Interesują Cię sekcje [bloom] i [colorcorrection] w pliku enbseries.ini. Program ma jakby dwa ustawienia, dzienne i nocne - od pewnej jasności ekranu przyjmowany jest "dzień", a od innej wartości "noc" (jasność ustawiana jest przez parametry "BloomScreenLevelDay" i"BloomScreenLevelNight"). Jeśli parametr "DarkeningAmountDay" ustawimy na dodatni, a "DarkeningAmountNight" na ujemny to programik będzie przyciemniał jasne obrazy, a rozjaśniał ciemne - w ten sposób uzyskamy efekt oka dostosowującego się do oświetlenia (czas akomodacji określa parametr "BloomFadeTime"). Jeśli parametry ustawimy na odwrót, to ciemne obrazy będę przyciemniane, a jasne rozjaśniane. Do tego dochodzą ustawiania bloomu, czyli charakterystycznej poświaty otaczającej jasne obiekty - za jego moc odpowiadają parametry "BloomPower" i "BloomConstant" (jeszcze nie wiem, czym różnią się te 2 wpisy - oba w podobny sposób wpływają na moc rozświetlenia).
Po odpowiednim dobraniu (zależnie od monitora, karty graficznej, jej sterowników i fantazji użytkownika

) tych parametrów uzyskamy efekt, gdy w ciemnym kokpicie słońce będzie nas oślepiać zza okien, jednak kiedy skupimy wzrok na widoku zewnętrznym, oślepienie stopniowo osłabnie, za to kokpit stanie się dosyć ciemny.
Warto zajrzeć do instrukcji obsługi (
http://boris-vorontsov.narod.ru/doc_en.htm), gdyż ENBSeries oferuje możliwość zabawy także z nasyceniem czy jaskrawością ekranu, oczywiście zależnymi od jasności wyświetlanego obrazu. Lepiej nie szaleć z ustawieniami - to co wygląda wspaniale na screenach (
tu i
tu) na dłuższą metę może być męczące
