Autor Wątek: Po co komu takie śmigło?  (Przeczytany 8887 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Schmeisser

  • Gość
Odp: Po co komu takie śmigło?
« Odpowiedź #15 dnia: Stycznia 16, 2006, 12:38:10 »
Rodzinka Fokkerów począwszy chyba od F50 ma sześciołopatowe ... i tu nie napisze czy smigła czy wentylatory buhahaha

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
Odp: Po co komu takie śmigło?
« Odpowiedź #16 dnia: Stycznia 16, 2006, 14:01:16 »
Chyba rekord to nadal 16 łopat w An-70 i w silniku General Electric GE-36 testowanym na MD-81

Odp: Po co komu takie śmigło?
« Odpowiedź #17 dnia: Stycznia 16, 2006, 18:01:32 »
Jak dla mnie to jest to jakiś taki bajerek jak np. bombki na choince :003:

Ale tak na serio czy ruskie mądre głowy jako jedyne zastosowały silniki zaopatrzone w 14 łopatowe wirniki czy ktoś wymyślił jeszcze jakąś bardziej skomplikowaną konstrukcję?

pawel

  • Gość
Odp: Po co komu takie śmigło?
« Odpowiedź #18 dnia: Stycznia 16, 2006, 18:17:23 »
Ale tak na serio czy ruskie mądre głowy jako jedyne zastosowały silniki zaopatrzone w 14 łopatowe wirniki czy ktoś wymyślił jeszcze jakąś bardziej skomplikowaną konstrukcję?


Konstrukcyjnie bardziej skomplikowane są śmigłowirniki w tiltrotorach. Np. V22 Osprey

Prawdopodobnie w najbliższych latach zobaczymy jeszcze kilka nowych dziwolongów tego typu. Amerykanie co prawda "nie lubią" samalotów napędzanych śmigłem i notuje sie stały mniej więcej spadek zainteresowania takimi napędami, szczególnie w lotnictwie pasażerskim ( mam na myśli oczywiście loty na małych i średnich zasięgach, najczęściej krajowe). W Europie jednak wzrasta zainteresownie napędem turośmigłowym, głównie ze wzglądu na niestabilność rynku naftowego i stale rosnące ceny paliw. W związku z tym poszukuje się nowych rozwiązań mogących ponieść sprawnośc napędów turbośmigłowych. An 70 miał być hitem eksportowym między innymi ze względu na kożystne relacje - zasięg/ładunek użyteczny/oszczędność/cene jednostkowa.

Paweł
'VIPER'
« Ostatnia zmiana: Stycznia 16, 2006, 18:54:22 wysłana przez Schmeisser »

Odp: Po co komu takie śmigło?
« Odpowiedź #19 dnia: Stycznia 16, 2006, 19:21:08 »
Wielkie dzięki. Z wyżej zamieszczonych informacji wnioskuje, że An 70 i jego wirnik to konstrukcja w miarę nowoczesna i skonstruowana tak, aby była jak najbardziej użyteczna/oszczędna a jednocześnie jest jedną z najbardziej skomplikowanych konstrukcji dzięki połączeniu turbinowego silnika o dużej mocy z śmigłami rotacyjnymi o różnej ilości łopat w poszczególnych rzędach. („Napęd stanowią 4 turbinowe silniki śmigłowe ze śmigłami przeciwbieżnymi Progress D-27 o mocy 10 290 kW (13 980 KM”) jednocześnie ta konstrukcja zdaje egzamin i jak na razie jeszcze jakoś lata a nawet jak pewne źródła podają, że bezawaryjnie (no w sumie, co nowe to i się nie psuje). Na powyższy samolot są już zamówienia mianowicie: „Rząd rosyjski zamówił 164, a rząd ukraiński 65 samolotów An-70, które mają zastąpić przestarzałe transportowce An-12. Planowana jest również sprzedaż na rynki zachodnie.” Dodatkowo jeszcze dowiedziałem się ze trwają prace nad powiększoną wersją An-70 która ma się zwać An-171. Czy posiadam dobre informacje czy może coś pokręciłem. Jeżeli tak to proszę o zweryfikowanie tych informacji.

Schmeisser

  • Gość
Odp: Po co komu takie śmigło?
« Odpowiedź #20 dnia: Stycznia 16, 2006, 19:32:56 »
Przy okazji jest również 'dosyć' szybki

pawel

  • Gość
Odp: Po co komu takie śmigło?
« Odpowiedź #21 dnia: Stycznia 16, 2006, 19:35:27 »
Z wyżej zamieszczonych informacji wnioskuje, że An 70 i jego wirnik to konstrukcja w miarę nowoczesna i skonstruowana tak, aby była jak najbardziej użyteczna/oszczędna a jednocześnie jest jedną z najbardziej skomplikowanych konstrukcji
Jest skomplikowana. Bardziej niż klasycznych napędów turbośmigłowych, ale nie mniej niż turbowentylatorowych (przepływowych). W podobnych relacjach kształtuje się jego cena na tle innych napędów. Jednak sprawność a co za tym idzie zużycie paliwa są bardzo korzystne.
Generalnie to coś pomiędzy napędem turośmigłowym a turbowentylatorowym.

Paweł
'VIPER'

Odp: Po co komu takie śmigło?
« Odpowiedź #22 dnia: Stycznia 17, 2006, 16:04:07 »
No, czyli znowu ruskim udało się wyklepać jakieś niezłe latadło. A czy macie może jakieś dane na temat tego nowego An-171?  Czy też będzie napędzany jakimś 14 łopatowym cudem czy może z tego powodu ze będzie większy to dodadzą jeszcze ze 4 łopatki gratis? :020:

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
Odp: Po co komu takie śmigło?
« Odpowiedź #23 dnia: Stycznia 17, 2006, 18:18:40 »
Nie wiadomo, nie ma jeszcze żadnych nawet wizji artystycznych tego samolotu, mówi sie o powiększonym AN-70, tak dużym, by mógł zastąpić Ił-76. Możliwe że układ silnikowy pozostanie bez zmian, różnic sie będzie tylko mocą.

Odp: Po co komu takie śmigło?
« Odpowiedź #24 dnia: Stycznia 17, 2006, 19:21:23 »
W takim razie wielkie dzięki za powyższe informacje, uważam, że temat został już wyczerpany – przynajmniej ja dowiedziałem się wszystkiego, co chciałem  :001:

pawel

  • Gość
Odp: Po co komu takie śmigło?
« Odpowiedź #25 dnia: Stycznia 17, 2006, 23:12:59 »
Odkopałem kilka ciekawych informacji na temat zespołu napędowego Antka 70. Okazuje się , że od samego początku były z nim okrutne problemy, podobnie  jak z samym płatowcem. Silnik D27 nie osiągnął zakładanego stosunku masy do mocy i był bardzo zawodny, oraz co ciekawe ( szczególnie dla Szmajsa), nie udało się uzyskać zakładanego progu hałasu, co dyskwalifikuje ten samolot w lotach nad Europą (normy ICAO). Czyli okazuje się, że to co miało być jedną z najmocniejszych stron takiej konfiguracji napędu , czyli mała hałaśliwość jest istotną wadą. Sam superzaawansowany technologicznie śmigłowentylator SW27 jest w jeszcze bardziej opłakanym stanie na drodze rozwoju.

Są to oczywiście dane sprzed ponad roku, z wieloma problemami technicznymi sobie poradzono. Okazuje się jednak, że przyczyną takiego stanu rzeczy nie jest niemoc inżynierska biór konstrukcyjnych a niesnaski polityczne między Ukrainą a FR.
W związku z tym moje pytanie. Na jakim stopniu rozwoju jest obecnie program Antka 70 biorąc pod uwagę fakt ostatnich wydarzeń politycznych?

Pozdrawiam

Paweł
'VIPER'

Elwood

  • Gość
Odp: Po co komu takie śmigło?
« Odpowiedź #26 dnia: Stycznia 17, 2006, 23:27:32 »
Na żadnym. Mają jeden latający prototyp który wszędzie pokazują na wystawach, drugi (pierwszy w kolejności) rozbili w kolizji z An-72 w czasie robienia fotek w powietrzu w czasie testów. Z napędem i jego przeniesieniem są problemy i napisałem to już wcześniej. Z samymi wentylatorami też nie jest wesoło. Końca nie widać całej zabawy, jak jeszcze coś przykrego stanie się z jedynym prototypem to będzie po wszystkim, bo nie mają forsy nawet na jego testy, o rozwoju nie wspominając, a już raz lądował na trzech silnikach, z czego jeden także już dostawał czkawki.
Mimo obecnego postępu technologicznego, ja osobiście po prostu nie wierzę by dało się zbudować silnik o parametrach zbliżonych do legendarnego NK-12, w rozmiarach jakie zaproponowano w An-70, i żeby to jeszcze sprawnie przez 40 lat działało.

Offline Kusch

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Po co komu takie śmigło?
« Odpowiedź #27 dnia: Stycznia 18, 2006, 21:44:41 »
Jest jeszcze jedna zaleta tego typu konstrukcji o której nikt nie wspomniał.Silny strumień powietrza nadmuchiwany przez te śmigła na skrzydła, zwiększa dwukrotnie siłę nośną.Wpływa to ewidentnie na właściwości krótkiego startu i lądowania oraz małą prędkość podejścia do lądowania (160 km/h).
"Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie"

http://img90.imageshack.us/img90/9643/klmd5.jpg

Elwood

  • Gość
Odp: Po co komu takie śmigło?
« Odpowiedź #28 dnia: Stycznia 18, 2006, 21:50:37 »
Inną korzyścią, niejako dodatkową, jest o wiele silniejszy nadmuch strumienia zaśmigłowego na odpowiednio zmechanizowany płat, co umożliwia znaczne skrócenie drogi startu.
Było już w tym wątku, panie moderatorze.

Offline Kusch

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Po co komu takie śmigło?
« Odpowiedź #29 dnia: Stycznia 18, 2006, 21:51:57 »
Ujee... Moja wina, moja wina, moja wina  :601:

Nicht schiessen!
"Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie"

http://img90.imageshack.us/img90/9643/klmd5.jpg