Autor Wątek: Wieczny konkurs  (Przeczytany 144231 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline some1

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Wieczny konkurs
« Odpowiedź #555 dnia: Grudnia 04, 2006, 07:06:49 »
Odpowiedź Lukaszka mnie satysfakcjonuje, aczkolwiek Razorblade też ma rację pisząc, że taki design został zastosowany aby lepiej poradzić sobie z małą ilością miejsca w kadłubie. (Najpierw oblatano samolot, potem dodano działko) Rozstrzyga jednak pierwszeństwo postu Lukaszka
"It's not a Bug! It's an undocumented feature!"

Odp: Wieczny konkurs
« Odpowiedź #556 dnia: Grudnia 04, 2006, 08:09:38 »
Zgadzam się - pytanie zadaje Lukaszek, ale dopóki go nie zadał małe uzupełnienie.

Wyjaśnienie takie jak podał Lukaszek i some1 znajduje się rzeczywiście w literaturze (dotępne mi monografie) dotyczącej A-10, ale wg mnie jest to wyjaśnienie błędne ponieważ:

- z konstrukcyjnego punktu widzenia nie ma znaczenia z której lufy strzela działko napędowe wielolufowe, mechanizm można tak ustawić (na etapie kostruowania, a nie obsługi działka) aby strzelał z lufy, która jest nam w danym sprzęcie wygodna. Nie stanowi to żadnego problemu. Stąd np. we wspomnianych zasobnikach podwieszanych strzał oddaje lufa najbliższa osi podłużnej zasobnika - dla zminimalizowania drgań zasobnika.

- problem determinacji strzelającej lufy następuje w zasadzie tylko przy zasilaniu działka w układzie "ruchomej powłoki magazynka", bo tam ustawienie działka w stosunku do magazynka jest ważne - ale w A-10 takiego nie ma i magazynek jest umieszczony za działkiem, a zasilanie jest realizowane za pomocą taśmy bezogniwkowej. W takim układzie można sobie dowolnie obracać działko wokół osi podłużnej i w niczym to nie przeszkadza.

- dlatego wg. mnie oddawanie strzału z lufy "bocznej" w GAU-8 jest raczej skutkiem, a nie przyczyną umieszczenia działka w bok od osi podłużnej samolotu.

OK, ale to może spróbujemy wyjaśnić w innym temacie i dziale Forum - tutaj czekamy na pytanie Lukaszka.

EDIT >>>

W celu przedyskutowania tego problemu (i innych dotyczacych działek wielolufowych) oraz uniknięcia dalszego OT - założyłem nowy wątek w dziale "Technika Lotnicza" - "Działka i km-y wielolufowe" ( http://www.il2forum.pl/index.php/topic,8065.0.html )
« Ostatnia zmiana: Grudnia 04, 2006, 08:49:20 wysłana przez Razorblade1967 »

Offline Kusch

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Wieczny konkurs
« Odpowiedź #557 dnia: Grudnia 04, 2006, 09:05:53 »
A jeszcze takie coś:

Of further note on the cannon recoil force, the A-10's nosewheel gear assembly is situated in the less than optimal off-center-line position (immediately starboard of the gun). This design feature was necessary to accommodate the GAU-8 in the center-line position as an off-center placement would result in detrimental yaw loads when firing the cannon.
"Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie"

http://img90.imageshack.us/img90/9643/klmd5.jpg

Odp: Wieczny konkurs
« Odpowiedź #558 dnia: Grudnia 04, 2006, 11:09:49 »
Teraz jak przeanalizowałem to co napisał Razorblade zdałem sobie sprawę, że w mojej odpowiedzi "kombinowałem od złej strony" :055:, bo dorobiłem teorię do skutku, zamiast zastanowić się nad przyczyną :004:. No ale widzę że powstał już do tego odpowiedni wątek, wiec koniec mojego gdybania tutaj.
Pytanie brzmi:
W marcu 1929 Angole oblatali myśliwiec Hawker Fury, który wszedł w Wielkiej Brytanii do służby w maju 1931.
Jakie państwa poza Wielką Brytanią używały tej maszyny? Proszę podać przynajmniej 3.

Odp: Wieczny konkurs
« Odpowiedź #559 dnia: Grudnia 04, 2006, 11:13:39 »
Portugalia - 3 szt
RPA (Afryka Południowa) - 30 szt
Hiszpania - 3 szt.
Jugosławia - około 30 szt.
Persja (Iran) - 22 szt.

Micho

  • Gość
Odp: Wieczny konkurs
« Odpowiedź #560 dnia: Grudnia 04, 2006, 11:14:59 »
Persja, SAAF, Jugosławia, Hiszpania, portugalia ( te ostatnie  po kilka sztuk )

Fury to był mój pierwszy model

pozdr

Odp: Wieczny konkurs
« Odpowiedź #561 dnia: Grudnia 04, 2006, 11:18:48 »
Ponoć jedna maszyna tego typu latała też w Norwegii.

Odp: Wieczny konkurs
« Odpowiedź #562 dnia: Grudnia 04, 2006, 11:20:30 »
Tak zgadza się!
Można jeszcze dodać że Jugosławia uruchomiła licencyjną produkcje (podobno jeden lub dwa z tych samolotów zostały w 1941 zdobyte przez Włochów). O Norwegii nic nie wiedziałem.
Gratuluje!  :banan
Razorblade rozdaje.

Odp: Wieczny konkurs
« Odpowiedź #563 dnia: Grudnia 04, 2006, 11:37:01 »
No to bardzo proste pytanko z początków lotnictwa myśliwskiego.

Na początku Wielkiej Wojny nie było jeszcze synchronizatora, a gdy powstał, był początkowo tylko w Niemczech. Francja synchronizatora nie posiadała.

Jakie rozwiązania konstrukcyjne (dwa sposoby) zastosowano we Francji przed uzyskaniem synchronizatora aby móc strzelać do przodu z samolotu jednomiejscowego, jednosilnikowego ze śmigłem ciągnącym?

Podać jakie to były rozwiązania, czym się charakteryzowały (wady) i na jakich samolotach zastosowano je praktycznie w walce po raz pierwszy.

Odp: Wieczny konkurs
« Odpowiedź #564 dnia: Grudnia 04, 2006, 11:56:55 »
Te rozwiązania to:

a) przeniesienie karabinów ponad górny płat (poza płaszczyznę śmigła);
b) okucie blachą łopat śmigła w miejscu, gdzie te przecinają linię strzału;
c) przewężenie łopat w tym samym miejscu.

(Miały być dwa? Ups...)

Wady:

Ad. a) trudny dostęp do broni w celu przeładowania lub odblokowania zacięć;
Ad. b) rykoszety, uszkadzające samolot strzelającego i stanowiące bezpośrednie zagrożenie dla jego zdrowia i życia;
Ad. b) i c) niecałkowita skuteczność - po pewnym czasie śmigło i tak ulegało zniszczeniu;
Ad. c) zmniejszenie wytrzymałości i sprawności łopat śmigła.

Nie wiem, na jakich samolotach zastosowano je po raz pierwszy. Niech się inni pocą.
« Ostatnia zmiana: Grudnia 04, 2006, 12:02:13 wysłana przez Miron »
You are not stuck in traffic. You ARE Traffic.
Get a bike. Break FREE!
"Still in one piece. Good Job. Let's go home."

Odp: Wieczny konkurs
« Odpowiedź #565 dnia: Grudnia 04, 2006, 12:04:12 »
Do "b" dorzuciłbym szybsze zużycie silnika z powodu obciążeń wału śmigła, no i strata amunicji. Wymyslone przez Raymonda Saulniera, udoskonalone przez Rolanda Garrosa w maszynie Morane-Saulnier L.
Ja bym dopisał jeszcze "d"- karabin trzymało się w rączkach  :001:, choć trudno to nazwać rozwiązaniem "konstrukcyjnym".

Odp: Wieczny konkurs
« Odpowiedź #566 dnia: Grudnia 04, 2006, 12:16:53 »
1. Przewężenie śmigła i "okucie" (a w zasadzie to łącznie z zastosowaniem stalowych klinów odbijających pociski) to ten sam sposób - czyli "opancerzone" śmigło Garrosa-Saulniera - zastosowanie bojowe Morane-Sualnier N (wypróbowano na Morane-Sualnier L)



2. Neuport 11c1

Ale odpowiedź uznaje bo o sposoby w zasadzie chodziło - Miron zadawaj pytanie!

PS.
Ja bym dopisał jeszcze "d"- karabin trzymało się w rączkach  :001:, choć trudno to nazwać rozwiązaniem "konstrukcyjnym".

A po za tym nie można strzelać do przodu zgodnie z kierunkiem lotu bo byś sobie śmigło przestrzelił. Chodziło o sposoby strzelania do przodu - rozwiązania ze skierowaniem lufy poza krąg śmigła oczywiście istniały - choćby zastosowany na brytyjskim Bristol "Scout" gdzie karabin strzelał 30o w lewo i parę stopni w dół.

Odp: Wieczny konkurs
« Odpowiedź #567 dnia: Grudnia 04, 2006, 12:37:01 »
Jak wiadomo, dyfuzory wlotowe silników turboodrzutowych na samolotach latających z prędkościami naddźwiękowymi "różnią się nieco" od tych samych elementów na samolotach pod- i okołodźwiękowych.

Proszę podać:

a) główny powód istnienia tej różnicy;
b) główne rozwiązania konstrukcyjne tych dyfuzorów, wraz z ich podstawowymi odmianami (łącznie cztery);
c) przykłady samolotów wyposażonych w każde z tych rozwiązań (po jednym wystarczy).

Pana regularnie dosiadającego maszyn wyposażonych w takie dyfuzory prosimy o powstrzymanie się tym razem od odpowiedzi.
You are not stuck in traffic. You ARE Traffic.
Get a bike. Break FREE!
"Still in one piece. Good Job. Let's go home."

Offline Kusch

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Wieczny konkurs
« Odpowiedź #568 dnia: Grudnia 04, 2006, 15:03:50 »
Oskar już wiem skąd znałeś odpowiedz na moje pytanie. W najnowszym "Lotnictwie" jest mini monografia Su-39, a w niej zdjęcie tego kokpitu. Nie ma co ale się wstrzeliłem :D
"Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie"

http://img90.imageshack.us/img90/9643/klmd5.jpg

Odp: Wieczny konkurs
« Odpowiedź #569 dnia: Grudnia 04, 2006, 16:01:45 »
Oskar już wiem skąd znałeś odpowiedz na moje pytanie. W najnowszym "Lotnictwie" jest mini monografia Su-39, a w niej zdjęcie tego kokpitu. Nie ma co ale się wstrzeliłem :D

Błąd- odpowiedź znalazłem na tym forum  :001: