Autor Wątek: idealne trafienie  (Przeczytany 16512 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Adam/Zenek

  • *
  • I come on like a bloodstained Hurricane...Mk IIc
Odp: idealne trafienie
« Odpowiedź #60 dnia: Lipca 09, 2007, 23:43:05 »
No nie jestem pewien. AMRAAM chyba wybiera najkrótszą drogę poprzez wyprzedzenie ruchu celu. Jeżeli cel leci w lewo to AMRAAM chyba leci "jeszcze bardziej" w lewo, by spotkać się z nim po jak najkrótszej drodze. Ale głowy nie dam.:005:
ZenoPL

Offline some1

  • Global Moderator
  • *****
Odp: idealne trafienie
« Odpowiedź #61 dnia: Lipca 10, 2007, 00:00:19 »
No i na tym to właśnie polega. To że cel ma być nieruchomo w polu widzenia bynajmniej nie oznacza, że musi być w jego centrum. Podobnie to wygląda od strony pilota samolotu - rakieta naprowadzająca się na jego maszynę będzie wydawała się nieruchomo w tym samym punkcie przestrzeni podczas gdy pocisk lecący "gdzie indziej" będzie wyraźnie się przemieszczał.

Tylko że przy nawigacji proporcjonalnej reakcja układu sterowania jest z konieczności opóźniona niż przy dokładnych danych o prędkości i odległości celu, dlatego droga nie jest optymalna.

Nawiasem mówiąc droga "prosto do zderzenia" nazywa się "lead collision", lead pursuit to manewr który zakłada tylko pewien kąt wyprzedzenia względem celu. Ot, taka nomenklatura po angielsku.
"It's not a Bug! It's an undocumented feature!"

Offline Adam/Zenek

  • *
  • I come on like a bloodstained Hurricane...Mk IIc
Odp: idealne trafienie
« Odpowiedź #62 dnia: Lipca 10, 2007, 00:09:13 »
Chodzi mi o to, że AMRAAM ma radar za pomocą którego może się zorientować z jaką prędkością leci cel, natomiast nie wiem jak może tego dokonać pocisk IR, który chyba tylko odbiera sygnały.
ZenoPL

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
Odp: idealne trafienie
« Odpowiedź #63 dnia: Lipca 10, 2007, 00:38:10 »
Nawiasem mówiąc droga "prosto do zderzenia" nazywa się "lead collision", lead pursuit to manewr który zakłada tylko pewien kąt wyprzedzenia względem celu. Ot, taka nomenklatura po angielsku.
Chyba sie zagmatwałeś tutaj ;)

Jest Lead pursuit, pure pursuit i lag pursuit. Lead pursuit polega na przemieszczaniu się do punktu przecięcia sie trajektorii pocisku i celu. Puer pursuit polega na locie cały czas w kierunku celu, niezależnie od jego manewrów. Lag pursuit zwykle odnosi się do walki manewrowej maszyn, bo polega na przemieszczaniu się do punktu przecięcie sie trajektorii obu maszyn - za celem.



Jeżeli pocisk posiada dokładne dane dotyczące współrzędnych, swojego położenia, kierunek i wartość wektora prędkości z jaka sie porusza i odchylenie kątowe do celu w stosunku do swojego wektora prędkości, to z czasem jest w stanie wypracować dane dotyczące prędkości celu, odległości do niego itp. Problem tylko w tym, że to zajmuje czas, a rakieta zwykle go nie ma.

Rakiety kierowane własnym radarem aktywnym, bądź radiokomendowo mają znacznie więcej informacji dotyczących swojego celu już w trakcie rozpoczęcia manewrowania do przechwycenia, przez co mogą lepiej wykorzystać techniki przechwycenia, zależnie od potrzeby zmieniając Lead, na pure pursuit, czy czasami tez i lag pursuit.

Offline Adam/Zenek

  • *
  • I come on like a bloodstained Hurricane...Mk IIc
Odp: idealne trafienie
« Odpowiedź #64 dnia: Lipca 10, 2007, 00:44:37 »
Błagam :020:. Powiedzcie mi wprost, czy AIM 9x i r-73, kierują się lead czy pure pursuit. Myślę, że jest to bardzo znaczące podczas walki. :121:
http://pl.youtube.com/watch?v=4g4_jzqBJnA
Patrząc na animacje komputerowe z tego filmiku, wygląda na to, że Aim-9x kieruje się lead :008:. Tylko nie wiem czy mam mu wierzyć. :121:
Oczywiście dziękuje też za resztę informacji. :002:
ZenoPL

Offline some1

  • Global Moderator
  • *****
Odp: idealne trafienie
« Odpowiedź #65 dnia: Lipca 10, 2007, 01:27:30 »
Dobra, wkurzyliście mnie obaj  :021:

Mam nadzieję że pan Shaw się na mnie nie obrazi za obrazki z jego książki:


I jeszcze definicje:
Cytuj
"lead pursuit"
Definition: (DOD, NATO) An interceptor vector designed to maintain a course of flight at a predetermined point ahead of a target.

Cytuj
"lead collision course"
Definition: (DOD, NATO) A vector which, if maintained by an interceptor aircraft, will result in collision between the interceptor's fixed armament and the target.
To stąd: http://usmilitary.about.com/od/glossarytermsl/g/l3593.htm

To o czym piszesz Sundowner, ma według mnie odniesienie do samolotów, jakoś nie słyszałem o pocisku rakietowym latającym lag pursuit. Podobnie w stosunku do samolotów rzadko mówi się o lead collision, chyba że opisujemy doktryny szkolenia pilotów w państwach Układu Warszawskeigo. :D
 
Cytuj
Błagam . Powiedzcie mi wprost, czy AIM 9x i r-73, kierują się lead [...]
Niech Ci będzie że lead i już idźmy wszyscy spać.
"It's not a Bug! It's an undocumented feature!"

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
Odp: idealne trafienie
« Odpowiedź #66 dnia: Lipca 10, 2007, 08:39:38 »
Dobrze... i w czym to co pokazałeś różni sie od tego co napisałem ?  :121:

Poza tym, że czytałem wieeeele książek lub czasopism, wszystkie po angielsku, bo polskich nie ma na ten temat i tutaj pierwszy raz spotykam sie z określeniem "lead collision", które zresztą jest dosyć dziwne z samej swojej nazwy.

Co do lag pursuit stosowanego przez rakiety, według producenta (Rytheon) AMRAAM ma możliwość przyjęcia takiej trajektorii lotu, gdy jego cel zmienia często i szybko kierunek lotu - tak jak i w walce dwóch samolotów - po to by nie tracić niepotrzebnie energii na manewry, które przy Pure i Lead trzeba wykonywać z większymi przeciążeniami niż maszyna ścigana.

Offline some1

  • Global Moderator
  • *****
Odp: idealne trafienie
« Odpowiedź #67 dnia: Lipca 10, 2007, 10:33:10 »
Dobrze... i w czym to co pokazałeś różni sie od tego co napisałem ?  :121:

Na podstawie tego co ja przeczytałem, "na przemieszczaniu się do punktu przecięcia sie trajektorii pocisku i celu" (to twoje) polega lead collision. Lead pursuit nie zakłada zderzenia z celem, tylko lot z pewnym kątem wyprzedzenia względem celu. Upraszczając, można powiedzieć, że LC to szczególny przypadek LP. Duperel w sumie, ale skoro mi piszesz że się gmatwam, to czuję się zobligowany odpowiedzieć ;)

Cytuj
Co do lag pursuit stosowanego przez rakiety, według producenta (Rytheon) AMRAAM ma możliwość przyjęcia takiej trajektorii lotu, gdy jego cel zmienia często i szybko kierunek lotu

A to nie wiedziałem, chociaż w sumie powinienem się domyślić. :D
"It's not a Bug! It's an undocumented feature!"

Offline Adam/Zenek

  • *
  • I come on like a bloodstained Hurricane...Mk IIc
Odp: idealne trafienie
« Odpowiedź #68 dnia: Lipca 11, 2007, 11:37:40 »
Mam jeszcze kilka wątpliwości. :004:
Czy strumień fal wysyłanych przez radar rakiety jest bardzo skupiony? Czy jest w stanie widzieć więcej obiektów na niebie?
Jeżeli tak to wyrzucanie chaff'u na beamingu powinno mieć marny skutek. Jeżeli rakieta jest skupiona na celu to trudno jej zobaczyć co się pojawia tuż za nią. W takim przypadku, lepsze efekty dałoby odwrócenie się tyłem do rakiety i pozbywanie się chaff'u. Według mojego gdybania :118: rakieta powinna "pomyśleć", że samolot zwalnia i kieruje się w dół (No chyba, że rakiety znają dokładne dane dotyczące każdego zakątka samolotu tzn. paski folii w ogóle nie będą jej przypominać maszyny).

Co się dzieje, gdy przez ten strumień przeleci jakiś inny obiekt np. samolot? Czy rakieta pomyśli, że jest tak blisko namierzonego celu, czy po prostu to zignoruje?

Czy na podstawie otrzymywanego sygnału radarowego, znając jego parametry, można mniej więcej określić jego odległość? Domyślam się, że to zależy też od innych czynników, ale informacja czy nosiciel radaru jest 5 czy 10 kilometrów od nas, jest bardzo przydatną informacją. Byłoby miło, gdyby na RWR wraz z ikonką pojawiała się odległość. :021:

A co do tych R-27, o których była wyżej mowa. Czy ktoś wie czy ich słaba skuteczność była spowodowana gubieniem lock'a czy słabą zwrotnością?
Może myśleli, że to wystrzel i zapomnij. :D
Proszę o odpowiedź ;)
ZenoPL

Offline Sherman

  • *
  • 1. Pułk Lotniczy, 2. Eskadra Wywiadowcza, 105.WPŚB
Odp: idealne trafienie
« Odpowiedź #69 dnia: Lipca 12, 2007, 15:14:54 »
Zbliżeniowy zapalnik radiolokacyjny, to po prostu zestaw małego radaru o bardzo ograniczanym zasięgu, bez możliwości wykrywania kierunku obiektu odbijającego fale radiowe - jak w jego zasięgu znajdzie sie jakiś przedmiot - uruchamia on zapalnik głowicy bojowej.
Czyli rozumiem, że na małych odległościach odbicia od różnych samolotów są b. podobne i nie ma możliwości przedwczesnej detonacji z powodu b. wyraźnego odbicia od samolotu który znajduje się jednak w za dużej odległości?
Marcin "Rahonavis" Rogulski (1986-2019)

Nie przepuszczą żadnej owcy,
Z drugiej chłopcy wywiadowcy.

Speedy

  • Gość
Odp: idealne trafienie
« Odpowiedź #70 dnia: Lipca 15, 2007, 00:05:42 »
Hej

Czyli rozumiem, że na małych odległościach odbicia od różnych samolotów są b. podobne i nie ma możliwości przedwczesnej detonacji z powodu b. wyraźnego odbicia od samolotu który znajduje się jednak w za dużej odległości?

Nie rozumiem o co pytasz. Radiowy zapalnik zbliżeniowy reaguje na odległość właśnie. Jest on mówiąc w uproszczeniu swego rodzaju dalmierzem radarowym, jak wykryje jakiś przedmiot w odległości mniejszej niż wyznaczona (np. 5 czy 10 m czy ileś tam)  to inicjuje wybuch ładunku.

Offline Adam/Zenek

  • *
  • I come on like a bloodstained Hurricane...Mk IIc
Odp: idealne trafienie
« Odpowiedź #71 dnia: Lipca 15, 2007, 00:27:22 »
http://pl.youtube.com/watch?v=R9nYjI7U3ko

Czy w 4:03 ten Sidewinder, to wersja M? Domyślam się, że odpalony w 4:08 (myślę że nie trafił, ale pewien nie jestem) jest taki sam.  Z tego co czytałem, to wersja M jest IIR. Więc moje główne pytanie :020:, czy IIR nie jest aż taką rewelacją jeśli chodzi o flary, czy po prostu to cud :021:? W końcu trudno pomylić kształt  samolotu z kształtem flary. :008:
Jeszcze jedno, czy można oślepić taki pocisk, za pomocą flar? Tak, żeby nagle zrobiło mu się biało przed oczka..  :D tfu głowicą naprowadzającą.

Proszę o baaardzo ::) wyczerpującą odowiedź.
ZenoPL

John Cool

  • Gość
Odp: idealne trafienie
« Odpowiedź #72 dnia: Lipca 15, 2007, 14:49:16 »
[....] Z tego co czytałem, to wersja M jest IIR. [...]

Wersja M jest derywantem w prostej linii wariantu L Sidewindera, i jego głowica naprowadzająca na pewno korzysta jeszcze z technologii IR. Zasadniczą różnicą było zastosowanie m.in. nowszych niż w wersji L filtrów UV i innego wyposażenie, ułatwiającego wyróżnienie konturu cieplnego celu i tym samym umożliwiającego precyzyjniejsze spróbkowania otrzymanego przebiegu sygnatury cieplnej i jej dalszą analizę przez procesor sygnałowy pocisku. Trzeba dodać że pocisk M miał nieco podwariantów (od M-1 do aż M-11 bodajże), ale najpowszechniej dziś stosowane to AIM-9M-8 (USN) oraz AIM-9M-9 (USAF), oprócz oczywiście nowo wprowadzanych na uzbrojenie wersji Sidewindera.