Autor Wątek: MiG-29SMT  (Przeczytany 33817 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

John Cool

  • Gość
Odp: MiG-29 SMT
« Odpowiedź #15 dnia: Lipca 14, 2006, 12:20:44 »
W drugim etapie planowano wymianę silników na RD-43 (98,1 kN)...

Silnik RD-43 to tak naprawdę mityczna konstrukcja, której nigdy w pełni nie ukończono ani tym bardziej nie produkowano, także akurat tutaj szczerze wątpię aby w ogóle rosyjskie wojsko cokolwiek planowało jeszcze zrobic z tymi silnikami. Początki RD-43 sięgają jeszcze wczesnego etapu programu MiGa-29M, i w jego ramach projektowano dla samolotów MiG-29 zupełnie nowy silnik, podobno wedle ostatniego krzyku myśli technicznej i miał wyznaczac nową jakośc w rosyjskich silnikach turboodrzutowych. Projekt był dosyc ambitny i miał nawet przewyższac nowe silniki AL-41 biura Liulka-Saturn, przeznaczone dla samolotów rodziny Su-27, a jeszcze wcześniej dla niedoszłego MiGa MFI. Badania nad silnikiem trwały póki kontynuowano program MiGa-29M, a później strumień pieniążków został przerwany i badana zawieszono, niestety w dosyc zaawansowanym stadium prac. O ich wznowieniu nie słyszałem, ale możliwe że niektóre elementy tego projektu służą do budowy czy też modernizacji i przedłużeniu żywotności kolejnych wersji rozwojowych obecnie stosowanych silników RD-33. Wątpię jednak aby ktokolwiek pamiętał jeszcze o tych silnikach.

maverickdan

  • Gość
Odp: MiG-29 SMT
« Odpowiedź #16 dnia: Stycznia 01, 2008, 14:08:29 »
Witam
Mam pytanko, posiada ktoś może dane techniczne Miga 29SMT ?
Chodzi mi o masę pustego samolotu bez paliwa
Chciałbym też się dowiedzieć jaką ilość paliwa zabiera ten samolot.
Wczoraj szukałem tych danych w internecie, ale nigdzie nie znalazłem

Pozdrawiam

Offline Kusch

  • Global Moderator
  • *****
Odp: MiG-29 SMT
« Odpowiedź #17 dnia: Stycznia 01, 2008, 16:19:44 »
W 9.17 jest tak:

Pusty 11600kg
Normalna masa 16850kg
Maksymalna masa 21000kg (Niektóre zródła podają 22000kg)

Paliwo wewnętrzne 6100 litrów (na grzbiecie przybyło 1400 litrów a w części ogonowej 480 litrów)
W zbiornikach podwieszanych dodatkowo 3800 litrów

http://www.airwar.ru/enc/fighter/mig29smt.html

W zwykłych SMT takich jak np. dla Jemenu można odliczyć te dodatkowe 1400 i 480 litrów gdyż tam modyfikacje SMT obejmowały jedynie awionikę i sondę do pobierania paliwa w powietrzu. Pełne SMT zamówiła chyba tylko Algieria (o Syryjskich kontraktach jest cichutko). Nie jestem pewien MiG-29SMT Erytreii ale to chyba także wariant bez przerobionego zadku.

« Ostatnia zmiana: Stycznia 01, 2008, 16:26:22 wysłana przez Kusch »
"Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie"

http://img90.imageshack.us/img90/9643/klmd5.jpg

Odp: MiG-29 SMT
« Odpowiedź #18 dnia: Stycznia 01, 2008, 17:32:39 »
Cytat: sermen
Swoją drogą jest to precedens w historii USA bo sprzedają samolot w nowszej wersji niż sami posiadają.
Wydaje mi się, że niepotrzebne było by Amerykanom zakupowanie viperków skoro niedługo będą wprowadzali JSF.

Odp: MiG-29 SMT
« Odpowiedź #19 dnia: Stycznia 04, 2008, 22:33:46 »

Tak wygląda SMT

Na tej fotce znajduje się prototyp 9-17, charakteryzował sie on zastosowaniem  zbiornika paliwa o pojemnosci 2020 litrów, który okazał sie jednak zbyt duży i znacznie pogorszył właściwości lotne. W późniejszych SMT montowano na kadłubie dużo mniejszy bo 950l. Tak więc następne MiG-29 SMT mają szczuplejszą sylwetkę, choć ja uważam że pierwotna najszczuplejsza wersja 9-12 jest najładniejsza.
We'll come in low, out of the rising sun, and about a mile out, we'll put on the music...

baranek11

  • Gość
Odp: MiG-29 SMT
« Odpowiedź #20 dnia: Stycznia 23, 2008, 21:43:14 »
Czytałem na innym forum, ze modernizacja rosyjskich Mig-29 do standardu smt została przerwana (de facto zmodernizowano 1 egzemplarz!?) i ich eksploatacja ma trwac do wyczerpania resursów w 2012, po czym zostana wycofane. Ma ktos jakies sprawdzone info na ten temat ?

John Cool

  • Gość
Odp: MiG-29 SMT
« Odpowiedź #21 dnia: Czerwca 27, 2009, 22:50:31 »
No to uporządkujmy trochę w dużym skrócie informacje o MiGu-29SMT. Otóż istnieją bądź istniały co najmniej 3 wcielenia SMT.


MiG-29SMT Produkt 9.17
To pierwsza propozycja kompleksowej modernizacji powstała z inicjatywy Michaiła Korżujewa przy udziale już ś.p. firmy Russkaja Awionika. Jeśli chodzi o radiolokator, to samolot posiadał modyfikację Rubina - radar N019MP z dotychczasową anteną (odwrócony reflektor Cassegraina), ale z wymienionymi blokami elektroniki. Warto zaznaczyć że wkrótce często wymieniany radiolokator N019MP został zastąpiony w projekcie przez dalsze rozwinięcie - N019M1. Kokpit z 3 dużymi wyświetlaczami MFI-69 (wyprodukowane przez Russkaja Awionika) oraz ogromny, nakładany feralny zbiornik na 2020 litrów. Pierwszy lot ze zbiornikiem miał miejsce 22 kwietnia 1998 roku. Charakterystyczną cechą jest również "malezyjska" chowana sonda do tankowania w powietrzu z systemu przewodu giętkiego.


MiG-29SMT Produkt 9.18
9.18 był następnym z kolei wcieleniem SMT, powstałym po przejęciu firmy przez nowe kierownictwo. W lutym 1999 roku bowiem w wyniku rotacji personalnych Korżujew odchodzi. W międzyczasie nowym generalnym dyrektorem konstruktorem RSK MiG został Nikołaj Nikitin. Postanowiono też dalej rozwijać SMT. Tym razem zmieniono aranżację kokpitu (trzy ładne wyświetlacze MFI-10-6 produkcji Technokompleks). Podstawowa różnica to radiolokator Żuk-M/ME mający zespół antenowy w postaci panelu szczelinowego, więc zaoszczędzono nieco masy. Z zewnątrz charakteryzuje go brak sprawiającego problemy zbiornika konforemnego. Samolot może przenosić dwa podskrzydłowe zbiorniki o pojemności 1150 litrów każdy, oraz nowy zbiornik podkadłubowy o powiększonej pojemności 2000 litrów (w porównaniu do 1500 litrów w starszych wersjach). 9.18 poszedł do Jemenu. Nie jest jasne jakie wcielenie SMT posiada Erytrea, ale najprawdopodobniej jest to właśnie 9.18.


MiG-29SMT Produkt 9.19
Jest wyposażony prawie identycznie względem wersji 9.18 (w tym radiolokator Żuk-M), ale dodatkowo posiadający nowy, nakładany na kadłub zbiornik o pojemności 950 litrów, nie mający tak negatywnego wpływu na zachowanie samolotu jak zbiornik z wersji 9.17. Powstał z dawnego egzemplarza testowego MiGa-29S (9.12S) a później MiG-29SM o nr bocznym 777. Samoloty tej wersji zamówiła Algieria jednak ich odbiór został wstrzymany, zaś maszyny oglądamy obecnie w bazie 14 GwIAP w Kursku, już jako własność WWS. Na bazie 9.19stki powstaje również indyjski MiG-20UPG... czy jak on się tam zwać będzie, a odróżniać go będą niektóre rozwiązania z MiGów-29K (zapewne dążenie do unifikacji wyposażenia).
       

W zestawieniu pomijam tutaj dwie wersje MiGa-29UBT:

Produkt 9.52 - na wzór standardu 9.17, łącznie z wielkim zbiornikiem paliwa);
Produkt 9.53 - na modłę standardu 9.18.

Co do literek UBT to mówi się o rezygnacji z tego oznaczenia i powrocie do UB, określanego po prostu jako "zmodyfikowany UB".


MiG-29BM
Gdzieś na boku jeszcze istnieje sobie MiG-29BM, rodzima modernizacja Białorusi, powstała przy udziale Awiacjonnego Remontnowego Zawodu nr 558 w Baranowiczach, na bazie samolotów wersji 9.13. Charakterystycznym elementem maszyny jest 'prosta', umieszczona w stałej pozycji sonda do pobierania paliwa w powietrzu. Maszyna jest nieco mylnie kojarzona ze starym MiGiem-29SM. Sądząc po wyposażeniu, bliżej jej chyba jednak do rosyjskich SMT (głównie 9.17).

I na koniec - generalnie obecnie nie ma czegoś takiego jak SMT2. Jakiś czas temu pod tą nazwą był reklamowany 9.18 oraz 9.19, ale formalne oznaczenie zostaje jak dotąd "po staremu". Warto zauważyć że rozważano również niegdyś wyposażenie MiGa-29SMT w radiolokator Żuk-MF/MFE z anteną z pasywnym skanowaniem elektronicznym i nadanie mu z tego tytułu właśnie oznaczenia SMT2.

John Cool

  • Gość
Odp: MiG-29 SMT
« Odpowiedź #22 dnia: Lutego 03, 2010, 22:52:00 »
Włączony kokpit MiGa-29SMT 9.19 (albo trenażer), przyjętego na stan 14 GwIAP w Kursku:


Odp: MiG-29 SMT
« Odpowiedź #23 dnia: Marca 12, 2010, 14:53:13 »
Wie ktoś jakie jest wyposażenie Migów-29UBT? Głównie chodzi mi tu o radar, kiedyś użyto w prototypie radaru bodajże Osa-2, jak to wygląda w samolotach seryjnych? I jakie są możliwości tego sprzętu? Drugie pytanie, czy obecne samoloty SMT/UBT, posiadają zabudowaną w płatowcu stację zakłóceń aktywnych, np. Gardenię? Bo teoretycznie nie powinno to mieć miejsca, konstrukcją jest bowiem oparta na wersji 9-12 bez garbu.

John Cool

  • Gość
Odp: MiG-29 SMT
« Odpowiedź #24 dnia: Marca 12, 2010, 15:45:32 »
Radiolokator Osa-2 z elektronicznym skanowaniem pasywnym powstał w NIIP im. Tichmirowa pod kierunkiem Władimira Zagorodnego, jednocześnie kierownika programu rozwoju RLSU "Bars", obecnie nadzoruje projekt RLSU "Irbis". Całość kompleksu ledwo osiąga 110-120kg masy, jego apertura anteny jest niewielka, co przy niewielkiej mocy szczytowej 3.5kW w impulsie (dla porównania: N019 miał 5.5kW o ile pamiętam) zbyt dużych "broszurkowych" osiągów mieć nie będzie w zestawieniu z N019M1 czy nawet nowocześniejszym N010ME obecnymi na jednomiejscowym MiG-29SMT, choć pod względem technologicznym z pewnością ma przewagę nad swoimi konkurentami z NIIR, m.in. radiolokatorami Kopjo ze sterowanym mechanicznie panelem szczelinowym. Więcej pewnie zresztą do nosa UB się wcisnąć nie da.

Co do zabudowy wewnętrznej TsNIRTI L-203 Gardenia-1 - moim zdaniem to zależy od kilku czynników.  Przede wszystkim od wersji jaka jest bazą do modernizacji: 9.12 albo 9.13. Wyrób 9.13 który posiada tę stację zakłóceń też można modernizować do standardu SMT, nie ma najmniejszych przeszkód. Druga sprawa - do jakiego standardu SMT modernizujemy: 9.17, 9.18 czy może 9.19?

Obecnie dla MiGa-29SMT (i UBT zapewne też) proponowana jest znacznie nowocześniejsza stacja TsNIRTI MSP-418K w podwieszanym zasobniku podskrzydłowym, na zewnętrzym pylonie. System ten jak dotąd nabył m.in. Jemen.



Inna sprawa że Gardenia-1 podobno nie zebrała w WWS zbyt pochlebnych opinii, w przeciwieństwie do doskonałych i sprawdzonych systemów walki radiolektronicznej jak SPS-141MWG, SPS-161 Siren czy L-005S Sorpcja-S. Niektórzy piloci MiG-29 Izd. 9.13 wręcz utrzymywali że woleliby w to miejsce kilkaset litrów więcej wewnętrznego paliwa zamiast tej stacji, ale to już tylko w ramach niesprawdzonych plotek i opowieści :)

Problem polega na tym że modernizacja do standardu SMT jest dość płynna i jest sporo opcji do wyboru. na przykład nikt nie zmusza klienta do istalacji radiolokatora N010ME "Żuk-ME" - równie dobrze może pozostać ze starszym radiolokatorem zmodernizowanym do standardu N019MP/M1, tak jak początkowo zakładane było w MiG-29SMT Izd. 9.17 - pierwszym wcieleniu modernizacji SMT. Tak postąpi na przykład Peru przy swoim wariancie - MiG-29SMP.

Osobiście myślę że jeśli bazą modernizacji jest 9.13, to jeśli klient nie życzy sobie na przykład dodatkowego zbiornika konforemnego i innych większych zmian płatowca w okolicach garba, to raczej RSK "MiG" nie będzie robić przeszkód jeśli użytkownik chce na przykład zostać przy Gardenii. Jego broszka.

W zasadzie nie ma nawet przymusu instalacji sondy do tankowania.

Odp: MiG-29 SMT
« Odpowiedź #25 dnia: Kwietnia 13, 2010, 22:42:38 »
A co to jest ?
W reportażu trzeba oddać nie tylko to, co widzisz, ale także to, co widzi ktoś inny. (..) Tego kogoś trzeba znaleźć i odpytać. Odwrotnie niż w działaniu korporacyjnym: w każdej firmie jest przynajmniej jeden człowiek, który wie, o co chodzi. Tego człowieka trzeba zidentyfikować i natychmiast wyp.....yć.       Krzysztof Mroziewicz

tomek1988

  • Gość
Odp: MiG-29 SMT
« Odpowiedź #26 dnia: Kwietnia 13, 2010, 22:49:30 »
Sonda paliwowa do tankowania w powietrzu.

Odp: MiG-29 SMT
« Odpowiedź #27 dnia: Kwietnia 13, 2010, 23:00:29 »
Fakt, jak się przyjrzeć. Jakoś wbiło mi się, że musi być chowana w płatowiec.
W reportażu trzeba oddać nie tylko to, co widzisz, ale także to, co widzi ktoś inny. (..) Tego kogoś trzeba znaleźć i odpytać. Odwrotnie niż w działaniu korporacyjnym: w każdej firmie jest przynajmniej jeden człowiek, który wie, o co chodzi. Tego człowieka trzeba zidentyfikować i natychmiast wyp.....yć.       Krzysztof Mroziewicz

Odp: MiG-29 SMT
« Odpowiedź #28 dnia: Kwietnia 13, 2010, 23:22:45 »
Fakt, jak się przyjrzeć. Jakoś wbiło mi się, że musi być chowana w płatowiec.
A już chciałem pisać, że tomek1988 nie wyłapał ironii :002:

Co do samej sondy to jej powstanie związane jest bodajże z zakupem przez Malezję 18 samolotów MiG-29N/NUB.
Zestaw ten jednak można montować na innych wersjach 29-tego. Waży on ok. 100 kg i ma wydajność 900 l/min. Pierwszego próbnego połączenia w locie z wykorzystaniem tego typu sondy dokonano 16 listopada 1995 roku.

Do WWS zabawka ta trafiła z Algierii razem zresztą z pozostałą częścią samolotu. A poszło o stan zakupionych maszyn - miały być nie używane, no i były tylko, że stały jakieś 10 lat na placu w oczekiwaniu na jeleni którzy je kupią.

MiG-29SMT z pułku gwardyjskiego
« Odpowiedź #29 dnia: Lipca 22, 2010, 12:46:46 »
Parę wypowiedzi wcześniej wspomnieliście o jedynym seryjnym MiGu-29SMT. Otóż rzeczywiście, był przecież taki jeden z numerem 01, wyprodukowany w 1999 roku dla bliżej nieokreślonego gwardyjskiego pułku lotniczego - oczywiście jako przebudowa standardowego MiGa z tego pułku. Bardzo ciekawe co się z nim stało, gdzie się podział? Do produkcji seryjnej SMT w wersji 9-17 (ani UB 9-52) nie doszło.

Wyglądał tak:


[załącznik usunięty przez administratora]