Autor Wątek: Su-24  (Przeczytany 35017 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Kusch

  • Global Moderator
  • *****
Su-24
« dnia: Stycznia 06, 2007, 09:39:30 »
Hmmm bardzo dziwne Su-24 Kazachstanu. Proszę zwrócić uwagę na miejsce pod owiewką gdzie normalnie znajduje się sonda do pobierania paliwa, oraz na goleń podwozia. Widzę tam jakby czujniki podczerwieni TP-23. Czy ja coś przeoczyłem czy ten samolot posiadał takie geraty wcześniej? I w ogóle co to takiego:



Tutaj ta sama wersja w barwach WWS:







Wiem John, że Wy będziecie wiedzieć  :004: Tylko mi nie mówcie, że to Su-24MP  :003:


EDIT:

Ok już sam sobie znalazłem :D

To po prostu stara jak świat wersja Su-24 :D Pod owiewką rzeczywiście znajduje się termonamiernik, pózniej zastąpiono go stacją MAK a w to miejsce zamonotowano sondę do pobierania paliwa. Natomiast okienko pod spodem kadłuba to wczesna wersja termowizora, zastąpionego pózniej stacją Kaira.
« Ostatnia zmiana: Stycznia 06, 2007, 14:20:56 wysłana przez Kusch »
"Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie"

http://img90.imageshack.us/img90/9643/klmd5.jpg

John Cool

  • Gość
Odp: Su-24
« Odpowiedź #1 dnia: Stycznia 06, 2007, 12:23:11 »
Te okienka zamontowane pod kadłubem, tuż obok golenia głównego podwozia, w postaci wysięgnika zawierają aparaturę z czujnikami aparatury optycznej Czajka służącej bardziej do nawigacji w trudnych warunkach atmosferycznych niż celowania, jak to ma miejsce w przypadku stacji Kaira, i z tego co wiem to nie jest to system termowizyjny (po prostu jest za mały :) takie urządzenia zajmują trochę miejsca nawet dziś), ale posiada zamontowane geraty coś na kształt filtrów przeciwmgielnych etc. Drugim urządzeniem zamontowanym na tym wysięgniku jest pasywna aparatura Filin, umożliwiająca wykrywanie stacji i zaprogramowanie rakiety H-28. Z widocznych cech charakterystycznych wczesnych Su-24 to można dodać jeszcze fakt iż samoloty pierwszych kilku serii produkcyjnych nie posiadały również zasobnika ze spadochronem hamującym. Gdzieś miałem ładne rysuneczki z poszczególnymi seriami produkcyjnymi Su-24 i Su-24M, jak znajdę to zamieszczę i postaram się je krótko opisać jeśli to kogoś interesuje, być może nawet w osobnym wątku.

Co do Su-24MP, to faktem jest że trudno go odróżnić wizualnie jak jasna cholera od Su-24MR (taki sam kształt przednich osłon radioprzeźroczystych etc.), ale jest to wykonalne wbrew pozorom :004: Ciekawostką jest na przykład to iż Ukraina eksploatuje około 12 sztuk tych samolotów (odziedziczonych z jednostki bazującej w Neu-Welzow w NRD), a ponieważ jeden z nich (prawdopodobnie ma nr boczny 48, ale to wymaga sprawdzenia) ma trochę inne malowanie od pozostałych i jest jednocześnie najczęściej fotografowanym egzemplarzem, zatem tak się sprytnie zakamuflował iż jest nagminnie mylony przez większość lotniczych spotterów-pasjonatów z Su-24MR :D

Może faktycznie, coby tutaj już nie śmiecić i irytować moderatorów, postawię osobny wątek o rodzinie Su-24, gdzie można by zebrać do kupy różne ciekawostki związane z tym samolotem.

John Cool

  • Gość
Odp: Su-24
« Odpowiedź #2 dnia: Września 26, 2009, 14:04:22 »
Odgrzewając stary temat, pozwolę sobie przekleić tutaj z Sił Powietrznych Rosji i [...] elementy modernizacji Fencerów do standardu Su-24M2, podane przez Czesia, coby nie zaginęły w tamtym wątku  :001:

Wskaźnik kineskopowy OR-4TM jako element Specjalizowanego Podsystemu Wyliczającego dla Su-24M - SWP-24:





Na jego bazie powstały urządzenia dla Tu-22M3 (SWP-24-22), MiG-27 (SWP-24-27) i Ka-50 (SWP-24-50).



Przy okazji wyświetlacz przezierny KAI-24 i jego możliwości:



I jeszcze ode mnie kilka zdjęć:



Offline Orzeł

  • APAsq
  • *
  • APAsq#4 WBCI#4
    • WBCI
Odp: Su-24
« Odpowiedź #3 dnia: Września 30, 2009, 16:15:19 »
Większość wtajemniczonych pewnie wie, że Su-24 miały prawie takie same silniki jak Su-22.Różniły się tylko tym, że były przystosowane do pracy w "parze", czyli pewnie miały zamontowane jakieś dodatkowe agregaty pozwalające na wspólną pracę.
Podobno kiedyś jeden z takich egzemplarzy przez pomyłkę trafił do Polski.

Czesio

  • Gość
Odp: Su-24
« Odpowiedź #4 dnia: Września 30, 2009, 19:02:30 »
Też tą historię słyszałem. Silniki izd. 89 były produkowane w trzech wersjach AL-21F3/F3S/F3T. Prawdopodobnie F3S był dla samolotów serii S - S-22/32/54, a F3T dla samolotów T - T-6 czyli Su-24. Pewnie wersja T była synchronizowana wałkiem. Teraz zastanawia mnie, czemu w spisach występuje wersja bez literki AL-21F3  :011:

Odp: Su-24
« Odpowiedź #5 dnia: Września 30, 2009, 21:01:57 »
Gdzieś mi świta po głowie że niektóre odmiany bombowe (albo serie produkcyjne?) MiGa-23 B/BN były napędzane silnikami AL21F3   

John Cool

  • Gość
Odp: Su-24
« Odpowiedź #6 dnia: Września 30, 2009, 21:29:00 »
Prototypy MiGa-23B miały AL-21F, BNy już na 100% latały na silnikach Tumańskiego, dokładnie R-29B-300, jako że pierwszeństwo do silników Saturna miały Su-24.

Czesio

  • Gość
Odp: Su-24
« Odpowiedź #7 dnia: Października 02, 2009, 19:04:57 »
Silnik 89 jak każdy inny jest zbudowany głównie ze stali różnych gatunków o różnych właściwościach. W niektórych formularzach eksploatacyjnych silnika AL-21F3 można znaleźć bardzo ciekawe wyszczególnienie innych metali użytych do jego budowy.
Silnik 89S:
Złoto - 1,680 gr;
Srebro - 445,317 gr;
Pallad - 0,233 gr;
Aluminium - 121,42 gr;
Magnez - 54,8 gr;
Miedź - 14,43 kg;
Nikiel - 1,05 kg;
Tytan - 335,3 kg;

Silnik 89T:
Złoto - 1,680 gr;
Srebro - 445,317 gr;
Pallad - 0,233 gr;
Aluminium - 119,97 kg;
Magnez - 51,25 kg;
Miedź - 14,62 kg;
Nikiel - 1,05 kg;
Tytan - 333,63 kg.
Ile dają za tytan w skupie?  :020:

Czesio

  • Gość
Odp: Su-24
« Odpowiedź #8 dnia: Października 11, 2009, 14:21:56 »
Kabina Su-24M2

John Cool

  • Gość
Odp: Su-24
« Odpowiedź #9 dnia: Listopada 05, 2009, 15:05:21 »
Rosyjski instruktor przeprowadzający szkolenie pilotów na algierskich Su-24MK2:



Inne algierski Su-24MK2:








Odp: Su-24
« Odpowiedź #10 dnia: Listopada 25, 2009, 08:18:37 »
Su-24 jako tankowiec. Szukałem wyraźnego zdjęcia tego ustrojstwa do tankowania i znalazłem.

W reportażu trzeba oddać nie tylko to, co widzisz, ale także to, co widzi ktoś inny. (..) Tego kogoś trzeba znaleźć i odpytać. Odwrotnie niż w działaniu korporacyjnym: w każdej firmie jest przynajmniej jeden człowiek, który wie, o co chodzi. Tego człowieka trzeba zidentyfikować i natychmiast wyp.....yć.       Krzysztof Mroziewicz

John Cool

  • Gość
Odp: Su-24
« Odpowiedź #11 dnia: Grudnia 08, 2009, 23:25:38 »
Zmodernizowane Su-24M2 z Lipiecka o nr taktycznych #42, #44 oraz #48. Napis pod charakterystycznym logo z czerwonym bykiem głosi "Wsiegda!" i jest to motto Lipieckich eskadr.







Sposób na rozpoznanie tej wersji jest dość prosty: od zwykłych Su-24M wersję Su-24M2 odróżniają charakterystyczne duże zasobniki na górze, umieszczone z tyłu po obu stronach steru kierunku, kryjące m.in. systemy samoobrony. Zwykłe Su-24M jak choćby ten nr #40 ich nie mają.


Odp: Su-24
« Odpowiedź #12 dnia: Lutego 14, 2010, 17:52:06 »
Świeże Su-24MK dla Algierii... Janku czy Twoje bystre oko podpowie mi czy one już są po modernizacji do standardu Su-24M2?












John Cool

  • Gość
Odp: Su-24
« Odpowiedź #13 dnia: Lutego 14, 2010, 19:25:06 »
Prawdopodobnie tak, choć z wyglądu zewnętrznego różnią się od rosyjskich Su-24M2 - nie mają na przykład wspomnianych wcześniej charakterystycznych dodatkowych kontenerów zabudowanych na górnej części kadłuba, z obu stron statecznika pionowego. W zasadzie wyglądają z zewnątrz prawie jak zwykłe Su-24MK, diabeł pewnie tkwi w jakiś drobnych, mało rzucających się w oczy szczegółach  :001:

Warto przy tym pamiętać że zmodernizowane samoloty Su-24MK w wariancie proponowanym dla Algierii najprawdopodobniej noszą obecnie oznaczenie Su-24bis. Nieco wcześniej pojawiało się również oznaczenie Su-24MK2. W co one dokładnie są wyposażone to niestety trudno mi powiedzieć, podejrzewam jednak że pod tym względem również mogą się nieco różnić od rosyjskich Su-24M2. Ciekawe czy w wojskach lotniczych tego kraju wdrożono choćby wspomniany wcześniej SWP-24?

Swoją drogą rozmowy nt. modernizacji algierskich Su-24MK rozpoczęto już w czerwcu 2000 roku. Przy okazji kraj ten wyraził zainteresowanie odbiorem dodatkowych 22 używanych egzemplarzy (sic!) Su-24M, pochodzących z zapasów WWS. Za dostawy miała być odpowiedzialna rosyjska spółka "Promexport". Kompania Gefest&T oraz zakłady NAPO z Nowosybirska, twórcy modernizacji, do końca 2001 roku wyremontowały oraz zmodernizowały 5 rosyjskich Su-24M do standardu Su-24M2 oraz co najmniej 7 dalszych samolotów tego typu należących do Algierii.

Ostatecznie w latach 2002-2005 kraj ten odebrał z NAPO wszystkie zmodernizowane egzemplarze Su-24MK2 i przyjęto je na uzbrojenie w Algierii jako Su-24bis.

Nieco później, uzupełniono flotę o jeszcze 3 dodatkowe egzemplarze Su-24bis z Rosji, dostarczone przez NAPO.

Co interesujące, podobno wyremontowano i zmodernizowano w NAPO także 12 innych samolotów Su-24MK posiadanych przez Algierię, zakupionych jeszcze wiele lat wcześniej w Związku Radzieckim.


Rezultat dostaw jest taki że Algieria ma całkiem pokaźną flotę Fencerów:

- 12 x Su-24MK dostarczonych w latach 1988-1994 z ZSRR;

- 25 x Su-24MK2 (Su-24Bis) pochodzące z zapasów WWS, dostarczone w latach 2002-2005;

- 4 x Su-24MR, zakupione na Ukrainie w latach 1997-1999;

- 2 x Su-24MP, do kompletu wariant walki radioelektronicznej, również pochodzące z Ukrainy;

Uwzględniając jeszcze remont i modernizację pierwszego tuzina Fencerów, w sumie mamy bagatela 37 x Su-24bis + 4 x Su-24MR + 2 x Su-24MP. Na uzbrojeniu widać że też nie oszczędzali i mają chyba... trzecią lub czwartą flotę Fencerów na świecie, za Rosją, Ukrainą i Białorusią. Nieźle, co nie?  :001:

BTW. Dzięki za zdjęcia  :023:

Odp: Su-24
« Odpowiedź #14 dnia: Lutego 16, 2010, 21:03:03 »
Dzięki wielkie Janku za jak zwykle wyczerpującą odpowiedź...

Jakby nie było Ci Algierczycy montują/mają zmontowaną niezłą flotę ;)