Autor Wątek: Chińskie Siły Powietrzne  (Przeczytany 84928 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Czesio

  • Gość
Odp: Chińskie Siły Powietrzne
« Odpowiedź #120 dnia: Grudnia 31, 2010, 20:34:47 »
Ee tam, altairowe dezinformacje. To co oglądamy od pewnego czasu na zdjęciach z lotniska Czengdu trudno nazwać nawet demonstratorem technologii. Widzimy monstrum o ogromnych rozmiarach i masie (moim zdaniem maksymalna masa startowa to około 40 t, a nie 35 t), która przede wszystkim jest oparta na starej radzieckiej technologii, a konkretnie planach prototypu 1.44, który zapewne udało im się kupić za grosze w wegetującym biurze MiG.


W samolocie wprowadzono pewne zmiany, kopiując dziób i owiewkę z F-22, wloty i usterzenie pionowe z F-35 (co zepsuło ten samolot  :118:). Co ciekawe we wloty powietrza zaprojektowano jako DSI (Divertless Intake). Czyli wloty zapewniające poddźwiękowy przepływ powietrza do urządzenia czołowego silnika, bez użycia ruchomych klinów. Co ciekawe takie wloty umożliwiają osiągnięcie prędkości maksymalnych między 1.6 a 1.8 Ma. I ma się nijak do osiągów konkurencji.

Wracając do osłony kabiny - niestety nie nadaje się to do normalnych lotów ze względów wytrzymałościowych. Nie dzielone owiewki wymagają stosowania odpowiednich rodzajów szkła organicznego oraz technologii która umożliwia napylanie warstwami metalicznymi. Owiewka tego typu wykonana ze zwykłego szkła organicznego, taka jaką ma J-20 (widać to na zdjęciach) nie wytrzyma prędkości ponaddźwiękowych. Jak na razie tą technologię opanowali Amerykanie. Na rosyjskim T-50 wiatrochron i owiewka są tymczasowe, osłona kroplowa trafi nań w 2011 r. (program Aszug).
Jeśli chodzi o instalacje płatowcowe to nie wiem czy jest o czym mówić, być może w tym czymś wcale nie ma wzmacniaczy hydraulicznych, a owiewki pod skrzydłami są jeszcze puste (bo były w radzieckich planach :118: ). Co ciekawe takie technologie są Chińczykom dostępne, gdyż w Su-27 instalacja hydrauliczna ma ciśnienie robocze 260 kG/cm2 (w innych typach np. Su-22, F-16 220 kG/cm2). Amerykanom udało się nieco później opracować instalację o nieco wyższym ciśnieniu roboczym wynoszącym 280 kG/cm2 dla F-22. Jak widać nawet nie potrafili przenieść rozwiązań z Su-27, a bazują na tym co było w prototypie 1.44. Jeśli chodzi o napęd to nie ma tam żadnych 117S, choć są tam silniki AL-31F lub ich odmiana. Świadczy to o tym, że ich WS-10 są niedopracowane, a ciąg statyczny jest daleko niewystarczający dla tak dużego i ciężkiego samolotu. Z resztą altair powtarza w sprawie tego silnika chińskie dezinformacje, gdyż jego resurs jest moim zdaniem daleko niższy niż w nowszych seriach AL-31F i wynosi od 30 do 100 h do pierwszego remontu (zapewne to kompilacja konstrukcji sprzed wielu dekad - RB-168, CFM-56 i AL-31F). Jeśli chodzi o doniesienia na temat WS-15 i kończących się nad nim pracach to są dwie możliwości - skopiowali D-30F lub kupili od AMTK Sojuz technologie R-79. Choć moim zdaniem jest w tym dużo picu  :001:
Ciekawe jest to, że w państwie totalitarnym tak łatwo zobaczyć nową konstrukcję i ją fotografować. Co więcej takie zdjęcia jak ten poniżej pokazujące osłonę podwozia wykonaną tak prymitywnie jak tylko to możliwe skłania do refleksji nad tym czy to demonstrator technologiczny czy propagandowy?

J-20 to zbieranina wszystkiego co do tej pory powstało na świecie:


J-20 i jeden z badanych wariantów F-35
Podsumowując samolot J-20 jest nawet większy i cięższy od 1.44/1.42 i S-37

Nie wspominając o jemu współczesnych

J-20 to słaba i nieoryginalna koncepcja biura konstrukcyjnego nr 611 z Czengdu. Samolot o takich gabarytach powinien dysponować silnikami o ciągu statycznym rzędu 20000 kG każdy. W tej postaci może być co najwyżej odpowiednikiem Su-24, samolotem uderzeniowym przenoszącym ciężką rakietę przeciwokrętową do zwalczania amerykańskiej floty broniącej Tajwanu. Chińczycy nie posiadają silników, radaru, uzbrojenia, nawet nie wiadomo czy mają powłoki RAM.

Złota czcionka dla:
Kitajce już niebawem wyprzedzą Rosjan, jak tylko silniki dopracują. Jeśli ta konstrukcja to fakt, to być może wyszedł im cąłkiem nieżły płatowiec.
:118:

 

Odp: Chińskie Siły Powietrzne
« Odpowiedź #121 dnia: Stycznia 01, 2011, 10:20:26 »
Co do rozmiarów do możliwe że J-20 wcale nie jest aż tak duży jakby się mogło wydawać, bardzo ładnie widać to na tym zdjęciu:

Przyjmując długość J-10 jako 16,43 metra, uzyskujemy dla J-20 długość kadłuba rzędu 20,6 metra, a więc rozmiarowo tak bardzo nie odbiega od T-50, czy F-22. Co nie zmienia faktu, iż Czesio ma chyba racje i cały ten samolot wygląda dość prymitywnie, zwłaszcza na przybliżeniach. Wydaje mi się że dopiero rozpoczęcie prób w locie tak naprawdę da odpowiedź jaki jest charakter tego programu, czy doświadczalny, czy też Chińczycy myślą o czymś poważniejszym.

Odp: Chińskie Siły Powietrzne
« Odpowiedź #122 dnia: Stycznia 01, 2011, 18:00:33 »
Tego należało oczekiwać. Druga potęga gospodarcza świata ma ambicje, aby opracować swój własny samolot bojowy nowej generacji , oczywiście "zapożyczając" niektóre koncepcje i technologie z konstrukcji amerykańskich i rosyjskich. Warto więc obserwować dalsze losy tego samolotu, choć podejrzewam, iż czeka go jeszcze bardzo długa droga, aby mógł być produkowany seryjnie- może to potrwać do 2020 roku, ale mogę się mylić. Niewykluczone, że podzieli on los swego protoplasty to jest MiG-a 1.42 i zakończy karierę jako maszyna doświadczalna.
Wiesław D

Odp: Chińskie Siły Powietrzne
« Odpowiedź #123 dnia: Stycznia 02, 2011, 23:15:55 »

Odp: Chińskie Siły Powietrzne
« Odpowiedź #124 dnia: Stycznia 06, 2011, 00:02:05 »
Może jednak to nie taki karton skoro ląduje  :001:
http://www.youtube.com/watch?v=LlkUCNlxA2w&feature=player_embedded

Czyżby drugi prototyp? W tym samolocie dysze silników są inne niż na poprzednich zdjęciach.





Odp: Chińskie Siły Powietrzne
« Odpowiedź #126 dnia: Stycznia 06, 2011, 22:39:37 »
It's alive!

Myślę, że możemy śmiało zacząć się bać. Wygląda to nie tyle na lądowanie, co na próby kołowania. To już więcej, niż makieta. To makieta z działającym napędem odrzutowym. Jak czytamy w gazeta.pl

Cytuj
"Zdaniem niektórych specjalistów Chiny są bardziej zaawansowane w pracach nad myśliwcami, niż Amerykanie, którzy od lat ulepszają swoje F-22, choć rząd z roku na rok ścina dotacje na niego i inwestuje w mniejsze (i tańsze) F-35."
http://wiadomosci.gazeta.pl/Wiadomosci/1,80277,8907869,Chiny_testuja_prototyp__niewidzialnego__mysliwca_J_20.html

Jak dla mnie ten ich "myśliwiec bojowy piątej generacji" jest trochę, jak chińskie podróbki iPhone'a kupowane dla szpanu. Wygląda ładnie, stylistyka prawie jak w oryginale ale działa jak stara Motorola z klapką. Chociaż w stu procentach zgadzam się z some1 - Cobra zawsze miała najfajniejszy sprzęt w G.I. Joe. Ten samolot jest po prostu... fajny.

Poważnie mówiąc należy im się jednak trochę uznania. Złożyć taki sprzęt żeby działał (czytaj latał) nie jest łatwo. Jak dobrze to będzie działało, zobaczymy. Zresztą możliwe, że jak cały projekt wypali i przynajmniej po części zasłuży na miano 5 generacji, to Chińczycy gotowi rzucić się na produkcję masową.
Pamiętam dość głośną sprawę rzekomej kradzieży danych F-35 przez chińskich hackerów chyba w 2009 roku. Amerykanie tłumaczyli wtedy, że to były tylko dane dotyczące czynności obsługowych samolotu. Pewnie nigdy nie dowiemy się jak to było naprawdę ale zastanawiam się, czy gdyby to była prawda, to ile faktycznie z tego Chińczycy mogli wykorzystać. Gdyby na przykład były tam instrukcje konserwacji i naprawy powłok RAM...
Русский военный корабль, иди нахуй

Odp: Chińskie Siły Powietrzne
« Odpowiedź #127 dnia: Stycznia 06, 2011, 23:19:19 »
Nowe spekulacje  :001:









Co ciekawe samolot z innymi dyszami ma ten sam numer boczny. Jak oni to robią?


Odp: Chińskie Siły Powietrzne
« Odpowiedź #128 dnia: Stycznia 06, 2011, 23:34:00 »
Ja tam pozostaje przy ( jak dla mnie ) niezawodnych AL-31F. Na temat WS-10A słyszałem wiele opinii. Czy kopie są lepsze od orginałów? - nie wiem, ale jakoś nie chcę mi się wierzyć. Jeżeli chodzi o sprawy wizualne, to też mi bardziej podchodzi z AL-31F.

Offline Kusch

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Chińskie Siły Powietrzne
« Odpowiedź #129 dnia: Stycznia 07, 2011, 20:56:17 »
Widać HUD



I jeszcze takie coś:



"Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie"

http://img90.imageshack.us/img90/9643/klmd5.jpg

Odp: Chińskie Siły Powietrzne
« Odpowiedź #130 dnia: Stycznia 08, 2011, 08:20:11 »
Istnieją dwa samoloty o tych samych numerach bocznych :001:


Odp: Chińskie Siły Powietrzne
« Odpowiedź #131 dnia: Stycznia 09, 2011, 00:07:19 »
Ich karton nawet się rusza.
http://www.youtube.com/watch?v=UUI-eyI9MZU
W reportażu trzeba oddać nie tylko to, co widzisz, ale także to, co widzi ktoś inny. (..) Tego kogoś trzeba znaleźć i odpytać. Odwrotnie niż w działaniu korporacyjnym: w każdej firmie jest przynajmniej jeden człowiek, który wie, o co chodzi. Tego człowieka trzeba zidentyfikować i natychmiast wyp.....yć.       Krzysztof Mroziewicz

Odp: Chińskie Siły Powietrzne
« Odpowiedź #132 dnia: Stycznia 11, 2011, 00:16:27 »
Русский военный корабль, иди нахуй

Odp: Chińskie Siły Powietrzne
« Odpowiedź #133 dnia: Stycznia 11, 2011, 07:17:34 »
Poleciał




Odp: Chińskie Siły Powietrzne
« Odpowiedź #134 dnia: Stycznia 11, 2011, 11:08:50 »