Samoloty dyżurne są zatem obowiązane przechwycić każdy obcy obiekt w przestrzeni powietrznej Litwy, pojawiający się z KAŻDEGO kierunku - z Polski również (nawiasem mówiąc samoloty PKW Orlik miał jeden alarmowy start - przechwyciły wówczas awionetkę, która nadleciała od strony Polski :)). Jest to najzwyklejszy dozór lotniczy - tyle i tylko tyle. Wbrew temu co się usilnie sugeruje na różnych forach, misja tego typu nie jest też wymierzona stricte przeciwko Rosjanom a dotyczy ona w praktyce wszystkich intruzów czy nieplanowanych/nieuzgodnionych przelotów obcych statków powietrznych w przestrzeni powietrznej Litwy.

Inna sprawa że sieć radiolokacyjna Litwy jest słabo rozwinięta i z czasem reakcji pary dyżurnej bywa różnie (w 1 przypadku para w ogóle nie zdołała wystartować, zanim intruz się oddalił - wówczas dyżur miały niemieckie F-4F).

Poza tym w kontekście tego odkrywczego niusa z przechwyceniem A-50U i późniejszymi akcjami, tosądząc z treści to jakieś dorabianie sensacji na siłę. Rosyjski A-50U niczego nie naruszył, lecz sobie leciał blisko "granicy bałtyckiej przestrzeni powietrznej", oczywiście jednocześnie mając spore możliwości aby pooglądać sobie co też się dzieje w tychże państwach. No to Niemcy go przechwycili i mu towarzyszyli pilnując, żeby przypadkiem nie pomylił drogi i nie naruszył przestrzeni powietrznej innych państw - jedni i drudzy mieli pełne prawo, bo rzecz się działa w strefie międzynarodowej. Nadleciały dwa Su-27, wszyscy wzajemnie się oglądali i fotografowali, a po jakimś czasie międzynarodowe towarzystwo znalazło się w gościnie u Finów. No to Finowie znowuż zareagowali prawidłowo, tzn. rozgonili towarzystwo :D Pragnę też zauważyć że wylecieli oni przechwycić zarówno Rosjan jak i Niemców - bo jedni i drudzy nie mieli prawa tam być  :020: Nic też nie było "utajnione" bo notatki z niemieckich stron poświęconym Luftwaffe mają datę 17.09., czyli dwa dni po zdarzeniu.

poko24

  • Gość
Odp: Air Policing
« Odpowiedź #35 dnia: Listopada 16, 2009, 19:33:26 »
Ostro! Finowie patrzą na radar, a tu 5 samolotów w bliskiej odległości od siebie zbliża się do granicy w tym jeden o sporym echu.

- "WTF?!!! Bombowiec w silnej eskorcie?" - pewnie pomyśleli.

Znowu ciekawa historia!

Offline Flanker

  • 13 WELT
  • *
Odp: Air Policing
« Odpowiedź #36 dnia: Listopada 16, 2009, 20:00:32 »
Jakie musiało być zdziwienie, gdy doszło do wzrokowego ID.  :banan
Skądś już ten sojusz znamy z historii. ;)

Sorry za OT. ;)

Offline JacD

  • *
  • 7WEDS
Odp: Air Policing
« Odpowiedź #37 dnia: Listopada 16, 2009, 21:40:53 »
Mnie wydaje się że to rozbija się tak naprawdę o to czym mianowicie jest Air Policing...

Definicja jeśli idzie o nasze terytorium bo nie było takowej:
AIR POLICING – określenie działań sił dyżurnych OP w ramach Zintegrowanego Systemu Obrony Powietrznej Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego realizowanych w czasie pokoju, w celu zapewnienia nienaruszalności granicy państwowej w przestrzeni powietrznej RP (NATO), ochrony ludności i Sił Zbrojnych przed atakiem z powietrza oraz udzielenia pomocy załogom statków powietrznych znajdujących się w niebezpieczeństwie.

Z Air Policing ściśle powiązana jest jeszcze jedno ważne ale pomijane określenie:
RENEGADE – określenie w stosunku do sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa państwa związanego z możliwością użycia cywilnego statku powietrznego do działań sprzecznych z prawem, a w szczególności jako środek ataku terrorystycznego z powietrza.

Jak wiadomo "IWAN" zawsze lubił i lubi naginać wszystko, więc zapewne i tą definicje:
CBA (Cross Border Area) – rejon lotów po obu stronach granicy państwa ustanowiony dla zaspokojenia potrzeb operacyjnych lotów statków powietrznych oraz dla działań prowadzonych w ramach szkolenia lotniczego oraz ćwiczeń.
Stąd potrzeba takich misji w ramach NATO.
« Ostatnia zmiana: Listopada 16, 2009, 21:54:11 wysłana przez JacD »
Gravity is a cruel mistress!
7WEDS

John Cool

  • Gość
Odp: Air Policing
« Odpowiedź #38 dnia: Listopada 16, 2009, 23:27:46 »
Dzięki i za te definicje Air Policingu  :001:

Jak wiadomo "IWAN" zawsze lubił i lubi naginać wszystko, więc zapewne i tą definicje:
CBA (Cross Border Area) – rejon lotów po obu stronach granicy państwa ustanowiony dla zaspokojenia potrzeb operacyjnych lotów statków powietrznych oraz dla działań prowadzonych w ramach szkolenia lotniczego oraz ćwiczeń.
Stąd potrzeba takich misji w ramach NATO.

Jestem zdania że owe lekkie naginanie "Iwana" w tym konkretnym przypadku mieści się w dopuszczalnych granicach, zważywszy że tak naprawdę faktycznego naruszenia nie było  :001:

Drobne incydenty z tak dużym sąsiadem to rzecz normalna i do przewidzenia. Skoro nad Litwą pojawiają się samoloty NATO celem kontroli przestrzeni powietrznej (jako że rzeczone państewka mają skromne lotnictwo wojskowe) to naturalnym jest że Rosjanie nie przepuszczą okazji i będą śledzić poczynania NATOwskiego kontyngentu.

Nie dziwi więc na tym tle obecność A-50U, zresztą nie tylko jego - zwróćcie uwagę na przechwycone maszyny choćby przez Czechów - Ił-18, Ił-20 czy Su-24M, praktycznie wszystkie wyposażone w sprzęt rozpoznania optycznego, radioelektronicznego, radiotechnicznego, Iłek ma nawet radar obserwacji bocznej... Dla Rosjan to niezmiernie cenne źródło informacji wywiadowczych, przy czym pewnie okazja do podkreślenia swojej obecności i przetestowania sprawności NATOwskiego systemu i procedur. To jest kupa cennych danych do zebrania. Póki jednak to robią w przestrzeni międzynarodowej to wszystko jest w porządku.

Ten konkretny przypadek A-50U przechwyconego przez Niemców zresztą idealnie pasuje do przytoczonej definicji CBA - technicznie naruszenia nie było, tym niemniej leciał na tyle blisko że poderwano parę dyżurną - choćby i dla pokazania że "obserwujemy Was i trzymamy rękę na pulsie, wbrew temu co się Wam wydaje nasz system wykrywania i przeciwdziałania naruszeniom działa bez zarzutu itp." I oczywiście jak wspomniano w ramach szkolenia lotniczego.

Tu też po raz kolejny z prawdą mija się autor niusa - nic nie było utajniane, z każdego takiego spotkania czy lotu każda ze stron składa meldunek i nic nie jest zawijane pod dywan. Kurs, aktywność, ilość samolotów, użycie radaru, uzbrojenia, środków radioelektronicznych i tak dalej.

Offline Flanker

  • 13 WELT
  • *
Odp: Air Policing
« Odpowiedź #39 dnia: Listopada 17, 2009, 15:12:52 »
Czy wg. prawa lotniczego, o wszelkich działaniach w strefie CBA nie muszą być informowane obie strony ?

Offline JacD

  • *
  • 7WEDS
Odp: Air Policing
« Odpowiedź #40 dnia: Listopada 17, 2009, 17:48:24 »
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 8 marca 2004 r.
w sprawie podziału i szczegółowych zasad korzystania z polskiej przestrzeni powietrznej oraz sposobów współdziałania państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym z cywilnymi i wojskowymi lotniskowymi organami służb ruchu lotniczego.
(Dz. U. z dnia 17 marca 2004 r.) z późniejszymi zmianami...

§ 7. 1. Strefy czasowo wydzielone (TSA), strefy czasowo rezerwowane (TRA) i rejony lotów po obu stronach granicy państwa (CBA) ustanawia się:
  1)   dla zaspokojenia potrzeb operacyjnych lotów statków powietrznych, wynikających z realizacji prac badawczo-rozwojowych, lotów treningowych lub próbnych, ze względu na bezpieczeństwo tych statków i innych uczestników ruchu lotniczego;
  2)   dla działań prowadzonych w ramach szkolenia lotniczego oraz ćwiczeń, podczas których manewry statku powietrznego nie dadzą się przewidzieć, są wrażliwe na zakłócenia zewnętrzne lub trudne do zmiany, bez ujemnego wpływu na wykonanie zadania.
2. Dla cywilnych i wojskowych działań AMC Polska może zarządzić okresowe wydzielenie przestrzeni powietrznej w celu efektywnego wykorzystania przestrzeni powietrznej.
3. W celu efektywnego wykorzystania stref czasowo wydzielonych (TSA), stref czasowo rezerwowanych (TRA) oraz rejonów lotów po obu stronach granicy państwa (CBA) strefy te mogą być podzielone na mniejsze części (segmenty).
4. Rejony lotów po obu stronach granicy państwa (CBA) są przydzielane poszczególnym użytkownikom przestrzeni powietrznej zgodnie z zasadami określonymi w porozumieniach międzynarodowych.
Gravity is a cruel mistress!
7WEDS

Odp: Air Policing
« Odpowiedź #41 dnia: Stycznia 04, 2010, 23:30:34 »
PKW "Orlik" 3 :
http://lotniczapolska.pl/MiGi-poleca-na-Litwe,10849
Cytuj
W 2010 roku po raz trzeci polscy lotnicy będą realizować natowską misję dozoru przestrzeni powietrznej Państw Bałtyckich Air Policing. Sformowany na bazie 1 eskadry lotnictwa taktycznego w Mińsku Mazowieckim kontyngent PKW Orlik 3 w maju rozpocznie dyżur w litewskiej bazie lotniczej Szawle.
Jak poinformował kpt. Jakub Block z Wydziału Prasowego Dowództwa Sił Powietrznych, od początku maja do końca sierpnia 2010 roku polscy lotnicy będą realizować misję dozoru przestrzeni powietrznej Państw Bałtyckich – Litwy, Łotwy i Estonii. W tym celu na bazie 1 eskadry lotnictwa taktycznego w Mińsku Mazowieckim zostanie sformowany Polski Kontyngent Wojskowy Orlik 3, który przez cztery miesiące będzie pełnić całodobowe dyżury w litewskiej bazie lotniczej Szawle. Na wyposażeniu kontyngentu znajdą się cztery samoloty MiG-29 z mińskiej eskadry. Dwa z nich podczas realizacji misji utrzymywane są w ciągłej gotowości do startu w ramach bojowego dyżuru.

Głównym zadaniem Polaków podczas misji Air Policing będzie utrzymywanie wydzielonych sił w odpowiedniej gotowości bojowej, prowadzenie rozpoznania sytuacji powietrznej i ochrony powierzonej przestrzeni powietrznej, zapewnienie ochrony ludności i sił zbrojnych, a także udzielanie pomocy załogom statków powietrznych, znajdujących się w sytuacjach awaryjnych. Dyżury tego typu pełnione są rotacyjnie przez różne państwa od momentu przystąpienia Litwy, Łotwy i Estonii do NATO w 2004 roku.

Polscy piloci wezmą udział w misji już po raz trzeci. Od 1 stycznia do 31 marca 2006 roku dyżur w Szawle pełnił PKW Orlik, sformowany również na bazie eskadry z Mińska Mazowieckiego. Od 15 marca do 30 czerwca 2008 roku na Litwę przebazowano PKW Orlik 2, utworzony na bazie 41 eskadry lotnictwa taktycznego w Malborku .
Sławomir Kasjaniuk
A fighter pilot is noted for intelligence, independence, integrity, courage, and patriotism. "Fighter Pilot" is a state of mind, not a job title. Therefore, not all people who fly fighters are fighter pilots, nor do all fighter pilots fly fighters, some of them drive trucks.

Odp: Air Policing
« Odpowiedź #42 dnia: Lutego 12, 2010, 23:44:07 »
http://211squadron.cz/foto/video/litva2.wmv

Kilka ciekawych ujęć nakręconych przez Czechów w 2009r.
« Ostatnia zmiana: Lutego 12, 2010, 23:50:17 wysłana przez szturmowik »
A fighter pilot is noted for intelligence, independence, integrity, courage, and patriotism. "Fighter Pilot" is a state of mind, not a job title. Therefore, not all people who fly fighters are fighter pilots, nor do all fighter pilots fly fighters, some of them drive trucks.