Autor Wątek: P-47 i jego niesamowite śmigło ?  (Przeczytany 9176 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline =OPS=lipas

  • *
  • Very, very hakiem w plery.
P-47 i jego niesamowite śmigło ?
« dnia: Maja 23, 2007, 14:12:45 »
Witam. Ostatnio udało mi się nabyć i oczywiście przeczytać książkę F.Gabreskiego " Gabby, pilot myśliwski".
Autor pisze w niej niejednokrotnie o wręcz cudownych parametrach śmigieł, tak mi się wydaje, że marki Curtiss, dzięki którym P-47 miał takie parametry wznoszenia, że ścigające go we wznoszeniu Bf-y zostawały w tyle !!!
Czy ktoś może wie coś na dany temat ?

Odp: P-47 i jego niesamowite śmigło ?
« Odpowiedź #1 dnia: Maja 23, 2007, 15:09:57 »
Zależy na jakiej wysokości go ścigały  :020:  Generalnie poniżej 5000m P-47 był wolny i mało zwrotny. Na większych wysokościach (powyżej 5000m) Brzydal miał przewagę nad niemieckim maszynami w mocy silnika wynikającą z tego iż posiadał największą sprężarkę powietrza jaką można było wpakować w myśliwiec. Więcej informacji na temat P-47 znajdziesz np na stronie Yoya http://acn.waw.pl/sturm/historia_p47.html

Schmeisser

  • Gość
Odp: P-47 i jego niesamowite śmigło ?
« Odpowiedź #2 dnia: Maja 23, 2007, 15:55:02 »
Taki sam z P-47 myśliwiec jak i z f-14 :P :P

Odp: P-47 i jego niesamowite śmigło ?
« Odpowiedź #3 dnia: Maja 23, 2007, 16:06:58 »
P-47 bodajże nie został stworzony jako stricte samolot myśłiwski , lecz cosik bardziej na kształt Iła - 2 -taki bardziej sprzęt do nękania tego , co na ziemi. A że wyszedł z tego całkiem niezły myśliwiec , to inna sprawa. A co do jego śmigła to fakt- całkiem amerykański (patrząc na wielkość ;)  ) projekt.
Obecne formy marnowania czasu: FC, ArmA, czasem FSX
Zapraszam:  http://pvrt.dbv.pl/news.php

Odp: P-47 i jego niesamowite śmigło ?
« Odpowiedź #4 dnia: Maja 23, 2007, 16:37:45 »
Witam. O ile mi wiadomo P-47 powstał jako rozwinięcie, P-43, myślę ze jako uzupełnienie P-38 na myśliwiec wysokościowy. P-47 nie był wolny na żadnych pułapach (no chyba że we wznoszeniu:) Faktem jest, że na początku produkcji modelu B stosowano śmigła o węższych łopatach. Zostało ono zastąpione śmigłem o szerszych łopatach, które poprawiało osiągi - szczególnie wznoszenie. W ogóle P-47 i jego wersje mialy sporo rodzajów śmigieł. Ogólnie jednak P-47 nie był "królem wnoszenia":). Nie wiem jak odnieść się do porównania P-47 z F-14; USAAF czy Navy to naprawdę inna para kaloszy, ale jest w tym trochę prawdy, każdy z nich był/jest wspaniałym myśliwcem.:)
'"Pana, pana. Po ile te choinki?"

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
Odp: P-47 i jego niesamowite śmigło ?
« Odpowiedź #5 dnia: Maja 23, 2007, 17:06:28 »
Taki sam z P-47 myśliwiec jak i z f-14 :P :P
Dobrze, a teraz Schmeisserek weźmie swoje pigułeczki i wróci do łóżeczka, siostrzyczka Helga zajmie się tobą za chwilę  :021:

hellkitty

  • Gość
Odp: P-47 i jego niesamowite śmigło ?
« Odpowiedź #6 dnia: Maja 23, 2007, 18:00:14 »
Cześć lipas70.

Wersje D/N stosowały ogólnie cztery rodzaje śmigieł- Hamilton Standard Hydromatic 24E50 lub Curtiss- Electric tj. C542S- A114, C642S- B i C642S- B40. Dokonując głębszej analizy parametrów wznoszenia poszczególnych maszyn, widzimy, że różnica pomiędzy osiągami trzech pierwszych modeli śmigieł praktycznie nie występuje. Skok i to znaczny- bo ponad minutowy, następuje natomiast przy B40, to znaczy od czasu pojawienia się P 47 M1 RE z dodatkowymi 100 końmi pod maską. Gaberski zapewne latał na tych maszynach, tym bardziej, że był pilotem wybitnie thunderboltowej 56 Grupy Myśliwskiej (jedyna grupa w 8 Armii Powietrznej, która do końca wojny latała na P 47 i jedyną na świecie jaka przyjęła model M).
Prędkość wznoszenia Thunderboltów w stosunku do Bf 109, moim zdaniem, nie jest jednak, aż tak definitywnie przesądzona. Dysponuję ciekawymi schematami obrazującymi konfrontację m. in. właśnie Thundebolta D z Gustavem. Widać na nich, że niższych pułapach, różnica ta jest gigantyczna, maleje jednak z przyrostem wysokości na korzyść dla Juga, tak, że tym samym na wysokości ok. 9000m, P 47D wznosi się gorzej już tylko o jakieś 70 metrów na minutę. Pamietajmy, że P47M  wypada na tym polu znacznie lepiej od swojego starszego brata. Czy nie są to podstawy do przypuszczeń, że Dzbanek z R- 2800- 57 i B40 miał szansę na dogonienie, ba, nawet przegonienie Bf 109G w tym zakresie wysokości? Być może to o to chodziło Gabby'emu?

Cytat: kredes
Generalnie poniżej 5000m P-47 był wolny
Jakby nie patrzeć, na 3000 m, przy normalnym obciążeniu i mocy bojowej, P 47 D22 o 10 km/h wyprzedzał P 38J 5/10. 

hellkitty

  • Gość
Odp: P-47 i jego niesamowite śmigło ?
« Odpowiedź #7 dnia: Maja 23, 2007, 18:12:36 »
Oczywiście zamieszczony cytat należy do whiskey111, nie kredesa. Przepraszam!

Proszę moderatorów, o ile to możliwe, aby zedytowali mój wcześniejszy post i usunęli ten. Z góry dziękuję. 

Offline Labienus

  • *
  • Corsaires Fanaticus
Odp: P-47 i jego niesamowite śmigło ?
« Odpowiedź #8 dnia: Maja 23, 2007, 21:33:56 »
Dobrze, a teraz Schmeisserek weźmie swoje pigułeczki i wróci do łóżeczka, siostrzyczka Helga zajmie się tobą za chwilę  :021:
Kiedy Szmajser w swym szaleństwie ma rację - oba samoloty były projektowane na myśliwce przewagi powietrznej :roll:

Edelmann zatem nieco mija się z prawdą :)

Offline Ger0nim0

  • Administrator
  • *****
  • Ojciec Założyciel
    • Wszystko
Odp: P-47 i jego niesamowite śmigło ?
« Odpowiedź #9 dnia: Maja 23, 2007, 22:07:19 »
P-47 bodajże nie został stworzony jako stricte samolot myśłiwski , lecz cosik bardziej na kształt Iła - 2 -taki bardziej sprzęt do nękania tego , co na ziemi. A że wyszedł z tego całkiem niezły myśliwiec , to inna sprawa. A co do jego śmigła to fakt- całkiem amerykański (patrząc na wielkość ;)  ) projekt.
??????
Coś mnie ominęło ? to po co mu sprężarka na podstawie której obudowano resztę? Chyba idę się douczyć.

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
Odp: P-47 i jego niesamowite śmigło ?
« Odpowiedź #10 dnia: Maja 23, 2007, 22:09:56 »
Kiedy Szmajser w swym szaleństwie ma rację - oba samoloty były projektowane na myśliwce przewagi powietrznej :roll:

Edelmann zatem nieco mija się z prawdą :)
Labi, a powiedz ty mi kiedy ostatnio Schmeisser napisał coś zgodnego z prawdą ? Wyraźnie nie wziął swoich proszków, zaczął pisać z sensem !  :118:

Odp: P-47 i jego niesamowite śmigło ?
« Odpowiedź #11 dnia: Maja 23, 2007, 23:33:14 »
??????
Coś mnie ominęło ? to po co mu sprężarka na podstawie której obudowano resztę? Chyba idę się douczyć.


Uppsss..babol  :icon_redface:, co ja wypisuję za mądrości !. Przecież że Thunderbolt to myśliwiec wysokościowy no i faktycznie  Kartveli  od samego początku projektu  do tegoż celu zafundował mu w zadek sprężarkę ! :002:

Ed , myśl co piszesz  :020:
Obecne formy marnowania czasu: FC, ArmA, czasem FSX
Zapraszam:  http://pvrt.dbv.pl/news.php

Offline =OPS=lipas

  • *
  • Very, very hakiem w plery.
Odp: P-47 i jego niesamowite śmigło ?
« Odpowiedź #12 dnia: Maja 23, 2007, 23:48:51 »
Witam ponownie.
Widzę, że mój wątek spowodował spore zamieszanie. Ale chyba o to chodzi. Co do odpowiedzi hellkittiego to chyba do końca tak nie jest. Z tego co wiem Gabby nie latał na wersji M, a to dlatego, że się wcześniej rozwalił zbyt zapalczywie demolując jakieś lotnisko i resztę wojny przesiedział w obozie. Wg jego opisów te walki miały miejsce na znacznie mniejszych wysokościach niż optymalne pułapy dzbanków. Może jego przeciwnikami byli 12-letni chłopcy z hitlerjugend, albo pamięć mu już trochę szwankowała.

Offline janweg

  • *
  • Świętoszek
Odp: P-47 i jego niesamowite śmigło ?
« Odpowiedź #13 dnia: Maja 24, 2007, 00:10:34 »
Cóz ,też czytałem wspomnienia Gabbyego i dam sobie uciąć paznokieć, że napisał tam o wnoszeniu P-47 iż nie był w tej dyscyplinie najlepszy. Mam niestety remont i ta książka jest spakowana w pudle, więc nie mogę służyć cytatem.
Co do P-47, to jest bardzo dobry artykuł w któryś z Pilotów Wojennych, autor stawia w nim tezę, że był on najlepszym myśliwcem przewagi powietrznej, biotrąc pod uwagę jego uniwersalność: mógł służyć za myśliwec eskortujący (duży zasięg), samolot myśliwsko-bombowo-szturmowy (silne uzbrojenie zasadnicze i możliwość podwieszenia dodatkowego uzbrojenia o dużej masie), myśliwiec wysokościowy (duża moc na wysokościach powyżej 7000m) itd. Według autora artykułu, który analizował ewolucję koncerpcji amerykańskich myśliwców w DWŚ od samolotu pościgowego (Pursuit) do myśliwca przewagi powietrznej, to właśnie P-47 spełniał większość wymagań stawianych tej ostatniej i to właśnie P-47, a nie P-51, był najważniejszą konstrukcją myśliwską amerykanów.

hellkitty

  • Gość
Odp: P-47 i jego niesamowite śmigło ?
« Odpowiedź #14 dnia: Maja 24, 2007, 00:27:07 »
Masz rację lipas70. Gabby nie mógł latać na P 47D, gdyż 20 lipca 1944 dostał się do niewoli (w jakim stylu!). Paradoksalnie, jakiś czas temu czytałem fragment z jego książki opisujący to wydarzenie, ot, po prostu nie skojarzyłem faktów ;)

Opisy dotyczące częstych walk na niskich pułapach, są jak najbardziej prawdziwe. Im bardziej wojna postępowała, tym częściej Thunderbolty wysyłane były do ataków na cele naziemne. Od momentu inwazji na Francję i marszu w głąb Rzeszy, bardzo często udzieły wsparcia wojskom lądowym. Z punktu widzenia technicznego nie było to rozwiązanie najlepsze. Potężna turbosprężarka, na niewielkich wysokościach, bywała jedynie zbędnym ciężarem. Z drugiej strony Dzbanek oferował to, czego zaoferować nie mogły ani Mustangi, ani Spitfire'y- potężną wytrzymałość (wzmacnianą dodatkowo silnikiem w układzie gwiazdy) i imponujący arsenał uzbrojenia jaki przenosić mógł pod kadłubem i skrzydłami, wspierany dodatkowo niszcycielską siła ośmiu 0.5 calowych Browningów M2.
Znamienny przy tym jest fakt, że wraz z upływem czasu (a dokładniej od przełomu 44/45), nad Europą zaczęły pojawiać się Mustangi z silnikami RR Merlin. Nie da się ukryć, że myśliwce te, pod wieloma względami górujące osiągami nad Jugiem, lepiej nadawały się do walki z Jagdwaffe. Nic dziwnego, że raptem, pod koniec 1944, okazało się, że w 8 Armii Powietrznej pozostała tylko jedna jednostka użytkująca Thunderbolty- 56 Grupa Myśliwska. Thunderbolty, w tym czasie skupione były przede wszystkim w "taktycznej" 9 Armii operującej z baz w Anglii, która w składzie miała 13, później 14 grup myśliwskich tych maszyn. Nie można zapominać także o 1st US- French Tactical Air Force, której trzon również stanowiły P 47.