Czas obalić kilka mitów
http://www.findarticles.com/p/articles/mi_qa3897/is_199912/ai_n8870616The 109 is one of the most controllable aircraft that I have flown at slow speed around finals, and provided you don't get too slow, it is one of the easiest to three point. It just feels right. The only problem is getting too slow. If this happens, you very quickly end up with a high sink rate and with absolutely no ability to check or flare to round out. It literally falls out of your hands!
tłmaczenie - to najbardziej 'kontrolowalny' samolot jakim latałem/wykonywałem - finals to chyba final aproach- czyli koncowe podejście , i jednoczesnie jest to najłatwiejszy samolot do lądowania na 3 punkty.
Jedyny problem stanowi to ze gdy za bardzo zwolnisz 'wypada ci z rąk' , bez szans na ponowienie podejscia
As you climb, you're aware of holding in a little right rudder to keep the ball in the middle, but the foot loads are light, and it's no problem. Level off and power back to 30 inches and 2,100rpm. The speed has picked up to the 109's cruise of about 400km/h, and now the ball is right in the middle, and no rudder input is necessary.
zapewne jest to po części zasługą niesymetrcznego profilu użtego w stateczniku pionowym , oraz generalnie przesunięcia w stronę przeciwną do obrotów smigła pilota
Nie będe tłumaczył całości bo to 8 stron ale rysje się z tego tekstu obraz 109... takiej jaka była w gruncie rzeczy - mała, wredna, będąca surrealistycznym mixem nowoczesności i rozwiązań zarzuconych długo przed drugą wojną, przy tym bardzo stabilna i precyzjna przy dużych prędkościach<hoffman mode>taka prosze państwa </Hoffman mode>latająca laweta dla uzbrojenia, z któej prowadzenie ognia było proste i przyjemne.
Osobiscie zaliczam ten samolot do rdzennego przedstawiciela gatunku 'TyppischKreigGerat Vulgaris Rex' Forma podporządkowana funkcji.
Cierkawe jest podsumowanie - Mustang bez szans poza swoją niszą gdzieś tamy wysoko, Spitfire z szansami zależnymi od pilota, w każdym zaś przypadku lepiej było byc swiadomym tego ze hundret nojn skręca w naszą stronę
The Bf 109 is, without a doubt, the most satisfying and challenging aircraft I 11ve ever flown. So how does it fly and how does it compare with other WW II fighters? To my eye, the aircraft looks dangerous, both to the enemy and to its own pilots. Its "difficult" reputation is well-known, and right from the outset, you are aware that it needs to be treated with a great deal of respect. When you talk to people about the 109, all you hear is how you are going to wrap it up on takeoff or landing!
tłumaczenie :109 jest bez watpienia samolotem najbardziej wymagającym ale tez dającym największą satyfakcję z lot jakim latałem. Jak wypada na tle innych mysliwców.
Na moje oko wygląda groźnie-zarówno dla wroga jak i własnego pilota