Autor Wątek: MiG-23 Pytania, zdjęcia, ciekawostki  (Przeczytany 171811 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

MiG-23 Pytania, zdjęcia, ciekawostki
« dnia: Listopada 11, 2007, 22:42:44 »
Mam pytanie dotyczące tej wersji migacza, wiadomo że wersja MS miała zubożone wyposażenie w stosunku do wersji M/MF i otrzymała awionikę z MiG'a-21 ale jakiej wersji MF,BIS ? I czy w związku z tym otrzymała oddzielny ekran stacji radaru czy nawet cały kokpit z 21 ? Czy ktoś posiada fotki kokpitu tej wersji Dwudziestego trzeciego  ?
« Ostatnia zmiana: Czerwca 05, 2008, 13:22:46 wysłana przez Kusch »

John Cool

  • Gość
Odp: MiG-23ms
« Odpowiedź #1 dnia: Listopada 11, 2007, 23:06:14 »
Powiem tak. MIG-23MS przenosi pod osłoną radioprzeźroczystą radiolokator RP-22, pochodzący z MiGa-21MF. Z tego co wiem większość systemów została zaadoptowana z myśliwców MiG-21MF oraz PF. Tym niemniej nie było to regułą, na przykład na pewnym anglojęzycznym forum pewien irakijczyk, niegdyś mający do czynienia z siłami powietrznymi Iraku jeszcze w latach 1980-88 (wojna Iracko-Irańska), zeznał iż ich MiG-23MS był wyposażony w system z MiGa-21bis, który był nazwany w ich papierach Ałmaz-23 (prawdopodobnie aby zintegrować nieco awionikę 23go z bisami).

Ponieważ MiG-23 to wdzięczny temat i jednocześnie ostatnimi czasy samolocik stał się moim ulubieńcem :) także postaram się poszukać nieco więcej szczegółów na ten temat. Innymi słowy nieskromnie powiem iż trafiliście Maddog pod właściwy adres :D

John Cool

  • Gość
Odp: MiG-23ms
« Odpowiedź #2 dnia: Listopada 13, 2007, 16:53:58 »
W ramach wolnego czasu zbadałem sprawę MiGa-23MS nieco dokładniej. Poniżej zaprezentowanych jest kilka fotografii kokpitu MiGa-23S (Izdielnyj 23-11), innymi słowy starożytnej, pierwszej w miarę dopracowanej wersji produkcyjnej samolotu MiG-23. Ponieważ zaś MiG-23MS jest w istocie hybrydą samolotów MiG-23M (kadłub) oraz MiG-23S (kompleks bojowy), zatem moim zdaniem możemy śmiało poczynić założenie, iż kokpit MiGa-23MS nie powinien się zbytnio różnić od MiGa-23S, jeśli mówimy o kompleksie bojowym (z kolei mechanika i inne elementy z pewnością będą bądź co bądź charakterystyczne dla MiGa-23M/MF i z tym się musimy liczyć).

Na początek podrzucimy zdjęcie MiGa-23S, aby od razu widzieć o jakim samolocie rozmawiamy. Od razu można zauważyć iz bliżej tej maszynie z wyglądu do pierwszych prototypów MiGa-23 niż do któregokolwiek z MiGów-23M i późniejszych.



Tym niemniej różnice w kokpicie MiGa-23S i MiGa-23MS powinny być mało istotne. Poniżej załączam kilka fotografii kabiny MiGa-23S. W oprzyrządowaniu kabiny widać duże podobieństwo do wyposażenia MiGa-21. Z powodu niemożności dobrania się z oczywistych względów do zdjęć kokpitów irackich bądź libijskich MiGów-23MS (a niestety głównie takie wesołe kraje były odbiorcami tego wariantu), zatem musimy się zadowolić kokpitem wersji MiG-23S.





Poniżej natomiast zestawimy zdjęcie jednego panelu w kokpicie MiGa-23S z fotografiami panelu spełniającego tę samą funkcję w różnych MiGach-21.


Radziecki MiG-23S.


Słowacki MiG-21MF.


Czeski MiG-21MF-75.


Serbski MiG-21bis.

Łatwo zatem dostrzec wyraźne podobieństwo pomiędzy kompleksem bojowym MiGa-23S oraz MiGa-21bis (przynajmniej egzemplarzy dostarczonych ongiś do Jugosławii). Widzimy identyczny ASP oraz panel sterowania trybem pracy radiolokatora RP-22SM. Akurat zatem trafiliśmy na egzemplarz zintegrowany z awioniką MiGa-21bis.

Tym niemniej warto zaznaczyć iż wyposażenie MiGów-23MS dostarczonych do różnych państw może być odmienne od tego co widzimy na zdjęciach. Tak jak w podanym w poście powyżej przykładzie z Iraku, istnieje możliwość iż dany klient żądał aby jego MiGi-23MS miały wyposażenie adekwatne do tego, które znajduje się w wersjach rur użytkowanych przez to państwo. Możemy zatem się spodziewać moim zdaniem w pomniejszonym nosku MiGa-23MS różnych państw różnych radiolokatorów rodem z MiGów-21, żeby wymienić najbardziej znane:

  • RP-21M TsD-30TK (Izdielnyj 830M) -> MiG-21PFM dla UW,
  • RP-21MA TsD-30TP (Izdielnyj 830MA) -> Radzieckie MiG-21PFM, eksportowe MiGi-21M/MF,
  • RP-22S Sapfir-21 -> MiG-21S,
  • RP-22SM Sapfir-21M -> MiG-21SM,
  • RP-22SMA Sapfir-21M -> eksportowe MiGi-21bis.

Generalnie odmian kompleksów bojowych MiGów-21 jest od groma, i można się w tym naprawdę pogubić :D Jeśli ktoś ma jeszcze jakieś pytania, służę w miarę możliwości swoją skromną osobą.

Offline Kusch

  • Global Moderator
  • *****
Odp: MiG-23MS
« Odpowiedź #3 dnia: Listopada 13, 2007, 17:13:10 »
Zimny Janek szaleje :D Wielkie dzięki  :564:
"Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie"

http://img90.imageshack.us/img90/9643/klmd5.jpg

Odp: MiG-23MS
« Odpowiedź #4 dnia: Listopada 14, 2007, 21:43:34 »
Super John, dzięki za wyjaśnienie. Też jestem zdania że MiGi-23 i jego odmiany to bardzo ciekawy temat. Ciekawe czy ktoś spróbowałby porównania - MiG-23B/27 vs Su-17/20/22 ale to tak na marginesie. Dlaczego Polska zakupiła Suczki a nie np. MiG-27k, droższe były migacze? Czy też ówczesny ZSRR nie bardzo chciał sprzedawać do niepewnych państw swoje najnowsze wyroby?

Offline Kusch

  • Global Moderator
  • *****
Odp: MiG-23MS
« Odpowiedź #5 dnia: Listopada 14, 2007, 22:22:45 »
Myślę, że decydującym był tutaj fakt iż już użytkowaliśmy wcześniej Su-20. Su-22M4 był na tamte czasy naprawdę świetnym samolotem. Tak na marginesie, Rosja dopiero w tym roku wycofała z eksploatacji Su-17 (Su-22).

Tutaj taki fajny opis obu konstrukcji:

http://www.eskadra.net/biblioteka/samzmiennagometria.pdf
"Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie"

http://img90.imageshack.us/img90/9643/klmd5.jpg

baranek11

  • Gość
Odp: MiG-23MS
« Odpowiedź #6 dnia: Grudnia 12, 2007, 23:59:06 »
A nie wycofano Su-17 w Rosji pod koniec 1999 roku ? Masz moze jakies informacje nt ich wycofania w tym roku ?

John Cool

  • Gość
Odp: MiG-23MS
« Odpowiedź #7 dnia: Grudnia 13, 2007, 00:36:52 »
Z jednostek bojowych zostały wycofane znacznie wcześniej, natomiast jeszcze do tego roku maszyny te (prawdopodobnie i w wersjach bojowych i szkolnych) można było spotkać w niektórych jednostkach treningowych (UAP) podlegających WWS. Podobnie jak pomimo faktu iż od 1997-98 roku nie eksploatuje się w jednostkach bojowych samolotów MiG-23MLD/PD, tym niemniej w różnych ośrodkach możemy "nadziać się" na będące jeszcze na chodzie szpary, tj. MiGi-23UB.

W tym roku zaś prawdopodobnie pozbyto się wszystkich pozostałych Su-17M4/UM3, pamiętam że gdzieś tutaj na Forum pokutowało zrobione przed paroma miesiącami zdjęcie Su-17stki podczas ostatniego symbolicznego lotu, ale mogę się mylić.

Offline Kusch

  • Global Moderator
  • *****
Odp: MiG-23MS
« Odpowiedź #8 dnia: Grudnia 13, 2007, 12:45:37 »
Z jednostek bojowych zostały wycofane znacznie wcześniej, natomiast jeszcze do tego roku maszyny te (prawdopodobnie i w wersjach bojowych i szkolnych) można było spotkać w niektórych jednostkach treningowych (UAP) podlegających WWS.

W tym roku zaś prawdopodobnie pozbyto się wszystkich pozostałych Su-17M4/UM3, pamiętam że gdzieś tutaj na Forum pokutowało zrobione przed paroma miesiącami zdjęcie Su-17stki podczas ostatniego symbolicznego lotu, ale mogę się mylić.

Dokładnie. Był nawet news na jakiejś rosyjskiej stronie. Są też zdjęcia Su-17M4 lotnictwa morskiego (baza w Sakach) zrobione bodajże w 2005.
"Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie"

http://img90.imageshack.us/img90/9643/klmd5.jpg

baranek11

  • Gość
Odp: MiG-23MS
« Odpowiedź #9 dnia: Grudnia 13, 2007, 22:27:03 »
Dzieki za wyjasnienie  :020:

baranek11

  • Gość
Odp: MiG-23MS
« Odpowiedź #10 dnia: Grudnia 15, 2007, 14:19:03 »
No i szperajac w necie, natkalem sie na informacje o ostatnim locie Su-17
http://airforce.ru/photogallery/gallery9/su-17um3/index.htm

Niestety nie rozumie co pisza pod obrazkiem. Gdyby ktos mogl przetlumaczyc bylbym wdzieczny :)

Offline Kusch

  • Global Moderator
  • *****
Odp: MiG-23MS
« Odpowiedź #11 dnia: Grudnia 15, 2007, 14:36:47 »
"Lądowanie na lotnisku Czkałowskaja. Przelot ostatniej latającej w Rosji ''Szparki" Su-17UM3 z bazy lotniczej Czebieński (z międzylądowaniem w bazie Engels). 12 kwietnia 2007. Samolot będzie eksponowany w muzeum w Monino."
"Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie"

http://img90.imageshack.us/img90/9643/klmd5.jpg

John Cool

  • Gość
Odp: MiG-23MS
« Odpowiedź #12 dnia: Grudnia 28, 2007, 16:22:29 »
Testowy MiG-23S z nietypowym kombo 4xR-23.


Odp: MiG-23MS
« Odpowiedź #13 dnia: Grudnia 31, 2007, 18:02:08 »
Testowy MiG-23S z nietypowym kombo 4xR-23.
W normalnych (nietestowych) MiG-23 nie da się chyba podwieszać R-23 na podkadłubowych węzłach?

John Cool

  • Gość
MiG-23 Pytania, zdjęcia, ciekawostki
« Odpowiedź #14 dnia: Czerwca 05, 2008, 13:10:27 »
W normalnych (nietestowych) MiG-23 nie da się chyba podwieszać R-23 na podkadłubowych węzłach?

Dokładnie. Nie ma, i o ile wiem nie przewidywano na poważnie takiej możliwości. Skończyło się na testach.

Co do tego nietypowego wariantu jeszcze taka ciekawostka. Na węzłach podkadłubowych miały być w tej wersji przenoszone wyłącznie R-23R, na wyrzutniach katapultowych. Na uwagę z pewnością zasługuje również próba częściowego schowania usterzenia rakiety w kadłubie - niczym w samolotach F-4E Phantom, czy też późniejszych F-15A/C. Zastosowanie w systemie uzbrojenia R-23T było możliwe... ale tylko z szynowych węzłów podskrzydowych APU-23. Spowodowane jest to problemami z lockowaniem celu przez głowicę na podczerwień w przypadku próby odpalenia z wyrzutni katapultowanej.

Myślę również że sposób rozmieszczenia oraz przyczyny zastosowania pod kadłubem wyrzutni katapultowanej są dość oczywiste - specyfika umieszczenia tego pocisku pod kadłubem, duża rozpiętości sterów rakiety no i przede wszystkim chęć uniknięcia przypadkowego zassania gazów wylotowych z silnika rakiety do np. wlotów powietrznych, co może zakończyć się pompażem silnika.

Co ciekawe, w MiGu-23M/MF, przy zastosowaniu na wyrzutni podkadłubowej pocisku IR krótkiego zasięgu R-13M również trzeba było sie liczyć z tym niekorzystnym zjawiskiem. I choć technicznie było możliwe takie podwieszenie, to po kilku wypadkach zaprzestano praktyki przenoszenia tej rakiety na węzłach podkadłubowych w 23cich. Nasz 28 PLM o ile mi wiadomo utracił 5 maja 1984 (nomen omen, w dniu moich urodzin lol) w wyniku pompażu silnika będącego następstwem odpalenia R-13stki (i dostania się tym samym do wlotu powietrza znacznych ilości dymu) co najmniej jeden egzemplarz MiGa-23MF (niestety nie pamiętam nr bocznego).. Silnik zgasł na 6 tyś po odpaleniu R-13 nad Wickiem, lecial lotem szybowym 5 minut, po czym pilot katapultował się na 700m. Samolot spadł kolo domku dróżnika koło Sycewic. Co ciekawe, z mapy wynika, że samolot przeleciał lotem ślizgowym około 20km.

Warto tu jeszcze wspomnieć o sprawie R-73 vs. MiG-23 (egzemplarze MiGa-23MLD w kilku radzieckich pułkach były dostosowane do przenoszenia tej rakiety), gdzie mamy analogiczne problemy jak z R-13M (choć 73jka jednak generuje nieco mniej dymu, to kłopot pozostaje). Otóż Rosjanie częściowo poradzili sobie z problemem przebudowując pylon podkadłubowy (przystosowując przy okazji do belki APU-73/P-72, oprócz używanej standardowo APU-60-1/2) w ten sposób, iż pochylano go do dołu pod pewnym kątem. W zamierzeniu miało to zminimalizować ryzyko dostania się dymu do wlotu powietrznego. Tak uzbrojonymi MiGami-23MLD dysponował swego czasu m.in. 301 IAP.

Myślę że poniższy rzut boczny dość dobrze to ilustruje - normalnie R-60tki pochylone są pod takim samym kątem jak rakieta R-24R pod APU-23.


MiG-23MLD o nr bocznym 30 z 301 IAP z podwieszoną R-73.

Niestety nic mi nie wiadomo o wypadkach związanych z użyciem R-73.

Jeszcze ciekawiej wygląda sprawa w przypadku modernizacji MiGa-23 analogicznej do Mig-21-93 (Bizona) - MiG-23-28. Samolot ten jest mianowicie przystosowany do przenoszenia kombo 4xR-77 (w tym dwóch pod kadłubem).
« Ostatnia zmiana: Czerwca 05, 2008, 13:23:32 wysłana przez Kusch »