Autor Wątek: Mi-28N wchodzi do służby  (Przeczytany 72338 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

John Cool

  • Gość
Odp: Mi-28N wchodzi do służby
« Odpowiedź #135 dnia: Grudnia 05, 2010, 22:25:51 »
Z aktualności: Mi-28N n/b #17. Wygląda na to że do samego Budionnowska trafiło w istocie więcej niż tuzin maszyn - najprawdopodobniej circa 18 Havoców. Licząc nowe maszyny (z dniem dzisiejszym 5... do 8 sztuk) z Korienowska + śmigłowce z Torżoka (4 sztuki) oraz wyłączając z zestawienia serię prototypową (2) i próbną (6) - w linii najprawdopodobniej jest jakieś ~30 maszyn.

Nawiasem mówiąc poczynając od Mi-28 n/b #10 kolejne egzemplarze najprawdopodobniej należą do kolejnej serii produkcyjnej dla której wzorcem jest Mi-28N n/b #37 - z zauważalnych różnic począwszy od zasobników z systemami samoobrony na końcówkach skrzydeł i kończąc na dodatkowych czujnikach po obu stronach stacji celowniczej których nie było na egzemplarzach wcześniejszych (#41 -> #44 oraz #01 -> #08).

Ma też zostać wkrótce przywrócony do lotów rozbity Mi-28N #43 z Torżoka. Nawiasem mówiąc chodzi plotka że o remont tego egzemplarza podobno miała miejsce mała awantura - odbiorca za nic nie chciał się zgodzić na cenę remontu proponowaną przez producenta, ale na dzień dzisiejszy ponoć jest już w tej sprawie jakaś ugoda.


Odp: Mi-28N wchodzi do służby
« Odpowiedź #136 dnia: Stycznia 17, 2011, 18:23:29 »
symulator



John Cool

  • Gość
Odp: Mi-28N wchodzi do służby
« Odpowiedź #137 dnia: Stycznia 18, 2011, 10:55:49 »
To również trenażer firmy CNTU "Dinamika" (ЦНТУ «Динамика).

Przy okazji, jeszcze jeden śmigłowiec: Mi-28N n/b #16.


Offline CRC

  • *
Odp: Mi-28N wchodzi do służby
« Odpowiedź #138 dnia: Stycznia 18, 2011, 11:13:37 »
Zapytam tu :004: zbiorczo dla Rosjan :005: Jaka to avionike chca kupić od Francuzów ? Licencje ?

Offline Kusch

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Mi-28N wchodzi do służby
« Odpowiedź #139 dnia: Lutego 11, 2011, 18:31:02 »
Chyba najpiękniejsza fotka lucyfera o twarzy Myszki Miki :D

"Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie"

http://img90.imageshack.us/img90/9643/klmd5.jpg

Offline Josiv

  • *
  • Zerstörer
    • http://www.kg200.zary.com.pl
Odp: Mi-28N wchodzi do służby
« Odpowiedź #140 dnia: Lutego 11, 2011, 19:04:28 »
Owszem bardzo fajna, a masz może wyższą rozdzielczość?
_____ | _____             █▀ ██ ▀█▀      ORLIK
 _\__(o)__/_                   ▼             /
      ./ \.                www.eagles.pl ---
Graf -1973-†2006 ..ó?o........ó?o.ó?oó?o...

Odp: Mi-28N wchodzi do służby
« Odpowiedź #141 dnia: Lutego 11, 2011, 19:07:13 »
Cosik mi ta fotka nie pasuje (wygląd  B-8W20-A). Przy okazji - w br. WWS FR mają otrzymać aż 16 sztuk Mi-28N.

John Cool

  • Gość
Odp: Mi-28N wchodzi do służby
« Odpowiedź #142 dnia: Lutego 15, 2011, 16:58:21 »
Dziś o 10.40 czasu lokalnego rozbił się pod wsią Praskowaja (Прасковея) pod Budionnowskiem w kraju Stawropolskim jeden z seryjnych Mi-28N.

Link: http://lenta.ru/news/2011/02/15/stop/



Maszyna zaliczyła dość twarde lądowanie z wysokości 600 przeszło metrów (paskudnie to wygląda, maszyna praktycznie uderzyła kabiną o ziemię). Nie jest jasna przyczyna wypadku, ale podobno mowa jest m.in. o poważnej awarii przekładni głównej (inna wersja o dehermetyzacji kabiny). Sam Wiertaliot stosunkowo młody, z łącznym nalotem nie większym niż 200h.

Jego dowódca - pilot, zmarł w szpitalu w wyniku obrażeń, życiu nawigatora - szturmana nie zagraża niebezpieczeństwo. Po tym wypadku wstrzymano loty wszystkich Mi-28N do ustalenia przyczyn.

Odp: Mi-28N wchodzi do służby
« Odpowiedź #143 dnia: Lutego 15, 2011, 18:27:54 »
Osobiście "nie kupuję" wersji o dehermetyzacji kabiny jako przyczyny katastrofy. Z drugiej strony jeśli posypała się przekładnia w praktycznie nowej maszynie to jest to bardzo niepokojące ... No cóż, producent od dawna nie miał takich zamówień, a teraz praktycznie jest obłożony produkcją dla WWS, łatwo o jakieś brakoróbstwo, tym bardziej, że poddostawców wielu a kontrola jakości nigdy nie była mocną stroną radzieckiego/rosyjskiego przemysłu. No, ale zobaczymy co przyniesie badanie katastrofy.

John Cool

  • Gość
Odp: Mi-28N wchodzi do służby
« Odpowiedź #144 dnia: Lutego 15, 2011, 19:13:59 »
Byłbym ostrożny z aż tak dalekimi wnioskami no ale wszystko jest możliwe, także faktycznie warto poczekać na wyniki dochodzenia z wypadku. Tak między Bogiem a prawdą to w nowej produkcyjnej maszynie jak spod igły paradoksalnie może się coś "posypać", zwłaszcza jeśli się weźmie pod uwagę że czy to nowiutka maszyna po montażu i skompletowaniu wszystkich podzespołów czy też "wiekowa" po remoncie głównym - no niestety nieuniknione są pewne niedoróbki. Nie jest bowiem też tak że maszynę po montażu pakuje się po prostu w pudełko i hajda do jednostki. Takie historie mogą być normalne zarówno dla statków powietrznych po remoncie głównym jak i nowych prosto z fabryki, także u producentów zachodnich.

Oczywiście tego typu niedoróbki się powinno eliminować więc całkowite zgranie podzespołów, dobranie i strojenie parametrów pracy często wymaga nie tylko oblotu technicznego ale wręcz co najmniej serii lotów kontrolnych. Teoretycznie takie rzeczy jak wady fabryczne przekładni powinny być wówczas wykrywane. Nieraz trzeba wręcz odesłać maszynę do producenta i czasami dopiero jeśli taki wiertaliot osiągnie nalot po remoncie na przykład 30h czy 50h sytuacja się normuje (powiedzmy powinna), bowiem jak wiemy paradoksalnie maszyna maszynie nierówna (mimo że tego samego typu a nieraz i serii).

Wszystko to wykonuje się na bazie wieloletniego doświadczenia eksploatacyjnego danego typu. Tu akurat Mi-28N jest maszyną w jednostkach dość świeżą zatem podziwiamy nieśmiałe podrygi jej pierwszych serii produkcyjnych (ciekawe swoją drogą ile jest tych serii dotąd - ze 3, może 4, jeśli liczyć na serię 8 śmigłowców?), więc w jej przypadku tych metod - jak widać - zarówno w zakładach Roswertol jak i w jednostkach trzeba się dopracować i bez tego typu "wpadek" po prostu czasami się nie obędzie.

Propo jeszcze poważnych wypadków Mi-28N (w sumie dwóch dotąd) - po pewnych perypetiach "42" z Torżoka który uległ wypadkowi wcześniej podobno ma zostać przywrócony do linii. Dzisiejszy jednak - niestety - raczej skończy się spisaniem maszyny ze stanu.

Odp: Mi-28N wchodzi do służby
« Odpowiedź #145 dnia: Lutego 15, 2011, 19:40:47 »
Tytułem uzupełnienia - szturman z pechowej maszyny rzekomo zeznał  (ma złamaną nogę i kontuzję kręgosłupa, ale jest w ogólnym stanie dość dobrym), że nastąpilła awaria zespołu napędowego, problemy zaczęły się na wysokości 1500 a na 400 m stracili napęd. Pojawiły się też spekulacje o możliwej złej jakości paliwa.

John Cool

  • Gość
Odp: Mi-28N wchodzi do służby
« Odpowiedź #146 dnia: Lutego 15, 2011, 21:19:17 »
Z mniej oficjalnych wieści - podobno to Mi-28N n/b 05 uległ wypadkowi. Poza tym oprócz standardowego dochodzenia komisji wypadków lotniczych wszczęto w tej sprawie postępowanie karne z Art. 351, rekwirowane są też wszelakie kwity dot. przygotowania do lotu. Zatem z obsługą na miejscu w jednostce lub z fatalnym przygotowaniem lotu może coś być na rzeczy: http://www.vz.ru/news/2011/2/15/468989.html


Odp: Mi-28N wchodzi do służby
« Odpowiedź #147 dnia: Kwietnia 11, 2011, 15:49:16 »
Czy ktoś wie o planach modernizacji wirnika głównego Mi-28N? Rysunki poglądowe z lat 90-tych które pamiętam jeszcze za dzieciaka przedstawiały Havoc'a z nowoczesnym wirnikiem głównym z ukośnymi końcówkami łopat (który ma o niebo lepsze charakterystyki - i nie jest to technologia nieosiągalna dla Rosji bo przecież Ka-50/52 posiadają właśnie tego typu łopaty wirnika głównego). A tymczasem wszystkie prototypy i maszyny seryjne wciąż latają ze starymi łopatami zrobionymi jeszcze dla "zwykłego" Mi-28... O tym, że nowy wirnik miały otrzymać również nowe Mi-35 też nie warto nawet wspominać bo jak widać nawet nowiutkie śmigłowce, które otrzymuje Brazylia mają stary typ.

John Cool

  • Gość
Odp: Mi-28N wchodzi do służby
« Odpowiedź #148 dnia: Kwietnia 11, 2011, 22:04:51 »
Musiałeś widzieć jakieś luźne, poglądowe rysunki, albo czyjąś twórczość nie mającą raczej wiele wspólnego z tym co zamyślał producent. Po raz pierwszy szczerze mówiąc słyszę że ma być opracowywany taki (w zamyśle pewnie - czterołopatowy) wirnik dla Mi-28N. Moim zdaniem mógł być co najwyżej rozważany do zastosowania na etapie projektowania pierwszych prototypowych egzemplarzy śmigłowca Mi-28A (n/b 012 oraz kolejne) wiele lat temu.

Przy czym obecny pięciołopłatowy wirnik główny z kierowanymi niezależnie łopatkami o zmiennych krawędziach natarcia, choć dość mocno przypomina te stosowane na Mi-24W/P to jednak różni się technologią produkcji (zastosowanie nowych materiałów oraz wysoko-wytrzymałych i zarazem lekkich kompozytów) oraz ma pewne cechy wirników nowocześniejszych konstrukcji - jak zastosowanie zdwojonych mechanizmów wychylenia zawiasów łopat głównego wirnika, uzyskując poprawę zwrotności a tym samym mniejsze obciążenia przekładni oraz konstrukcji wirnika. Właśnie te wirniki stosowane są obecnie na produkcyjnych Mi-28N oraz Mi-35M2.

Natomiast rozwiązanie wirnika ogonowego - czterołopatowy wirnik z parami łopat o zmiennych krawędziach natarcia z charakterystycznym przekoszeniem pod kątem 35°/145° (gdzie uszkodzenie jednego z płatów wirnika zapewnia większą stabilizację niż ustawienie pod 90°) jest obecnie dość typowe i stosowane na szeregu współczesnych śmigłowców bojowych - z AH-64D włącznie.

Przy czym spółka ОАО Moskiewskij Wiertaliotnyj Zawod im. M.M. Mila oraz zakłady OAO "Roswertol" w Rostowie nad Donem jakoś czas temu ogłosiły że są prowadzone prace nad wariantem Mi-28NM czyli głęboko zmodernizowanym Mi-28N, ma on jednak być rozwijany w zupełnie innym kierunku i jego koncepcja wyposażenia ma odpowiadać którymś tam z kolei blockom śmigłowca AH-64D "Longbow Apache" (jak choćby kabina załogi z zamiennymi funkcjami pilota i szturmana, czego obecnie nie ma). Oficjalnie prace zostały ogłoszone przez gen. Aleksandra Zelina dnia 26 grudnia 2008 roku. O nowym wyposażeniu oraz uzbrojeniu trudno się wypowiedzieć z oczywistych powodów. Aerodynamika wirnika raczej się nie zmieni - podobnie jak w Mi-28N prędzej technologia jego wytwarzania.

Moim zdaniem jednak prototypu należy się spodziewać nie wcześniej niż w 2013 roku.

John Cool

  • Gość
Odp: Mi-28N wchodzi do służby
« Odpowiedź #149 dnia: Kwietnia 13, 2011, 00:49:56 »
Można jeszcze dodać do powyższego że w cieniu niekończącego się przetargu na MMRCA w Indiach trwa inny przetarg - na przeszło 22 śmigłowce bojowe dla wojsk indyjskich, w którym biorą udział w próbach porównawczych m.in. AH-64D Longbow Apache Block III oraz proponowany przez OAO "Roswertol" z Rostowa nad Donem śmigłowiec Mi-28NE.
Po wycofaniu się z konkursu EC-665 Tiger (HAD) i włoskiej Mangusty International w rywalizacji na 22 śmigłowce bojowe dla indyjskich sił zbrojnych pozostały tylko wspomniane konstrukcje.

Rozstrzygnięcie podobno ma mieć miejsce jeszcze w tym roku. Poza tym jest to któraś z kolei odsłona konkursu na maszyny tego typu, poprzednie odbyły się bez roztrzygnięcia w 2008 oraz w 2009 roku.

Link: http://www.defenseworld.net/go/defensenews.jsp?id=5586

Odnosząc się przy okazji do wcześniej poruszonej kwestii zwracana jest uwaga między innym na porównanie zalet aerodynamiki wirników obu konstrukcji. W przypadku pięciołopatowego wirnika Mi-28N w zestawieniu z czterołopatowym wirnikiem nośnym AH-64D z charakterystycznymi odchylonymi końcówkami ma oferować lepszą stabilność w locie, jednocześnie przenosząc mniej drgań i wibracji, co ma być szczególnie ważne m.in. podczas prowadzenia ognia czy też podświetlania celu przez stację celowniczą (jakkolwiek zapewne mogącą pracować w zakresie stabilizacji i posiadającą w tym celu własną platformę).

Jest prawdopodobne że zastosowanie takich a nie innych rozwiązań na Mi-28N było zatem z góry założone przez konstruktorów, pod konkretne wymogi.